سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / درمان‌های ساده / خواص شیره انگور در طب سنتی

خواص شیره انگور در طب سنتی

در طب سنتی، شیره انگور با توجه داشتن طبع سرد و تر ، خوردن آن برای اغلب افراد مشکلی ایجاد نمی ­کند، اما بهتر است کسانی که طبع گرمی دارند، کمی در مصرف آن احتیاط کنند، شیرینی آن بیشتر از انگور است و بسیار مفید و مغذی است، با توجه به آنکه میزان قند بالایی دارد، انرژی ­زا است.

شیره انگور از انگور به دست می­آید و در مقایسه با خود انگور کالری بیشتری دارد، در نتیجه می تواند، انرژی بیشتری را برای شما فراهم کند.

این خوراکی خوشمزه طبع گرم و تر دارد و در طب سنتی خواص بسیاری برای آن معرفی شده است؛ فوایدی که برخی از آن­­ها در تحقیقات علمی نیز به اثبات رسیده­ اند.

در این مطلب ما تمامی خواص شیره انگور و حتی مضرات آن را بررسی می ­­کنیم و به معرفی انواع شیره انگور و میزان مصرف آن می­پردازیم.

خواص شیره انگور در طب سنتی

در طب سنتی، شیره انگور را دبس یا دوشاب می­ نامند، با توجه به طبع سرد و تر شیره انگور، خوردن آن برای اغلب افراد مشکلی ایجاد نمی­کند، اما بهتر است کسانی که طبع گرمی دارند، کمی در مصرف آن احتیاط کنند. شیرینی آن بیشتر از انگور است و بسیار مفید و مغذی می­باشد.

با توجه به آنکه میزان قند بالایی دارد، انرژی­زا است. در این بخش خواص شیره انگور را معرفی می­کنیم، که در طب سنتی اشاره شده است.

شیره انگور خون­ساز بوده و برای افرادی که مبتلا به کم خونی هستند، مفید خواهد بود.

شیره انگور با افزایش حجم عضلات بدن موجب بالا رفتن وزن می­شود و مصرف آن به ورزشکاران توصیه می­شود.

ضد التهاب حلق است و در فصول سرد مصرف آن برای مقابله با سرفه­ های خشک پیشنهاد می­شود.

موجب کاهش غلظت ادرار شده و به بهبود فعالیت کلیه ­ها کمک می­کند.

در درمان صرع، کهیر و یرقان سودمند است.

مصرف آن به مادران شیرده توصیه می­شود، زیرا شیر مادر را غلیظ­تر می­ کند.

 

موجب افزایش توان و بنیه می­شود و مصرف آن به کسانی پیشنهاد می شود، که فعالیت بدنی زیادی دارند.

 

درمان طبیعی برای یبوست است و مشکلات گوارشی را کاهش می­ دهد.

 

موجب آرامش اعصاب می­شود و به مقابله با افسردگی می­ پردازد.

 

سطح کلسترول و چربی خون را متعادل می ­کند.

 

ویژگی یک شیره انگور مناسب چیست؟

 

شیره انگور را از انگورهای درشت­تر تهیه می­ کنند و به شیوه ­های مختلفی همچون شربت شیره و یا همراه با صبحانه مصرف می­شود. این خوراکی به دو شیوه سنتی و صنعتی تولید می­شود. برخی افراد و یا شرکت­ها ممکن است از انگورهای خراب و بی­کیفیت برای تهیه شیره استفاده کنند، به همین دلیل باید از فروشنده­ای قابل اعتماد خرید کنید. با وجود آنکه تشخیص شیره اصل برای همه­ی افراد ممکن نیست، اما برخی ویژگی­های ظاهری بیانگر کیفیت شیره انگور است که در این بخش به معرفی آن­ها می­پردازیم.

 

شیره انگور اصل و با کیفیت شفاف است و حالت خاک­آلود ندارد. رنگ آن به انگوری بستگی دارد، که از آن در تهیه شیره انگور استفاده کرده­ اند. اما شفافیت شرط اصلی آن است.

رنگ شیره انگور روشن­تر از شیره خرماست و از عسلی تا قهوه­ای روشن متغیر است. شیره انگوری که با روش سنتی تولید می­شود به دلیل حرارت بسیار زیاد، تیره­تر از محصول صنعتی است.

شیره انگور بو و عطر تند و خوشی دارد. در صورتی که مواد دیگری را در هنگام تهیه به آن اضافه کرده باشند، دیگر خبری از بوی خاص شهد انگور نخواهد بود.

طعم و مزه انگور می­دهد اما شیرینی آن بیشتر از انگور است. بی طعم بودن شیره انگور عدم مرغوبیت آن را نشان می­دهد.

برخی تولیدکنندگان نیز ممکن است در فرایند تولید از شکر استفاده کرده باشند که شیرینی آن متفاوت از شهد انگور است و مشخص می­شود.

غلظت زیادی دارد. به منظور افزایش ماندگاری شیره انگور آن را تا جایی حرارت می­دهند که رطوبت آن به طور کامل گرفته شود. پس شیره انگوری که بیش از حد رقیق است کیفیت مطلوبی ندارد.

قیمت شیره انگور نیز می تواند در تشخیص کیفیت آن مفید باشد. با توجه به آنکه برای تهیه شیره انگور از مقدار زیادی انگور باکیفیت استفاده می­شود، نباید انتظار قیمت کمی را داشت. پس اگر قیمت شیره انگور پایین بود، به کیفیت آن شک کنید.

خواص شیره انگور

شیره انگور حاوی املاح معدنی همچون سدیم، کلسیم، منیزیم و پتاسیم و ویتامین­های A، B و C است. این شهد خوش طعم خواص بسیاری دارد و بدن را تقویت می ­کند.

انرژی بدن را افزایش می­دهد

شیره انگور حاوی مقدار زیادی قند است. این قند به راحتی در بدن تجزیه شده و انرژی مورد نیاز را تامین می­کند. از طرفی کالری بالای شیره انگور، نیاز انرژی بدن را فراهم می­ کند.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می­دهد

یکی از خواص شیره انگور این است که بدن را در برابر سلول­های سرطانی مقاوم می­کند. برخی آنتی اکسیدان­های موجود در شیره انگور همچون رسوراترول از ایجاد رادیکال­های آزاد جلوگیری کرده و رشد سلول­های سرطانی را محدود می­ کنند.

موجب آرامش اعصاب می­شود

شیره انگور حاوی کلسیم و منیزیم است که بدن را در مقابله با تنش­های عصبی قوی کرده و احساس آرامش بیشتری را موجب می­شود. مصرف شیره انگور از ابتلا به افسردگی جلوگیری کرده و احساس نشاط را افزایش می ­دهد.

تغذیه مناسب در دوره پریودی است

طبع گرم شیره انگور موجب می­شود تا یک خوراکی مقوی در دوران پریودی باشد. مصرف آن انرژی و توان جسمی فرد را در این دوره افزایش می­دهد. همچنین کاهش دردهای قاعدگی را کاهش می ­دهد.

به حفظ سلامت پوست کمک می­ کند

آنتی اکسیدان­های موجود در شیره انگور از پیری زودرس پوست جلوگیری می­کند. همچنین درمان زخم­ها و آسیب­های بافت پوست از دیگر فواید مصرف شیره انگور است. پس اگر پوستی شاداب می­خواهید، شیره انگور را در رژیم غذایی خود جای دهید.

باعث تقویت مو می­شود

وجود انواع ویتامین­ها همچون ویتامین B12 خون­رسانی به پوست سر را بهبود می­بخشد. این موضوع موجب تقویت ساقه و ریشه مو می­شود و از ریزش آن جلوگیری می­ کند.

هورمون­های جنسی مردانه را تنظیم می­ کند

تنظیم هورمون­های جنسی در آقایان موجب افزایش میل و قوای جنسی می­شود. طبع گرم شیره انگور آن را به خوراکی مقوی برای آقایان تبدیل کرده است که وضعیت جسمانی آن­ها را بهبود می ­بخشد.

 سفارش می ­شود.

انواع شیره انگور

شیره انگور با توجه به نوع انگوری که در تهیه آن استفاده شده است انواع مختلفی دارد. در نقاط مختلف ایران انواع دوشاب یا شیره انگور تولید می­شوند. انگور در بسیاری از استان­های ایران مانند مرکزی، همدان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی، مازندران و گیلان کشت می­شود. معروف­ترین شهرهای تولیدکننده شیره انگور اراک، ارومیه، ملایر، تبریز، همدان و قزوین هستند. شیره انگور دو نوع کلی صنعتی و سنتی دارد. از انواع شیره انگور می­توان به این موارد اشاره کرد:

شیره انگور سفید

شیره انگور زرد

شیره انگور قرمز

مضرات خوردن شیره انگور

با وجود آنکه شیره انگور بسیار مفید است و بدن را تقویت می­کند، اما باید در میزان مصرف آن دقت کنید.

اگر در خوردن شیره انگور زیاده­روی کردید، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

در این قسمت مضرات و خطرات شیره انگور را معرفی می­کنیم.

موجب افزایش حرارت بدن و جوش صورت و دیگر نقاط می ­شود.

مصرف آن برای افراد کم تحرک، موجب افزایش وزن و چاقی می ­شود.

حاوی قند فراوانی است و برای افراد مبتلا به دیابت مضر است.

طبع گرم آن باعث غلیظ شدن صفرا می­ شود.

مصرف زیاد آن برای افراد گرم مزاج، سردرد را به دنبال خواهد داشت.

مقدار مصرف شیره انگور

شیره انگور بسیار مقوی و پرخاصیت است، اما با توجه به اینکه میزان قند و کالری زیادی دارد نباید در مصرف آن زیاده­روی کرد. مقدار مصرف قابل قبول شیره انگور، ۱ تا ۳ قاشق غذاخوری برای بزرگسالان و ۱ تا ۳ قاشق مرباخوری برای کودکان در روز است. افراد مبتلا به دیابت در مصرف آن باید احتیاط کنند، چراکه خوردن زیاد شیره انگور برای آن­ها خطرآفرین است و باید به خوردن یک قاشق چای­خوری در روز اکتفا کنند.

همچنین مصرف شیره انگور به کسانی که اضافه وزن دارند، به هیچ وجه توصیه نمی­شود؛ زیرا کالری زیاد این خوراکی باعث بیشتر شدن وزن می شود.

شیره انگور را کی بخوریم؟

شیره انگور را در کلیه فصول سال می­توان مصرف کرد، اما خوردن آن در فصل زمستان به دلیل خواص ضد التهاب، بیشتر توصیه می­شود.

اگر برای درمان کم خونی از شیره انگور استفاده می­کنید، هر روز صبح ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری میل کنید.

به طور کلی در طول روز، بهترین زمان مصرف شیره انگور، وعده صبحانه است. می­توانید آن را با ارده ترکیب کرده و نوش جان کنید.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

درمان سنگ کلیه با طب سنتی

سنگ‌های کلیه بلور‌های جامدی هستند که گاهی اوقات سنگ کلیه نامیده می‌شوند. سنگ کلیه می‌تواند …

نشست جهانی طب سنتی در هند

هندوستان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.