سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / حاج قاسم چگونه قلب ملت‌ها‌ را فتح کرد

حاج قاسم چگونه قلب ملت‌ها‌ را فتح کرد

«… آنها جامعه ایرانی را نمی‌شناسند‌،در ایران روی یک سری از مسائل جامعه مثل دریا، یکپارچه و قدرتمند می‌شود. سردار سلیمانی واجد دو عنصر بسیار بسیار مهم در جامعه ایرانی بود؛ هم هویّت ملّی داشت و هم هویّت اسلامی و اصلا ترور ایشان با آن وضعیتی که اتفاق افتاد‌، به دست آمریکا و به دستور مستقیم رئیس‌جمهوری آمریکا‌، یک صحنه حماسی بسیار عمیقی را در ذهن ملت ترسیم کرد و روی بسیاری از عناصر و ارزش‌های هویتی ایرانی‌ها دست گذاشت. این واکنش مردم و این هماهنگی و اتّحاد، مسلما برای آمریکا پیش‌بینی نمی‌شد…»1

این جملات از سخنرانی یکی از مسئولین جمهوری اسلامی یا گزارش رسانه‌های داخلی انقلاب گرفته نشده است. این جملات بخشی از گزارشی است که کارشناس رسانه سلطنتی بی‌بی‌سی پس از مشاهده دریای انسانی که در سوگ سردار دل‌ها به خروش آمده و خیابان‌های شهرهای مختلف ایران را به تسخیر خود درآورده بود، از آنتن این شبکه بیان کرد.

تعابیر کارشناس بی‌بی سی را خبرنگار نیویورک تایمز نیز در همان روز چنین تایید کرد:

«… مراسم تشییع سردار سلیمانی در تهران آغاز شد. میلیون‌ها نفر در خیابان‌ها هستند. دریای بی‌پایان مردم از ساعت ۶ صبح [به خیابان‌ها آمده‌اند]. در ۲۵ سال گذشته هرگز چنین مراسمی دیده نشده است.»2

سفر کرده با خانه ی من چه کردی؟

به راستی این سردار نظامی با دل‌های مردم چه کرده بود که آن روز چنان عزادار و‌گریان و در عین حال خشمگین به کوچه‌ها و خیابان‌ها ریختند و از نای دل‌هاشان، انتقام خون پاک حاج قاسم و یارانش را طلبیدند؟ در کجای عالم و این کره خاکی چنین سوگ دهها میلیونی را آن هم در فقدان یک سرباز، یک سردار یا یک فرمانده سراغ می‌توان گرفت؟

به قول مایکل مور، فیلمساز معروف آمریکایی که از مراسم پرشکوه تشییع پیکرهای سردار شهید و یارانش، شگفت زده شده بود:

«… شگفت‌انگیز است. آیا یک ژنرال آمریکایی هست که میلیون‌ها نفر از ما در تشییع جنازه‌اش شرکت کنیم؟ سگ دیوانه (لقب جیمز متیس)؟ کِلی؟ کالین پاول؟ ویلیام وست‌مورلند؟ آیا اصلاً کسی نام رئیس‌ستاد مشترک نیروهای مسلح را می‌داند؟ از تمام کسانی که به ما خدمت می‌کنند حمایت می‌کنیم اما مانند این (تشییع پیکر شهید سلیمانی) به خیابان‌ها می‌ریزیم؟»3

وقتی در آن بامداد شوم 13 دی ماه 1398 خبر شهادت سردار انتشار یافت، بسیاری باور نکردند. مگر می‌شود؟ مگر حاج قاسم هم ترور می‌شود؟ یعنی دیگر او در کنار انقلاب و حضرت آقا و این مردم نیست؟ و بسیاری که یکی از حجت‌هایشان برای حقانیت انقلاب‌، حاج قاسم بود‌، چه تلخ می‌گریستند!

پترائوس: او فراتر از همه ژنرال‌های ارشد آمریکایی بود

ژنرال آمریکایی پترائوس (فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق و رئیس ‌سابق سازمان سیا) او را خیلی بالاتر و بزرگ‌تر و عظیم‌تر از چندین ژنرال ارشد ارتش ایالات متحده و رؤسای امنیتی و نظامی دانست. او گفت:

«… قاسم سلیمانی نقشی معادل رئیس ‌‌سازمان سیا و رئیس ‌‌فرماندهی مرکزی ایالات متحده و رئیس ‌فرماندهی مشترک عملیات ویژه و فرستاده ویژه منطقه‌ای را داشت… همین یک نفر معادل همه آنها بود…»4

این تعبیرات‌، در مقابل آنچه بود که سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی بر سر دشمنان اسلام و انقلاب و ایران آورده بود. او یکی از مهیب‌ترین گروه‌های تروریستی تاریخ معاصر یعنی داعش را نابود کرد. استیون کینزر، نویسنده معروف نیویورک تایمز ‌، در بخشی از مصاحبه‌ای که درباره نقش سردار سلیمانی در مبارزه با تروریسم جهنمی داعش انجام داد‌، گفت:

«… ژنرال سلیمانی قاتل شماره یک داعش در جهان بود. هیچ‌کس در جهان بیشتر از او از تروریست‌های داعش نکشته بود…»

نشریه نیوزویک (Newsweek) در 5 دسامبر 2014 از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به ‌عنوان کسی یاد کرد که رهبران نظامی او را فرماندهی عالی و استراتژیک می‌دانند. این مجله در کنار تصویر بزرگی از سردار شهید که بر روی جلد خود چاپ کرده بود، نوشت:«حالا او داعش را نابود کرده است».

نیوزویک در گزارش خود ادامه داده بود:

«… دکتر موفق الربیعی، عضو پارلمان عراق و مشاور سابق امنیت ملی در این خصوص می‌گوید: چه کسی بود که تنها سه روز پس از سقوط موصل به کمک عراقی‌ها شتافت؟ قطعاً آمریکایی‌ها نبودند. آنها تازه سه ماه بعد اقدام به حملات هوائی کردند آن هم زمانی که شهروندان خودشان سر بریده شدند. این در حالی بود که ایرانی‌ها ظرف یک روز به تقاضاهای دولت مرکزی عراق و همچنین دولت منطقه‌ای کردستان پاسخ دادند.»5

کارشناس انستیتو سلطنتی بریتانیا نیز در گفت‌و‌گو با برنامه مستند «چشم‌انداز نو» در بی‌بی‌سی درباره سردار شهید گفت:

«… یک شخصیت توانمند، جذاب، با مهارت… سربازان و سیاستمداران وقتی اسم او برده می‌شود، رنگشان می‌پرد… قدرت او از جایی می‌آید که مستقیما با واحدها در ارتباط است…»6

گوینده مستند بی‌بی‌سی با نمایش تصویر سردار شهید ادامه داد:

«… مغز متفکر نظامی ایران حالا در مرکز اتفاقات جهان است…»

حتی دشمنانش او را ستایش می‌کردند

حقیقتا او با دل‌های این مردم چه کرده بود که پیر و جوان و دهه هشتادی و کودک و بزرگ و زن و مرد و حتی آنانی که در حوادث آبان همان سال یعنی حدود یک ماه پیش از ترور سردار، دچار آسیب شده و ظاهرا از مخالفان نظام محسوب می‌شدند اما در سوگ حاج قاسم به کوچه و خیابان‌ها آمدند، پیکرش را بدرقه کرده و برایش اشک ریختند.

دگراندیشان و به خارج‌گریختگان در رثایش نوشتند و گفتند، حتی برخی وابستگان رژیم گذشته او را قهرمان ملی خواندند و بعضی از به اصطلاح ضد انقلابیون فراری، سردار سلیمانی را نماد جاودان ایران اعلام کردند که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت.

شاید علت همه این محبوبیت را بازهم بتوان از خلال اظهارات دشمنان او دریافت. سرهنگ دوم بازنشسته میخاییل ساگال، رئیس ‌سابق میز ایران در امان ‌(سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی) اینچنین از خصوصیات انسانی سردار گفت:

«… با وجودی که او به عنوان یک جنگجو و یک آدم سرسخت تصور می‌شود اما به مراسم عزاداری و تشییع جنازه یارانش می‌رود و اشک می‌ریزد. و یکی از مشخصه‌های منحصر به فردش این است که ارتباط گسترده‌ای با خانواده شهدا و جانبازان دارد…»

در سال 2018، تلویزیون بی‌بی‌سی فیلم مستندی درباره سردار حاج قاسم سلیمانی تولید کرد که در بخشی از آن یکی از فرماندهان آمریکایی در عراق‌، خصوصیات سردار را اینچنین تشریح نمود:

«… او یک مرد خیلی مرتب و منظم، مردی توانا که فرماندهی عمیقا در او مشخص است‌، یک حرفه‌ای به نظر می‌آید. چگونه یک سرباز جوان که 25 سال دارد و بدون لباس ضد گلوله در یک گروه شبه نظامی می‌جنگد، می‌تواند تلاشش را مضاعف نکند، وقتی فرمانده گروه همسن پدربزرگ اوست و زیر شلیک رگبار گلوله‌ها با یک پیراهن در میدان نبرد حضور داشته است؟ این یک پیام الهام‌آمیز دارد که این مرد (سلیمانی) شجاع است و باید از او پیروی کنند. عمیقا معتقدم یک احساسی برای شخصیتی مثل او وجود دارد که او به دنبال تقدیر خودش است و اگر کشته بشود‌، کشته شده است. آنها یک نگاه متفاوتی به این موضوع دارند. اینکه در حال انجام یک ماموریت و تکلیف هستند…»

اسرائیلی‌ها: به عنوان یک قهرمان ملی پدیدار شد

مقامات اسرائیلی اینچنین از سردار حاج قاسم سلیمانی یاد می‌کردند:

«… سلیمانی کسی است که سال‌ها ما را تحت نظر داشته و در مقابل چشمانمان شاهد پیشرفتش بودیم‌، در خیلی از نقاط دنیا برایمان باعث دردسرهای زیادی بوده. او یک روستایی و پسر یک خانواده فقیر است، او فردی است که خیلی به مردم دل بسته، از یک خانواده فقیر آمده، [از روستایشان] به عنوان پسری جوان خارج شد و به کرمان برای کار رفت. او از رژیم شاهنشاهی بسیار بسیار متنفر بود… او یک جنگجوی خیلی دلیر به شمار می‌آید، او به عنوان یک جنگجو در جنگ ایران و عراق مورد تحسین بوده است… اولین باری که سلیمانی به عنوان یک قهرمان ملی پدیدار شد‌، بعد از این بود که کنگره آمریکا مباحثاتی برگزار کرد و یک عضو کنگره پیشنهاد ترور سلیمانی را مطرح کرد‌، بعد از آن صد‌ها ایرانی کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی حمایت از سلیمانی راه ‌انداختند… قاسم سلیمانی حتی در جنبه سیاسی هم قوی است، او از رئیس‌جمهور ایرانی‌ها قوی‌تر است، در حالی که اصلا به این مقام نیازی ندارد. او مرد عمل، نفوذ و اجرا است و نمی‌شود از او چشم‌پوشی کرد…»7

در فیلم مستند دیگری که در سال 2017 از کانال 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی پخش شد و به ابعاد مختلف زندگی و فعالیت‌های سردار شهید پرداخته بود، حییم تومر‌، رئیس‌سابق اداره روابط خارجی موساد (تول) گفت:

«… قاسم سلیمانی مردی است بسیار با درایت و قابل که در آن واحد چندین مسئولیت برعهده ‌دارد و همه آنها را بسیار موفقیت‌آمیز مدیریت می‌کند…»

گوینده همین مستند در ادامه اظهار داشت:

«… او در میان نیروهایش، بیشتر از یک فرمانده است. او یک افسانه زنده است…»

و سرهنگ بازنشسته دکتر شائول شای، رئیس‌«مؤسسه سیاست و استراتژی هرتصلیا» نیز سردار سلیمانی را چنین تعریف کرد:

«… او یک فرمانده‌ای نیست که در دفترش در تهران بنشیند و از آنجا عملیات را مدیریت کند، به خط مقدم نبرد می‌آید و در همه جا با نیروهایش، همراه و یکی است. می‌گویند او هرگز جلیقه ضد گلوله نمی‌پوشد، همواره در معرض دید است و شجاعت و جسارتش را همه مشاهده می‌کنند….»

___________________________

1- تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی- 15 دی‌ماه 1398- 5 ژانویه 2020   2- خبرنگار نیویورک تایمز- توئیتر شخصی-

6 ژانویه 2020 – ساعت 7/36   3- صفحه اینستاگرامی مایکل مور- 9 ژانویه 2020   4- فیلم مستندی از شبکه 11 اسرائیل   5- نیوزویک- 5 دسامبر 2014   6 -مستند برنامه چشم‌انداز نو- بی‌بی‌سی- 2019   7- گفت‌و‌گو با رئیس ‌تحقیقات موساد- فیلم مستند شبکه 11 تلویزیون اسرائیل درباره سردار سلیمانی- 2018

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کتاب سربلند میدان ..را بخوانید

سرگذشت و زندگی سردار شهید سیدمحمد حجازی

دیدار حاج قاسم با دیده بانی که کارهایش جالب بود

شهید مدافع حرم محمود رادمهر در منطقه خان طومان سوریه توسط تروریست ها به شهادت رسید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.