سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / موزه عروسک های ایرانی در هند/جشنواره بین المللی رایان هند

موزه عروسک های ایرانی در هند/جشنواره بین المللی رایان هند

موزه سیار عروسکهای سنتی، آئینی و نمایشی ایران در هند برپا شد.

در این موزه سیار، هنرمندان ایرانی به شکلی نو به معرفی عروسکهای آئینی و نمایشی ایران پرداختند.

 ؛ موزه سیار عروسک های سنتی، آئینی و نمایشی ایران در هند برپا شد. در این موزه سیار، هنرمندان ایرانی به شکلی نو به معرفی عروسکهای آئینی و نمایشی ایران پرداختند.

این موزه علاوه بر حضور در جشنواره بین المللی رایان هند در موزه ملی این کشور نیز به نمایش گذاشته شد.

 برای معرفی بهتر عروسک ها، قصه هر عروسک همچنین نمایش ها، آداب و رسوم، بازیهای آئینی، لالاییها، رقصهای محلی مردم روستایی ایران در این موزه بازگو و اجرا شد.

هنرمندان گروه سیمرغ با برپایی موزه سیار عروسکهای جیگی جیگی درشش بخش به معرفی عروسکهای ایرانی ودر یک بخش به معرفی عروسک های کشورهای همسایه ایران پرداختند.

همچنین در بخش متمایز دیگر عروسک هایی ارائه شد که تماشاگران میتوانستند با آنان بازی و تجربه عروسک گردانی داشته باشند.

در بخش معرفی اقوام ایرانی عروسک هایی با پوشش کردستان– عرب خوزستان – بلوچ – ترکمن – لر – بندری – قشقایی – کرد کرمانج – تربت جام – آذری به نمایش در آمدند.

محمد برومند، پژوهشگر و مدیر این موزه گفت: پیش از آنکه عروسک برای بازی کودکان استفاده شود آدمها رویاها، آرزوها وباورهای مذهبی خودشان را با عروسک نشان میدادند.

امروزه نیز عروسکها فقط برای بازی کودکان نبوده و نیستند، بلکه سندی گویا برای حفظ افسانه ها، قصه آدم ها، هویت، شرف، دین، آئین وهنر هرمنطقه است و به بهترین شکل شناسنامه و فرهنگ هر کشور را منتقل میکنند. وی اضافه کرد: به دلیل وسعت جغرافیایی وتنوع پراکندگی اقوام وفرهنگهای مختلف در ایران، تنوع عروسکها بسیار است.

همچنین تنوع نژادی از عرب های سامی تا هزاره های افغان و بلوچ و کرد و کرمانج و ترک، لر، ترکمن و فارس و. سبب ایجاد گنجین های غنی در ایران شده است.

برومند افزود: عروسک های موجود در موزه سیار جیگی جیگی، آئینه تمام نمایی از مردم ایران هستند که سالیان بسیار غم و شادی، خوبی و بدی، اتفاقات تاریخی و طبیعی، اسطوره ها و شخصیت های افسانه ای را به شکل عروسک به نسل های بعدی ارائه داده اند.

تعدادی ازعروسک های بومی ایران به ثبت ملی رسیده اند و بخشی از آثار فرهنگی و هنری کشور ما محسوب میشوند.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

طرح جنجالی و ضد اسلامی در هند از امروز اجرائی می‌شود

قانون تبعیض‌آمیزی را موسوم به متمم شهروندی

 واکنش جامعه مسلمانان هند به ضرب و شتم مسلمانان توسط افسر پلیس

اسدالدین اویسی، رئیس‌مجلس اتحاد مسلمانان هند، در حیدر آباد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.