سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / بیانیه امام خمینی (ره) برای اتحاد مسلمانان

بیانیه امام خمینی (ره) برای اتحاد مسلمانان

امام خمینی (ره) در رمضان ۱۳۵۲ در حمایت ازائتلاف مصر وسوریه علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی بیانیه‌ای صادر و کشور‌های مسلمان را به اتحاد علیه این رژیم تشویق کردند.

بیانیه هشتم رمضان ۱۳۵۲ در حالی صادر شد که دولت وقت ایران از درگیری اعراب با رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرده بود.

در هشتمین روز از ماه رمضان ۱۳۹۳ ق برابر با ۱۴ مهر ۱۳۵۲ ش، ارتش‌های مصر و سوریه با هماهنگی یکدیگر به نیرو‌های اسرائیلی مستقر در کانال سوئز و ارتفاعات جولان حمله کردند و این دو منطقه اشغال شده توسط صهیونیست‌ها را باز پس گرفتند.

صدور بیانیه ۱۴ مهر ۱۳۵۲ چه بود؟

در هشتمین روز از ماه رمضان ۱۳۹۳ ق برابر با ۱۴ مهر ۱۳۵۲ ش، ارتش‌های مصر و سوریه با هماهنگی یکدیگر به نیرو‌های اسرائیلی مستقر در کانال سوئز و ارتفاعات جولان حمله کردند و این دو منطقه اشغال شده توسط صهیونیست‌ها را باز پس گرفتند.
در این جنگ که به نام “جنگ رمضان” موسوم شد شکستن خط بارلو در صحرای سینا به عنوان یکی از افتخارات ارتش مصر ثبت شد.
دولت عراق با درخواست ایجاد رابطه با ایران، مسأله باز کردن جبهه جدیدی علیه اسرائیل را مطرح کرد.
دولت ایران در اولین عکس العمل خود از درگیری اعراب و اسرائیل صرفاً اعلام نگرانی کرد.
در این موقعیت، امام خمینی در اعلامیه‌ای به دول و ملل اسلامی، از همگان و خصوصاً دول عربی خواستند که با توکل به خدای متعال و تکیه بر قدرت لایزال، همه قوا و نیروی خویش را بسیج و در این جهاد مقدس شرکت کنند.
امام خمینی (ره) همچنین در این پیام از دولت‌های نفت خیز اسلامی خواستند که از نفت و دیگر امکاناتی که در اختیار دارند به عنوان حربه علیه اسرائیل و استعمارگران استفاده کنند.
از دیدگاه حضرت امام، ملت اسلام به حکم وظیفه انسانی و اخوت و طبق موازین عقلی و اسلامی، موظف بودند همه نوع همکاری و فداکاری را در این راه مبذول دارند.

فتوای انقلابی امام خمینی (س)

حضرت امام خمینی (س) در ۱۷ خرداد ۱۳۴۶، طی پیامی به مناسبت جنگ ۶ روزه اعراب و اسرائیل فتوای انقلابی مبنی بر حرمت هر گونه رابطه تجاری و سیاسی دولت‌های اسلامی با اسرائیل و نیز حرمت مصرف کالا‌های اسرائیلی در جوامع اسلامی را صادر کردند.

بسم الله الرحمن الرحیم‏
کراراً دولت‌های اسلامی را دعوت به اتحاد و برادری نموده ‏ام در مقابل اجانب و ایادی آن‌ها که می‏ خواهند با ایجاد نفاق در بین مسلمین و دولت‌های اسلامی ممالک عزیز ما را در تحت اسارت و ذل استعمار نگه دارند و از مخازن معنوی و مادی آن‌ها استفاده کنند.

کراراً دولت‌ها را بخصوص دولت ایران را از اسرائیل و عمال خطرناک آن تحذیر نمودم. این ماده فساد که در قلب ممالک اسلامی با پشتیبانی دول بزرگ جایگزین شده است و ریشه‏های فسادش هر روزی ممالک اسلامی را تهدید می ‏کند، باید با همت ممالک اسلامی و ملل بزرگ اسلام ریشه کن شود.
اسرائیل قیام مسلحانه بر ضد ممالک اسلامی نموده است و بر دول و ملل اسلام قلع و قمع آن لازم است، کمک به اسرائیل چه فروش اسلحه و مواد منفجره و چه فروش نفت حرام و مخالفت با اسلام است، رابطه با اسرائیل و عمال آن چه رابطه تجاری و چه رابطه سیاسی حرام و مخالفت با اسلام است، باید مسلمین از استعمال امتعه اسرائیل خودداری کنند. از خداوند تعالی نصرت اسلام و مسلمین را خواستار است.
«و السلام علی من اتبع الهدی».

نظر امام خمینی (ره) درباره رژیم صهیونیستی
یکی از ویژگی‌های مهم رهبری امام در انقلاب اسلامی ایران، تبیین صریح هدف و استراتژی قیام بدون هرگونه پنهانکاری یا محافظه کاری‌های سیاسی مرسوم در میانه سیاستمداران است. ایشان به ادامه مبارزه از طریق فرهنگی و سپس انقلابی به منظور تأسیس حکومت اسلامی بدون یک کلمه کم و زیاد اصرار داشتند.
در ارتباط مسئله قدس نیز امام هرگونه مذاکره و مصالحه با صهیونیست‌ها را پذیرفتی نمی‌دانستند و در هر برهه‌ای، از جمله کمپ دیوید و مذاکرات صلح خاورمیانه، به شدت مواضع سازشکاران عرب و برخی از سران فلسطینی را محکوم می‌کردند.

بسیاری از بزرگان عرب و مبارزان فلسطینی پس از استقرار همه جانبه صهیونیسم، هدف آزادسازی قدسی را با عقب نشینی آشکار به هدفی کوچک و تشکیل دولت ناقص خودمختار در بخش کوچکی از سرزمین‌های اشغالی تقلیل دادند، اما در هیچ بخشی از اندیشه‌ها و مواضع حضرت امام چنین عقب نشینیی مشاهده نمی‌شود، بلکه در هر برهه از تحولات مهم، ایشان به هدف آزادی قدس و فلسطین تأکید کرده‌اند و با این مسئله، هیچ‌گاه تاکتیکی فرعی برخورد نکردند.
آزادسازی فلسطین در اندیشه امام نه تنها جزو وظایف فلسطینیان بلکه از جمله تکالیف همه مسلمین به شمار می‌آید و مسئولیتی همگانی اسلامی تلقی میشود.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی، پرتابل امام خمینی

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

90 ثانیه با یکی از نوابغ پرواز در جهان، خلبان شهید علی اکبر شیرودی

ويدئو/ شهید علی اکبر شیرودی

قیام 200 دانشگاه آمریکا علیه جنایات اسرائیل 

حداقل 200 دانشگاه آمریکا در کنار دانشجویان دانشگاه‌های فرانسه، استرالیا، انگلیس و کانادا در اعتراض به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.