سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / مفتی فلسطین: کسانی که دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل هستند خائن به اسلام اند

مفتی فلسطین: کسانی که دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل هستند خائن به اسلام اند

رئیس سابق شورای عالی فتوای فلسطین؛
به برادارن گرامی و فرزانه ای که در این اجلاس شرکت خواهند کرد عرض میکنم که ما خواهان تصمیمات تاثیر گذار و فعالیت های عملی شما در جهت پایان دادن به اشغالگری صهیونیست ها در قدس شریف هستیم. از شما درخواست میکنم در این موضوعِ حساس وکشنده به سخنرانی وگفتگو اکتفا نکنید چرا که اشغالگران اسرائیلی در این مدت مشغول یهودی سازی قدس وتوسعه سرزمینی وشهرک سازی خود بوده اند و درحال پیش روی هستند. باید درک کرد که در حال حاضر شرایط نه به نفع ما مسلمانان که به نفع اسرائیل پیش میرود.

فاصله کوتاهی که میان تاریخ ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به روایت اهل سنت و تاریخ ولادت ایشان به روایت شیعه وجود دارد بهانه ای شد تا امام عظیم الشان مستضعفان، خمینی کبیر که همواره به عنوان علمدار وحدت مسلمین در میان جهانیان شناخته می شود آن را هفته وحدت نام گذاری کنند. پس از آنکه گفتمان وحدت و برادری اسلامی میان مسلمانان جهان راه پیدا کرد، مسلمین با اتحاد و انسجام روز افزون خود بیشتر به وظیفه خطیر خود یعنی مبارزه با کفر، طاغوت و استکبار جهانی توجه کرده و در این راستا به فعالیت پرداختند. به همین مناسبت بیش از سی سال است که ملت مسلمان ایران در هفته وحدت میزبان برادران و خواهران مسلمان خود از جمیع مذاهب اسلامی در کنفرانس وحدت اسلامی هستند و امسال سی و دومین اجلاس وحدت اسلامی از روز شنبه سوم آذر ماه 1397 لغایت دوشنبه پنجم آذر ماه 1397 در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد. در همین راستا رجانیوز با شیخ عکرمه الصبری، رئیس سابق شورای عالی فتوای فلسطین و امام جماعت سابق مسجد الاقصی به گفت و گوی اختصاصی پرداخته است.

سلام علیکم جناب شیخ عکرمه الصبری بزرگوار، از حضرتعالی بسیار تشکر میکنم که  وقت با ارزش خود را در اختیار ما گذاشتید.

وعلیکم السلام، خواهش میکنم.

جناب شیخ ما اکنون در هفته وحدت میان برادران اهل سنت و شیعه به سر می بریم. امام خمینی (ره) این هفته را با نگرش ایجاد وحدت میان برادران مسلمان در اقصی نقاط عالم به نام هفته وحدت پایه گذاری نمودند. یکی از مهم ترین محورهای وحدت قدس شریف است. نظر حضرتعالی پیرامون هفته وحدت چیست؟

یک مساله ای که نباید از آن غافل شد این است که شهرقدس متعلق به همه مسلمانان عالم است وتنها اختصاص به فلسطینی ها ندارد. این شهر مقدس دارای شان بسیار بالا وارزشی بسیار زیاد است. قدس امانت خداوند بر دوش مسلمانان جهان است لذا هیچ یک از مسلمانان دنیا نباید از این شهر مقدس الهی چشم پوشی کند و رها کردن قدس شریف شرعا حرام است. همه ی اختلافات و درگیری ها میان برادران مسلمان از مذاهب مختلف مردود است چراکه این درگیری ها موجب تقویت اسرائیل می شود. اسرائیل دقیقا همین را می خواهد که ما بایکدیگر دچار اختلاف شویم تا قدس در حاشیه قرار بگیرد تا هرچه می خواهد انجام دهد. اختلافات افکنی (میان شیعیان واهل سنت) خدمت به اسرائیل است.

جناب شیخ لطفا برای نسل جوان که شاید کمتر با اهمیت قدس شریف آشنا باشند توضیحاتی بفرمایید.

در وهله ی اول باید عرض کنم وظیفه همه رسانه ها و کانال های تلویزیونی وماهواره ای این است که اهمیت قدس شریف را به مسلمانان عالم متذکر شوند.

قدس بخشی از حقیقت اسلام است چرا که قدس مبدا معجزه إسراء ومعراج پیامبر اسلام است. وهمانطور که مشخص است معجزه معراج بخشی از اعتقادات دینی ما مسلمانان می باشد. قدس دروازه زمین به سوی آسمان است. پیامبر اسلام(ص) حدیثی دارند که بیانگر جایگاه ویژه قدس شریف است. ایشان می فرمایند: لاتشدّ الرحال إلا إلی ثلاثة مساجد، المسجد الحرام ومسجدی هذا والمسجد الاقصی.(پیامبر گرامی اسلام به اصحاب خویش فرمودند: اگر قصد سفر(به منظور عبادت)  داریدتنها به یکی از این سه مسجد بروید،مسجدالحرام،مسجد النبی ومسجد الاقصی). مسجد الحرام در مکه مکرمه ومسجد النبی در شهر مدینه منوره و مسجد الاقصی در شهر قدس واقع شده اند. برمسلمانان واجب است  اهمیت این شهر ر ا درک کنند وبدانند که خداوند آن را دارای شرافت ومعنویت قرار داده است.

جناب استاد الصبری حضرتعالی به اهمیت فراوان قدس در دین مبین اسلام اشاره فرمودید. ما مدتی است شاهد آن هستیم که برخی از کشورهای عربی تحت پروژه ای به نام “معامله قرن” به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل هستند. آنها حتی علنا با سران رژیم غاصب صهیونیستی دیدار میکنند و قرار دادهای تجاری امضا میکنند ولیکن در سخنان خود عنوان میکنند که ما حامی قدس و فلسطین هستیم. نظر حضرتعالی پیرامون حکام این کشور ها چیست؟

  • بله در خصوص معامله قرن موضع ما همچون گذشته ثابت وبدون تغییر است. این معامله آمریکایی کثیف از نظر ما مردود است. ما هیچوقت در مقابل آمریکایی ها سرخم نخواهیم کرد وتا ابد از قدس شریف حمایت میکنیم. کسانی که به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل هستند خائن به اسلام اند.اما ما هیچوقت اشغال قدس شریف توسط اسرائیل را به رسمیت نخواهیم شناخت ودر این رابطه با هیچکس مذاکره نخواهیم کرد. ما از حمایت خود از آوارگان مظلوم فلسطینی که اساس کار ماهستند دست برنخواهیم داشت. بدانید که به خواست خدا ما مقاومت خواهیم کرد وذره ای کوتاه نخواهیم آمد. ما از همه مسلمانان انتظار داریم کنار ما بایستند و عملا از ما دفاع کنند.ما به حرف احتیاج نداریم ما به عمل احتیاج داریم. قدس از سال 1947 تا کنون در اشغال صهیونیست ها است باید عملا با اشغالگری مقابله کرد نه با حرف.

جناب شیخ در اخبار شنیدیم که اسرائیل شما را ممنوع السفر کرده است. لطفا کمی در این رابطه به توضیح بدهید.

-بله امسال اسرائیل من را به مدت چهار ماه ممنوع السفر کرد که اجازه خروج از منطقه های مشخص شده را نداشتم. این ممنوعیت مدتی پیش پایان یافت.(البته ایشان در طی سالهای مبارزه خود بارها در اسرائیل به زندان رفته اند وباشکنجه های گوناگون ومحدودیت های مختلف مواجه شده اند)

جناب استاد شیخ الصبری ما اکنون شاهد آن هستیم که برخی در لندن وآمریکا در لباس تشیع وتسنن جهت اختلاف افکنی میان پیروان مذاهب _شبانه روز_ در حال فعالیت هستند و به مقدسات یکدیگر توهین می کنند. نظر شما در رابطه با این اقدامات چیست؟

برادرم ، ما منادی وحدت هستیم چرا که دین ما دین وحدت و برادری و مواساة وتسامح است. دشمنی و اختلافات میان پیروان مذاهب موجب ضعف همه ی امت اسلام است.  تفرقه افکنی میان مذاهب، عین اجرا کردن پرژه های آمریکا واسرائیل است واین اشخاص مزدور آمریکا واسرائیل هستند. تفرقه و دشمنی میان مسلمانان از مذاهب اسلامی مختلف قطعا موجب تاسف و امری دردناک است وبدون شک به نفع دشمنان اسلام نخواهد بود.

جناب شیخ عکرمه قرار هست از روز شنبه اجلاس بین المللی وحدت باحضور مهمانان خارجی از بسیاری از کشورهای جهان در تهران برگزار شود. چنانچه برای این اجلاس و شرکت کنندگان آن پیامی دارید بفرمایید.

  • بسم الله الرحمن الرحیم

به برادارن گرامی و فرزانه ای که در این اجلاس شرکت خواهند کرد عرض میکنم که ما خواهان تصمیمات تاثیر گذار و فعالیت های عملی شما در جهت پایان دادن به اشغالگری صهیونیست ها در قدس شریف هستیم. از شما درخواست میکنم در این موضوعِ حساس وکشنده به سخنرانی وگفتگو اکتفا نکنید چرا که اشغالگران اسرائیلی در این مدت مشغول یهودی سازی قدس وتوسعه سرزمینی وشهرک سازی خود بوده اند و درحال پیش روی هستند. باید درک کرد که در حال حاضر شرایط نه به نفع ما مسلمانان که به نفع اسرائیل پیش میرود.

از برادران خود وعلمای گرامی می خواهم با کوشش مجاهدانه خود در مقابل اشغالگری صهیونیست علیه قدس مجاهدانه بایستند.

همچنین می خواهم که یک صندوق مالی بین المللی برای حمایت از قدس شریف در راستای حمایت ازفلسطینیان و خانه های آنان در مقابل هجمه ها وتخریب ها توسط  یهودیان تاسیس نمایند.

در پایان از لطف حضرتعالی تشکر میکنم و امیدوارم که حضرتعالی را در ایران زیارت کنیم.

-متشکرم ان شاءالله، من هم از خداوند جزای خیر برای شما مسالت میکنم.

———————————————————————————————

*مصاحبه و ترجمه: مصطفی خرم آبادی

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اعترافات شارون روف اوفير نماینده سابق کنست

ويدئو/ استودیوی شبکه ۱۴ رژیم صهیونیست

بازداشت گسترده دانشجویان طرفدار فلسطین در دانشگاه های آمریکا

پلیس آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.