سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / دولت برای هر ایرانی سالانه سه میلیون تومان یارانه آرد و نان می دهد

دولت برای هر ایرانی سالانه سه میلیون تومان یارانه آرد و نان می دهد

ساماندهی زنجیره آرد و نان در سه دهه اخیر به منظور هدفمندی یارانه و افزایش کیفیت نان در قوانین مورد تاکید قرار داشت اما بجز دولت های دهم و سیزدهم؛ دولت دیگری برای ساماندهی آن اقدام نکرد. اولین بار در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، در سال 90، قیمت نان آزاد شد و یارانه آن مستقیم به مردم پرداخت گردید.

اقدام دولت دهم، یک گام بزرگ در ساماندهی یارانه آرد و نان با همراهی مردم و بدون هرگونه تنش بود. مصرف گندم متعادل شد، قاچاق آرد و ضایعات نان بشدت کاهش یافت و بخش خصوصی 40 درصد کل زنجیره خرید گندم و تامین آرد را برعهده گرفت که باعث کاهش هزینه دولت گردید. این طرح موفق در دولت روحانی کنار گذاشته شد.

دومین اقدام در ساماندهی آرد و نان؛ اردیبهشت ۱۴۰۱ با آزاد سازی قیمت آرد صنف و صنعت آغاز شد

شروع ناهماهنگ و افزایش شدید قیمت ماکارونی و سایر محصولات صنف و صنعت، سبب نارضایتی و اعتراضاتی شد. در گام بعد، با استقرار سامانه هوشمند و بر اساس میزان فروش نان؛ آرد با قیمت دولتی به نانوائی ها داده شد و برای گران نشدن نان، در حال حاضر دولت 40 درصد هزینه های پخت نان را نیز به نانوائیها پرداخت میکند.

طرح ساماندهی زنجیره گندم، آرد و نان؛ سیاست درستی که نیازمند تکمیل و نظارت بیشتر است

اجرای این طرح سبب شفافیت آمار و کاهش مصرف آرد شد اما نظارت دولت بر کیفیت و قیمت نان ضعیف است. در تکمیل طرح؛ لازم است دولت با حذف آرد دولتی، تفاوت قیمت آرد آزاد و دولتی را متناسب با میزان فروش نان، نقداً به نانوا پرداخت کند تا با حفظ قیمت نان، رانت موجود در آرد دولتی حذف شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مردم در سراسر کشور دوستان را خوشحال و بدخواهان را ناامید کردند

وفاداری خود به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را پیش چشم دوست و دشمن قرار دادند.

سرود،دین بی ولایت ول معطلیه

ويدئو/ نوای شیرین لری نهاوندی در حسینیه معلی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.