سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / اظهارات شنیدنی افسر اطلاعاتی اسرائیل درباره جایگاه یمنی‌ها در جنگ غزه

اظهارات شنیدنی افسر اطلاعاتی اسرائیل درباره جایگاه یمنی‌ها در جنگ غزه

درپی عملیات‌های موفقیت‌آمیز نیروهای مسلح یمن علیه کشتی‌های وابسته به رژیم اشغالگر در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب، افسر اطلاعاتی صهیونیست از ارتش یمن و توان نظامی آن به عنوان یک تهدید بزرگ برای این رژیم در سطوح استراتژیک و نظامی تعبیر کرد و به نقش مؤثر آن در جنگ غزه اعتراف کرد.

از زمان آغاز حملات به غزه و نسل‌کُشی رژیم آپارتاید اسرائيل در غزه، انصارالله که غربی‌ها آن‌ها را بیشتر حوثی‌ می‌خوانند در سیاستی حمایتی از مردم غزه به کشتی‌های اسرائيلی و آن‌هایی که به سمت اراضی اشغالی در حرکت هستند حمله می‌کند. این حملات شرایط را چنان برای اسرائیل سخت کرد که صحبت از ائتلافی به اصطلاح بین‌المللی علیه انصارالله مطرح شد؛ بالاخره خبر آمد که 10 کشور به رهبری آمریکا توافق کرده‌اند که به طور مشترک گشت‌زنی در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن انجام دهند تا از کشتی‌های تجاری در برابر حملات انصارالله محافظت کنند که البته خلل از همان ابتدا در ارکان این به اصطلاح ائتلاف بود.

روزنامه عبری‌زبان گلوبز در گزارشی به نقل از این افسر اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نوشت: «یمن دارای تعداد زیادی موشک و پهپاد و دست‌کم ۱۰۰ هزار جنگنده است. یمن علاوه‌بر این از یک مزیت جغرافیایی از طریق موقعیت استراتژیک خود در سواحل دریای سرخ برخوردار است و همین مسئله آن را به یک خطر آشکار و ملموس برای اسرائیل تبدیل کرده ‌است.» این افسر اطلاعاتی گفت: «نیروهای مسلح یمن مجهز به بهترین موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین هستند که طی حدود دو ماه قبل از آنها برای حمله به اسرائیل استفاده شده ‌است. نیروهای یمن همچنین قایق‌های بدون سرنشین در اختیار دارند.» وی اذعان کرد: «یمنی‌ها محاصره واقعی را در دریای سرخ تحمیل کرده و آسیب شدیدی به ما وارد می‌کنند و این مهم‌ترین چیز در این باره است.»

گلوبز در گزارش خود به نقل از یک افسر اطلاعاتی صهیونیست دیگر نوشت: «بزرگ‌ترین مزیت آن‌ها (یمن) این است که کنترل بیشتر سواحل دریای سرخ در یمن و به ویژه شمال تنگه باب‌المندب را در اختیار دارد؛ تنگه‌ای که دریای سرخ را به خلیج عدن و دریای عرب (مکران) متصل می‌کند و حدود ۱۴ درصد تجارت جهانی دریایی از طریق آن انجام می‌شود.» این افسر همچنین افزود: «صنعا با استفاده از موشک، هواپیما و پهپاد مانع از حرکت کشتی‌ها می‌شود و این باعث شده ‌است که غول‌های کشتیرانی مسیر کشتی‌هایشان را به سمت دماغه امید نیک و غرب آفریقا تغییر دهند.» گلوبز در ادامه نوشت: «آنچه امروز در حال رخ دادن است، تأیید می‌کند که آن‌ها (یمنی‌ها) موشک‌های بالستیک و پهپادهایی در اختیار دارند که خلیج ایلات و حدود ۳۰۰ کیلومتری شمال اسرائیل را پوشش می‌دهند و این برای تبدیل شدن به تهدیدی برای اسرائیل کافی است.»

گفتنی است، ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از ملت فلسطین و پشتیبانی از مقاومت در نوار غزه، چند کشتی رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داد. در پی توقیف یک کشتی رژیم صهیونیستی توسط ارتش یمن و هدف قرار گرفتن چند کشتی دیگر این رژیم، رسانه‌های عبری زبان یمن را یک تهدید راهبردی برای رژیم اشغالگر ارزیابی کرده‌اند. سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، پیشتر تأکید کرده بود: «تا پایان تجاوز به نوار غزه و جنایت علیه برادران فلسطینی، به عملیات نظامی علیه دشمن ادامه می‌دهیم.»

تارنمای آمریکایی از شکست ائتلاف نوشت

تارنمای آمریکایی «The War Zone» که در زمینه مسائل نظامی فعالیت می‌کند در گزارشی نوشت که عملیات «نگهبانان سعادت» به رهبری آمریکا در دریای سرخ از شکاف‌های گسترده و متعددی رنج می‌برد. این در حالی است که حمله‌های پهپادی کشتی‌ها را در دریای هند به دور از سواحل یمن هدف قرار داده است. در این گزارش آمده است: «تعدادی از کشورهایی که برای پیوستن به این ائتلاف اعلام آمادگی کرده‌اند تنها چند تن از نیروهای خود را اعزام خواهند کرد و این مسئله به ویژه در شرایط کنونی مشکل‌ساز شده است. این در حالی است که اسپانیا، ایتالیا و فرانسه با درخواست آمریکا مبنی بر اینکه کشتی‌های این کشورها تحت فرماندهی نیروی دریایی آمریکا قرار بگیرند مخالفت کرده‌اند.»

به گزارش مهر، در حالی که واشنگتن از تشکیل ائتلافی دریایی با مشارکت ۱۰ کشور از جمله انگلیس، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل، اسپانیا در مقابله با تهدیدات ارتش یمن در دریای سرخ خبر داده بود، اینک، منابع خبری از فروپاشی گام به گام ائتلاف نظامی با کناره‌گیری متحدان آمریکا از جمله فرانسه، ایتالیا و اسپانیا خبر می‌دهند.

در همین ارتباط، روزنامه دیلی اکسپرس گزارش داد: «فرانسه، اسپانیا و ایتالیا خروج خود را از عملیات «نگهبان رفاه» تحت فرماندهی آمریکا اعلام کرده و افزودند که آنها فقط عملیات دریایی اضافی را ذیل فرماندهی ناتو یا اتحادیه اروپا انجام می‌دهند نه آمریکا.» بر پایه این گزارش، به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داده شده بود که «هیچ‌کس عملیات دریایی او را جدی نمی‌گیرد» و با خروج سه کشور اروپایی از جمله فرانسه، ایتالیا و اسپانیا ناقوس فروپاشی ائتلاف دریایی آمریکا نواخته شده است.

استقبال صنعا از شرکت نکردن اسپانیا در ائتلاف

«حسین العزی»، معاون وزیر خارجه دولت صنعا، گفت: «ما از امتناع اسپانیا از پذیرفتن دروغ‌های آمریکا و انگلیس درباره موضوع کشتی‌رانی استقبال می‌کنیم. صنعا به تمام کسانی که به حقیقت احترام می‌گذارند، احترام می‌گذارد. امیدواریم این مواضع منطقی و عاقلانه گسترش یابد. از همه می‌خواهیم در برابر مواضع ننگین آمریکا و انگلیس که صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، خویشتندار باشند و خود را از این مواضع دور نگه دارند.»

3 کشتی هدف حمله قرار گرفتند

سنتکام در بیانیه‌ای اعلام کرد: «۲۳ دسامبر (شنبه)، دو موشک بالستیک ضد کشتی از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها (ارتش یمن) به خطوط کشتیرانی بین‌المللی در جنوب دریای سرخ شلیک شد اما هیچ گزارشی مبنی بر آسیب وارد شدن به کشتی‌ها در این منطقه مخابره نشده است.» بر اساس گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، در این بیانیه آمده است: «ساعت ۱۵ تا ۲۰ (به وقت صنعا)، ناوشکن یواس‌اس لابون در حال گشت‌زنی در جنوب دریای سرخ به عنوان بخشی از عملیات نگهبان رفاه بود و چهار پهپاد را که از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن به سمت این ناوشکن به پرواز درآمده بودند، رهگیری کرد. این حادثه تلفات جانی یا خسارتی به همراه نداشته است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «حدود ساعت ۲۰ شب (به وقت صنعا)، فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا گزارش‌هایی از دو کشتی در جنوب دریای سرخ دریافت کرد که به آنها حمله شده است. گزارش نخست از کشتی M/V BLAAMANEN، یک نفتکش حامل پرچم نروژ دریافت شد، طبق گزارش دریافتی یک پهپاد حوثی‌ها به این کشتی نزدیک شد اما این حمله خسارت و یا تلفاتی به همراه نداشته است. کشتی دوم، M/V SAIBABA، یک نفتکش حامل نفت خام با پرچم هند و متعلق به گابن بود که که توسط یک پهپاد مورد حمله قرار گرفت.»

مرکز تجارت دریایی انگلیس نیز از حمله‌ای دیگر به یک کشتی در تنگه باب‌المندب، این بار در حدود ۵۰ مایل دریایی سواحل بندر الحدیده یمن خبر داد. به گزارش ایسنا، مرکز تجارت دریایی انگلیس شنبه شب اعلام کرد که یک کشتی دیگر در تنگه باب‌المندب، این بار در حدود ۵۰ مایل دریایی سواحل بندر الحدیده یمن مورد هجوم قرار گرفت. پیشتر نیز مرکز تجارت دریایی انگلیس از حمله به یک کشتی در تنگه باب‌المندب، در حدود ۴۴ مایل دریایی سواحل یمن خبر داده بود. گفتنی است در مورد حمله چند روز پیش نیز آمریکا گفته است: «حمله به کشتی باری در سواحل هند با پهپادی انجام شد که از خاک ایران شلیک شده بود.»

تمجید مفتی عمان از عملیات ارتش یمن

در این میان خبر می‌رسد که مفتی عمان در پیامی از عملیات ارتش یمن علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب تمجید کرد. «احمد بن حمد الخلیلی»، مفتی عمان، با انتشار پیامی در ایکس نوشت: «ملت یمن قدرت خود را در ضربه زدن به رژیم اشغالگر صهیونیستی به اثبات رسانده‌اند.» مفتی عمان ضمن درخواست از یمنی‌ها برای کنار گذاشتن اختلافات میان خود گفت: «از آنجایی که همه نگاه‌ها به یمن دوخته شده و به آن برای حمایت از مسئله حق (مسئله فلسطین) بسیار تکیه شده، لازم است که آثار اختلافات گذشته خود را پاک و تمامی شکاف‌های موجود را ترمیم کند.»

حملاتی به پایگاه‌های آمریکا

خبر دیگر آن‌که منابع خبری شنبه شب گزارش دادند که نیروهای مقاومت اسلامی عراق پایگاه اشغالگران آمریکایی در منطقه المالکیه «روباریه» واقع در حسکه سوریه را با چندین راکت هدف قرار دادند. این منابع بیان کردند که پایگاه اشغالگران آمریکایی در المالکیه در حومه شمالی حسکه سوریه هدف قرار گرفته است. جزئیات بیشتری هنوز مخابره نشده است. همچنین منابع المیادین اعلام کردند که دو پایگاه آمریکایی در فرودگاه خراب الجیر و المالکیه در حومه شمالی استان حسکه در شمال شرق سوریه هدف قرار گرفتند. این منابع بدون ارائه اطلاعاتی در مورد میزان تلفات، تاکید کردند که این دو پایگاه با چندین گلوله راکت هدف قرار گرفتند.

حمله حزب‌الله لبنان به مواضع توپخانه اسرائیل

همچنین از مقاومت لبنان خبر می‌رسد که حزب‌الله اعلام کرد که پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را در راستای حمایت از ملت و مقاومت فلسطین هدف قرار داده‌ است. به گزارش ایسنا، حزب‌الله لبنان اعلام کرد که در راستای حمایت از ملت فلسطین در نوار غزه و مقاومت جسور و شریف آن، مواضع توپخانه‌ای دشمن صهیونیستی در دیشون را با موشک هدف قرار داده‌ است. حزب‌الله لبنان افزود که نیروهایش پایگاه نظامی صهیونیستی و تجمع سربازان صهیونیست را هدف قرار دادند. به نقل از وبگاه النشره، همچنین صبح روز یک‌شنبه آژیرهای خطر در مناطقی در الجلیل به صدا درآمدند. در این راستا صدای آژیرهای هشدار در شهرک شلومی،‌ آویویم و یرعون شنیده شد.

در این میان همچنین حزب‌الله لبنان هشدار داد که هرگونه هدف قرار دادن غیرنظامیان توسط اشغالگران با واکنش مقاومتی سریع و شدید روبه‌رو خواهد شد.

«نبیل قاووق»، عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان، در سخنانی با تاکید بر اینکه مقاومت اسلامی به تعهد قاطع و بازدارنده برای حفاظت از غیرنظامیان در لبنان متعهد است، هشدار داد: «هرگونه هدف قرار دادن غیرنظامیان توسط اسرائیل با پاسخ مقاومتی سریع و شدید روبه‌رو خواهد شد. چشم در برابر چشم، خانه در برابر خانه، عمق در مقابل عمق و آغاز تاریک‌تر است.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

گسترش اعتراض‌های ضد صهیونیستی از دانشگاه‌های آمریکا و اروپا تا اقیانوسیه و آفریقا

اعتراض‌های دانشجویی علیه نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه

کاخ سفید مسجد شد؟؟؟

ويدئو/ اجرای نماز جماعت توسط بیش از ۵۰۰۰ نفر از تظاهرات کنندگان حامی فلسطین در قلب امریکا،

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.