سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / انتقاد نمایندگان از گروکشی روحانی در معرفی وزیر صمت

انتقاد نمایندگان از گروکشی روحانی در معرفی وزیر صمت

دولت نه تنها اراده‌ای برای تعیین وزیر ندارد بلکه در اقدامی عجیب این اقدام را منوط به تشکیل وزارت بازرگانی کرده و به نوعی با لجبازی با مجلس و گروگان گرفتن معیشت مردم سعی در به کرسی نشاندن خواسته خود دارد.

در حالی که 21 مرداد ماه پایان زمان مقرر برای سرپرستی وزارت صمت است اما دولت نه تنها اراده‌ای برای تعیین وزیر ندارد بلکه در اقدامی عجیب این اقدام را منوط به تشکیل وزارت بازرگانی کرده و به نوعی با لجبازی با مجلس و گروگان گرفتن معیشت مردم سعی در به کرسی نشاندن خواسته خود دارد.

 حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت در روز چهارشنبه اول مرداد در خصوص معرفی وزیر صمت به مجلس گفت: «مجلس دو وزارتخانه را تصویب کرده، یعنی وزارت بازرگانی را از وزارت صنعت جدا کرده است؛ مجلس دهم این کار را در اواخر دوره خود انجام داده و این به شورای نگهبان رفته است. یکی دو تا ابهام بوده که مجلس باید ابهام را رفع کند؛ بنابراین از نظر ما اینکه دو وزیر باید معرفی شود قانون است؛ مجلس شورای اسلامی تصویب و شورای نگهبان هم تایید کرده است؛ حالا یک جمله است که می‌خواهند این جمله را حذف یا اصلاح کنند، دیگر این مساله داخلی بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی است. ان شاءالله هر زمانی که مجلس شورای اسلامی این ایراد شورای نگهبان را رفع و این قانون را به ما ابلاغ کند، دو وزیر را به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کنیم».

از این رو عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بنده با آقای امیری معاون پارلمانی ریاست جمهوری درباره وزارت بازرگانی صحبت می‌کردم که ایشان گفتند که رهبر انقلاب پیگیر تشکیل شدن وزارت بازرگانی هستند و ایشان از رئیس جمهور پیگیر این موضوع بودند.

وی ادامه داد: صحبت‌های آقای امیری تمام شد بنده به ایشان گفتم آیا حاضر هستید این گفته را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بازگو کنید که ایشان سکوت کردند.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: سوال من از دولت این است که در این ایام پایانی خود چرا بر تشکیل وزارت بازرگانی پافشاری می‌کند که اصلا به این دوره از دولت نمی‌رسد؟ تشکیل شدن این وزارت خانه دو یا سه سال زمان می‌برد و من واقعا علت اصرار دولت را نمی‌دانم.

اکبری گفت: اگر تشکیل این وزارت خانه برای دولت مهم است چرا از همان ابتدای دولت این کار را نکرد و چرا اکنون در پایان دولت اصرار بر آن دارد. برخی از کارشناسان معتقد هستند که این صحبت‌های رئیس جمهور نوعی گروکشی دولت از مجلس شورای اسلامی است تا با این کار دولت فشاری بر مجلس شورای اسلامی بیاورد و رویای تشکیل شدن وزارت بازرگانی که چندین بار به صحن علنی مجلس دهم آمده بود ولی با رای منفی نمایندگان آن مجلس روبه رو شده بود را محقق شود.

سوال این است که چرا دولت بر تشکیل شدن وزارت بازرگانی اصرار میکند؟ جالب آن جاست که این وزارتخانه متولد نشده، قاتل دو وزیر صمت در این دولت بوده و اکنون به یک اهرم فشار دولت بر مجلس تبدیل شده است.

دولت با معرفی نکردن وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه صمت قصد دارد مجلس شورای اسلامی را تحت فشار قرار دهد.این درحالی است که رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نسبت به بی توجهی رئیس جمهور مبنی بر عدم معرفی وزیر صنعت، معدن و تجارت در صفحه شخصی خود در توئیتر واکنش نشان داد.

وی بیان داشت: معرفی به موقع وزیر صمت، تکلیف قانونی دولت است. وقت کشی و تعلل در مورد مهمترین وزارتخانه‌ای که تاثیر مستقیم بر جهش تولید و زندگی مردم دارد، ابدأ موجه نیست. دورانی که با گروگان گرفتن معیشت مردم، نظر نادرست خود را تحمیل می‌کردید، گذشته است. مجلس در عین تعهد به همکاری مشفقانه با دولت، رئیس جمهور را به معرفی گزینه وزارت صمت در اسرع وقت دعوت می‌کند. درصورت تخلف از قانون، از ظرفیت‌های نظارتی خود استفاده خواهیم کرد.»

گروکشی سیاسی روحانی در معرفی وزیر جدید صمت

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه دولت مدت زیادی به دنبال دریافت مصوبه ی ایجاد وزارت بازرگانی از  مجلس دهم بود گفت: مجلس دهم  بر اساس آن چه که مطالعه کرده بود و نگرانی هایی که داشت تا این اواخر موافقت نکرد تا اینکه در آخر مجلس دهم با تلاشهای بی وقفه آقای لاریجانی و حضور شخص رئیس جمهور در  مجلس برای مجاب کردن نمایندگان مجلس دهم برای تشکیل این وزارتخانه بالاخره  در اواخر مجلس دهم این طرح رای آورد که وزارتخانه صمت به دو وزارتخانه تقسیم شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: این مصوبه برای تصویب به شورای نگهبان فرستاده شد و با ایراداتی برگشت خورد، ولی عمر مجلس دهم برای اصلاح این ایرادات به پایان رسیده بود.

حاجی دلیگانی با انتقاد از بلاتکلیفی وزارت صمت گفت: الان بلاتکلیفی وزارت صمت باعث سردرگمی صادرکنندگان، واردکنندگان و به طور کل تجار کشور در این شرایط حساس شده است بنابراین حالا که وضعیت این چنین است بایستی به همان قانونی که به موجب آن وزارت صمت تشکیل شده بوده و قانون جدید هنوز مصوب نشده و نهایی نشده است، قوه مجریه عمل کند و الا دود این بی قانونی به چشم ملت ایران می رود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود:  در این مدت از مجلس یازدهم، مجلس تمام تلاشش این بوده که در راستای قانون عمل کند اما نامهربانی ها و بی قانونی های متعددی را از دولت یازدهم مشاهده می کنیم، یکی از آنها هم همین است. علی رغم این که دولت تا 21 مرداد ماه بیشتر فرصت برای معرفی وزیر پیشنهادی صمت ندارد به دنبال بهانه می گردد که به شکلی زیر بار آن نرود.

حاجی دلیگانی  افزود: وزیر قبلی را خود آقای رئیس جمهور عزل کرد و سرپرست گذاشت. در این دو ماه و حدود 50 روزی که گذشته رئیس جمهور بایستی فرد مد نظرش‌ را برای وزارت صمت معرفی کند و نمی تواند منتظر بماند به بهانه این که قانون ممکن است بعدا تغییر کند.عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه مجلس یازدهم به اجرای قانون حساس است گفت: توصیه و نصیحتم به آقای رئیس جمهور این است که بی قانونی نکند.

حاجی دلیگانی افزود: رئیس جمهو ابتدای کار گفتند من یک حقوقدانم، یک حقوقدان نبایستی به خودش اجازه بدهد که این بی قانونی صورت پذیرد.این نماینده مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از اینکه اگر هم اکنون هم رئیس جمهور وزیری را به مجلس معرفی کند دیر است گفت:‌ بنای مجلس بایستی بر تصمیم بر اساس کار کارشناسی و مستقل باشد بنابراین ممکن است به وزیر پیشنهادی رای اعتماد داده شود و ممکن است رای اعتماد داده نشود و حال سؤال این است که تکلیف وزارتخانه به این مهمی چه می شود؟‌

رئیس جمهور اراده‌ای برای معرفی وزیر صمت به مجلس ندارد

احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی ، با بیان اینکه روشی در دولت آقای روحانی شکل گرفته است که هر وزیری که در در آستانه استیضاح است برکنار می شود، گفت: اگر این اتفاق هم رخ ندهد آن  وزیر برکنار می‌شود و افراد جایگزین با تاخیر به مجلس معرفی می شوند. وی با بیان اینکه این عدم معرفی ها زمانی هم از فرجه قانونی فراتر می رود، ادامه داد: در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده است و باید شاهد حضور مسئولان ای با مسئولیت پذیری بالا در وزارتخانه‌ها باشیم، متاسفانه امروز در وزارت صمت شاهد حضور سرپرست بر مسند این وزارتخانه هستیم.نماینده تبریز در مجلس با بیان این که در یکسال پایانی عمر دولت به هر میزان که در معرفی وزیر به مجلس تاخیر وجود داشته باشد به ضرر کشور خواهد بود، عنوان کرد: امروز باید دولت وزیر صمت را به مجلس معرفی کند تا وزیر بتواند در یک سال باقی مانده از عمر دولت فکری به حال ساماندهی بازار که به حال خود رها شده است داشته باشد.

علیرضا بیگی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور در شرایط فعلی اراده‌ای برای معرفی وزیر صمت به مجلس ندارد، اظهار داشت: امروز مردم با مشکلات معیشتی و  اقتصادی در شرایط کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و  روزانه شغلهای فراوانی  از دست می رود که باید وزارت صمت متولی داشته باشد تا سر و سامانی به اوضاع بدهد.

معیشت مردم معطل انتخاب وزیر صمت مانده است

حجت الاسلام احد آزادیخواه نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  در شرایط گرانی و تورم در بازار قرار داریم، اما مهمترین وزارتخانه ما که مسئول نظارت بر قیمت ها و جلوگیری از افزایش آن است، با سرپرست اداره می شود، گفت: دولت هر چه سریعتر وزیر را برای وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی کند.

وی با تاکید براینکه فردی برای رای اعتماد به مجلس معرفی شود که کمک کند مشکلات این حوزه حل شود، ادامه داد: هر چند سرپرست فعلی و همکارانشان در حال تلاش هستند، اما نباید دولت معرفی وزیر را موکول به انفکاک دو وزارتخانه بداند، بنابراین هر چه سریعتر وزیر پیشنهادی خود را برای این وزارتخانه معرفی کند تا وضعیت بازار و گرانی ها کنترل شود.عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از اینکه در سایه بی تدبیری و عدم توانایی در برنامه ریزی صحیح اقتصادی هر روز جیب مردم خالی و سفره ها کوچک تر می شود، افزود: هر سال ضریب جینی در حال افزایش است و افزایش شکاف طبقاتی را شاهد هستیم.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

در انتخابات خبرگان هم حساب‌شده من را رد کردند

ردصلاحیت حسن کلید غربگدا

حسن روحانی انیمیشن سازان را بدبخت کرد

انتقاد بهرام عظیمی در برنامه برمودا از حسن روحانی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.