سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / رکوردشکنی ایران در فضا کابوس این روزهای آمریکا

رکوردشکنی ایران در فضا کابوس این روزهای آمریکا

آمریکایی‌ها همچنان با تکرار ادعای خود مبنی بر مرتبط بودن «برنامه فضایی ایران» با «تلاش برای ساخت موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» تلاش دارند تا پیشرفت علمی جمهوری اسلامی ایران را در عرصه فضایی به حاشیه بکشانند.

با ساخت ماهواره ثریا ثابت شد که قدرت ایران در حوزه فضایی افزایش چشمگیری داشته است؛ با این حال اما این صنعت در طول دوره دولت یازدهم و دوازدهم به دلیل امتیازدهی به غرب تعطیل شد. حالا اما در طی دو سال فعالیت دولت سیزدهم نه پرتاب موفق انجام شده است.

روز شنبه ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲ خبر پرتاب ماهواره ثریا به مدار ۷۵۰ کیلومتری بالاتر از سطح زمین منتشر شد. این پرتاب موفق بار دیگر صدای اعتراض کشورهای غربی، به خصوص ایالات متحده آمریکا را بلند کرد.

آمریکایی‌ها همچنان با تکرار ادعای خود مبنی بر مرتبط بودن «برنامه فضایی ایران» با «تلاش برای ساخت موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» تلاش دارند تا پیشرفت علمی جمهوری اسلامی ایران را در عرصه فضایی به حاشیه بکشانند؛ اما سیر پرتاب‌های فضایی موفق در دو سال گذشته و پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم این امکان را از دولت‌های غربی سلب کرده است.

آنها اکنون بایستی قدرت فضایی ایران را به رسمیت شناخته و خود را برای قبول این واقعیت آماده سازند که جمهوری اسلامی توانسته است در عرصه علمی دیگری خود را در میان معدود کشورهای جهان قرار دهد. مخصوصا پس از پرتاب موفقیت آمیز کپسول زیستی ایران که با پرتابگر بومی سلمان جمهوری اسلامی را در میان ۶ کشور دارنده این تکنولوژی قرار داد.

قبل از آن نیز ماهواره‌های مبین ۱و۲ در نیروی هوافضای سپاه پاسداران و ماهواره‌های سری نور ۱، ۲ و ۳ به فضا پرتاب شده بودند که تجربه موفقیت‌آمیزی را در عرصه فضایی رقم زدند. پرتاب اخیر نیز رکورد مدار فتح شده توسط ایران را زد و این قابلیت را به جمهوری اسلامی ایران داد تا برای اولین بار به مدار ۷۵۰ کیلومتری سطح زمین دست یابد که مدت زمان عمر ماهواره‌های فعال در آن ۱۰ سال است. 

۹ پرتاب تنها در دو سال

به گفته عیسی زارع پور تنها در دو سال اول دولت سیزدهم ۹ پرتاب فضایی صورت گرفته است که از ۸ سال دولت قبلی بیشتر است. نکته قابل توجه نیز درصد موفقیت آمیز بودن این پرتاب‌های فضایی است که بسیار آمار قابل قبولی است. بر خلاف تلاش‌های دقیقه نودی دولت قبل که با شکست رو به رو شده بود و کار به جایی رسید که مورد تمسخر ترامپ نیز قرار گرفت.

خوش‌رقصی روحانی برای غرب با تعطیلی برنامه فضایی!

دولت قبل به منظور امتیازدهی به غرب و با هدف آنچه که مقامات وزارت خارجه دولت سابق آن را کاهش تنش و اعتمادسازی می‌خواندند دست به تعلیق فعالیت‌های فضایی خود نمود و تلاش محققان حوزه فناوری فضایی در دانشگاه‌های مطرح کشور را به موزه منتقل کرد تا توافق برجام را به نتیجه برساند و اکنون نیز پس از گذشت چند سال از خروج آمریکا از این توافق دولت سیزدهم توانسته بخش خوبی از عقب ماندگی را جبران کند اما همچنان تا برطرف شدن خسارات ناشی از برجام بر دانش فضایی راه درازی در پیش است. اگرچه همین فعالیت‌های صورت گرفته در این دو سال که با همکاری حداکثری بخش نظامی و وزارت ارتباطات و بخش دانشگاهی کشور صورت گرفته است منجر به ترس و وحشت غرب شده است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس در مقاله‌ای به این وحشت پرداخت و با مرتبط کردن بخش هسته‌ای ایران و احیای فعالیت غنی‌سازی در مراکز هسته‌ای داخل ایران با از سرگیری پرتاب‌های فضایی که توسط فضاپیماهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام می‌شود؛ آنها را به یکدیگر مرتبط دانسته و ادعای دروغ تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی و قابلیت پرتاب کلاهک هسته‌ای با موشک بالستیک قاره‌پیما را مطرح نمود. ادعایی که هیچ سندی ندارد و تنها دست اندازهایی در راه رسیدن ایران به تکنولوژی‌های تحت انحصار قدرت‌های جهانی است.

آمریکایی‌ها که در پاسخ به سوالات در مورد موفقیت‌آمیز بودن پرتاب ماهواره ثریا توسط ایران سکوت اختیار کرده بودند در ادعاهایی تکراری پرتاب ماهواره ثریا را خلاف قطعنامه شورای امنیت خواندند و این در حالی صورت گرفت که این قعطنامه در اکتبر گذشته منقضی شده است. منقضی شدن قعطنامه مذکور و توسعه روابط نظامی و فضایی جمهوری اسلامی ایران با فدراسیون روسیه که نمونه آن در سال گذشته و با پرتاب ماهواره ایرانی خیام توسط پایگاه فضایی روس‌ها در قزاقستان رخ داد نوید همکاری‌های بیشتر و پیشرفت چشمگیر صنعت فضایی کشور را در سال‌های پیش رو می‌دهد و از این به بعد بایستی به اخبار پرتاب‌ها و دست‌آوردهای فضایی کشور عادت کنیم.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چرا می‌گوییم «مرگ بر آمریکا»؟

هادی حکیمیان نویسنده کتاب اسپاگتی با سس قرمز

کاریکاتور/ سرکوب دانشجویان، دروغین بودن ادعای آزادی بیان در آمریکا را فاش کرد

در این کشور هیچ نوع آزادی بیانی وجود ندارد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.