سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / بهبود حال دریاچه ارومیه حاصل بارندگی‌هاست نه اقدامات ستاد احیا

بهبود حال دریاچه ارومیه حاصل بارندگی‌هاست نه اقدامات ستاد احیا

با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از بهبود چشمگیر شرایط دریاچه ارومیه، انتقادات از ستاد احیای این دریاچه دوباره قوت گرفت، برخی کارشناسان معتقدند ستاد احیا طی ۶ سال گذشته عملکرد موفقی نداشته و تنها بارش‌ها به داد دریاچه رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه محیط زیست خبرگزاری فارس، به دنبال بارندگی‌های اخیر و جاری شدن سیلاب در بیشترین نقاط کشور وسعت دریاچه ارومیه به 2790 کیلومتر مربع رسید که نسبت به روز مشابه در سال گذشته 40 درصد افزایش را نشان می‌دهد. میانگین درازمدت وسعت دریاچه ارومیه 4514 کیلومتر است یعنی  در حال حاضر با وجود سیلاب و بارندگی وسعت دریاچه به 2790 کیلومترمربع رسیده و نسبت به میانگین درازمدت 1624 کیلومتر مربع کمتر شده است.

با انتشار این آمار و تصاویر ماهواره‌ای از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، برخی کارشناسان محیط زیست به انتقاد از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه پرداختند.

ناصر کرمی، اقلیم شناس با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور که احیای دریاچه را از مهمترین اقدامات دولت عنوان کرده که موجب نجات 15 میلیون ایرانی شده است،‌ گفت: دو تصویر توسط ناسا منتشر شده که می‌تواند معیار خوبی برای بررسی ادعای رئیس‌جمهور باشد.

تصویر سمت چپ دریاچه ارومیه  مربوط به تاریخ 16 بهمن سال گذشته یعنی حدود 2 ماه و نیم قبل و پیش از بارش‌های اخیر است و تصویر سمت راست نیز دریاچه ارومیه را در تاریخ 23 فروردین نشان می‌دهد.

وی با استناد به این تصاویر ناسا اظهار داشت: نیازی به شرح بیشتر نیست حاصل 6 سال فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه وضعیت منتهی به عکس سمت چپ است و آنچه در عکس سمت راست می‌بینید قاعدتاً حاصل بارش‌های اخیر است نه ستاد مذکور.

*دریاچه ارومیه دو سال رویایی را پشت سر گذاشته است

محمد درویش کارشناس و فعال محیط زیست و مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان میحط زیست  نیز در واکنش به بهبود شرایط دریاچه ارومیه گفت: مطابق آمار شرکت مدیریت منابع آب کشور از نخستین روز مهرماه تا 2 اردیبهشت 98 میزان ریزش‌های آبی حوضه ارومیه بیش از 70 درصد میانگین 50 سال اخیر بوده است این در حالی است که تمامی حوضه‌های آبریز اصلی کشور در دوره ترسالی هستند اما حوضه دریاچه ارومیه میزان بارندگی‌اش نسبت به 50 سال گذشته بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال گذشته تنها حوضه‌ای بوده است که میانگین بارشش از میانگین 50 ساله بالاتر بوده است،‌اظهار داشت: یعنی این حوضه دو سال رویایی را گذرانده است اما تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از سوی ناسا که وضعیت دریاچه در بهمن ماه سال گذشته را نشان می‌دهد حاکی از آن است که کمتر از 1.2 میلیارد مترمکعب آب وارد این دریاچه شده است.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به میزان بارشی که در طول 6 ماه گذشته در این حوضه رخ داده است،‌گفت: اگر حجم آب در سطح 500 هکتاری دریاچه سرریز می‌شد قاعدتا باید بیشتر از 2 میلیارد مکعبی که الان وارد دریاچه شده است آب وارد این دریاچه می‌شد. اصلاً معلوم نیست بیش از 10 میلیارد مترمعکب آب این حوضه کجا رفته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته دلیل آن معلوم است! چراکه در مدت فعالیت ستاد احیا، نه تنها نتوانستیم وابستگی معیشتی در منابع آب را در این منطقه کاهش دهیم که میزان چغندرکاری و باغ‌های سیب افزایش یافته است حقیقت این است که نتوانستیم وسعت اراضی این منطقه را که از 320 هزار هکتار به 680 هزار هکتار افزایش یافته بود کاهش دهیم.

به گفته این کارشناس، این بارگذاری‌های اشتباه بلای جان دریاچه بوده و تا زمانی که الگوی توسعه در این حوضه همانند الگوی تالاب «کانی‌برازان» تغییر نکند و باکمک سازمان‌های مردم‌نهاد و اعتمادسازی میان مردم که داوطلبانه به سمت کاهش برداشت آب و توقف توسعه باغ‌ها رفته‌اند، نرویم، موفق نخواهیم شد. 

درویش گفت:‌هنر ستاد احیا باید همراه کردن مردم باشد. هنر آنها باید این بود که به جزء نگهداشت آب پشت 72 سد برای تأمین مصارف شرب مابقی آب را رها می‌کردند تا حوضه به تراز اکولوژیکی خودش برسد و آن موقع بود که رئیس‌جمهور و رئیس ستاد احیای دریاچه می‌توانستند با افتخار از دستاوردهای خودشان یاد کنند  اما آنها مطلقاً کاری نکردند و بر طبل وابستگی معیشتی به منابع آب و خاک نیز کوبیدند.

انتهای پیام/

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کاهش ۱۶ درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته

از ابتدای مهر و سال آبی ۷ سامانه بارشی وارد کشور شده و به طور میانگین ۱۱۸ میلیمتر بارش در کشور به ثبت رسیده است.

۳ فوتی و یک مفقودی در انفجار مواد محترقه در ارومیه

مدیرعامل هلال احمر آذربایجان غربی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.