سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / کار نمی‌کنیم اما اگر دیگران کار کنند پوپولیست هستند!/ صدرنشینان ناکارآمدی از رفتار دولت نگران هستند؟ +تصاویر

کار نمی‌کنیم اما اگر دیگران کار کنند پوپولیست هستند!/ صدرنشینان ناکارآمدی از رفتار دولت نگران هستند؟ +تصاویر

در دولت های روحانی مدیران بی انگیزه و خسته به معضلی تبدیل شده بودند اما گویی دولت وقت خسته تر از این مدیران بود که اقدامی در خصوص تغییر آنان نمی کرد و «اسحاق جهانگیری» معاون اول روحانی با خواهش و تمنا از آنان می خواست که جای خود را به مدیران با انگیزه دهند

خدمت از جمله اهداف زیربنایی دولت‌‌های انقلابی است. درواقع خدمت اساسی ترین و شاقول اصلی سنجش میزان کارایی و حرکت درست دولت‌ها به  حساب می ‌آید. اما برخی از جریان‌های سیاسی برای اینکه رویه سازندگی دولت‌ها را تخریب کنند از الفاظی مانند «پوپولیست» استفاده می کنند. این درحالی است که باید گفت اقداماتی که انجام شده مورد رضایت مردم قرار گرفته است و بویژه رضایتمندی مردم اصل کار دولت هاست.

دولت آیت الله رئیسی در راستای تامین نیاز مردم خصوصا در سراسر کشور گامهای عملی متعددی برداشته است. حضور در صحنه از جمله مزیت‌های رئیس جمهور و مسئولان دولتی محسوب می شود اما اگر همین مزیت را با واژگان منفی برابر کنیم و نسبت به حضور در میدان مسئولان جلوگیری به عمل بیاوریم؛ دقیقا بیشتر مردم متضرر خواهند شد.

جریانی در برابر همه این مزیت‌ها با ایجاد فشار و عنوان های منفی ایستاده است.کلماتی چون «پوپولیست»، «گداپروری» و … کلمات توهین آمیزی است که برای ایجاد سدی در برابر اقدامات دولت در راستای رفاه عمومی خصوصا در مناطق محروم و کمتر برخوردار استفاده می شده است و هنوز حربه این جریان سیاسی است. مردم هم نشان داده اند که قدردان خدمت رسانی هستند و وقتی این رابطه دوسویه که میان مردم و مسئولیت خدمتگذار ایجاد می شود، جریانی با حسودی سیاسی سعی می کند آنرا با تعابیر منفی و توهین آمیز برهم زند.

به غیر از سازندگی که صریحا دولت رئیسی را پوپولیست معرفی کرده، صادق زیباکلام در گفتگوی تفصیلی که با جهان نيوز داشت سفرهای استانی را یک رفتار پوپولیستی نامید! اما علی مطهری دیگر چهره اصلاح طلب در گفتگو با جهان نيوز تحرکات دولت را نقطه مثبت و باعث دلگرمی مردم دانست.

این درحالی است که در دولت‌هایی که با حمایت این جریان‌ها روی کار آمده اند معضل اصلی خدمت گذاری بوده است. درواقع مردم نیز به سبب همین شعارها و وعده ها به دولت های مخالف آنان رای داده اند. به طور مثال به خاطر رویه ‌ای که دولت خاتمی پیش گرفت و مردم نسبت به عدالت و خدمت رسانی منتقد دولت بودند با شعارهایی که داده شد به احمدی نژاد رای دادند که در دولت اول وی نیز خدمت رسانی نسبتا خوبی انجام شد.

اما در دولت حسن روحانی اتفاقاتی رخ داد که باعث شد مردم نسبت به اقدامات دولت وی انتقاد داشته باشند. از جمله این موارد مدیریت از راه دور و مدیریت اتاقی مسئولان بود که باعث گلایه جدی مردم شد. به عنوان نمونه حضور حسن روحانی در روز کارگر در یک کارخانه مهم کشور که با شاسی بلند و بدون پیاده شدن از خودرو و با اسکورت و حضور بادی گاردها و محافظان همراه شد از جمله این موارد بود که باعث واکنش منفی افکارعمومی شد.

ماجرای بازدید خودرویی معصومه ابتکار از مناطق سیل زده نیز یکی از موارد دیگری بود که باعث انتقاد جدی مردم و مسئولان محلی شد. ماجرا از این قرار بود که ابتکار حتی درحالی‌که بعد از یک هفته به مناطق سیل‌زده سوادکوه سفر کرد، در بازدید از این مناطق از خودرو خارج نشد و تنها از خیابان‌های این مناطق گذر کرد. این موضوع موجبات نارضایتی مسئولان این شهر را فراهم کرد و شهردار شهر زیرآب و همچنین رئیس شواری این شهر سیل‌زده چنین عملی را بی‌اعتنایی و بی‌احترامی رئیس سازمان محیط زیست به مردم این شهر دانسته و از این مسئله گلایه کردند.

حتی وقتی به دولت روحانی انتقاد شد که مردم نسبت به قصور مسئولان دولتی وی گلایه دارند، در بخشی از سخنان خود در دیدارش با اصحاب رسانه گفت: «من روزانه نظرسنجی می‌کنم! در خیابان وقتی با ماشین می‌روم تمام چهره‌های مردم را نگاه می‌کنم که چند نفر لبخند دارند، چند نفر عصبانی هستند و چند نفر قیافه شأن گرفته است… به هر شهری می‌روم خودم نظرسنجی می‌کنم، نگاه آدم‌ها را نسبت به خودم. نگاه کسی را که بامحبت نگاه می‌کند با تشکر نگاه می‌کند و یا آنکه نقد دارد».

همین شیوه مدیریت از راه دور بود که باعث نارضایتی مردم شد و در این راستا حتی موضوع قصور مدیریتی که در دولت روحانی میان مدیران شیوع داشت، توسط برخی از نمایندگان مورد پیگیری قرار گرفت.

جالب اینجاست که در دولت های روحانی مدیران بی انگیزه و خسته به معضلی تبدیل شده بودند اما گویی دولت وقت خسته تر از این مدیران بود که اقدامی در خصوص تغییر آنان نمی کرد و «اسحاق جهانگیری» معاون اول روحانی با خواهش و تمنا از آنان می خواست که جای خود را به مدیران با انگیزه دهند. درحالی که مهمترین موضوع این بود که انگیزه اصلی را مرکزیت دولت باید به مدیران می داد و نسبت به تغییر مدیران ناکارآمد اقدام می کرد.

جالب اینجاست که همین جریانی که دولت متبوعش به قصور مدیریتی متهم بوده است و مردم نسبت به عدم اقدامات لازم گلایه دارند دولتی که دارای رشد اقتصادیاست را به دلیل اینکه ادعا می کند اشتغال در آن همپای این رشد اقتصادی نبوده است، پوپولیست خوانده است. این درحالی است که اگر به آمارها نگاهی بیندازیم نرخ بیکاری در تابستان امسال رقم پایین تری را لااقل از 8 سال دولت روحانی نشان می دهد. بنابراین این موضوع به خوبی نشان می دهد که جریانی که دستاوردی نداشته است سعی دارد با عملیات روانی و منفی بافی های رسانه ای دستاوردهای دولت رقیب خود را از بین ببرد اما آنچه در این زمینه مهم و حیاتی است استقبال مردم از خدمت رسانی دولت است که این موضوع را با بازی رسانه‌ای نمی توان تغییر داد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ادعاهای نادرست حسن روحانی درباره قرارداد نافرجام توتال و فاز ۱۱ پارس جنوبی

اظهارات حسن روحانی رئیس دولت نا امید گذشته

حسن روحانی انیمیشن سازان را بدبخت کرد

انتقاد بهرام عظیمی در برنامه برمودا از حسن روحانی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.