سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / ۹۳ درصد تولید جهانی زعفران در اختیار ایران است

۹۳ درصد تولید جهانی زعفران در اختیار ایران است

در ۱۲۱ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی ایران زعفران کاشته میشود.

  خراسان رضوی، مجری طرح کلان زعفران گفت: زعفران در سالیان اخیر به دلیل اقبال جهانی مورد علاقه کشورهای دیگر قرار گرفته است افغانستان، هند، یونان و اسپانیا از قبل در این بازار بودند و اکنون کشورهای جدیدی مانند چین وارد بازار بین الملل زعفران شدند که این خطری برای زعفران ایران محسوب میشود.
حمیدرضا شریفی افزود:بیشترین سطح زیرکشت زعفران یعنی۷۸ درصد معادل ۹۲ هزار هکتار درخراسان رضوی انجام میشود.
وی با بیان اینکه زعفران جزو محصولات با سطح زیر کشت بالا در کشور است، گفت:تا چند سال گذشته زعفران یک محصول کاملا منطقهای و محلی محسوب میشد و سه استان خراسان رضوی، جنوبی و تاحدودی خراسان شمالی بازیگران اصلی زعفران بودند، اما چند سالی است که سطح زیر کشت زعفران در سایر استانها اضافه شده و در ۲۲ استان کشت میشود، بنابراین زعفران دیگر محصول منطقهای و محلی نیست، بلکه محصولی ملی محسوب میشود.
معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی گفت: زعفران ارزش افزوده بالایی دارد. ۶۵ درصد از ارزش صادرات گیاهان دارویی و ۱۰ درصد از ارزش محصولات کشاورزی متعلق به زعفران است. ۱۰ درصد از صادرات غیر نفتی کشاورزی ما نیز به زعفران تعلق دارد.
شریفی افزود: ویژگی دیگر زعفران در زمینه اشتغالزایی است که هر هکتار زعفران به طور میانگین یک شغل پایدار بالاتر از ۲۰۰ روز کاری ایجاد میکند.
او گفت:در حال حاضر یک میلیون نفر در استان خراسان رضوی و جنوبی از محل کاشت و برداشت زعفران ارتزاق میکنند زعفران به خاطر ارزش افزوده بالایی که دارد، میتواند باعث تداوم سکونت افراد در مناطق کویری و حاشیه مرزها شود و هیچ محصول دیگری چنین قابلیتی ندارد.
مجری طرح کلان زعفران افزود:زعفران از نظر مسائل امنیتی و اجتماعی نقش پررنگی دارد، به همین دلیل برای استان محصولی راهبردی محسوب میشود و باید تلاش کنیم حضور زعفران در استان خراسان تداوم داشته باشد.
معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه زعفران ایران از مشکلات زیادی رنج میبرد،گفت: یکی از مهمترین مشکلات این است که هنوز به سبک سنتی زعفران را کشت و مدیریت میکنیم میانگین عملکرد زعفران ما در دو دهه اخیر در حدود ۳.۶ کیلوگرم در هکتار ثابت بوده و در بلندمدت یعنی ۵۰ سال اخیر، علمکرد زعفران کاهش داشته است.
مجری طرح کلان زعفران گفت: در حوزه فرآوری نیز با چالش مواجه هستیم. اقدامات با خامفروشی زعفران حل میشود. مجموعه این مشکلات باعث شد تا سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با توجه به جایگاه مهم زعفران برای کشور در رویکرد جدیدی طرحی را باعنوان طرح کلان زعفران انجام دهد که هدف از آن حل مشکلات این عرصه است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

افزایش ماندگاری محصولات غذایی با پوشش‌های زیستی نانویی

فرآورده‌های پلیمری با تولید پوشش‌های خوراکی

ایران به بزرگ‌ترین تولید‌کننده برق بیوگاز در منطقه تبدیل شد 

افتتاح نیروگاه بیوگاز سوز فاضلاب غرب تهران توسط رئیس‌جمهور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.