سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / کتاب برگزیده / رمان‌های انتقادی دوره پهلوی کارکرد اجتماعی پررنگ داشتند/ کامران پارسی‌نژاد با یک رمان پژوهشی در راه نمایشگاه

رمان‌های انتقادی دوره پهلوی کارکرد اجتماعی پررنگ داشتند/ کامران پارسی‌نژاد با یک رمان پژوهشی در راه نمایشگاه

کامران پارسی‌نژاد با اشاره به کتاب تازه‌اش «واکاوی پدیده روسپیگری در رمان‌های فارسی دوره پهلوی» از کارکرد اجتماعی برخی رمان‌های دوره پهلوی سخن گفت و افزود: این رمان‌ها مسائل و معضلات جامعه را به خوبی تبیین کرده و حتی راهکار داده‌اند.

 «واکاوی پدیده روسپیگری در رمان‌های فارسی دوره پهلوی» نوشته کامران پارسی‌نژاد اخیراً‌ از سوی نشر صاد منتشر شده است،‌ این اثر پژوهشی است که در گونۀ جامعه‌شناسی ادبیات قرار می‌گیرد. و در آن تلاش شده آثار دوره پهلوی که به زندگی روسپیان مصائب و مشکلات آن‌ها و به‌طورکلی شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دوره پهلوی تمرکز کرده‌اند، تحلیل محتوا شوند.

در این اثر ادبیات دست‌مایه مناسبی برای کشف شرایط حاکم بر دوره پهلوی است. توجه به این نکته ضروری است که تاریخ قادر نیست تمام مسائل اجتماعی و فرهنگی را توصیف کند و ادبیات می‌تواند این خلأها را پر کند. بسیاری از حقایق تلخ دوره پهلوی در آثار مربوطه مطرح شده است؛ از دسیسه‌ها، قدرت‌طلبی‌ها و فرصت‌طلبی‌های صاحب‌منصبان وقت. این آثار کاملاً نگاه انتقادی به شرایط سیاسی و اجتماعی دوره پهلوی داشته‌اند و به‌هیچ‌عنوان جزو آثار اشاعه‌دهنده فحشا نیستند.

کامران پارسی نژاد در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به کتاب «واکاوی پدیده روسپیگیری در رمان‌های فارسی دوره پهلوی» می‌گوید: در این کتاب به رمان‌هایی پرداختم که معضلات اجتماعی و مسائل و مشکلاتی که موجب شد تا روسپیگیری رواج یابد،‌ را بررسی کرده‌اند،‌ به عبارت دیگر ما از منظر نویسندگان آن دوره زمینه‌های بروز این معضل اجتماعی را در دوره پهلوی بررسی کردیم، شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دوره پهلوی و عواملی موجب شد  این معضل در آن دوره شدید شود.

وی ادامه داد: این رمان‌ها از شاخص‌های دوره خود  هستند و نویسندگان با نگاه انتقادی و جامعی که به موضوع  داشتند،‌ ضمن محکوم کردن شرایط سیاسی ،‌ اجتماعی و اقتصادی آن دوران‌، به دولت نیز راهکارهایی برای رفع داده‌اند،‌  به عبارت بهتر این رمان‌ها رواج‌دهنده فحشا نبوده‌اند،‌ بلکه با نگاه انتقادی بازدارنده بوده‌اند. نویسندگانی که دغدغه جامعه ایران را داشتند و در داستان‌های خود این دغدغه‌ها و مصائب را به خوبی بیان کرده‌اند.

پارسی نژاد تصریح کرد: پس از به قدرت رسیدن رضا خان و پدیده‌هایی چون کشف حجاب و حضور فکلی‌ها در جامعه‌، فحشا گسترش پیدا کرد و معضلات اجتماعی مرتبط با این امر نیز رواج یافت،‌ من رمان‌هایی را برای بررسی در این کتاب انتخاب کردم که شرایط واقعی زندگی مردم در دوره پهلوی را نشان دهد.

وی گفت:  برخی از نویسندگان این دوران به خوبی از عهده مسئولیتی که به عنوان یک نویسنده داشتند برآمده و کارکرد اجتماعی ادبیات را ایفا کرده‌اند،‌ این نویسندگان جریان فکری مردم ایران در دوره پهلوی را نسبت به این موضوع تغییر داده و با نگاه بازدارنده وارد میدان شدند.

این نویسنده در پایان از عرضه این کتاب در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کتاب ترکه های درخت آلبالو به چاپ پنجم رسید

کتاب ترکه های درخت آلبالو

مادر و پدر شهیدان ضیایی قهنویه

شهیدان مجید، اصغر، محمدرضا و خدابخش اهل بخش قهنویه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.