سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / معرفی 40 هزار مالک دارای 5 خانه خالی به سازمان مالیاتی

معرفی 40 هزار مالک دارای 5 خانه خالی به سازمان مالیاتی

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از معرفی بیش از 40 هزار مالک دارای حداقل پنج خانه خالی به سازمان امور مالیاتی در مرحله دوم سال مالیاتی ۱۴۰۱ خبر داد.

 ، «هادی عباسی» با اشاره به ارسال اطلاعات بیش از 40 هزار واحد مسکونی خالی جدید به سازمان امور مالیاتی، یادآور شد: در مرحله اول اطلاعات 19 هزار و 290 خانه خالی برای سال مالیاتی 1401 معرفی شده بود.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال در مجموع 59 هزار و 503 واحد مسکونی خالی بر اساس سامانه املاک و اسکان طی دو نوبت به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است.

عباسی با بیان این‌که بر اساس ماده 54 قانون مالیات‌های مستقیم، هر خانه‌ای که بیش از 120 روز در یک سال مالیاتی خالی باشد مشمول دریافت مالیات است، افزود:‌ شناسایی این خانه‌ها براساس ماده 169 همان قانون، از طریق سامانه املاک و اسکان انجام می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پیش از ارسال فهرست به مالکان در قالب ارسال پیامک یا نامه، اخطار لازم داده شده تا اطلاعات افراد ساکن در واحدهای مسکونی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند. بر اساس بند پنجم تبصره هشتم ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص حقیقی و حقوقی که در مهلت مقرر نسبت به تکمیل اطلاعات سکونت، مالکیت و ملک خود اقدام ننمایند به عنوان خانه خالی، به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌شوند.

وی تصریح کرد: پالایش و بررسی برای سایر املاک مسکونی در حال انجام است و به محض اتمام فرآیند، واحدهای مسکونی که خالی تشخیص داده شوند، برای اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی خواهند شد.

عباسی با بیان این‌که سال 1400 حدود 66 هزار واحد مسکونی برای اخذ مالیات خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده بود، اضافه کرد: تمام مالکان و مستاجران موظفند برای ثبت اطلاعات خود به سامانه املاک و اسکان به آدرس amlak.mrud.ir مراجعه کرده و اطلاعات ملکی و سکونتی خود را ثبت کنند تا این منازل خالی تلقی نشود.

 عقب‌نشینی بازار مسکن

به گزارش ایسنا، بازار مسکن، هفته اخیر را با رکود سپری کرده است. در یک ماه اخیر نیز ۲/۲ درصد کاهش قیمت داشت. همزمان در بازار ارز، انتظارات کاهشی ایجاد شد که در افت بازارهای مسکن و بورس تاثیرگذار بود. به نظر می‌رسد تحولات منطقه‌ای و برنامه بازارساز برای رساندن قیمت دلار به سطح کمتر از 50 هزارتومان در آرامش قیمت در بازارهای غیرمولد تاثیرگذار بوده است.

بازار مسکن از خرداد امسال با ثبات و حتی رشد منفی قیمت مواجه شده است. با توجه به تورم عمومی حدود 45 درصد، ثبات قیمت در بازار مسکن بدان معناست که این بازار 22 و پنج دهم درصد از ارزش واقعی خود را از دست داده است.

 در حال حاضر قیمت دلاری مسکن به حدود 1500 دلار رسیده که فقط در اواخر دهه 80 نرخی بالاتر از این رقم را به ثبت رسانده و هم‌اکنون در مقایسه با میانگین بلندمدت که در سطح هزار تا 1200 دلار قرار داشته حدود 50 درصد حباب دارد.

از طرف دیگر قیمت مسکن طی شش سال اخیر به میزان 1380 درصد رشد داشته که 300 درصد بیش از رشد قیمت دلار بوده و این آمار نیز فرضیه ثبات قیمت مسکن در میان‌مدت را تقویت می‌کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

۷۵ درصد گزارشهای فرار مالیاتی مربوط به پزشکان است

سخنگوی سازمان امور مالیاتی

گذر از کار خانگی؛ راهی به سوی فهم خانه‌داری

خانه‌داری به معنای خانه‌نشینی نیست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.