سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / خنجر یمنی روی شاهرگ صهیونیست‌ها/ آیا آمریکا توان حمله مستقیم نظامی به یمن را دارد؟

خنجر یمنی روی شاهرگ صهیونیست‌ها/ آیا آمریکا توان حمله مستقیم نظامی به یمن را دارد؟

این امکان وجود دارد که آمریکا ائتلافی منطقه‌ای تشکیل دهد، ولی به دلیل اینکه نیروهای یمنی متمرکز نیستند و اساسا شبه نظامیانی‌اند که در همه‌جا حضور دارند، احتمال اینکه آمریکا بخواهد مواضع آن‌ها را مورد هدف قرار دهد، کم است.

پس از عملیات طوفان‌الاقصی، رژیم صهیونیستی به منظور جبران شکست متحمل‌شده از سوی مجاهدان فسطینی، حملات گسترده‌ای علیه غیرنظامیان به راه انداخت.

صهیونیست‌ها با کشتار گسترده زنان و کودکان فلسطینی و محاصره تمام عیار غزه، هرآنچه که به مثابه قواعد انسانی تلقی می‌شد را زیر پا گذاشته و با چنین اقداماتی منجر به شهادت نزدیک به ۲۰ هزارنفر از ساکنین غزه شدند.

رفتار غیرانسانی رژِیم صهیونیستی در جنایت جنگی باعث شد تا آزادیخواهان جهان به پا‌‌خیزند و علیه تمام آنچه که این رژیم به عنوان حقوق خود تلقی کرده و با تمسک به آن کشتار فلسطینیان را عادی جلوه می‌داد، اعتراض خود را در خیابان‌ مطرح کنند. این اجماع جهانی که با از دست‌رفتن وجهه بین‌المللی رژِیم صهیونیستی همراه بود هم باعث نشد تا این رژیم از شدت حملات خود علیه مردم فلسطین کاسته و نسبت به این مواجه‌ی منفی‌ عقب بنشیند.
از همین رو مجاهدان مقاومت، از لبنان و سوریه تا عراق و یمن سعی کردند با ایجاد درگیری برای اسرائیل و متحدانش، تمرکز میدانی رژیم را از بین برده و به‌نوعی فشارهای همه‌جانبه بر مردم غزه را نیز کاهش دهند. در یکی از رئوس این میدان، یمنی‌ها در دریای سرخ عرصه را بر کشتی‌هایی که قصد اعزام به سرزمین‌های اشغالی داشتند، تنگ کرده و عملا با محاصره اقتصادی اسرائیل، نظام اقتصادی آن را دچار اختلال کردند.
یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در همین راستا طی بیانیه‌ای اعلام کرده‌بود که نیروی دریایی یمن به تمام کشورهایی که اتباع‌شان در دریای سرخ فعالیت می‌کنند، هشدار می‌دهد که از هر گونه فعالیت یا همکاری با کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های متعلق به این رژیم اجتناب کنند؛ جامعه بین‌الملل اگر به امنیت و ثبات منطقه و عدم گسترش نزاع علاقه‌مند است، باید تجاوزات اسرائیل به غزه را متوقف کند.
وی در ادامه این بیانیه تصریح کرد که نیروهای مسلح یمن تعهد کامل خود را به ادامه حرکت تجارت جهانی از طریق دریای سرخ برای همه کشتی‌ها و همه کشورها، به جز کشتی‌های مرتبط و درحال حرکت به سمت اسرائیل یا در حمل کالا به بنادر اسرائیل تأیید می‌کنند.
پس از این بیانیه، نیروهای مسلح یمن ۵ کشتی دیگر را که به هشدارهای‌شان توجهی نکرد، توقیف کرده و همین امر هم باعث شد تا رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا نگرانی‌شان را ابراز کنند.
حتی چند روز پیش روزنامه پولیتکیو مدعی شد که آمریکا و اسرائیل در حال بررسی پاسخ نظامی به یمنی‌ها در واکنش به ممانعت صنعاء از عبور کشتی‌های باری به سمت فلسطین اشغالی هستند.
همچنین روز گذشته پنتاگون در واکنش به حملات نیروهای یمنی علیه کشتی‌های اسرائیلی، دستور اعزام ناو هواپیمابر هسته‌ای «دوایت آیزنهاور» را به دریای سرخ صادر کرد.
همه این‌ها درحالی است که وضعیت منطقه در شرایطی بحرانی قرار دارد و کوچکترین تحرک تنش‌زایی منجر به آشوب همه‌جانبه در منطقه خواهدشد و ابعاد جنگ گسترش پیدا می‌کند.
 پیرامون نقش‌آفرینی نیروهای یمنی در افق آینده‌ی جنگ غزه و چگونگی مواجهه رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا نسبت به اقدامات یمنی‌ها،  با «حسن هانی زاده»، کارشناس مسائل غرب آسیا به گفتگو نشست.
مشروح این مصاحبه را در ادامه مشاهده خواهید کرد.
از ۲۸ آبان که کشتی گلکسی لیدر توقیف شد، تا امروز که نزدیک یک ماه از آن می‌گذرد، ارتش یمن نزدیک به ۵ کشتی دیگر را هم توقیف کرده و مانع عبور تمام کشتی‌هایی شده که از مسیر دریای سرخ قصد رسیدن به بنادر اسرائیل را داشتند.
در وهله اول نظرتان پیرامون هدف ارتش یمن از این اقدامات چیست و اساسا این راهبردی که توسط حوثی‌ها اتخاذ شده چه تاثیری در اقتصاد اسرائیل و محاصره دریایی این کشور خواهد داشت؟
با توجه به اینکه عملیات طوفان الاقصی عملیاتی پیچیده بود و نهایتا هم به شکست اطلاعاتی و نظامی ارتش اسرائیل منجر شد، رژیم صهیونیستی به منظور تغییر این معادله و پوشش شکست خود، سیاست کشتار جمعی و نسل‌کشی را آغاز کرد. اسرائیل از همان روزهای اول بمباران شهر غزه را شروع کرد که در نتیجه آن تاکنون نزدیک به ۲۰ هزارنفر شهید و ۵۰ هزار نفر زخمی شدند. ضمن اینکه تمام زیرساخت‌های شهر غزه هم در اثر حملات موشکی و بمباران گسترده ارتش این رژیم نابود شد.
 است که ناو هواپیمابر آمریکایی آیزنهاور دیروز وارد خلیج عدن شد. ضمن اینکه مقامات آمریکایی و اسرائیلی هم مکررا از احتمال پاسخ نظامی به اقدامات یمنی‌ها صحبت کرده بودند.
ناو هواپیمابر «دوایت آیزنهاور» آمریکا
این امکان وجود دارد که آمریکا ائتلافی منطقه‌ای تشکیل دهد، ولی به دلیل اینکه نیروهای یمن(انصاراللّه)، نیروهای متمرکزی نیستند و اساسا شبه نظامیانی‌اند که در همه‌جا حضور دارند، احتمال اینکه آمریکا بخواهد مواضع آن‌ها را مورد هدف قرار دهد، کم است؛ مگر اینکه آمریکا برای حمله نظامی، قصد اشغال کامل یمن را در ذهن بپروراند.
 به‌نام یوروتونل (Eurotunnel) هم شناخته می‌شود، بریتانیا را به اتحادیه‌ی اروپا متصل می‌کند. تونل مانش با طول ۵۰/۴۵ کیلومتر، دو خط ریلی دارد که فوکستون در بریتانیا را به کوکل در فرانسه متصل و از زیر کانال مانش (یا کانال انگلیس) عبور می‌کند. تونل مانش، تنها راه مواصلاتی ثابت بین بریتانیا و اتحادیه‌ی اروپا محسوب می‌شود.
این تونل در پایین‌ترین عمق ۷۵ متر زیر بستر دریا قرار دارد و ۱۱۵ متر با سطح دریا فاصله پیدا می‌کند.
طول تونل در زیر آب به ۳۷/۹ کیلومتر می‌رسد که بلندترین طول تونل زیر آبی در جهان محسوب می‌شود. ]
اما تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه حداقل ده سال طول کشیده و ده‌ها میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. این طرح یک پروژه بلندپروازانه بوده که بعید است عملیاتی بشود؛ اگر هم بنا بر بهره‌برداری از آن باشد، سال‌ها طول خواهد کشید.
اکنون وضعیت منطقه در حالت بحرانی قرار دارد و با توجه به اینکه پروژه مذکور نیازمند مشارکتی جمعی است، به نظر نمی‌آید کشورهای حوزه خلیج فارس در این پروژه همکاری و سرمایه‌ گذاری کنند.
با توجه به این‌که هند برنامه دارد تا به عنوان یک کشور اقتصادی در مقابل چین قرار بگیرد و آن را به حاشیه براند، تنها متقاضی جدی این کریدور است و این مسئله برای سایر طرفین، در درجه‌ی نازلی از اهمیت قرار دارد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

قیام 200 دانشگاه آمریکا علیه جنایات اسرائیل 

حداقل 200 دانشگاه آمریکا در کنار دانشجویان دانشگاه‌های فرانسه، استرالیا، انگلیس و کانادا در اعتراض به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه

سرنگونی پهپاد ۳۲ میلیون دلاری آمریکا در سواحل یمن

پهپاد ام‌کیو-۹

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.