سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / 300 کشته در حمله هند به پاکستان شبه قاره هند در وضعیت جنگی قرار گرفت

300 کشته در حمله هند به پاکستان شبه قاره هند در وضعیت جنگی قرار گرفت

در پی بمباران مناطقی از کشمیر پاکستان توسط جنگنده‌های هندی، که به ادعای مقامات این کشور، مرگ حدود 300 شبه نظامی را به دنبال داشته، اسلام آباد گفت، در صورت هر گونه تعرض هندی‌ها، ارتش پاکستان با موشک‌های هسته‌ای، دهلی‌نو و بمبئی را نابود خواهد کرد.

یک مقام دولت هند اعلام کرد، جنگنده‌های هندی دوشنبه شب به سه منطقه در کشمیر تحت تسلط پاکستان حمله کردند و در این حمله ، ۳۰۰ شبه نظامی وابسته به گروه تروریستی «لشکر طیبه» کشته شدند.

خبرگزاری دانشجو به نقل از رویترز افزود، این مقام هندی مدعی شد که گروه مذکور در حال آموزش شبه نظامیان و آماده‌سازی آنها برای انجام اقدامات تروریستی در هند بوده است.

اخیرا بر اثر عملیات انتحاری یک عضو «لشکر طیبه» در منطقه کشمیر هند، 40 نیروی امنیتی هندی کشته شده‌اند. دهلی‌نو اسلام آباد را به نقش داشتن در این ماجرا متهم کرده بود.

واکنش پاکستان

مقامات پاکستان پر تلفات بودن حمله جنگنده‌های هندی را رد و اعلام کردند، حمله این جنگنده‌ها به خاک پاکستان، تلفاتی به دنبال نداشته است. به گفته آنها، جنگنده‌های مذکور پس از عبوراز خط کنترل کشمیر، مهمات را در منطقه‌ای جنگلی فرو ریختند.اما در مورد نقض حریم هوایی پاکستان،«آصف غفور» سخنگوی ارتش این کشور اظهار داشت: در صورت آغاز جنگ، شهرهای «بمبئی» و «دهلی‌نو» با خاک یکسان خواهند شد.

وی افزود: نیروهای ارتش پاکستان با انواع سلاح‌های سنگین از جمله‌تانک، در مرز «سیاه چمن» مستقر شده و آماده حمله به کشمیر(هند) هستند.به گفته غفور، موشک‌های پاکستان آماده شلیک به نقاط حساس کشمیر هستند و موشک‌های هسته‌ای پاکستان نیز بمبئی و دهلی‌نو پایتخت هند، را هدف گرفته‌اند.

سخنگوی ارتش پاکستان افزود: در حال حاضر نیروهای اطلاعاتی، شبه نظامیان و گروه‌های تخریب دو کشور از مرزها عبور کرده و درگیری پراکنده (در مناطق مرزی) ادامه دارد.«مجاهد انور خان» فرمانده نیروی هوایی پاکستان هم در واکنش به نقض حریم هوایی این کشور توسط جنگنده‌های هندی، اعلام کرد که نیروی هوایی پاکستان به خوبی قادر است از مرز‌های هوایی محافظت کند و پاسخ کوبنده به دهلی‌نو بدهد.

فرمانده نیروی هوایی پاکستان افزود: در حال حاضر به دنبال اقدام عجولانه در این زمینه نیستیم، اما اگر لازم باشد خلبانان پاکستانی با مانور هوایی و اقدامات عملی مانند بمباران مناطق حساس، قدرت خود را به نمایش می‌گذارند.

«شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان هم اعلام کرد: نیروهای مسلح و شهروندان پاکستان در حالت آماده‌باش به سر می‌برند و قابلیت دفاع از گوشه و کنار کشور را دارند.

وی ادامه داد: این اقدام خصمانه(هند)، صلح منطقه‌ای را به خطر انداخته است.

به گزارش ایسنا، قریشی اضافه کرد: پاکستان در حالت آماده‌باش است و این کشور به خوبی می‌داند که چگونه از خود دفاع کند… من نشست اضطراری مشورتی در وزارت خارجه برگزار کرده‌ام.

دیروز شورای امنیت ملی پاکستان هم در واکنش به اقدام هند، با حضور مقامات ارشد و وزیران خارجه و دفاع پاکستان، تشکیل جلسه داد.در این جلسه نحوه مقابله با اقدام دهلی‌نو، بررسی شد.وزارت خارجه پاکستان دیروز یک دیپلمات ارشد هند را احضار و اعتراض اسلام اباد به نقض حریم هوائی پاکستان را به این مقام هندی ابلاغ کرد.

از سال ۱۹۷۱ تا کنون، اختلافات هند و پاکستان بر سر «کشمیر»، سبب بروز سه جنگ میان دو کشور شده است.

ایران خواستار خویشتن‌داری شد

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بروز تنش در روابط هند و پاکستان گفت: جمهوری اسلامی ایران دو کشور هند و پاکستان را به خویشتن‌داری و تلاش هر چه بیشتر برای کاهش تنش و حل مسالمت‌آمیز اختلاف و مشکلات فی مابین فرا می‌خواند.

به گزارش ایلنا، قاسمی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای قربانی تروریسم در جهان، معتقد است تنها راه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، همکاری همه‌جانبه و بدون تبعیض کشورهای جهان است. برخی از کشورها و نهاد‌های بین‌المللی، از جمله چین و اتحادیه اروپا، هم از دهلی‌نو و اسلام آباد خواسته‌اند که از خود خویشتنداری نشان دهند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر/ سرخ مثل قیصر

مؤمن به ولیّ، به غیر او کافر باش

کاریکاتور/کامرون با سوالی دربارۀ ایران آچمز شد

دیوید کامرون خبیث انگلیسی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.