سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / تله منسوخ ایده دو دولتی
American President Bill Clinton stands between Yitzhak Rabin and Yasir Arafat during the signing of the Israeli-Palestinian Peace Agreement on the South Lawn of the White House. (Photo by © Wally McNamee/CORBIS/Corbis via Getty Images)

تله منسوخ ایده دو دولتی

اکنون که ضعف رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی در مقابل یک دولت کوچک مسلح در نوار غزه به خوبی نمایان شده است، بسیاری از کشورهای مدعی حقوق بشر که در مقابل جنایات صهیونیست‌ها هیچ اقدامی انجام نداد‌ه‌اند، طرح دو دولتی را مطرح می‌کنند!

: مدتی  است که صحبت از مذاکرت و توافق احتمالی مابین حماس و رژیم صهیونیستی به منظور برقراری آتش‌بس در ازای رهاسازی اسیران نظامی و شهرک‌نشین صهیونیست مطرح است. این مذاکرات که تاکنون چند دور آن به میانجی‌گری کشورهای قطر، مصر، آمریکا و فرانسه انجام گرفته است پیش از این یکبار منجر به توافق آتش‌بس یک هفته‌ای و آزادی تعدادی از اسیران صهیونیست با اولویت زنان و کودکان در اوایل ماه دسامبر شد. در ادامه اما بلافاصله و پس از پایان مهلت توافق رژیم اقدام به از سرگیری حملات وحشیانه خود به مناطق مسکونی غزه کرده و نشان داد که تمایلی برای آتش‌بس بلند مدت ندارد.

در مرحله جدید چارچوب گسترده‌ای برای آتش‌بس شش هفته‌ای جنگ غزه، در ازای آزادی اسیران شهرک‌نشین و نظامی صهیونیست با اولویت زنان که قبل از این در پاریس مورد توافق قرار گرفته بود در حال تدوین است که هنوز نتوانسته نظر مقامات و فرماندهان حماس را به خود جلب کند. برخی اما با خوش‌بینی مفرط سعی در القای این تحلیل دارند که اگر جنگ با وقفه چند هفته‌ای مواجه شود منجر به آتش‌بس طولانی مدت خواهد شد. دیدگاهی که با توجه به وضعیت سیاسی رژیم صهیونیستی بسیار بعید به نظر می‌رسد.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، در آخرین مواضع خود اعلام کرده است که کمک‌های بشردوستانه نباید به نوار غزه برسد! این کمک‌ها که پس از حکم دادگاه لاهه بر علیه رژیم روانه نوار غزه شده است تا پیش از این نیز صدای اعتراض صهیونیست های افراطی دست راستی را در آورده بود، اما این‌بار و با مطرح شدن احتمال توافق احتمالی برای آتش‌بس، احزاب مذهبی و راستگرای رژیم صهیونیستی نتانیاهو را تهدید به ترک کابینه کردند. اقدامی که منجر به سقوط دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو خواهد شد و به نوعی پایانی برای عمر سیاسی وی خواهد بود. به همین دلیل بسیار بعید است که به همین سادگی در صورت آتش‌بس کوتاه مدت و اعتماد به صهیونیست‌ها جنگ اخیر در غزه متوقف شده و نیروهای نظامی رژیم کودک‌کش از نوار غزه خارج شوند. به خصوص که رژیم درخواست‌های بیش از حدی برای آتش بس موقت داشته و در مقابل نیز چراغ سبزی به درخواست‌های حماس در خصوص آزادی اسرای فلسطینی نشان نداده است.

از طرفی اما برخی از تحلیلگران خوش‌بین به این دلیل به توافق آتش‌بس موقت امید دارند که فشارهای بین المللی در هفته‌های اخیر بر علیه رژیم صهیونیستی افزایش یافته است. به خصوص از سوی کشورهای غربی همچون فرانسه، بریتانیا و حتی آمریکا که تا پیش از این و به خصوص پس از عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر بارها حمایت خود را ازجنایات رژیم اعلام کرده بودند. اما پس از اقدامات وحشیانه و نسل کشی‌های مکرر از سوی  رژیم صهیونیستی و محکومیت بین‌المللی شاهد چرخش برخی از کشورهای غربی در مواضع خود نسبت به جنگ غزه بودیم. این چرخش نه از روی تغییر موضع در نسبت با مسئله فلسطین بلکه بر اثر تغییر تاکتیک این کشورها در حمایت از رژیم صهیونیستی رقم خورده است.

افزایش فشارهای بین المللی به اسرائیل همزمان با مطرح کردن مجدد ایده دو دولتی از سوی برخی کشورهای غربی و عربی همچون انگلیس و مصر همراه شده است. ایده ای که یک بار منجر به قرارداد اسلو شد که نتیجه آن خلع سلاح کرانه باختری و گسترش شهرک نشینی در سرزمین های 1948 بود. حال اکنون که ضعف رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی در مقابل یک دولت کوچک مسلح در نوار غزه به خوبی نمایان شده است، بسیاری از کشورهای مدعی حقوق بشر که در مقابل جنایات صهیونیست ها هیچ اقدامی انجام نداده اند، طرح دو دولتی را مطرح می‌کنند. طرحی که تنها هدف از طرح آن خلع سلاح حماس به مانند تشکیلات خودگردان است. این طرح درست در زمانی روی میز کشورهایی مانند مصر، فرانسه و انگلیس قرار گرفته است که بسیاری از جوانان کرانه باختری راهی جز مبارزه مسلحانه برای احقاق حقوق غصب شده خود در مقابل نمی‌بینند. راهی که پیروان جوانش در کرانه باختری هر روز نسبت به دیروز بیشتر می‌شوند.

اما با این وجود غرب نقشه های دیگری برای آینده غزه در نظر دارد. مدتی قبل بریتانیا اعلام کرده بود که کشور فلسطین را می‌تواند پس از آتش بس غزه و قبل از توافق صلح نهایی به رسمیت بشناسد. مصر نیز قبل از این اعلام کرده بود که دولت غیر مسلح را در غزه به رسمیت خواهد شناخت. این ادعا درست در زمان افزایش فشار نظامی و رسانه ای بر علیه غزه تحت مدیریت حماس مطرح شده است تا حماس را برای پذیرش توافق احتمالی با رژیم تحت فشار قرار دهند. از طرفی نیز رژیم صهیونیستی هدف اصلی خود را از تجاوز زمینی به غزه خلع سلاح و نابودی حماس و سپردن کنترل مدنی این باریکه به گروهی فلسطینی غیر از حماس عنوان کرده است که به احتمال زیاد منظور از آن تشکیلات خودگردان فلسطین است. هدفی که با گذشت چندین هفته از تهاجم زمینی و تلفات سنگین برای رژیم کودک کش هنوز محقق نشده است. فارغ از مدت زمان تهاجم زمینی به غزه و فشار نظامی و محاصره صورت گرفته باید توجه داشت که خلع سلاح غزه و تله ایده دو دلتی را باید تهدیدی جدی برای بقا و موجودیت آرمان آزادی فلسطین دانست که از سوی غرب و برای تضمین امنیت و آینده رژیم صهیونیستی طراحی شده است تا امید رهایی فلسطین از چنگ اشغالگران صهیونیست را از بین ببرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

گسترش اعتراض‌های ضد صهیونیستی از دانشگاه‌های آمریکا و اروپا تا اقیانوسیه و آفریقا

اعتراض‌های دانشجویی علیه نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه

کاخ سفید مسجد شد؟؟؟

ويدئو/ اجرای نماز جماعت توسط بیش از ۵۰۰۰ نفر از تظاهرات کنندگان حامی فلسطین در قلب امریکا،

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.