سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / کودتای نافرجام رنگی در صربستان

کودتای نافرجام رنگی در صربستان

نخست‌وزیر صربستان «آنا برنابیچ» از سرویس‌های امنیتی روسیه که بلگراد را درباره «شورش‌های برنامه‌ریزی شده» غربگرایان برای انقلاب رنگی در پایتخت این کشور آگاه کردند، تشکر کرد.

«انقلاب‌های مخملی» یا «انقلاب‌های رنگی» از شیوه‌های براندازی نرم توسط آمریکا محسوب می‌شود. این انقلاب‌ها به ابزاری برای جابه‌جایی دولت‌ها توسط آمریکا در جوامع پسا کمونیستی در اروپای مرکزی، شرقی و آسیای مرکزی در طول سه دهه گذشته تبدیل شد. در حالی که این اصطلاح پس از «انقلاب رُز» در سال ۲۰۰۳ در گرجستان به طور گسترده‌ای شناخته شد، اولین استفاده موفقیت‌آمیز از تاکتیک‌های انقلاب رنگی در سال ۲۰۰۰ در یوگسلاوی اتفاق افتاد، زمانی که یک جنبش دانشجویی تحت حمایت آمریکا «اسلوبودان میلوسویچ» را مجبور به استعفا کرد. براساس گزارش‌ها ظاهراً صربستان در جنوب شرق اروپا به جدیدترین کشور برای آزمون تئوری انقلاب‌های رنگی تبدیل شده است.

به نوشته خبرگزاری روسی راشاتودی تظاهرات‌کنندگان طرفدار غرب در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر این کشور عصر یکشنبه تلاش کردند وارد ساختمان‌های دولتی در بلگراد شوند؛ در اقدامی که رئیس‌جمهور صربستان «الکساندر ووچیچ» تلاش برای «انقلاب رنگی» توصیف کرده است. او ابتدا از سرویس‌های خارجی ناشناس برای مطلع کردن سرویس‌های امنیتی‌اش تشکر کرد که بعد «برنابیچ» نخست‌وزیر این کشور فاش کرد در واقع مسکو، بلگراد را در جریان قرار داده بود. به گزارش فارس، نخست‌وزیر صربستان آنا برنابیچ به طور مشخص از سرویس‌های امنیتی روسیه به دلیل هشدار درباره ناآرامی‌های این کشور تشکر کرد.

 بر اساس این گزارش نخست‌وزیر صربستان با بیان این که «فقط می‌توانم از شما تشکر کنم، و احتمالاً مورد پسند غربی‌ها نخواهد بود»، افزود زمانی که دولت صربستان این هشدار را مطرح کرد، جدی گرفته نشد. «برنابیچ» توضیح داد «زمانی که این اطلاعات را با دیگران به اشتراک گذاشتیم، گفتند خب، این اطلاعات نادرست روسیه است که اخبار جعلی منتشر می‌کند» این گزارش می‌افزاید هزاران نفر یکشنبه شب در بلگراد پایتخت صربستان در اعتراض به نتیجه انتخابات اخیر این کشور به خیابان‌ها آمدند و خواستار ابطال نتایج انتخابات پارلمانی و محلی شدند. در تجمعات روز یکشنبه در بلگراد، پلیس برای متفرق کردن معترضان و ممانعت از ورود آن‌ها به ساختمان کمیسیون انتخابات از اسپری فلفل و گاز اشک‌آور استفاده کرد؛ با این حال برخی معترضان از دیوار ساختمان بالا رفتند و شیشه‌های این نهاد را شکستند. ایسنا هم نوشت معترضان صربستانی در حالی که درب شیشه‌ای پارلمان بلگراد را می‌شکستند و شعار می‌دادند «برو بیرون» و «این صربستان است!»، مدعی شدند که قصد دارند نهادها را «آزاد» کنند. براساس ویدیوهای منتشر شده از این ناآرامی‌ها، پلیس صربستان داخل ساختمان سنگر گرفت و در را با پشت و سپرهایشان نگه داشتند. دست‌کم دو افسر پلیس در این درگیری‌ها مجروح شدند. معترضان با پرتاب آجر از آنها می‌خواستند ساختمان را ترک کنند و «در کنار مردم بایستند.»

 رویترز می‌گوید ناظران بین‌المللی این انتخابات را ناعادلانه خوانده‌اند. رئیس‌جمهور صربستان این ادعاها را رد کرده و انتخابات را منصفانه خوانده است.

  بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات صربستان، حزب حاکم «ترقی خواه» با ۴۶.۷۲ درصد آراء پیروز انتخابات پارلمانی زودهنگام در صربستان شده که هفته قبل برگزار شد. در پی این ناآرامی‌ها، رسانه‌های محلی به نقل از دفتر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری صربستان خبر دادند که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه صربستان قرار است به صورت جداگانه با سفیر روسیه در این کشور «الکساندر بوتسان-خارچنکو» دیدارهایی داشته باشند. صربستان به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا است اما با روسیه نیز روابط حسنه‌ای دارد و تابه‌حال، ووچیچ در مقابل فشارهای غرب برای اعمال تحریم علیه مسکو مقاومت کرده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

قهرمانی فرزانه فصیحی در مسابقات دوومیدانی صربستان

بانوی دونده سرعتی ایران در ماده ۶۰ متر مسابقات بین المللی داخل سالن صربستان قهرمان شد.

لیدر کودتای ۸۸ نگران جمهوریت نظام شده‌است!

خاتمی در تازه‌ترین سخنان‌ش نگران جمهوریت نظام شده است؛ این نگرانی درحالی‌ست که او در سال ۸۸ در برابر رای ۲۵ میلیونی مردم ایران ایستاد!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.