سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / وقتی دولت میگوید «بلد نیستم» دقیقا از چه چیزی حرف می‌زند؟

وقتی دولت میگوید «بلد نیستم» دقیقا از چه چیزی حرف می‌زند؟

حالا که هفت سال از سیاست های سازش کارانه غرب گرایان و عبور آنها از خطوط قرمز رهبرانقلاب میگذرد باز هم دولتمردان ادعا میکنند که فقط با تعامل با دنیا (بخوانید آمریکا) میتوانند مشکلات اقتصادی را حل کنند!

ظریف در توئیت‌هایی پی‌در‌پی به انتقادات بی سابقه از بی‌عملی اروپا پرداخت. او که حالا طی شدن روند مکانیزم ماشه را نظاره میکند، حقایقی را از نتیجه اعتماد خود به اروپا بازگو کرد که در نوع خود بی سابقه سات.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توئیتر به ادعای کشورهای اروپایی در این باره که به تعهداتشان تحت برجام پایبند بودند واکنش نشان داد.

وی در این پیام توئیتری با زبانی تند نوشت: «سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) ادعا کرده‌اند که به تعهداتشان تحت برنامه جامع اقدام مشترک پایبند بودند. (اما) بررسی واقعیت:

– واردات صفر نفت ایران

-تحریم بانک‌های ایرانی و عدم اتصال به سوئیفت

– عدم اجرای وضعیت مسدود سازی (حمایت از شرکت‌های اروپایی در قبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران)

– خروج شرکت‌های اروپایی از ایران

– شکست حتی در فروش کالاهای معاف شده از تحریم‌ها نظیر غذا و دارو»

ظریف در ادامه پیام توئیتری خود نوشت: «این چیزی است که سه کشور اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام به آن مشغول بوده‌اند. بررسی واقعیت ۲:

– صدور بیانیه‌های پوچ

-تقض قوانین خود با سر فرود آوردن در برابر تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا

– نادیده گرفتن ۳ بار اعلام ایران برای فعال سازی مکانیزم حل اختلاف

-ایجاد سازوکار اینستکس بدون حتی یک تراکنش مالی

دیگر بس است.»

ظریف همچنین در پیام سوم خود در توئیتر نوشت: «سه کشور اروپایی فکر می‌کنند که در حال زندگی در قرن ۱۹ هستیم زمانی که آنها به کشورها دیکته می‌کردند، دروغ می‌گفتند و از آن عبور می کردند:

-ایران مکانیزم حل اختلاف را فعال کرد

– ایران کسی نبود که توافق را از محتوای آن تهی کرد- این کشورهای اروپایی بودند

جبران (خروج) آمریکا (از برجام) را فراموش کنید به تعهدات خودتان عمل کنید، حتی فقط یکی.»

وزیر امور خارجه ایران روز گذشته نیز در دیدار با «نیلس آنن»  وزیر مشاور در امور خارجی دولت فدرال آلمان با انتقاد از بی عملی اروپایی‌ها در قبال تعهدات شان در برجام، اقدام آنها برای استفاده از مکانیسم حل و فصل اختلافات را از نظر حقوقی بی مبنا و از نظر سیاسی اشتباه راهبردی خواند. 

این توئیت های ظریف در حالی است که امروز حسن روحانی اعتراف کرد که نمی‌تواند با مدیریت اقتصاد از طریق تکیه به ظرفیت های داخلی کشور را اداره کند. او اما به گونه‌ای صحبت کرد که گویا فن دیپلماسی و مذاکره را به خوبی بلد است و می تواند از این طریق مشکلات کشور را حل کند، وعده ای که قریب به هفت سال به مردم داده اما واقعیات چیز دیگری را میگوید.

روحانی به صراحت اعلام کرد که بلد نیست بدون مذاکره و سازش مشکلی را حل کند. وی در مجمع سالیانه بانک مرکزی گفت: «من بلد نیستم کاری به دنیا نداشته باشم و برای حل مشکلات فقط به داخل نگاه کنم. اگر اقتصاددانی بلد است که تمام روابط خارجی خراب باشد اما اقتصاد مملکت هیچ دست نخورد به ما هم بگوید.»

 دانلود فیلم 

مشخص است که مانند همیشه منظور روحانی از تعامل با دنیا مذاکره با اروپا و آمریکاست. اما این سوال بوجود می‌آید که مگر روحانی در این هفت سال غیر از گسترش روابط با غرب و پشت کردن به کشورهای همسایه و شرق دقیقا چه کرده است؟ مگر این نبوده که در این سال‌ها حتی بیشتر از زمانی که دولتمردان برای گفت و گو با مردم خود خرج کرده اند، پای میز مذاکره با دولت استکباری آمریکا و کشورهای اروپایی گذشته است؟ اما 7 سال از این غرب گرایی و ادعای بلد بودن زبان دنیا میگذرد و حالا وزیر خارجه همین دولت که قهرمان دیپلماسی نام گرفته است اعلام میکند که غربی ها به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده اند. این درحالی است که بی سابقه ترین محدودیت ها و نظارت ها از طریق توافق نامتوازن برجام به کشور تحمیل شده است. مشخص است که روحانی درصدد است تا با این ادعا القا کند که دستش در سیاست خارجی بسته است!

رئیس دولت غرب گراترین دولت تاریخ انقلاب در حالی میگوید با تعامل خارجی خراب نمیتواند اقتصاد کشور را مدیریت کند که پاسخ نمیدهد چه کسی این روابط را تخریب کرده است؟ چرا دولت روحانی روابط با همسایگان و کشورهای شرق را ضعیف، روابط با آمریکای لاتین را حذف کرده و هنوز تمام دنیا را در سه کشور اروپایی و آمریکا خلاصه میکند؟

حالا که هفت سال از سیاست های سازش کارانه غرب گرایان و عبور آنها از خطوط قرمز رهبرانقلاب میگذرد باز هم دولتمردان ادعا میکنند که فقط با تعامل با دنیا(بخوانید آمریکا) میتوانند مشکلات اقتصادی را حل کنند!

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نگاهی به ۱۱ پرتاب ماهواره در دولت سیزدهم

با گذشت حدود ۲ سال از آغاز فعالیت دولت سیزدهم در حوزه فضایی، تعداد پرتاب ماهواره به عدد ۱۱ رسیده است.

این افراد مشمولان جدید دریافت سهام عدالت هستند

سهام عدالت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.