سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / از موتورسواری زنان تا چالش‌های بانوان در نشست انسیه خزعلی

از موتورسواری زنان تا چالش‌های بانوان در نشست انسیه خزعلی

محفل نخبگانی است و دختران دانشجویی که برای مطالبه‌گری اینجا هستند تا به قول خودشان مشکلات زنان را از کف میدان به گوش معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور برسانند و از او مطالبه کنند.

تعدادشان شاید به 20 نفر هم نمی‌رسد اما تاثیرشان خیلی بیشتر از این حرفاست. هر کدام‌شان امروز نماینده یکی از دانشگاه‌های عالی‌رتبه کشورند. محفل نخبگانی است و دختران دانشجویی که برای مطالبه‌گری اینجا هستند تا به قول خودشان مشکلات زنان را از کف میدان به گوش معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور برسانند و از او مطالبه کنند.
محل قرار سفارت سابق آمریکاست و میزبان دانشجویان، محفل صمیمی است و کاملا زنانه اما دغدغه‌مندی این دختران جوان بیش از همه نظر معاون امور زنان رئیس جمهور؛ انسیه خزعلی را جذب کرده و او را به جلسه پرسش و پاسخ کشانده است.
گفت‌وگو با سوالات معاون سیاسی دانشگاه شهید بهشتی و دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی شروع می‌شود.
موسی‌آزاد از الگوی سوم زن سوال می‌پرسد و دغدغه چگونگی حضور فعال  زنان در جامعه و ایفای نقش مادری و همسری به بهترین شکل را دارد.
او می‌گوید: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ما زنان مسلمان، باید هم در اجتماع حضور پیدا کنیم و هم وظیفه همسری و مادری خود را در جامعه داشته باشیم.
اما چالشی که بسیاری از زنان با آن مواجهه هستند، ساختار مردانه جامعه است و به ما این اجازه را نمی‌دهد که همزمان در هر دو حیطه حضور موفقی داشته باشیم. علاوه بر این شرایط و مقتضیات کاری چون زمان زیادی را از زنان می‌گیرد به نقش مادری و همسری آنها لطمه می‌زند. از طرفی با توجه به تاکید بسیار زیاد به افزایش و جوانی جمعیت، زنان اگر بخواهند در این امر مشارکت کنند ساختار ناهموار حضور در جامعه مانع آنها می‌شود. شما برای این دو مسئله چه اقداماتی انجام داده‌اید؟!
انسیه خزعلی مسئول این ناهماهنگی نقش‌ها را کارشکنی برخی از مجریان در اجرای قوانین می‌داند و سوال این دانشجوی دغدغه‌مند را اینطور پاسخ می‌دهند: مقام معظم رهبری در کنار ارائه الگوی سوم زنان می‌فرمایند که با همه نوع فعالیت اجتماعی زنان موافق هستم اما به شرطی که مسئله خانواده،عفاف و حجاب و حریم‌ها حفظ شود. بنابراین الگوی سوم می‌خواهد بین خانه و جامعه تعادل برقرار کند. مسئولین وظیفه دارند این راه را هموار کنند، زیرساخت‌ها را فراهم کنند، قوانین را مطابق آن تنظیم کنند و مجریان وظیفه دارند قوانین را اجرا کنند اما متاسفانه قوانین خوبی داریم که اجرا نمی‌شود. خلاهایی در قوانین داریم که رفع آنها زمان‌بر است.
سنگ‌انداری دانشگاه‌ها پیش پای مادران دانشجو!
تریبون این بار می‌رسد به دست حنانه مولوی دانشجوی کارشناسی ارتباطات و معاونت سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، کسی که خوب با مشکلات مادران دانشجو و دانشجویانی که قصد دارند مادر شوند آشناست و از بی‌توجهی و عدم اجرا برخی از امتیازهایی که برای این افراد در نظر گرفته شده حسابی گله‌مند است.
مولوی می‌گوید: درمسئله جمعیت ما فقدان فرهنگ سازی دولتی داریم، مسئله فرهنگ‌سازی مردمی نیست!
بارها از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف شنیده‌ایم با اینکه تسهیلات آموزشی مختلفی از جمله مرخصی تحصیلی بدون ثبت در سنوات و امکان آموزش غیر حضوری برای مادران باردار و دارای فرزند زیر سه سال اما آموزش و اساتید با مادران همکاری نمی‌کنند. یکی دیگر از دانشجویان علامه طباطبایی که اتفاقا مسئول کارگروه مادران دانشجو است مهر تاییدی بر مشکلات مادرانه دانشجویان می‌زند و می‌گوید:
متاسفانه دانشگاه‌ها  نه زیر بار تحصیل مجازی می‌روند نه مرخصی بدون سنوات، حتی در مواردی اساتید یا آموزش به مادران فشار سخت می‌گیرند و دانشجویان را از فرزندآوری در طول تحصیل منصرف می‌کنند.  واقعا وقتی این مصوبات و قوانینی در مرحله اجرا شکست می‌خورد چه  فایده‌ای دارد؟! در صوریتی که با توجه به همین مسائل کوچک  می‌توان بحران جمعیت را حل کرد و نیاز به بودجه کلان، لایحه و… ندارد.
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور دغدغه دانشجویان را تایید می‌کند و می‌گوید:یکی از لایحه‌هایی که با فوریت تصویب شد و به نسبت خوبی اجرا می‌شود مسئله جمعیت و جوانی جمعیت است.
وضعیت جوانی جمعیت از مسائل و چالش‌های بزرگی است که همه باید برای تحققش به میدان بیایند اما از نظر مسائل اقتصادی و زنان کشورمان شرایط ویژه‌ای را تجربه می‌کند. درواقع از نظر فرهنگی این آمادگی در بین زنان‌ما  از بین رفته است. در دهه شصت زنان حضور پررنگی در اجتماع داشتند و فرزندآوری هم لازم و ضروری می‌دانستند اما متاسفانه دشمن توانست فرهنگ را آنچنان عوض کند که فرزندآوری نوعی بی‌فرهنگی و نوعی عدم درک و شناخت شرایط جامعه محسوب شود.
در حال حاضر شرایط دولت و پشیبانی از فرزندآوری  بسیار متفاوت است ولی هنوز این فرهنگ نادرست وجود دارد. متاسفانه در مواردی مواجه هستیم با اساتیدی که با مادران به تندی برخورد می‌کنند یا اساتیدی که حاضر نیستند پایین نامه دانشجویان متاهل را بپذیرند و یا دانشجویانی که بارداری‌شان را پنهان می‌کنند. متاسفانه با وجود حمایت دولت این موارد وجود دارد. خزعلی در ادامه از حاضران در جلسه خواست اگر با چنین مشکلاتی در دانشگاه رو به رو هستند حتما به صورت موردی گزارش دهند و برای اجرای این مصوبات پیگیری کنند
بیکاری به جرم فرزندآوری؟!
بحث می‌رود سمت و سوی زنان شاغل و مرخصی بارداری، این‌بار دانشجوی دانشگاه الزهرا می‌شود صدای مادران شاغل که گرچه دورکاری و مرخصی زایمان برایشان در نظر گرفته شده اما این امتیازات بیشتر زنگ‌خطری است برایشان که نکند شغل‌شان را از دست بدهند. بارها این اتفاق گریبان‌گیر زنان بوده که به جرم مادری و تقسیم وظایف‌شان مجبور شدند از شغل‌شان کناره گیری کنند و خانه نشین شوند. این دانشجو در میان صحبت‌هایش امنیت شغلی مادران را  از انسیه خزعلی مطالبه می‌کند.
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور این موضوع را یکی از اولویت‌های معاونت می‌داند و می‌گوید:«نظام واره شغلی موضوعی‌است از روزهای اول در صدد آن بودیم و یکی از دردهایی است که با وجود اینکه جامعه نسبت به آن احساس نیاز می‌کند اما وقتی وارد  کمیسیون‌ها می‌شود به شدت به مشکل می‌خورد. بارها در کمیسیون‌ها رفت و آمد داشته و در آخر از دستور کار خارج شده با اینکه آن را در ستاد ملی جمعیت تصویب کرده‌ایم. در حال حاضر سعی می‌کنیم خودمان با سازمانها و وزارتخانه ها هماهنگی انجام دهیم چون از اینکه  کمیسیون‌ها مشکلات زنان را درک کنند و سعی کنند دنبال راه حل برای آن باشند ناامید شدیم اما خسته نمی‌شویم و اهداف‌مان را دنبال می‌کنیم!
موتور سواری زنان اولویت امروز جامعه است؟!
یکی از دانشجویان حاضر در جلسه اشاره می‌کند به مصاحبه انسیه خزعلی درباره موتورسواری زنان و مطالبه همه دانشجویان به یک‌باره می‌شود اینکه آیا موتور سواری زنان اولویت امروز جامعه است؟!
آیا با تعریفی که ما برای زن مسلمان انقلابی ارائه دادیم و الگویی  که برای آن در نظر گرفته‌ایم مطابقت دارد؟! چرا میان این همه مشکلات اصلی و دغدغه‌های ضروری زنان که روی زمین مانده باید چنین موضوعی مطرح شود. با اینکه جلسه تقریبا تمام شده اما انسیه خزعلی می‌ماند تا پاسخگوی مطالبه این دانشجو باشد.
او بزرگ‌نمایی و حاشیه‌های ایجاد شده در باره موتورسواری زنان را بازی رسانه‌ای و جوسازی عنوان می‌کند و در پاسخ به سوال دانشجویان می‌گوید:«از طرف برخی زنان که پیک موتوری بودند درخواست‌هایی درباره بیمه موتور به ما رسیده بود، وقتی از ما سوال می‌شود باید جواب منطقی برای مردم داشته باشیم.
در روز جلسه هیات دولت بحث بیمه موتور سواران مطرح بود، این درخواست‌ها را مطرح کردم و گفتند چون منع قانونی دارد چنین امکانی ممکن نیست.
بعد جلسه خبرنگاری در این رابطه از من پرسید و من پاسخ دادم از آن‌جا که منع قانونی دارد ممکن نیست و برای حل آن نیاز به ارائه طرح یا لایحه است. 
اولویت دولت نبوده و این فقط سوال یک خبرنگار بود که پاسخ داده شد.لازم به ذکر است که در فرهنگ ایرانی اسلامی ما بعضی از مشاغل مثل پیک موتوری یا رفتگری و پاکبانی به دلیل آسیب‌هایی که دارد برای زنان پسندیده نیست اگرچه منع قانونی ندارد.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

زمین‌های رایگان قانون جوانی جمعیت

۱۰۰ هزار خانواده همچنان در صف انتظار

تحریف و تقطیع صحبت‌های رئیس‌جمهور برای حمله به دولت

رسانه خبری کذاب انتخاب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.