سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / شورای نویسندگان / نقاشی/ خیلی دور ، خیلی نزدیک

نقاشی/ خیلی دور ، خیلی نزدیک

خیلی دور، خیلی نزدیک

۱۲۰ در ۱۲۰
رنگ روغن

اگر مثل نرم‌افزار‌های گرافیکی، امکان لایه‌برداری از تصاویر اطراف‌ متن را داشته باشیم‌ و لایه‌های متغیر را خاموش نمائیم. بسیاری از اجزای پیرامونی را می‌توانیم در خیالمان برای لحظاتی، نداشته باشیم.

اما احتمالا برخی لایه‌ها قابل حذف‌کردن نیستند؛ چون زیر ساختی‌ترین اجزای صحنه‌ی پیرامون‌ عموم ما مردم هستند.
وضعیت فرا واقع‌گرایانه که هر کدام از ما بنی آدم، در مواجهه با آن، لاجرم قرار می‌گیریم و نسبت خود با این اجزای زیرساختی پیرامون را می‌بایست، مشخص نمائیم.
عنصر نوری و عناصری از ظلمات؛ نوری واحد و یکپارچه و ظلماتی متعدد و متکثر.

ما به مثابه‌ی انسان دارای امکان انتخاب، پروردگارمان، چنین موقعیتی را بارها و بارها و بارها در پیش‌روی‌مان در ماجراهای مختلف، قرار می‌دهد تا از یکجائی، تصمیم قطعی بگیریم و به سمت هرکدام از این دو مجموعه، حرکت کنیم.
مجموعه‌ای نورانی و مملو از نورهایی فوق نورهای قبلی که می‌توانیم، چونان نوجوانان مشتاق در دل طبیعت که از درختان سر به فلک کشیده، بالا می‌روند و کیف می‌کنند و سعی دارند تا میوه‌های ارتفاعات بالاتر درخت را میل نمایند، ما هم چنین مسیری را در پیش گیریم.

تلاش برای بالارفتن از درخت نورانی خوبی‌ها که منطقا به لحاظ شأن، از بالاتر از زمین شروع می‌شود و اصلا آسمان، ابتدای چنین فضای ارزشمندی است، برای ابتدا به صورت پرسه‌زن و به مرور، آگاهانه و عالمانه بالارفتن از این شجره طیبه‌ی نورانی، در جایی اندکی دورتر از ما که همت می‌طلبد، تا با قدری همت، به این موقعیت، نزدیک شویم.

از نگاهی که آن درخت نورانی را “آنجا” و در دوردست ببینیم، برسیم به موقعیتی که خود را در نزدیکترین موقعیت به آن درخت نورانی ببینیم و از عبارت “اینجا” برای توصیف آن درخت، استفاده کنیم.

و در ادامه با بالارفتن از آن درخت، عملا “درون” آن درخت برویم.

خدای نکرده انتخابی هم از جنس درختان مکثر، کوتاه، خشکیده و بی‌ثبات ظلمت‌نشان هم در نزدیکترین دسترسی‌ها به نظر می‌رسد.

و برخی مناسبت‌‌ها و ایام سال، موسم‌های یسیرتری برای آغاز چنین همت‌هائی است.

تا تصمیماتی برای ادامه‌ی مسیر زندگی‌مان بگیریم و یال‌های بعد، با تجدید میثاق، همت مضاعفی را به یاری خدا در چنین عرصه‌هائی به میدان بیاوریم.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اسامی نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس اعلام شد

مجلس شورای اسلامی که در ۲۱ اردیبهشت

انتخابات ترکیه؛ چرا اردوغان شکست خورد؟

حزب جمهوری خلق

یک دیدگاه

  1. خدا قوت ،هنرمند عرصه فرهنگ و معارف قرآنی
    از میوه های شجره طیبه بهره‌مند باشید.
    .
    آیه ۲۴ سوره ابراهیم
    أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ

    آیا ندیدى چگونه خداوند «کلمه‌ی طیّبه» [و گفتار پاکیزه] را به درخت پاکیزه‌اى تشبیه کرده که ریشه‌ی آن [در زمین] ثابت و شاخه‌ی آن در آسمان است؟!

    ۱(ابراهیم/ ۲۴)
    أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- وَ أَمَّا مَا فِی کِتَابِ اللَّهِ تَعَالَی مِنْ ضَرْبِ الْأَمْثَالِ فَمِثْلُ قَوْلِهِ تَعَالَی ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ … وَ قَوْلِهِ تَعَالَی مَثَلُ ما یُنْفِقُونَ فِی هذِهِ الْحَیاةِ الدُّنْیا کَمَثَلِ رِیحٍ فِیها صِرٌّ أَصابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ … وَ کَقَوْلِهِ اللهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکاةٍ فِیها مِصْباحٌ … وَ إِنَّمَا ضَرَبَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ هَذِهِ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ فِی کِتَابِهِ لِیَعْتَبِرُوا بِهَا وَ یَسْتَبْدِلُوا بِهَا مَا أَرَادَهُ مِنْهُمْ مِنَ الطَّاعَهًِْ وَ هُوَ کَثِیرٌ فِی کِتَابِه.

    امام و مولانا امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: «و امّا مثال‌هایی که در قرآن آورده شده است مثل سخن خدای تعالی: آنچه آن‌ها در این زندگی پست دنیوی انفاق می‌کنند، همانند باد سوزانی است که به زراعت قومی که بر خود ستم کرده [و در غیر محل و وقت مناسب، کشت نموده‌اند]، بوزد و آن را نابود سازد. خدا به آن‌ها ستم نکرده بلکه آن‌ها، خودشان به خویشتن ستم می‌کنند. (آل‌عمران/۱۱۷) و مانند این سخنش: خداوند نور آسمان‌ها و زمین است مَثَل نور خداوند همانند چراغدانی است که در آن چراغی [پر فروغ] باشد. (نور/۳۵) خداوند سبحان این مثال‌ها را در کتابش برای مردم زده است تا از آن عبرت بگیرند و آن‌ها را به طاعتی که از آن‌ها خواسته تبدیل کنند و این مثال‌ها در کتاب خدا زیاد است».

    تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۶۸ بحارالأنوار، ج۹۰، ص۶۷

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.