سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / مردم را در خصوص اقدامات اروپایی‌ها شرطی نکنید

مردم را در خصوص اقدامات اروپایی‌ها شرطی نکنید

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام 11 اسفند 97 در اظهاراتی بیان داشت رفتار اروپایی ها بر تصمیم گیری اعضاء مجمع اثر میگذارد. این واکنش ها درواقع گام رو به عقب است. زیرا طبق برجام اروپا در برابر تعهداتی که ایران انجام میدهد، موظف به انجام تعهداتی در زمینه های مختلف اقتصادی است که در ضمیمه 2 برجام ذکر شده اند. اینکه مسئولین برای تصویب لوایح FATF از اروپا انتظار تضمینِ عمل به تعهداتش دارند، یک گام رو به عقب میباشد.

در شرایطی که نزدیک به یکسال از خروج امریکا از برجام میگذرد، اروپایی ها همچنان نتوانسته اند منافع ایران را در برابر تحریم های امریکا تامین کنند. در این میان اما رفتار برخی مسئولین نشانگر یک گام رو به عقب و در نظر نگرفتن تعهدات اروپا در برجام است.

 

بیش از 3 سال از اجرای برجام میگذرد؛ توافقی که قرار بود تمام مشکلات اقتصادی را حل کند. در قبال آن جمهوری اسلامی باید تعهداتی را انجام می‌داد. تا به امروز آژانس بین المللی انرژی اتمی چهارده بار پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است. چندی پیش نیز آمانو، مدیر کل آژانس بین¬المللی انرژی اتمی تصریح کرد فعالیت های متناقض با برجام از سوی ایران مشاهده نمی‌کند.  این درحالیست که هیچ یک از طرف¬های مقابل به تعهداتشان عمل نکرده اند و امریکا( اصلی ترین طرف مذاکره) 18 اردیبهشت 97 رسما از برجام خارج شد.

 

عملکرد اروپا بعد از خروج امریکا از برجام

از زمان خروج امریکا، طرف های اروپایی وعده هایی برای تامین منافع ایران در برابر تحریم های امریکا در قبال حفظ برجام ( بخوانید پایبند بودن ایران به تعهدات خود) دادند. پس از گذشت 8 ماه مذاکره و وعده های بی فرجام اروپا، سرانجام 11 بهمن سازوکار ویژه مالی موسوم به اینستکس به ثبت رسید. اما برخلاف وعده های اروپا، این سازوکار در مقابل تحریم های امریکا هیچ کارایی ندارد؛ و قرار است فقط برای اقلام دارویی، غذایی و تجهیزات پزشکی امکان تجارت را فراهم کند. این درحالیست که این اقلام اصلا در لیست تحریم امریکا قرار ندارند. عجیب تر اینکه در این سازوکار صحبت از اجرای استانداردهای FATF توسط ایران به میان آمده¬است. در حالیکه اجرای این استانداردها هیچ ارتباطی به اینستکس ندارد. بلکه اجرای آنها منجر به لورفتن راه های دور زدن تحریم های امریکا میشود. 

 

 چند روز پیش نیز نمایندگان سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در سازمان ملل طی نامه ای به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل مدعی شدند که اقدام اخیر ایران در ساخت و راه اندازی موشک های بالستیک دارای تاثیرات بی ثبات کننده در منطقه بوده و تنش های موجود را افزایش میدهد. این نمایندگان در ادامه ی نامه ی خود از گوترش خواستند تا در گزارش بعدی خود که در ماه ژوئن منتشر خواهد شد، گزارش کاملی درباره فعالیت های موشک های بالستیک ایران ارائه دهد.  این نامه با واکنش توئیتری وزیر خارجه همراه بود. ظریف، وزیر امور خارجه، در واکنش به این نامه در توئیتر خود نوشت یک سال پس از اقدام غیرقانونی آمریکا در خروج از برجام، اروپا نمی تواند خواست و اراده سیاسی خود را در مقابله با تروریسم اقتصادی ترامپ حتی با ایجاد کانال واحد بانکی برای کمک بشردوستانه به کرسی بنشاند. در عوض، سه کشور اروپایی با فشار بر سازمان ملل متحد علیه توانمندی های دفاعی جمهوری اسلامی مشغول دلجویی از دونالد ترامپ هستند. اینگونه اقدامات اروپا نشان از اتحاد راهبردی اروپا و امریکا برای گرفتن امتیاز بیشتر از ایران و آماده کردن فضا برای برجام 2 است. 

 

گام رو به عقب برخی مسئولین

در این میان واکنش برخی از مسئولین بسیار ناباورانه و دور از انتظار است. در این راستا مواضع بعضی نمایندگان مجلس نیز به شرطی کردن مردم به تصمیمات اروپا دامن میزند. یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی در این خصوص گفته است تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر تصمیم‌گیری در مورد لوایح پالرمو وCFT در سال آینده را هوشمندانه، دقیق و مبتنی بر منافع ملی دانست و گفت که ‏قطعا در این مدت رفتار اعتمادساز طرف‌های اروپایی می‌تواند سازنده باشد.  همچنین محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام 11 اسفند 97 در اظهاراتی بیان داشت رفتار اروپایی ها بر تصمیم گیری اعضاء مجمع اثر میگذارد. 

 

این واکنش ها درواقع گام رو به عقب است. زیرا طبق برجام اروپا در برابر تعهداتی که ایران انجام میدهد، موظف به انجام تعهداتی در زمینه های مختلف اقتصادی است که در ضمیمه 2 برجام ذکر شده اند. اینکه مسئولین برای تصویب لوایح FATF از اروپا انتظار تضمینِ عمل به تعهداتش دارند، یک گام رو به عقب میباشد. 

 

شرطی کردن مردم نسبت به اقدامات اروپا

 این گام رو به عقب منجر به شرطی شدن مردم نسبت به اقدامات اروپایی ها خواهد شد. یعنی دقیقا همان اتفاقی که در برجام افتاد. بهبود اقتصاد کشور به برجام نسبت داده شد؛ ازاینرو زمانی که ترامپ درباره ی خروج از برجام صحبت میکرد، اقتصاد کشور دچار تلاطم میشد. حال اگر این شرطی شدن درباره ی اقدامات اروپا هم اتفاق بیفتد، اقتصاد کشور در آینده دچار تلاطم خواهد شد. این مطلب را مقام معظم رهبری تیرماه در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت تذکر داده بودند. 

 

 

مسئله ی دیگری که درباره رفتار مسئولین در مقابل طرف های برجام وجود دارد (که البته مسئله ی جدیدی هم نیست) واکنش های ناکارامد ایمیلی و توئیتری است. در این راستا چند روز پیش ظریف در گفتگوی کوتاهی که با پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری داشت درباره ی بد عهدی های اروپا تصریح کرد وظیفه ی دستگاه دیپلماسی این است که کار اروپایی ها را پیگیری کند و به آنها تذکر بدهد و فشار بیاورد که تعهداتشان را انجام دهند.  اگر مسئولین میخواهند به اروپایی ها فشار بیاورند تا به تعهداتشان عمل کنند، باید علاوه بر تذکر دادن به آنها دست به اقدام تقابلی بزنند؛ و اکنون که هیچیک از طرف های برجام به تعهداتشان عمل نمیکنند؛ اگر مسئولین حاضر به خروج  از برجام نیستند، حداقل باید تعهدات ایران را در برجام تعدیل کنند.

 

گفتن است آمریکا در ادامه دشمنی خود سپاه پاسداران را در لیست سازمان های تروریستی قرار داده است اما هنوز برخی رد داخل به اقدامات اروپا چشم امید دارند و پذیرش FATF را امری محال نمی دانند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

امیرعبداللهیان: می‌توانستیم بنادر اسرائیل را هدف قرار دهیم

می‌توانستیم حیفا و تل‌آویو را مورد اصابت قرار دهیم، می‌توانستیم همه بنادر اقتصادی رژیم اسرائیل را هدف قرار بدهیم اما خط قرمز ما غیرنظامیان بود.

جلسۀ شورای امنیت سازمان ملل بدون صدور بیانیه یا قطعنامه علیه ایران پایان یافت

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها شدند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.