سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / “نوروز پرآب” با ورود ۷ میلیارد مترمکعب منابع آب جدید به سدها

“نوروز پرآب” با ورود ۷ میلیارد مترمکعب منابع آب جدید به سدها

از روز ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ تا ۱۸ فروردین ماه در مجموع حدود ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب ورودی جدید آب به سدهای کشور داشتیم و سدهای کشور که در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ پرشدگی ۴۷درصدی داشتند، امروز ۵۸درصد پرشدگی دارند.

  در 197 روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه 1402 تا هجدهم فروردین 1403) در مجموع 20 میلیارد و 930 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی 23 میلیارد و 250 میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی 10 درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست محیطی، 13 میلیارد و 600 میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده که نسبت به خروجی 13 میلیارد و 520 میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، یک درصد افزایش را نشان می‌دهد.

از روز 27 اسفندماه 1402 تا 18 فروردین ماه در مجموع حدود 7 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب ورودی جدید آب به سدهای کشور داشتیم و سدهای کشور که در تاریخ 26 اسفند 1402 پرشدگی 47درصدی داشتند، امروز 58درصد پرشدگی دارند.

درحال حاضر با وجود 29 میلیارد و 40 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، 58 درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و 42 درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سدها در روز هجدهم فروردین 1402 بالغ بر 28 میلیارد و 820 میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده رشد یک درصدی در این بخش است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

خدمات و پیشرفت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از گازرسانی 95 درصدی تا افزایش ۴۰۰ درصدی محصولات کشاورزی

انتشار خدمات اقتصادی انقلاب اسلامی به مردم ایران که با همت ملت و مسئولان انجام شده به چندین جلد کتاب نیاز دارد چرا که از گازرسانی به 95 درصد مردم تا افزایش 400 درصدی محصولات کشاورزی را در برمی‌گیرد.

کاهش ۴۰ درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته/ کاهش ۱۵ درصدی مصرف آب در تهران ضروری است

عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب

2 دیدگاه

  1. شکر خدا
    .
    آیات باران در قرآن؛
    آیه ۲۲ سوره بقره
    *الَّذي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِراشاً وَ السَّماءَ بِناءً وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقاً لَكُمْ فَلا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُون‏*
    خدايى كه براى شما زمين را بسترى هموار و آسمان را سرپناهى قرار داد و از آسمان آبى نازل كرد كه بدان از ميوه‌ها رزقى براى شما برآورد. پس براى خدا همتايان قرار ندهيد در حالى كه خود مى‌دانيد.
    آیات باران در قرآن؛
    آیه ۱۱ سوره انفال
    *إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَ يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَ يُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطانِ وَ لِيَرْبِطَ عَلی قُلُوبِكُمْ وَ يُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ *
    و آن‌گاه كه شما را بدان خواب سبك كه امانى از جانب وى بود فرو مى‌پوشانيد، و از آسمان بارانى بر شما مى‌فرستاد كه با آن پاكتان كند و آلودگى شيطان را از شما بزدايد و دل‌هايتان را محكم و گام‌هايتان را بدان استوار سازد.
    .
    الحمدلله رب العالمین
    السّجّاد (علیه السلام)- قال فِی قَوْلِهِ عَزَّوَجَل أَنَّهُ قَالَ فِی تَفْسِیرِ قَوْلِهِ تَعَالَی: الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ فِراشاً الْآیَهًَْ جَعَلَهَا مُلَائِمَهًًْ لِطَبَائِعِکُمْ مُوَافِقَهًًْ لِأَجْسَادِکُمْ لَمْ یَجْعَلْهَا شَدِیدَهًَْ الْحَمْیِ وَ الْحَرَارَهًِْ فَتُحْرِقَکُمْ وَ لَا شَدِیدَهًَْ الْبُرُودَهًِْ فَتُجْمِدَکُمْ وَ لَا شَدِیدَهًَْ طِیبِ الرِّیحِ فَتُصَدَّعَ هَامَاتُکُمْ وَ لَا شَدِیدَهًَْ النَّتْنِ فَتُعْطِبَکُمْ وَ لَا شَدِیدَهًَْ اللِّینِ کَالْمَاءِ فَتُغْرِقَکُمْ وَ لَا شَدِیدَهًَْ الصَّلَابَهًِْ فَتَمْتَنِعَ عَلَیْکُمْ فِی حَرْثِکُمْ وَ أَبْنِیَتِکُمْ وَ دَفْنِ مَوْتَاکُمْ وَ لَکِنَّهُ جَعَلَ فِیهَا مِنَ الْمَتَانَهًِْ مَا تَنْتَفِعُونَ بِهِ وَ تَتَمَاسَکُونَ وَ تَتَمَاسَکُ عَلَیْهَا أَبْدَانُکُمْ وَ جَعَلَ فِیهَا مِنَ اللِّینِ مَا تَنْقَادُ بِهِ لِحَرْثِکُمْ وَ قُبُورِکُمْ وَ کَثِیرٍ مِنْ مَنَافِعِکُمْ فَلِذَلِکَ جَعَلَ الْأَرْضَ فِرَاشاً لَکُمْ.

    امام عسکری (علیه السلام) از امام سجاد (علیه السلام) نقل فرمودند که «خداوند زمین را ملایم طبایع و سازگار با أجساد شما خلق کرد به طوری‌که آن را داغ و پرحرارت قرار نداد تا اینکه شما را نسوزاند و نیز آن را بسیار سرد و با دمای پایین خلق نکرد تا شما را منجمد نگرداند و نیز آن را با بوی شدید خلق نکرد که مبادا بوی آن شما را آزار دهد و موجب سردردتان گردد. و نیز خداوند زمین را بدبو نگردانید تا مبادا شما به مشقّت بیفتید؛ و زمین را بسیار نرم مثل آب خلق نکرد تا شما در آن غرق نشوید و نیز بسیار سخت نگردانید تا نکند که شما نتوانید زراعت کنید و بر روی آن ساخت و ساز کنید و حتّی نتوانید امواتتان را دفن کنید. و لیکن خداوند عزّوجلّ زمین را به قدری استوار گردانید که شما از آن بهره‌مند شوید و شما و بدنهایتان بر روی آن قرار گیرید و نیز از لحاظ نرمی آن را آن قدر نرم گردانید که در امر زراعت و دفن اموات و بسیاری دیگر از منفعت‌ها مطیع شما باشد (نه خیلی سخت و نه خیلی نرم) پس به این صورت خداوند زمین را بستری برای قرار و سکونت شما قرار داد.

    تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۷۸ بحارالأنوار، ج۳، ص۳۵/ الاحتجاج، ج۲، ص۴۵۶/ الإمام العسکری، ص۱۴۲/ بحارالأنوار، ج۵۷، ص۸۲؛ فیه: «بتفاوت یسیر»/ نورالثقلین/ البرهان

  2. الحمدلله رب العالمین . خبرهای خوش تر الهی بشنویم از باران و آب و حیات و زنده شدن ها.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.