سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / شعار مقاومت توسط دولتی‌ها؛ واقعیت یا بلوف؟

شعار مقاومت توسط دولتی‌ها؛ واقعیت یا بلوف؟

وقتی عملکرد غرب گرایانه لیبرال‌ها ثابت مانده و فقط بازی با الفاظ انقلابی و ادبیات مقاومت انجام میشود نتیجه ای جز بدبینی مردم به گفتمان متعالی مقاومت و تهی شدن این ادبیات از محتوا نخواهد بود.

: می‌گویند راهی جز ایستادگی و مقاومت نداریم و در این راه ملت ایران موفق خواهد شد. البته گوینده این شعارها دیگر سعیدجلیلی یا سیدابراهیم رئیسی نیست بلکه حسن روحانی و محمدجواد ظریف هستند! اما به کارگیری این ادبیات چندان هم جای خوشحالی ندارد! 

 

به گزارش رجانیوز؛ شعارهای پرطمطراق و انقلابی از تریبون دولتی‌ها شنیده میشود. ادبیات دولتی‌ها آنقدر متقاوت شده که مقایسه آن با صحبت های همان افراد در پنج یا ده سال قبل هر فردی را متحیر میکند. اما این تغییر الفاظ از کجا نشات میگیرد؟ غرب گرایان دیروز به یکباره غسل توبه کرده‌اند و از گذشته درس عبرت گرفته، پشیمان شده و لباس انقلابی گری به تن کرده اند یا اتفاق دیگری افتاده است؟

 

حسن روحانی در 13تیر 93 با بیان اینکه همه مسئولیت مذاکرات با خودش است خطاب به نیروهای انقلابی حامی گفتمان مقاومت گفته بود: « ارزش‌مداران خیلی غصه نخورند، ما می‌دانیم چه‌کار می‌کنیم؛وزارت خارجه و تیم مذاکره‌کننده ما کاملاً تخصص لازم را دارند» او چند روز قبل تر هم (9خرداد 92) گفته بود: « ای امان، ای امان از شعارهای بی‌محتوا؛ سیاست‌خارجی، شناخت دنیا را می‌خواهد، سیاست خارجی، شناخت قدرت‌های‌خارجی را می‌طلبد؛ والله‌العظیم!»

 

روحانی حتی در فروردین 96 هم به شعار ایستادگی ملت در برابر حمله کرد و گفت: « چرا دروغ می‌گوییم و واقعیت‌ها را به گوش مردم نمی‌رسانیم؛ دروغ گفتن امری حرام است؛ یک عده می‌گفتند بایستید، مهم نیست؛ تحریم‌ها را دور می‌زنیم؛ از جیب چه کسی مهم نیست؟ از جیب خودتان هرچه می‌خواهید بروید دنبال تحریم، نه از جیب مردم»

 

دانلود فیلم 

 

حسن روحانی که در سال 93 گفته بود کربلا درس مذاکره و تعامل سازنده میدهد در شهریور 97 اما حرف دیگری زد. او گفت: « محرم، پیام‌آور ایستادگی بر حق و الهام‌بخش عبور از سختی‌هاست؛ پیام قیام امام حسین باید متناسب با هر مقطع تاریخی برای مردم تفسیر شود و از آن در چارچوب عبور ازسختی‌ها بهره برد»

 

او در سخنرانی خود در خرداد 98 گفته است: «راه ما ایستادگی است راه ما مقاومت است من به صراحت عرض میکنم اگر راه دیگری بود من می گفتم» و همچنین در سخنرانی دیگری از پشیمانی دشمن اینگونه خبر داد: « با ایستادگی، وحدت و مقاومت، آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه را شکست می‌دهیم؛ ملت ایران بار دیگر دشمنان را در جنگ اقتصادی پشیمان خواهد کرد؛ اگر سرزمین ما بمباران شود، دست از هدف استقلال و عزت‌مان بر نمی‌داریم»

 

رئیس دولت آنقدر با کلمه مقاومت انس گرفته که حتی در روز عید فطر امسال هم در پاسخ به این سوال که چه عیدی برای مردم دارید توصیه کرد که مردم مسیر مقاومت و ایستادگی را ادامه دهند! وی گفت: «عیدی امسال ما به مردم این است که مردم توانستند با ایستادگی، تصمیمات آمریکا را به سمت دیگری هدایت کنند؛ خواهش می‌کنیم، همین را ادامه دهند»

 

دانلود فیلم 

 

نگاهی به صحبت های ظریف هم خالی از لطف نیست. وی در روزهای ابتدایی مسئولیت خود یعنی در تاریخ 15شهریور 92 در گفت و گوی توئیتری با دختر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در پیامی عجیب نوشته بود: «”روش‌هشانا”، سال نو یهودی مبارک باشد؛ مردی که هولوکاست را انکار می‌کرد، رفته است؛ ایران هرگز هولوکاست را انکار نکرده است »

 

ظریف اما حالا بیشتر از مقاومت مردم منطقه تمجید میکند. او در 23بهمن 97 خطاب به دیپلمات های خارجی در نشست بررسی سیاست خارجی 40 ساله ایران میگوید: « ما به مقاومت مردم عراق، سوریه و لبنان افتخار می‌کنیم؛ ما به مقاومت فلسطین افتخار می‌کنیم؛ ما افتخار می‌کنیم که به خاطر فلسطین تحت فشار هستیم»

 دانلود فیلم 

وزیر خارجه حتی دست به قلم میشود و در پیام هایی جداگانه به جبران باسیل وزیر خارجه لبنان و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله سالروز خروج نیروهای اشغالگر از جنوب لبنان و عید مقاومت و پیروزی را تبریک میگوید. او برای چندین بار در ماه‌های گذشته از کشورهای مقاومت و ایستادگی مردم ایران، یمن، سوریه، عراق، فلسطین و… تمجید کرده است.جواد ظریف در جلسه فراکسیون امید نیز میگوید: «با تمام قدرت و توان در برابر تحریم ها و تهدیدهای دشمن ایستاده ایم و این مقاومت ادامه دارد»

 

او در ادامه موضع ایستادگی در توئیتی معنادار در خصوص مقاومت مردم ایران در برابر دشمنی صدام در جنگ تحمیلی این پیام را مخابره میکند که مردم ایران را نمی توان شکست داد: « ارتش یک میلیونی صدام به اضافه ۷۰ میلیارد دلار نفتی سعودی کوچکتر از مقاومت زنان و مردان ایران.  خرمشهر را بیاد بیاورید. »

 

 

وی اخیرا نیز در گفتگو با ان بی سی مواضع دولت را اینگونه توصیف کرد: «گزینه ما مقاومت در برابر هر گونه فشار است؛ اما اگر آمریکا دنبال یک راه آبرومندانه برای خروج از این شرایط است راه حل وجود دارد»

 

سخنگوی وزارت خارجه هم از مقاومت سایر کشورها در قبال آنچه تا دیروز جامعه جهانی می نامیدند تعریف کرده و میگوید: «ایستادگی، مقاومت و اراده ملت کوبا در ۵ دهه گذشته، تمامی سیاست ها و اقدامات آمریکا در تحریم، فشار و زورگویی بر این کشور را کاملا بی تاثیر و ناکارآمد کرده است.»

 

رسانه های حامی و وابسته به دولت نیز از ادبیات «مقاومت» برای توصیف غرب گرایان استفاده میکنند. روزنامه اعتماد عکس خشمگین و عصبانی ظریف مرد همیشه خندان دولت را در کنار وزیر خارجه آلمان چاپ کرده و تیتر «دیپلماسی مقاومت» را درج میکند!

مواضع بالا و ادبیات نزدیک به گفتمان انقلاب در ابتدا این تحلیل را ارائه میدهد که دولت با تغییر راهبرد خود در قبال دشمن از گذشته خویش پشیمان است اما نگاهی دقیق‌تر به عملکرد دولتمردان نشان میدهد تنها پوسته ظاهری غرب گرایان است که رنگ عوض کرده و عملکرد انفعالی و ضعیف دولت چه در حوزه اقتصاد و چه در حوزه سیاست خارجی بر همان پایه می‌چرخد یعنی نگاه به خارج از کشور و بی توجهی به ظرفیت های داخلی اما با ادبیاتی دیگر!

 

انقلابی گری یا هیجان زدگی؟؟

با وجود شعار ایستادگی و مقاومت توسط غرب گرایان اما عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد نشان میدهد هنوز دل آنها در گرو غرب است و عزم جهادی و انقلابی در حوزه ظرفیت های داخلی توسط دولتمردان وجود ندارد. برخی تحلیل‌گران معتقدند همین امر باعث شد تا رهبرانقلاب در سالروز رحلت امام خمینی(ره) گفتمان مقاومت را اینگونه تشریح کنند: « امام، مقاومت را از روی هیجان‌زدگی انتخاب نکرد، از روی احساسات زودگذر انتخاب نکرد؛ پشتوانه‌ی انتخابِ مقاومت از سوی امام بزرگوار ما یک پشتوانه‌ی منطقی است، پشتوانه‌ی‌ عقلانی است، پشتوانه‌ی علمی است و البتّه پشتوانه‌ی دینی؛ منطق، پشت سرِ ایستادگی امام و مقاومتِ امام وجود دارد؛ حالا من چند جزء از اجزای این منطق را عرض میکنم. » به همین دلیل است که ظریف و روحانی بارها پس از مشخص شدن مشکلات برجام و دشمنی هایی آمریکایی ها به تعریف و تمجید از برجام که میوه و ثمره تفکر ضدمقاومت و غرب گرا بوده است پرداخته اند.

 

هدف از مقاومت بازدارندگی است نه شعارهای جذاب!

رهبرانقلاب هدف از مقاومت را بازدارندگی و انصراف دشمن از فشار و تعرض اقتصادی به ملت ایران دانسته و با ذکر مثالی از قدرت موشکی و نظامی کشور فرمودند: « هدف مقاومت عبارت است از رسیدن به نقطه‌ی بازدارندگی. هم در اقتصاد، هم در مسائل سیاسی کشور، هم در مسائل اجتماعی، هم در مسائل نظامی باید به نقطه‌ای برسیم که این نقطه بازدارنده باشد، یعنی بتواند جوری خود را نشان بدهد که دشمن را از تعرّض به ملّت ایران در همه‌ی زمینه‌ها منصرف کند؛ دشمن ببیند فایده‌ای ندارد و با ملّت ایران نمیتواند کاری بکند»

 

اما علاوه بر انتظار و خوش بینی غرب گرایان به اروپا، عملکرد اقتصادی دولت هم با وجود شعارهای طوفانی در خصوص مقاومت و ایستادگی نشان دهنده هیچ آرایش جنگی نیست. مدیران خسته و پیر اقتصادی، بی تدبیری و افسارگسیختگی تورم، عدم نظارت بر بازار و ارزدولتی، بدعهدی خودروسازان و افزایش حیرت انگیز قیمت مسکن که همه ریشه در مسائل داخلی دارد نشان داده که شعار مقاومت به تن دولتمردان کنونی زار میزند! به خصوص اینکه در میانه جنگ اقتصادی اخبار توچال گردی و سفرهای تفریحی رئیس جمهور نیز به گوش میرسد.

 

برخی تحلیل گران معتقدند وقتی عملکرد غرب گرایانه لیبرال‌ها ثابت مانده و فقط بازی با الفاظ انقلابی و ادبیات مقاومت انجام میشود نتیجه ای جز بدبینی مردم به گفتمان متعالی مقاومت و تهی شدن این ادبیات از محتوا نخواهد بود. به بیان دیگر با سربازانی پیر، خسته و ناکارآمد اما همراه با شعارهای پرطمطراق نمی توان به نبرد با دشمن حیله گر و فعال رفت.

 

خط شکنی رهبرانقلاب در تدابیر و پاسخ سرد دولت

رهبر انقلاب، در هشتم اردیبهشت‌ماه سال گذشته، در جلسه‌ای محرمانه با مسئولان سه قوه، بر ضرورت تشکیل اتاق جنگ اقتصادی تأکید کرده بودند. در آن جلسه، رهبر انقلاب مطرح کردند که رییس‌جمهور و قوه‌ی مجریه، مسئول شورای هماهنگی اقتصادی قوا هستند، و به همین دلیل دبیر آن از سوی رئیس‌جمهور انتخاب شده و جایگاه دبیرخانه‌ی آن نیز در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری قرار گرفت.

 

این شورا که تاکنون چندین جلسه با ریاست دولت تشکیل داده، اختیارات وسیعی در تمام شئون اقتصادی کشور را داراست و اتفاقا شباهت زیادی با آنچه روحانی آن را شورایعالی پشتیبانی جنگ در دهه اول انقلاب معرفی میکند دارد. 

 

حمایت رهبر انقلاب برای تسریع امور در این خصوص تا حدی است که ایشان در پیام خود به رئیس‌جمهور بر این نکته تأکید فرمودند که هرجا مصوبه‌ای در این شورا به تصویب رسید، دیگر معطل موافقت ایشان نشده و کارها را سریع‌تر آغاز کنند. اما حسن روحانی این واقعیات و اختیارات ویژه را کتمان می کند.

 

ماجرای ورود رهبرانقلاب از کجا آغاز شد؟

دولتی ها در حال ساخت دوگانه جنگ و صلح بودند که رهبرانقلاب به آنها هشدار داد که جنگ واقعی اقتصادی است. 17بهمن 95 رهبرانقلاب در دیدار با مردم آذربایجان شرقی به دولتی ها هشدار دادند تا جنگ واقعی را که همان جنگ اقتصادی است جدی بگیرند: «آن مسئول اروپایی هم، به مسئولین ما میگوید که جنگ در ایران حتمی بود؛ اگر برجام نبود، حتماً جنگ بود؛ دروغ محض! چرا میگویند جنگ؟ برای اینکه ذهن ما برود به جنگ [امّا] جنگ واقعی چیز دیگر است؛ جنگ واقعی جنگ اقتصادی است، جنگ واقعی تحریم است، جنگ واقعی گرفتن عرصه‌های کار و فعّالیّت و فنّاوری در داخل کشور است؛ این جنگ واقعی است»

 

دهم اردیبهشت ماه رهبرانقلاب از تشکیل اتاق جنگ اقتصادی توسط دشمن خبردادند و فرمودند: «دشمنان ما فهمیده‌اند و دانسته‌اند که در جنگ سخت نظامی طرْفی نخواهند بست… این را می‌دانند که اگر وارد درگیری و برخورد سخت و نظامی با ما بشوند، پایشان گیر می‌افتد. بله، به ما ضربه می‌زنند، امّا خودشان ممکن است چند برابر ضربه بخورند؛ این را فهمیده‌اند… امروز آنچه مطرح است برای دشمنان ما، جنگ اقتصادی است. اتاق جنگ آمریکا علیه ما عبارت است از وزارت خزانه‌داری آمریکا که همان وزارت اقتصاد و داراییشان است؛ آنجا اتاق جنگ با ما است.»

 

متاسفانه با همه این سخنان و ارشادات رهبرانقلاب حتی در 8سال گذشته، اما در دستگاه اجرایی و قانون گذاری کشور آرایش جنگ اقتصادی دیده نشد تا درصدد این باشد که توطئه های اتاق جنگ آمریکا علیه کشورمان را خنثی کند. 

 

این بی اعتنایی مسئولین باعث شد تا رهبرانقلاب در دوم خردادماه در دیدار با مسئولان نظام، پیشنهاد تشکیل ستاد مبارزه با فساداقتصادی را به دولت بدهند تا توجه آنها را به دشمنی‌ها جلب کنند: «دشمن ما اتاق جنگ را برده است در وزارت خزانه‌داری؛ [اتاق] جنگ علیه ما به جای وزارت دفاع، وزارت خزانه‌داری آنها است، به شکل فعّال هم مشغولند… من عرض می‌کنم اینجا هم بایست ستاد مقابله‌ی با شرارتِ این دشمن در مجموعه‌ی اقتصادی تشکیل بشود؛ وزارت خارجه باید پشتیبانی کند، باید به‌صورت همراه کمک کند لکن بایست در مرکز اقتصادی دولت این ستاد تشکیل بشود و این کار را دنبال کنند.»

 

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص پیگیری های رهبرانقلاب برای مقابله با تهاجم اقتصادی دشمن حتی از یک جلسه خصوصی و محرمانه پرده برمیدارد و می گوید: «پیش از اعلام این مطالبه به صورت عمومی البته رهبر انقلاب، در هشتم اردیبهشت‌ماه، در جلسه‌ای محرمانه با مسئولان سه قوه، بر ضرورت تشکیل این اتاق جنگ اقتصادی تأکید کرده بودند. در آن جلسه، رهبر انقلاب مطرح کردند که رییس‌جمهور و قوه‌ی مجریه، مسئول شورای هماهنگی اقتصادی قوا هستند، به همین دلیل دبیر آن از سوی رئیس‌جمهور انتخاب شده و جایگاه دبیرخانه‌ی آن نیز در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری قرار گرفت»

 

با وجود این اختیارات غرب گرایان، رئیس جمهور و اتاق عملیات روانی دولت پروژه فرافکنی را برای سلب مسئولیت از خود در بی تدبیری های اقتصادی مطرح کردند و اختیارات خود برای مدیریت کشور را کم دانستند! 

 

ظریف: اگر به عقب برگردم باز هم برجام را امضا میکنم!

با وجود شعار مقاومت، محمدجواد ظریف که ماه ها و سال‌ها عمر خود را در مذاکرات به دشمن گذرانده است هنوز حاضر نیست حتی این پیغام را به آنها بدهد که بدعهدی هایشان باعث پشیمانی و تغییر رویکرد و تجدیدنظر در رفتار ایران شده است. وی حتی با اینکه بیش از 14ماه از خروج آمریکا از برجام و همراهی اروپا میگذرد گفته اگر به عقب برگردد برجام را باز هم امضا میکند! ظریف در بدو ورود به آمریکا (23تیر98) در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امروز در چهارمین سالگرد برجام، آیا اگر به عقب برگردیم، شما باز هم برجام را امضا خواهید کرد؟ گفت: «حتما این کار را خواهیم کرد» او در مصاحبه دیگری فقط از نیاز به یک ساعت زمان برای بازگشت ایران به پیش از کاهش تعهدات خبر میدهد.

 

علی باقری، معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در این خصوص می‌گوید: «متاسفانه دولت چون قائل به گرفتن حق ایران در برجام نیست،‌نمی‌تواند حقمان را در برجام بگیرد. اینکه ظریف گفته اگر برگردیم به ۴ سال قبل، بازهم مسیر برجام را طی می‌کنم نشان می‌دهد که فشارهای امروز ما به اروپا و آمریکا، اکنون براساس یک تیر مشقی است. اگر دولتمردان بگویند که مسیر طی شده در برجام غلط بوده، تمام محاسبات آمریکا و اروپا بهم می‌ریزد»

 

 دانلود فیلم 

 

سیاست خارجی که بویی از گفتمان مقاومت ندارد

زیرساخت تحریم های امروز در دوره اوباما شکل گرفت. تحریم آیسا، کاتسا و ویزا بعد از برجام و در زمان حاکمیت دموکرات ها شکل گرفت اما عدم برخورد جدی دولت به آمریکایی ها نشان داد که دولت ایران به هیچ قیمتی حاضر به مقابله با آمریکا نیست. اوباما در نطق خداحافظی خود در دی ماه 95 با افتخار گفت: «برنامه هسته‌ای ایران را بدون شلیک حتی یک گلوله متوقف کردیم» او قبلا هم ملت ایران را «یاغی» معرفی کرده بود. 

 

پیام انفعال ایران را رئیس جمهور جدید آمریکا هم دریافت کرده بود. او هم مسیر اوباما را ادامه داد. ترامپ همان تحریم ویزایی را علیه ایران به اجرا گذاشت که زیرساخت قانونی آن را دولت اوباما مهیا کرده بود. دونالد ترامپ در ادامه قانون تحریمی آیسا در دولت اوباما، قانون کاتسا ۲۰۱۷ (مشهور به سیاه‌چاله تحریم‌ها یا مادر تحریم ها) را امضا کرد و همانند اوباما، قانون وضعیت اضطراری علیه ایران را تمدید کرد.ذ دونالد ترامپ در اظهارنظری گستاخانه، ایرانیان را «ملت تروریست» نامید!    

 

ترامپ که پس از 15 ماه تست کردن ایران از انفعال دولت روحانی در قبال آمریکا مطمئن شد در اردیبهشت 97 از برجام به صورت یک طرفه خارج شد. پاسخ ایر ان شوکه کننده بود. دولت روحانی که می توانست طبق همان برجام تعهدات خود را به حالت تعلیق درآورد اعلام کرد برجام را با اروپا ادامه می دهد! روحانی در این خصوص گفت:  «یک موجود مزاحم از برجام رفت» و سپس تصریح کرد که «برجام منهای آمریکا را با دیگر اعضای 1+5 و از جمله اروپا ادامه می‌دهیم»

 

اما این انفعال دولت نتایج بدی برای ایران داشت. رهبر انقلاب در خصوص عقب نشینی در قبال زیاده خواهی دشمن فرمودند: « مقاومت موجب عقب‌نشینی دشمن میشود، بر خلاف تسلیم. وقتی که دشمن به شما زور میگوید، اگر شما یک قدم به عقب برداشتید، او جلو می آید؛ بدون تردید. راه اینکه او جلو نیاید، این است که شما بِایستید. ایستادگی و مقاومت کردن در مقابل زیاده‌خواهی دشمن و زورگیری دشمن و باج‌خواهی دشمن، راه جلوگیری از پیش‌ آمدنِ او است؛ پس صرفه با مقاومت است.» اما مقاومت نشد و اروپایی ها هم هیچ قدمی برای حفظ برجام و رفع تحریم ها برنداشتنند.

 

کارشناسان در واکنش به اقدام دولت روحانی در ادامه برجام با اروپا میگویند سیاستی که یک روز با اروپا مذاکره شود برای مقابله با آمریکا(توافق سعدآباد) و روز دیگر آمریکا را بزک کنند برای اینکه مذاکره با وی را شروع و برجام راه بیندازند و روز دیگر کدخدا را مزاحم تلقی کرده و مجدداً مذاکره با اروپا(برجام بدون آمریکا) را در دستور قرار دهند، ناشی از یک دیپلماسی متزلزل و ضعیف است و راه به جائی نمی‌برد و تضمین‌کننده منافع ملی نیست.

 

تاکید بر ادامه برجام با اروپا در حالی بود که تروئیکای اروپایی(انگلیس، فرانسه، آلمان) در توافق سعدآباد در دولت اصلاحات ثابت کردند که قابل اعتماد نیستند.قرار بر این بود که اروپایی‌ها حداکثر تا ۱۰ خردادماه بسته پیشنهادی خود مبنی بر تضمین اجرای تعهدات برجامی را ارائه دهند؛ اما موگرینی صراحتاً اعلام کرد که درخصوص تعهدات برجامی به ایران تضمین نمی‌دهیم. اروپا در نهایت در نیمه تیرماه بسته پیشنهادی خود را ارائه کرد. روحانی در گفت‌و‌گوی تلفنی با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان اعلام کرد که بسته پیشنهادی اروپا مأیوس‌کننده بود. اما با این وجود حاضر به اقدام عملی ویژه ای هم نشد.

در تابستان 97 شرکت‌های اروپایی بدون توجه به تعهدات خود برای خروج از ایران صف کشیدند. در همین راستا شرکت‌های بدعهدی همچون پژو و توتال اعلام کردند که فعالیت‌های خود در ایران را تعلیق خواهند کرد. شرکت‌های ایرباس، زیمنس، اینژی، مرسک، دی زی بانک آلمان و چند شرکت دیگر نیز بیانیه‌های مشابهی صادر کردند.

 

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه- 13 شهریور 97- در برنامه زنده تلویزیونی «رو در رو» که از شبکه چهارم سیما پخش شد، گفته بود:«ما به اروپایی‌ها روشن گفته‌ایم اگر منافع اصلی ما در برجام، بحث فروش نفت و بازگشت پول نفت، پرداخت‌ها و دریافت‌ها (ساز و کار مالی و بانکی) عملیاتی نشود، برای ما ماندن در برجام هیچ فایده دیگری نخواهد داشت. آنها برای عملیاتی کردن ساز و کار خود تا 13 آبان وقت دارند و از این تاریخ به بعد فایده‌ای ندارد که بخواهند انجام دهند»

 

پس از یکسال نقض عهد آمریکا دولت روحانی تصمیم گرفت باز هم به جای اقدام عملی مهم 60روزه به اروپایی ها بدهد اما پس از این مدت هم اروپا در کنار آمریکا ماند و غرب گرایان ایرانی را تنها گذاشت. پس از 60 روز باز هم به جای بازگشت یکجای ایران به تمام حقوق هسته ای خود فقط غنی سازی خود را به 4.5 درصد رسانده و میزان مواد غنی شده خود را به سیصد کیلو فرستاده است و تصمیمی برای راه اندازی دوباره فردو و اراک گرفته نشد.

 

این اقدامات همراه با شعار های انقلابی و مقاومت بیشتر شبیه به یک لطیفه تلخ است موجب انحراف شعار مقاومت از محتوا و هدف میشود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سند تحول را چندسال در کشو گذاشتند و درش را بستند/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی را بدانند

سالروز شهادت شهید مطهری و  روز معلّم

چه کسی باور می‌کرد در دانشگاه‌های آمریکا شعار مرگ بر اسرائیل سر بدهند؟

حسن رحیم‌پور ازغدی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.