سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / درمان‌های ساده / اهمیت و عوارض کمبود آنتی بادی ها در بدن

اهمیت و عوارض کمبود آنتی بادی ها در بدن

آنتی بادیها پروتئینهای هستند که سیستم ایمنی بدن آنها را برای از بین بردن آنتی ژنهای مهاجم تولید میکند.

سمنان، آنتی بادیها نقش کلیدی در سیستم ایمنی بدن ایفا میکنند. آنها فرآیند خلاص شدن از شر مهاجمان را آغاز میکنند که ممکن است باعث آسیب و یا عفونت شوند.

آنتی بادیها که به نام ایمیونوگلوبولین نیز شناخته میشوند، پروتئینهای Y شکل هستند که توسط سیستم ایمنی تولید میشوند تا به جلوگیری از آسیب رساندن به بدن کمک کنند. هنگام ورود یک مهاجم به بدن سیستم ایمنی وارد عمل میشود. این مهاجمان که آنتی ژن نامیده میشوند میتوانند ویروس ها، باکتریها و یا مواد شیمیایی دیگر باشند.

وقتی آنتی ژن موجود در بدن پیدا شد، سیستم ایمنی آنتی بادی تولید میکند تا آنتی ژن بدن را علامت گذاری و از بین برود.
عملکرد آنتی بادیآنتی بادیها مثل مامور سیستم ایمنی عمل میکنند و آنتی ژن را مییابند، به آنها میچسبد و برای سیستم ایمنی نوع دقیق آنتی ژن را شناسایی تا آن را نابود کنند. هر آنتی بادی برای یک آنتی ژن ساخته شده است، و به گیرندههای ویژهای میچسبد که فقط به این آنتی ژن متصل میشوند. برای مثال، یک آنتی بادی خاص برای کمک به از بین بردن ویروس آبله مرغان ایجاد میشود.

فقط آن آنتی بادی مخصوص به ویروس آبله مرغان حمله میکند.چطور آنتی بادی با آنتی ژن مبارزه میکند؟

پس وقتی یک آنتی ژن تلاش میکند وارد بدن شود چه اتفاقی میافتد؟ وقتی این اتفاق میافتد سیستم ایمنی راه اندازی میشود.

سیگنالهای شیمیایی برای هشدار به تمام قسمتهای مختلف سیستم ایمنی فرستاده میشوند.اول، ویروس با سلولی به نام سلولهای B ملاقات میکند. سلولها B مسئول ایجاد آنتی بادی در برابر آنتی ژن هستند. به خاطر داشته باشید که هر نوع آنتی بادی فقط با یک آنتی ژن مطابقت دارد.

بعد از اینکه سلولهای آنتی بادی را ایجاد کردند، آنتی بادی به ویروس میچسبد و آن را برای دور بعدی حمله علامت گذاری میکند. سپس به سلولهای T دستور داده میشود که به آنتی ژن حمله کنند که آنتی بادی آن را نشانه گزاری کرده است.بعد از اینکه این آنتی ژن نابود شد، پاک سازی همچنان ادامه دارد.

موج فاگوسیت سلولهای بزرگ که میتوانند مواد خارجی را مصرف کنند، بقایای عفونت را میخورند.واکسن آنتی بادی پس از آنکه عفونت از بین رفت، آنتی بادی در بدن باقی میماند. آنها آنجا را ترک میکنند و در صورت بازگشت این آنتی ژن خاص، صبر میکنند. برای مثال، پس از اینکه یک فرد آبله مرغان میگیرد، آنتی بادی تولید شده توسط سیستم ایمنی برای از بین بردن آبله مرغان در بدن باقی خواهد ماند.

دفعه بعد که ویروس آبله مرغان سعی میکند به بیمار حمله کند، آنتی بادی آماده خواهد بود و به ویروس وصل خواهد شد، سلولهای T گفته میشود و فاگوسیت خیلی سریعتر حرکت و عفونت را متوقف میکند.واکسن زدن از این حقیقت که آنتی بادی پس از ریشه کن شدن یک عفونت در بدن باقی میماند، استفاده میکند. بیشتر واکسیناسیون شامل یک شکل ضعیف یا رقیق از یک آنتی ژن است – نه آنتی ژن کافی برای بیمار کردن فرد بیمار، بلکه برای ایجاد آنتی بادی کافی است. به این ترتیب، بدن میتواند به هر شکلی از عفونت برخورد حمله کند و قبل از شروع عفونت، عفونت را متوقف کند

.انواع آنتی بادیهادر مجموع، پنج نوع آنتی بادی وجود دارد. هر نوع آن در قسمتهای مختلف بدن یافت میشود و وظایف متفاوتی دارند.رایجترین آنتی بادی که ما داریم آنتی بادی IgG است. IgG در تمام مایعات بدن یافت میشود. حدود ۸۰- ۷۵ درصد کل آنتی بادی ما را تشکیل میدهد. این آنتی بادی به مبارزه با باکتریها و ویروسها کمک میکند. با جریان مایعات، آنتی بادی IgG IgG کوچکترین آنتی بادی در کوچکترین اندازه را دارد.بزرگترین آنها گروه IgM IgM هستند که در سیستم لنفاوی و گردش خون یافت میشوند. اولین پاسخ دهندگان هستند، اولین نوع آنتی بادی که با مهاجمان دو سیستم مقابله میکند.
نشانههای کمبود آنتی بادیها چیست؟عفونت که اغلب افراد را با کمبود IgG تحت تاثیر قرار میدهد عبارتند از:سینوزیت و عفونتهای تنفسی دیگرعفونتهای معده و رودهعفونتهای گوشذات الریهبرونشیتعفونتهای قارچی که منجر به گلو درد میشودبه ندرت، عفونتهای شدید و خطرناک
چگونه کمبود ایمیونوگلوبولین درمان میشود؟درمان بستگی به این دارد که علائم و عفونتهای شما چقدر بد هستند. اگر عفونت روی زندگی روزمره تاثیر نگذارد، درمان درست آنها کافی است. اما اگر دچار عفونت مکرر یا شدید شده اید مداوم خود را درمان کنید. این کار به جلوگیری از بیماری و یا کاهش علایم کمک میکند. این ممکن است به معنی مصرف آنتی بیوتیک روزانه برای دفع عفونت باشد. اگر عفونت و علائم همچنان رخ دهد، ممکن است نیاز به جایگزین کردن بین دیگر آنتی بیوتیکها داشته باشید.برخی از افرادی که مبتلا به عفونتهای شدید هستند ممکن است برای کمک به بالا بردن سیستم ایمنی بدن به جای تکیه به آنتی بیوتیکها برای جلوگیری از عفونت، به ایمیونوگلوبولین درمانی نیاز داشته باشند. ایمیونوگلوبولین درمانی را میتوان در زیر پوست و یا رگها انجام داد.چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟اگر مبتلا به کمبود IgG هستید، هر وقت علائم عفونت مانند تب، سرما و یا عرق شبانه را داشتید، به پزشک مراجعه کنید.افراد مبتلا به کمبود IgG به احتمال بیشتری دچار عفونت میشوند.

اگرچه مشخص نیست که چه چیزی موجب کمبود IgG میشود، اما ژنتیک نقش مهمی در آن دارد. تستهای خون به تشخیص این وضعیت کمک میکنند. درمان بستگی به این دارد که علائم و عفونتهای شما چقدر شدید و سلامت سیستم ایمنی نیز چقدر قوی هستند.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اگر مفصل هایتان درد می کند این ویتامین در بدنتان کم شده

آرتروسکوپی، آرتروپلاستی

علامت های کمبود پروتئین در بدن

بدن به آمینو اسید‌ها مثل، سیستئین، لیزین و متیانین نیاز دارد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.