سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / جشن عمل به وعده‌ها در دومین سفر رئیس‌جمهور به هرمزگان

جشن عمل به وعده‌ها در دومین سفر رئیس‌جمهور به هرمزگان

رئیس‌جمهور در دور دوم سفرهای استانی به هرمزگان، ضمن حضور در میان مردم، با اقشار و اصناف همچون صیادان و کارگران کارخانه‌ها دیدار داشت و ضمن جویا شدن وضعیت و مشکلات آنها، دستورات لازم برای رفع این مشکلات را صادر کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در بدو ورود به استان هرمزگان به منظور برگزاری دومین سفر دولت مردمی به این استان، ضمن ابراز خرسندی از انجام این سفر تصریح کرد: هرمزگان همچنان که قبلا هم اشاره شد، ظرفیت‌ها و زمینه‌های بسیاری در اقتصاد دریا، گردشگری، کشاورزی و صنعتی دارد.

وی با اشاره به اینکه کارهای خوبی هم تاکنون در استان انجام شده است، افزود: با توجه به نیازهایی که استان دارد، دور اول سفر را به تامین ضرورت‌های استان اختصاص دادیم و امروز شاهدیم که با تلاش آقای استاندار، مدیران سختکوش و همه دلسوزان در استان بحمدالله گام‌های خوبی برداشته شده، صدها پروژه و طرحی که نیمه‌تمام بود یا مردم انتظار داشتند به سامان رسیده و 105 هزار میلیارد برای به نتیجه رسیدن این پروژه‌ها و طرح‌ها جذب شده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در سفر دو روزه خود به برخی از این پروژه‌ها سرکشی خواهد کرد، اظهار داشت: هرمزگان همچنان زمینه‌های بسیار خوبی برای تولید و ارتقای سطح خدمت‌رسانی به مردم عزیز استان دارد.

رئیسی به ثمر رسیدن بسیاری از طرح‌هایی که مردم استان چشم‌انتظار تکمیل آنها بودند و نیز آغاز طرح‌های مورد نیاز دیگر را مورد اشاره قرار داد و گفت: این طرح‌ها نیز هر چه سریع‌تر به ثمر خواهند رسید. مردم شاهدند که یک حرکت جهادی در استان شکل گرفته و جا دارد هم از جوانان استان، از پیمانکاران و از همه بخش‌های مختلفی که توانستند در جهت به سامان رساندن این پروژه‌ها و طرح‌ها نقش داشته باشند تقدیر و تشکر کنم.

جزایر سه‌گانه جزو لاینفک جمهوری اسلامی ایران است

آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین سفر دولت مردمی به استان هرمزگان، با تبریک آغاز دهه مبارک فجر و ابراز خرسندی از حضور در جمع مردم این استان، تصریح کرد: استان هرمزگان از مردمانی پرتلاش، متدین و دلداده به انقلاب برخوردار است که تاریخ پرافتخاری در زمینه ایستادگی در مقابل متجاوزان و نقش‌آفرینی مؤثر در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارد.

وی با تاکید بر سابقه همزیستی مسالمت‌آمیز جمهوری اسلامی ایران با همه همسایگان و کشورهای منطقه اظهار داشت: جزایر سه‌گانه جزو لاینفک جمهوری اسلامی ایران هستند و همواره بر این مسئله تاکید داشته و داریم. هر کس در هر کجا سخن دیگری بر زبان یا قلم جاری کرده باید آن را جبران کند، چرا که اسناد قطعی و قابل استناد و سوابق موجود همواره حاکمیت ایران بر این جزایر را تایید و مورد تاکید قرار داده و می‌دهند.

رئیس‌جمهور گفت: با استفاده از ظرفیت‌های استان گام‌های خوبی در زمینه ایجاد اشتغال در استان برداشته شده است و امروز بیکاری به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. همچنین در مجموع برای بیش از هزار طرح و پروژه‌ای که در دهه مبارک فجر در استان افتتاح خواهند شد، بیش از 105 هزار میلیارد تومان هزینه شده که طرح‌های سلامت بخش مهمی از این پروژه‌های را شامل می‌شوند و در زمینه بهداشت و درمان گام‌های خوبی برداشته شده است.

رئیسی همچنین با اشاره به اینکه گام‌های خوبی برای رفع تنش آبی در مناطق درگیر مشکل کم‌آبی در استان هرمزگان برداشته شده و البته این اقدامات تا رفع کامل مشکلات آبی استان ادامه خواهد یافت، افزود: مشکل بیکاری استان نیز تا حدود زیادی برطرف شده و تاکید بنده به مدیران استان این است که حتما بومی‌گزینی و استفاده از نیروهای کارآزموده و مجرب استان را در اولویت قرار دهند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: استان هرمزگان با توجه به سواحل 900 کیلومتری می‌تواند سهم بیشتری از اقتصاد دریا داشته باشد. نیمی از تجارت کشور از استان هرمزگان انجام می‌شود لذا فعال شدن پایانه‌ها و بنادر در این استان می‌تواند به رونق تجارت در کشور کمک کند.

رئیسی با اشاره به ایجاد هزار مگاوات ظرفیت تولید برق جدید در هرمزگان به تلاش‌های دولت در زمینه تامین مسکن در استان نیز اشاره کرد و گفت: مسکن یکی از درخواست‌های مردم استان بود، که قبلاً 6 هزار واحد خانه مسکونی تحویل متقاضیان شده و در این سفر نیز 14 هزار واحد مسکونی آماده تحویل است. همچنین 11 هزار قطعه زمین نیز آماده تحویل به متقاضیان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برای رشد اقتصادی باید تولید در همه حوزه‌ها افزایش یابد، تصریح کرد: در برخی از کشورها بیش از 50 درصد از تولید ناخالص داخلی از اقتصاد دریاست، اما میزان بهره‌برداری ما از دریا بسیار پایین است که جبران این مهم با برنامه‌ریزی دولت و تلاش و پیگیری مردم محقق خواهد شد.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به مسئله وحدت در کشور، افزود: وحدت و انسجام میان شیعه و سنی در استان هرمزگان مثال‌زدنی و تاکید رهبر انقلاب هم حفظ این انسجام است. دشمن وحدت را نمی‌پذیرد، اما بدانید پیشرفت کشور در گرو وحدت و انسجام خواهد بود.

بیش از 600 کارخانه تعطیل در استان راه‌اندازی

و بیش از 100 واحد صنعتی در سراسر استان

مورد بهره‌برداری قرار گرفت

آیت‌الله رئیسی همچنین در اجتماع پرشور مردم میناب، با تبریک فرارسیدن دهه مبارک فجر به مردم متدین، انقلابی، پرتلاش و شهیدپرور این شهرستان اظهار داشت: دهه فجر یادآور رشادت، ایستادگی، مقاومت و سلحشوری مردمی است که برای یک تحول و شکل دادن به یک حرکت عظیم تمدن‌ساز به‌پا خاستند و تلاش کردند و در این راه شهدا و جانبازانی تقدیم کردند.

وی با بیان اینکه در این حرکت مردان و زنانی با باور، اعتقاد و تبعیت از رهبر خود، از هر آنچه از مال، جان و زندگی داشتند، برای این تحول مایه گذاشتند، افزود: بیش از 200 شهید عزیز منطقه میناب، گواه آن است که این مردم هم در مبارزات انقلاب، هم در دوران دفاع مقدس خوش درخشیدند و حضور آنان در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی پررنگ، امیدآفرین و دشمن‌شکن بوده است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مردم ما مردمی مصمم و با اراده هستند، گفت: دیروز وقتی در اولین برنامه سفر از یک کارخانه احیا شده کشتی‌سازی بازدید کردیم که به بهانه تحریم‌ها از سال 97 تقریبا راکد شده بود، دیدیم که چگونه عزم و اراده بر تحریم‌ها غلبه می‌کند. کارخانه‌ای که 400 کارگر آن به 40 کارگر تقلیل یافته بود و تقریبا تعطیل بود، با وجود تحریم‌ها و فشارها احیا شده و تعداد کارگران آن در مرز 500 نفر بود و زمینه برای افزایش تعداد کارگران آن تا هزار نفر نیز ایجاد شده بود.

رئیسی با طرح این سؤال که چه اتفاقی افتاد که با وجود تحریم‌ها این کارخانه و هزاران امثال آن احیا شدند، افزود: باور انقلابی و جهادی «ما می‌توانیم» و همت نیروهای توانمند، کارآمد، مخلص و جهادی می‌تواند با وجود تحریم‌ها کشور را به پیش ببرد. شهدا، شهید سلیمانی، امام راحل و رهبر بصیرت‌آفرین‌مان به ما آموختند که با وجود هم تهدیدها، تحریم‌ها و فشارها با اراده و داشتن برنامه می‌توان کشور را ساخت و به پیش برد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در گذشته با ایران اسلامی با زبان تهدید سخن می‌گفتند و به گزینه‌های نظامی اشاره می‌کردند، گفت: امروز دیگر این سخن را نمی‌شنوید که «همه گزینه‌ها روی میز است» بلکه آنها می‌گویند ما قصد درگیری با جمهوری اسلامی نداریم.

رئیسی مهم‌ترین‌ مؤلفه قدرت کشور را قدرت مردم و سپس قدرت نیروهای مسلح دانست و گفت: ما جنگی را آغاز نخواهیم کرد، اما اگر کشور و نیروی ظالمی بخواهد برای ما قلدری کند، جمهوری اسلامی ایران جواب محکمی به او خواهد داد.

رئیسی با بیان اینکه برخی‌ها ما را مورد ملامت قرار می‌دهند که چرا این سفرهای استانی انجام می‌شود، گفت: ما این راه را برگزیدیم چرا که برکات بسیاری در این مسیر وجود دارد. من اگر فرصت کنم حتی به برخی روستاها و بخش‌ها نیز سفر خواهم کرد، زیرا دیدن مشکلات از نزدیک، در پیگیری مسائل و تصمیم‌گیری‌ها مؤثر است.

وی با اشاره به احیای واحد‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل استان هرمزگان گفت: بیش از 600 کارخانه تعطیل در استان با پیگیری مسئولان و مردم راه‌اندازی شده است. روز گذشته نیز بیش از 100 واحد صنعتی در سراسر استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این اقدامات موجب افزایش امید و کاهش بیکاری و به حرکت درآمدن چرخ تولید می‌شود.

رئیسی با اشاره به مسئله اقتصاد دریا گفت: کشورهایی که در کنار دریا قرار دارند، نیمی از تولید ناخالص آنها از اقتصاد دریا است اما اینجا علی‌رغم داشتن 900 کیلومتر ساحل، بهره‌وری پایینی در این حوزه دارد. تحول در این مسئله به تلاش دولت و کمک مردم نیازمند است تا بتوانیم از دریا در جهت تولید آبزیان و ارتقای حوزه گردشگری استفاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به مصوبات دولت در سفر به استان هرمزگان برای شهرستان میناب، گفت: اختصاص 300 میلیارد تومان برای بیمارستان 160 تختخوابی میناب، تکمیل سد میناب، آبیاری و زهکشی برای 4 هزار هکتار دشت میناب، تکمیل مجتمع فرهنگی و تکمیل خوابگاه دخترانه از جمله مصوباتی است که برای این شهرستان در نظر گرفته شده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به مسئله مسکن گفت: ما در مرکز استان هرمزگان با کمبودهایی در حوزه زمین مواجه هستیم اما در شهرستان‌ها این مشکل را نداریم. با برنامه‌ریزی که انجام شده، روز گذشته 11 هزار قطعه زمین در اختیار متقاضیان قرار گرفت. قبل از سفر ما نیز 6 هزار مسکن و روز گذشته هم 14 هزار مسکن به متقاضیان تحویل شد.

رئیس‌جمهور آمار بیکاری در استان هرمزگان را کاهشی دانست و تصریح کرد: مسئله اشتغال همچنان مورد توجه دولت است چرا که ظرفیت استان هرمزگان ظرفیت بسیار بالایی است و می‌تواند در جهت اشتغال‌آفرینی مؤثر باشد.

رئیسی دهه فجر انقلاب اسلامی را نوید امید توصیف کرد و گفت: دشمن می‌خواهد پیام یاس و ناامیدی را به جامعه القا کند. در همه کارها ممکن است مشکلات و موانعی وجود داشته باشد اما همکاران من در همه دستگاه‌های اداری استان نباید هیچ مانعی را به رسمیت بشناسند بلکه باید با یک حرکت تحولی و جهادی کاری کنند که مشکلات مردم مرتفع شود.

وی گفت: آیه یاس خواندن و سخن یأس‌آمیز گفتن کار سختی نیست، اما ما باید با یک دنیا امید راه را ادامه بدهیم. من به ادارات و سازمان‌های استان هرمزگان تاکید ‌می‌کنم که باید تلاش کنید تا بتوان نسبت به مردم متدین میناب ادای دین و خدمتگزاری کرد.

تحویل 20 هزار واحد مسکونی و 11 هزار قطعه زمین

به متقاضیان مسکن استان هرمزگان

افزون برا اینها، آیت‌الله رئیسی در «جشن اهدای 14 هزار واحد مسکونی و 11 هزار قطعه زمین» در استان هرمزگان با بیان اینکه این جلسه به لطف حضور همه اعضای خانواده‌ها خصوصا کودکان، بسیار جلسه باشکوه و دلنشینی است، تصریح کرد: موضوع این جلسه مسرت‌بخش و سرورآفرین نیز مسکن و زمین است که برای خانواده‌ها مهم است و دولت خودش را موظف می‌داند با امکانات و ظرفیت‌های موجود در کشور این نیاز خانواده‌ها را مرتفع کند.

وی با اشاره به گزارش وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تحویل 6 هزار واحد مسکونی به متقاضیان در گذشته و تحویل 14 هزار واحد مسکونی در این سفر و نیز تحویل 11هزار قطعه زمین افزود: تلاش دولت در زمینه تامین نیاز مردم به مسکن در شهرها و روستاها با قوت ادامه خواهد یافت چرا که رفع این نیاز برای مردم آرامش ایجاد می‌کند.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به طرح احداث دو شهرک ساحلی خلیج‌ فارس و مکران در استان هرمزگان و تاثیر آنها در توسعه استان اظهار داشت: خوشبختانه در هرمزگان با یک موفقیت بزرگ در زمینه تحقق مصوبات سفر اول دولت به استان در حوزه سلامت، مسکن، صنعت، انرژی و راه‌های مواصلاتی مواجهیم که با همت جهادی مسئولان استان به دست آمده و فقط بخش کمی از این مصوبات باقی مانده که در دست اقدام است.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اهمیت حضور مردم در کارها و عرصه‌های مختلف، موفقیت‌ها از جمله موفقیت‌های دولت مردمی را ناشی از لطف خداوند و حضور مردم دانست و خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که می‌تواند در توسعه استان هرمزگان بسیار مؤثر واقع شود، تکمیل پروژه ارتباط بین بندرعباس با قشم است که پیگیری خواهد شد.

رئیسی با اشاره به بازدید خود از یک کارخانه کشتی‌سازی احیا شده گفت: یکی از کارگران این کارخانه می‌گفت ما بارها برای احیای این واحد تلاش کردیم اما هر بار به ما می‌گفتند که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توان کارخانه را احیا کرد، اما در این دولت اثبات شد که با اراده و همت جهادی می‌توان بر تحریم‌ها غلبه کرد.

وی با بیان اینکه امام راحل که امروز سالروز ورود او به میهن اسلامی است به ما آموخت که شرط موفقیت و پیشبرد کارها توکل بر خدا و اعتماد به نفس است، افزود: استان ظرفیت‌های فراوانی دارد که با حضور نیروهای توانمند و جوان مسیر فعال کردن این ظرفیت‌ها آغاز شده است. آینده بسیار روشن و امیدوار‌کننده است و اگرچه دشمن به دنبال ایجاد ناامیدی است، اما ما معتقدیم که با حضور نیروهای دلداده به انقلاب می‌توان کارها را به خوبی به پیش برد.

بهره‌برداری از 32 پروژه بهداشتی- درمانی

با اعتباری بالغ بر 1024 میلیارد تومان

آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین سفر دولت مردمی به استان هرمزگان، به صورت برخط و از طریق ویدئوکنفرانس از 32 پروژه بهداشتی- درمانی در استان هرمزگان با اعتباری بالغ بر 1024 میلیارد تومان شامل مرکز بهداشتی و درمانی، خانه بهداشت، پایگاه سلامت، اورژانس هوایی، تجهیزات درمانی و‌ام آر آی بهره‌برداری کرد.

همچنین فاز جدید 112 تختخوابی بیمارستان فوق‌تخصصی کودکان بندرعباس با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

فاز جدید این بیمارستان که عملیات اجرائی آن از سال 1400 و با شروع دولت مردمی آغاز شده بود، با اعتباری بالغ بر 500 میلیارد تومان تکمیل و با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسیده، شامل بخش‌های مختلف اتاق عمل، آی سی یو، آنکولوژی و اورژانس است.

با افتتاح این فاز ظرفیت تخت‌های بیمارستان کودکان بندرعباس از 134 تخت‌خواب به عدد 246 رسید.

رئیسی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف بیمارستان فوق‌تخصصی کودکان بندرعباس، از تعدادی از کودکان بستری شده در این بیمارستان نیز عیادت کرد.

احیای 610 واحد صنعتی و تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل

و تسهیل صدور بیش از 12 هزار مجوز صیادی

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، همچنین در مراسم «جشن احیای 610 واحد راکد تولیدی و صنعتی» در این استان ضمن تبریک دهه فجر تصریح کرد: امروز در این مراسم شاهد 2 رویداد مهم هستیم که باعث خرسندی است؛ اول جشن احیای 610 واحد صنعتی و تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل و دوم جشن صدور 12 هزار مجوز صیادی به صیادان منطقه که بعضی از آنها بیش از 20 سال به دنبال کسب این مجوز بودند.

رئیس‌جمهور ضمن قدردانی از وزرای جهاد کشاورزی و اقتصاد برای تسهیل صدور بیش از 12 هزار مجوز صیادی برای اهالی منطقه، صدور این مجوزها را باعث آرامش و خوشحالی صیادان و خانواده‌های آنان دانست و با بیان اینکه خوشحالی مردم خوشحالی دولت است، افزود: مسئولان از خود مردم و صیادان برای رونق بیش از پیش صیادی کمک بگیرند چرا که این مردم،‌ مردمی پرکار و کم‌توقع هستند و هیچ کس بیشتر از آنان برای رونق و پیشرفت کار انگیزه ندارد.

رئیسی مناسبت دیگر این مراسم را احیای 610 واحد صنعتی و تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل استان دانست که باعث نگرانی عمومی در این زمینه بود و اظهار داشت: نهضت احیای واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل در این دولت بسیار خوب دنبال شده و گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده و می‌توان گفت استان هرمزگان در این زمینه رتبه برتر دارد، چنان‌که شاهدیم امروز کارخانه‌ای که از سال 97 به تعطیلی کشانده شده بود، احیا شده و در مدار تولید قرار گرفته است.

وی در ادامه با قدردانی از همه دلسوزانی که در راستای کاهش بیکاری و افزایش تولید در استان هرمزگان تلاش کردند، گفت: احیای کارخانه‌های راکد و نیمه تعطیل وارد کانال 7 هزار شده که این خبر بسیار خرسند‌کننده است. هر چه کارخانه‌های نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگردند سود خالص برای کشور به شمار می‌رود‌. نهضت احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل باید بسیار قوی‌تر از گذشته ادامه یابد و ان‌شاءالله شاهد روزی باشیم که هیچ کارخانه و یا کارگاه نیمه‌تعطیل یا تعطیل در کشور وجود نداشته نباشد و اشتغال به نحوی مطلوب باشد که کسی دغدغه شغل نداشته باشد.

رئیسی در ادامه با اشاره به آغاز دهه مبارک فجر و گرامیداشت یاد امام راحل (ره)، افزود: شهدای عزیز، امام راحل و حضور حماسه‌ساز مردم در کشور برای ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را به ارمغان آوردند.

وی با تاکید بر اینکه استقلال سیاسی بدون استقلال اقتصادی کافی نیست، تصریح کرد: آنچه که رهبری به همه ما توصیه می‌کنند، آن است که برای استقلال اقتصادی و اقتصاد مقاومتی و رشد تولید تلاش کنیم؛ محور همه این موارد تولید است. اگر تولید در کشور رونق پیدا کند رشد اقتصادی 8 درصد و استقلال اقتصادی حاصل می‌شود.

بازدید رئیسی از نمایشگاه توانمندی‌های

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

آیت‌الله رئیسی در ادامه نیز با حضور در منطقه یکم دریایی صاحب‌الزمان در بندرعباس، از نمایشگاه راهیان پیشرفت نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازدید کرد.

وی در این نمایشگاه از آخرین دستاوردها و توانمندی‌های فن‌آورانه و دانش‌بنیان نیروی دریای سپاه از جمله شناورهای تندرو و موشک‌انداز نسل جدید نیروی دریایی سپاه، موشک‌های دریایی با بردهای بیش از 750 کیلومتر، پهپادهای دریایی برد بلند موشک‌انداز، بمب‌افکن، شناسایی و انهدامی، سامانه‌های راداری و جنگ الکترونیک و زیر سطحی‌های هوشمند و مدیریت‌پذیر از راه دور بازدید کرد.

رئیس‌جمهور همچنین از شناور پیشرفته و کاملا ایرانی شهید سلیمانی و شناور شهید ابومهدی المهندس که به تازگی به نیروی دریایی سپاه الحاق شد، نیز بازدید کرد.

وی افزود: امروز دشمن توانایی ندارد علیه ما کاری انجام دهد، چون می‌داند که نیروهای ما، قدرتمند و توانمند هستند. امروز توانایی نظامی، علمی و فن‌آوری برای کشور ایجاد شده است.

بهره‌برداری از 157 پروژه حوزه صنعت و انرژی

آیت‌الله رئیسی با حضور در «آیین بهره‌برداری از 157 پروژه حوزه صنعت و انرژی» در این استان با شکرگزاری به درگاه خداوند متعال برای آنکه در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد و شکوفایی و گام‌های بلند در مسیر پیشرفت ایران اسلامی هستیم، تصریح کرد: امروز عنوان ایران پیشرفته و فن‌آور زیبنده ایران اسلامی است.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به آغاز بهره‌برداری از 157 پروژه و طرح در حوزه‌های صنعتی و انرژی اظهار داشت: یکی از این طرح‌ها، پروژه بزرگ نیروگاه اتمی در سیریک است که توسط رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام شد. احداث این نیروگاه 5 هزارمگاواتی به عنوان یک زیرساخت برای اقتصاد و پیشرفت کشور بسیار مهم است و امیدواریم به دست توانای مهندسان، کارگران و فعالان در این عرصه بتواند هر چه سریع‌تر به مدار بیاید و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

رئیسی با بیان اینکه 128 پروژه از مجموع 157 پروژه‌ای که امروز افتتاح می‌شوند کارخانه‌های صنعتی و تولیدی است، گفت: بهتر این بود که بنده حضورا در محل اجرای این پروژه‌ها حضور می‌یافتم و از دست‌اندرکاران اجرای آنها و تلاش‌های جهادی آنان قدردانی می‌کردم‌، اما امکان این کار نیست و لذا از اینجا از همه دست‌اندرکاران اجرای این طرح‌ها که در هوای گرم و شرایط اقلیمی استان هرمزگان تلاش کردند، صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم.

وی با قدردانی از همه کسانی که برای اجرای این پروژه‌ها تلاش کرده‌اند، اظهار داشت: افتتاح این واحدها گام مهمی در جهت ارتقای استقلال اقتصادی کشور است. ما این روزها استقلال سیاسی کشور را جشن می‌گیریم اما یکی از جلوه‌های مهم استقلال کشور، استقلال اقتصادی است؛ آنچه امروز افتتاح شد جلوه مهمی از ما می‌توانیم است و شما نشان دادید که می‌توانید.

آغاز عملیات اجرائی

نیروگاه اتمی 5 هزار مگاواتی سیریک

آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین سفر دولت مردمی به استان هرمزگان در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان حضور یافت و ضمن دریافت گزارش از موانع، مشکلات، مسائل و موضوعات اولویت‌دار هرمزگان، دستورات لازم برای رفع یا بررسی این موانع را صادر کرد.

در ابتدای این جلسه موضوع پروژه بزرگ معطل مانده پل خلیج‌ فارس و دلایل چرایی توقف اجرای این پروژه و همچنین راهکارهای تامین منابع مالی برای تکمیل آن مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس گزارش معاون اجرائی رئیس‌جمهور، روند اجرای این پروژه که اجرای آن مزایای زیادی برای استان به همراه خواهد داشت، از دو دهه پیش و به دلیل عدم تامین مالی با 15 درصد پیشرفت متوقف مانده است.

رئیس‌جمهور در ادامه پس از استماع گزارش و پیشنهادهای معاون اجرائی، رئیس سازمان منطقه آزاد قشم و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با تاکید بر ضرورت‌های استراتژیک اجرای این پروژه، به سازمان منطقه آزاد قشم دستور داد ضمن طرح این مسئله در شورای اقتصاد، اقدامات اجرائی آن را آغاز کند.

در ادامه این جلسه موضوع رسوب کالاها در بنادر استان هرمزگان مورد بررسی قرار گرفت که رئیس‌جمهور پس از استماع گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی، ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته از سوی این وزارتخانه برای تعیین تکلیف کالاهای رسوبی در بنادر کشور، «رفع معضل کالاهای رسوبی سنواتی»، « کاهش مدت زمان پاسخ به استعلامات گمرکی از 11 روز به 6 روز» و «کاهش 50 درصدی بخشنامه‌‌های گمرکی» را سه اقدام خوب و ارزشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی در یک‌سال اخیر عنوان کرد و سازمان برنامه و بودجه مکلف شد کالاهای اساسی را در اولویت تخصیص ارز قرار دهد.

موضوع بافت ناکارآمد شهری و بازآفرینی آن به عنوان یکی از اولویت‌های استان، سومین مسئله‌ای بود که در نشست پیگیری ویژه استان هرمزگان با حضور رئیس‌جمهور مورد بررسی قرار گرفت.

رئیسی وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرد ظرف حداکثر یک‌ماه برنامه پیشنهادی برای حل مشکل ساکنین سکونت‌گاه‌های غیررسمی را با هماهنگی استاندار هرمزگان ارائه کند.

در ادامه این جلسه همچنین موضوع ممنوعیت استقرار واحد‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی در فاصله 2 کیلومتری سواحل مکران بر اساس ابلاغیه سازمان حفاظت از محیط زیست مطرح شد.

رئیس‌جمهور دستور داد ضمن دعوت از سازمان محیط زیست دلایل صدور چنین بخشنامه‌ای بررسی شود.

صدور حدود 8 هزار مجوز صیادی جدید

در دولت مردمی برای صیادانی که حدود 25 سال

برای دریافت مجوز صیادی بلاتکلیف بودند

آیت‌الله رئیسی همچنین با نمایندگان صیادان هرمزگانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار نمایندگان صیادان هرمزگانی بابت تحقق وعده رفع مشکل مجوز کسب‌وکار خود از رئیس‌جمهور قدردانی کردند.

با صدور حدود 8 هزار مجوز صیادی جدید در دولت مردمی، صیادانی که حدود 25 سال برای دریافت مجوز صیادی بلاتکلیف بودند، ساماندهی شده‌اند. با این حساب مجموع مجوزهای صیادی صادر شده به 12 هزار عدد بالغ می‌شود.

این صیادان که قبل از این هیچ بیمه‌ای نداشتند طبق موافقت‌نامه بیمه روستاییان و عشایر، بیمه شدند و حتی می‌توانند برای تجهیزات شناورها تسهیلات بگیرند و از سوخت یارانه‌ای نیز بهره‌مند خواهند شد.

ایجاد 17 هزار و 800 فرصت شغلی

آیت‌الله رئیسی در ادامه با حضور در شرکت کشتی‌سازی احیا شده «سپهر دریا جنوب» از بخش‌های مختلف این شرکت بازدید کرد و در جریان روند احیای آن قرار گرفت.

به گفته مدیران شرکت کشتی‌سازی سپهردریا جنوب، با اهتمام و پیگیری‌های دولت مردمی و حل مشکلات این شرکت طی دو سال و نیم گذشته، تعداد کارگران آن به 400 نفر افزایش یافته و هم اکنون حدود 20 فروند کشتی در حال ساخت، تجهیز و یا تعمیر است.

همچنین با حضور رئیسی، جشن احیای 610 واحد راکد تولیدی و صنعتی استان هرمزگان برگزار شد.

با احیای این واحدهای تولیدی و صنعتی در بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی علاوه‌بر ایجاد 17 هزار و 800 فرصت شغلی، بیش از 21 هزار میلیارد تومان سرمایه نیز احیا شده است.

با احیای این 610 واحد تولیدی و صنعتی راکد در استان هرمزگان، تعداد واحد‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل احیا شده در دولت مردمی به 7 هزار و 439 واحد رسید.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نشست خبری رؤسای جمهوری ایران و سریلانکا؛ رئیسی: دادگاه‌های بین‌المللی نظام غاصب اسرائیل را مجازات کنند

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و رانیل ویکرماسینگه روسای جمهور دو کشور جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا

احیای ۲۰۰واحد تولیدی و افتتاح ۲۰۰۰ واحد مسکونی در سفر رئیس جمهور به سمنان

دور دوم سفرهای آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور به استان سمنان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.