سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / FATF اسلحه آمریکا در جنگ اقتصادی علیه ایران است

FATF اسلحه آمریکا در جنگ اقتصادی علیه ایران است

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و نمایندگان مجلس تاکید کردند که FATF ابزار و سلاح وزارت خزانه‌داری آمریکا در جنگ اقتصادی علیه ایران است.

پرویز داوودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با رد ادعای موافقت چندباره مقام معظم رهبری با پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی مرتبط با FATF گفت: در نامه ۶ وزیر و ۲ معاون رئیس‌جمهور و نیز نامه اخیر جهانگیری به رهبر معظم انقلاب با محتوای لزوم پیوستن به برنامه اقدام مالی و این کنوانسیون‌ها، رهبر معظم انقلاب در این باره هیچگونه اظهارنظر صریحی انجام ندادند بلکه پی نوشت کردند که «برای تشخیص مصلحت به مجمع ارسال شود و مجمع با دقت و امعان نظر نسبت به این مسئله تصمیم گیری کند».

داوودی افزود: برداشت ما از این پی نوشت رهبر معظم انقلاب این بود که دیدگاهشان این است که در این خصوص مسیر قانونی طی شود که ابتدا در مجلس بررسی و تصویب شد، اما شورای نگهبان مخالفت کرد و بعد به عنوان لایحه اختلافی به مجمع ارجاع شد و ما اکنون باید برحسب مصلحت در این باره تصمیم گیری کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در ۳۰ خرداد ۹۷ در بیاناتشان فرمودند:« یک جایی بالاخره چند قدرت بزرگ در مجموعه‌ها و هیئت‌های فکری‌شان و به قول خودشان اتاق فکرشان می‌نشینند برای منافع و مصالحی که برای خودشان تعریف کرده‌اند یک چیزی را پخت و پز می‌کنند بعد این را به وسیله دولت‌هایی که همسو با آنها هستند یا مرعوب آنها هستند یا دنباله روی آنها هستند و خیلی منافعی هم در این باره ندارند، تصویب می‌کنند اگر یک دولت مستقلی هم پیدا شود و حالا مثلا جمهوری اسلامی ایران که بگوید من این را قبول ندارم این کنوانسیون را این معاهده بین‌المللی را قبول ندارم سرش می‌ریزند که آقا ۱۲۰ کشور، ۱۵۰ کشور، ۲۰۰ کشور این را قبول کرده‌اند شما چطور قبول نمی‌کنید، کنوانسیون‌ها غالبا چنین هستند».

داوودی افزود: ایشان در بیانات دیگری فرموده‌اند «مجلس مستقلا نسبت به این کنوانسیون‌ها بررسی کند نکات مثبت آنها را بگیرد تحت عنوان قوانین داخلی این‌ها را تصویب کند». بر این اساس در سال ۸۶ ما قانون پولشویی و مبارزه با تروریسم را تصویب کردیم و به عنوان قوانین داخلی بسیار خوب بود که برای شفافیت در داخل انجام شد. وی در ادامه گفت: FATF ابزار وزارت خزانه‌داری آمریکا در جنگ اقتصادی علیه ایران است.

خودتحریمی

سید مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه شخصی خود نوشت: با بررسى سوابق و اسنادFATF که پالرمو و CFTهم جزو آن است به این یقین رسیدم که استکبار و در رأس آن آمریکا، آن معاهدات بین‌المللى را وسیله و ابزار سیاسى تسلط بر ایران قرار داده است. پس در این شرایط قهری و ظالمانۀ تحریم که ما قرارداریم، براى جلوگیرى از خودتحریمى، نباید به آن بپیوندیم.

عقلانی نیست

به گزارش تسنیم، حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با‌اشاره به روند بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی موسوم به پالرمو، گفت: موافقان تصویب پالرمو می‌گویند تصویب این لایحه به صلاح کشور است اما در عین حال اذعان می‌کنند که  قرار نیست با تصویب این لایحه، گشایشی در معاملات بانکی ایران با دیگر کشورها ایجاد شود.

مظفر با‌اشاره به پیامدهای تصویب پالرمو برای کشور گفت:‌ از آنجا که ما در دوران تحریم هستیم،  دنیای استکبار به دنبال آن است که  تمامی اطلاعات مالی کشور را بدست آورده و به این واسطه منافذی دور زدن تحریم‌ها را مسدود کند.

وی ادامه داد: اینکه ما تمام معاملات مالی کشور را به شکل شفاف و آنلاین در اختیار نهادهای بین‌المللی قرار دهیم بدون اینکه هیچ تغییری در روند تسهیل فروش نفتمان و همچنین تبادلات پولی و بانکی با دیگر کشورها ایجاد شود، کار عقلانی به نظر نمی‌رسد.

مجمع،تسلیم فشارها نمی‌شود

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با‌اشاره به جلسه  مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی پالرمو، گفت: قرار است در جلسه امروز، 9 نفر دیگر که به عنوان موافق و مخالف ثبت‌نام کرده بودند، نظرات خود را مطرح کنند و در نهایت مجمع تشخیص به یک تصمیم قطعی برسد.

آیت‌الله شبستری با بیان اینکه مجمع تشخیص تسلیم فشارهای سیاسی و رسانه‌های نمی‌شود، تصریح کرد: برآورد کلی بنده این است که اکثریت اعضای مجمع به پالرمو رأی منفی خواهند داد. بنده در چند جلسه اخیر که پالرمو در مجمع تشخیص بررسی شده در جلسات حضور داشته‌ام به نظرم تعداد مخالفان پالرمو نسبت به گذشته بیشتر شده است.

طرحی برای پوشش ناکارآمدی

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با‌اشاره به تلاش برخی برای گره‌زدن اقتصاد و معیشت مردم به پالرمو، گفت: ما نگرانیم که چرا برخی در داخل مدیریت اقتصادی را به خوبی انجام نمی‌دهند؛ حرف ما این است که چرا شما مسئله گوشت را نمی‌توانید مدیریت کنید و چرا وضعیت را برای کشاورزان و دامداران سخت کرده‌اید اما آقایان در پاسخ می‌گویند که ما باید پالرمو را بپذیریم این‌گونه نگاه‌ها غیرمنطقی است.

موسوی لارگانی با بیان اینکه ناکارآمدی برخی مدیران برای همه مشهود شده و دیگرکسی نمی‌تواند منکر ناکارآمدی مدیریتی برخی شود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد برخی می‌خواهند با طرح پیوستن به پالرمو، ناکارآمدی خود را پوشش بدهند که این توهین به مردم است چون مردم نسبت به همه چیز آگاه هستند.

خلاف واقع!

برخی از طلاب و اساتید حوزه علمیه قم طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان انتساب برخی از مطالب از سوی وی به رهبر معظم انقلاب را خلاف واقع عنوان کردند.

در بخشی از نامه طلاب و اساتید حوزه علمیه قم به رئیس‌جمهور آمده است: به جای حاشیه‌سازی با جسارت و توهین کردن به اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام که همگی منصوبان مستقیم رهبری معظم انقلاب هستند به فکر معیشت مردم از طریق اجرای  اقتصاد مولد و درون زا باشید.

جنبش دانشجویی- مردمی «نه به FATF» با انتشار متنی تاکید کرد: در اصلِ ۱۱۲ قانون اساسی وظایف و موارد ارجاع امور به «مجمع تشخیص مصلحت نظام» صراحتا ذکر و تبیین شده و آمده است که: «مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تشخیص مصلحت در مواردی که مصوبه مجلس شورای اسلامی را شورای نگهبان خلاف موازین شرع یا قانون اساسی بداند و مجلس با درنظر گرفتن مصلحت نظام نظر شورای نگهبان را تأمین نکند،… به دستور رهبری تشکیل می‌شود».

حال چطور می‌شود رئیس‌جمهور کشور، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را که بر طبق قانون اساسی، مرجع عالی قانونی کشور هستند و براساس اختلاف نظر پیش آمده بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بر سر دو لایحه‌ پالرمو و CFT، در حال حاضر وظیفه‌  بررسی و اعلام نظر نهایی را دارند، این‌گونه شنیع مورد خطاب قرار داده و آنها را بدون در نظر گرفتن نقش و شأن قانونی‌شان، «۱۰-۲۰ نفر!» بخواند و بگوید که تابع نظر و تصمیم آنها نیست؟!

اجرای 2 و نیم ساله FATF!

محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: موضوعی که تعجب انسان را بر می‌انگیزد این است که آقایان دولتی 2 و نیم سال است که دارند اطلاعات کشور را در اختیار بیگانگان قرار می‌دهند و از خرداد ۹۵ اینکه دولت الزامات FATF را پذیرفته و از آن زمان تا به امروز همه اطلاعات مالی ما را در اختیار FATF و در اصل در اختیار آمریکا و اروپا قرار داده‌اند، لذا موضوع دیگری که تعجب انسان را بر می‌انگیزد این است که اینها با اینکه در 2/5 سال گذشته تجربه کرده‌اند که همه اطلاعات را داده‌اند و اقتصاد کشور را قفل کرده‌اند اصرار اینکه برای آینده هم خودشان و هم دولت‌های آینده را ملزم کنند به اینکه اطلاعات مالی و تبادلات مالی کشور را برای آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی شفاف کنند تعجب انسان را بیشتر بر می‌انگیزد.

عضویت در FATF مشکلی را حل نمی‌کند

محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در قضیه تحریم‌ها اگر مردم باشند آمریکا را دور می‌زنند اما اگر دولت‌ها باشند آب را به برجام و حل مشکل گوشت یخی را به FATF گره می‌زنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بخش دیگر مشکلات اقتصادی کشور را دارای ریشه در سوءمدیریت و ناکارآمدی مدیران دانست و تصریح کرد: اگر تدبیر و مدیریت نباشد مشکلات حل نخواهد شد، خداوند با کسی عقد اخوت نبسته است و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم علی‌رغم ناکارآمدی به موفقیت برسیم. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند نظام انقلاب اسلامی 2 ویژگی دارد، یکی روحیه انقلابی و دیگری نظم سیاسی و اجتماعی، مدیریت جهادی یعنی هم توان مدیریتی داشته باشیم و هم روحیه جهادی، اگر علم مدیریت با روحیه جهادی در کنار یکدیگر قرار نگیرند نمی‌توانیم در مسیر تمدن‌سازی گام برداریم.

قالیباف FATF را نماد حکمرانی نظام سرمایه‌داری توصیف کرد و گفت: براساس مطالعات انجام شده 30 درصد مشکلاتی که شاهد هستیم به علت تحریم‌ها است و 70 درصد مشکلات کشور ریشه در مسائل درونی ما دارد، اگر ما خودمان مشکلات را برطرف کرده بودیم امروز شاهد این مشکلات نبودیم، مردم برای انقلاب اسلامی و کشورشان هزینه و فداکاری می‌کنند اما نباید توقع داشت مردم بی‌عرضگی‌ها و ناتوانی‌ها را هم به حساب آمریکا بگذارند و برای آن هزینه کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولتی بودن اقتصاد را یکی از عوامل رشد فساد در کشور دانست و عنوان کرد: اگر اقتصاد در اختیار مردم قرار بگیرد شاهد کاهش فساد در کشور خواهیم بود

حجّت‌الاسلام سیّد محمود نبویان، نماینده سابق تهران در مجلس با بیان اینکه در برجام، حداقل روی کاغذ نوشته بودند که تحریم‌ها برداشته می‌شود، اما عمل نکردند، تصریح کرد: در FATF حتی روی کاغذ هم بحث تحریم مطرح نیست؛ متن بیانیه است که؛ اگر ایران تمام تعهداتش را انجام دهد، FATF گام‌های بعدی را در نظر خواهد گرفت. هیچ‌جا نیامده که تحریم را برمی‌داریم.

نبویان تصریح کرد: یک بانک مهم اروپایی که با ما رابطه ندارند را بیاورید که بهانه‌اش این باشد که چون ایران، همه خواسته‌های FATF را برآورده نکرده، ما با آن همکاری نمی‌کنیم. شرکت‌های اروپایی مثل «شل» و «پژو» از ایران رفته‌اند؛ اما هیچ‌کدام این استدلال را نیاورده‌اند که چون ایران CFT را قبول نکرده، ما رفته‌ایم.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر/ سرخ مثل قیصر

مؤمن به ولیّ، به غیر او کافر باش

کاریکاتور/کامرون با سوالی دربارۀ ایران آچمز شد

دیوید کامرون خبیث انگلیسی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.