سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / ایران در رسانه های جهان

ایران در رسانه های جهان

در این ستون، مهم‌ترین اخبار رسانه‌های مطرح جهان

در مورد ایران را مرور خواهیم کرد.

جروزالم پست: ورود جنگنده یاک – 130 به ایران

هشدار تهران به دشمنان است

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در یادداشتی در شماره 2 سپتامبر 11 شهریور خود عنوان داشت: ظهور جنگنده یاک در ایران یک تحول بزرگ در منطقه است زیرا این تصور را تایید می‌کند که ایران در آستانه افزایش تهدیدات و ظرفیت نظامی خود است.

این رسانه صهیونیستی افزود: رسانه‌های حامی دولت ایران می‌گویند که این کشور اکنون هواپیمای آموزشی پیشرفته یاک- 130 را از روسیه خریداری کرده است. یاک-130 برای آماده‌سازی خلبانان ایرانی برای پرواز با هواپیماهای پیشرفته مانند جنگنده‌های نسل 4 طراحی شده است. ایران سال‌هاست که به دنبال خرید هواپیماهای روسی برای تقویت نیروی هوایی خود بوده است. هنوز مشخص نیست که آیا این ورود جدید به معنای تکمیل قرارداد بسیار متفاوت ایران و روسیه در خصوص سوخو 35 خواهد بود یا خیر.

 جروزالم پست به نقل از جیسون برادسکی مدیر بخش سیاسی سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای (UANI) که یکی از مهم‌ترین نهاد‌های دخیل در تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران به‌حساب می‌آید، عنوان می‌دارد: دنیای بدون تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران این‌گونه به نظر می‌رسد. رسانه‌های ایرانی گزارش می‌دهند که اولین گروه از مربیان یاک-130 روسیه به این کشور آمده‌اند.

این رسانه افزود: این هواپیما در روسیه توسعه یافته و به عنوان جت آموزشی برای هواپیماهای جنگی استفاده می‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که می‌تواند به خلبانان در یادگیری پرواز با سوخو 35 و جنگنده سوخو57 پکفا کمک کند. این به معنای ارتقای قابل توجهی برای نیروی هوایی ایران است جزوزالم پست همچنین اظهار داشت: یاک 130 دارای راداری با توانایی شناسایی اهداف متعدد به طور همزمان و رهگیری در بردهای 60 کیلومتری است. در زمینه ناوبری این هواپیما به سامانه ناوبری گلوناس روسیه و جی پی اس مجهز است.یاک از سال 2011 در ظرفیت‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است و گزارش‌ها حاکی از استفاده از آن در الجزایر، ویتنام، بنگلادش، بلاروس، میانمار و سوریه است که یا سفارش داده‌اند یا از این هواپیما استفاده کرده‌اند. این رسانه افزود: یاک -130 همچنین می‌تواند به آموزش برای ماموریت‌های پشتیبانی هوایی نزدیک کمک کند و می‌تواند چندین تن مهمات را حمل کند، مانند سلاح‌های مختلفی که روی بال‌ها و بدنه قرار می‌گیرند. بمب‌های 250 و 500 کیلوگرمی، راکت‌های 80، 122 و 330 میلی متری، بمب‌های هدایت‌شونده کاب 500، موشک‌های هدایت شونده خا-29 و دو موشک حرارتی R-73 برای نبرد هوایی… همچنین این هواپیما می‌تواند دو غلاف جنگ الکترونیک را در دو سر بال‌ها و مخازن سوخت خارجی حمل کند تا برد عملیاتی را افزایش دهد. برد آن در حدود 800 کیلومتر است.

جروزالم پست در پایان عنوان داشت: ظهور یاک در ایران یک تحول بزرگ در منطقه است و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود این ذهنیت و تصور را تقویت می‌کند که ایران در آستانه افزایش تهدیدات و ظرفیت نظامی خود است. این مهم است زیرا ایران می‌خواهد صادرات و واردات نظامی خود را در ماه اکتبر با پایان تحریم تسلیحاتی افزایش دهد.

تحویل یاک -130 می‌تواند گامی منطقی  و مقدمه تحویل جنگنده‌های سوخو 35 به ایران باشد

نشریه فوربس نیز در گزارشی به تحویل جنگنده آموزشی یاک 130 به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخت. این نشریه در یادداشتی به قلم پل ایدون تحلیلگر مسائل نظامی عنوان می‌دارد: طبق گزارش رسانه‌های ایران، جت‌های سفارش ایران از روسیه وارد این کشور شده‌اند. فوربس افزود: در حالی که این جنگنده‌های آموزشی که می‌توانند به عنوان هواپیمای جنگی سبک نیز خدمت کنند‌، تحویل آنها ممکن است نشان دهد که روسیه نیز جنگنده سوخو 35 را در تاریخ بعدی تحویل خواهد داد.

این نشریه آمریکایی همچنین عنوان داشت: اگر تحویل واقعاً تأیید شود، می‌تواند «گامی منطقی قبل از دستیابی به جنگنده‌های نسل چهارم باشد» و همچنین «پیشنهاد می‌کند که قرارداد سوخو 35 در نهایت در مقطعی در آینده پیش خواهد رفت».

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نشست خبری رؤسای جمهوری ایران و سریلانکا؛ رئیسی: دادگاه‌های بین‌المللی نظام غاصب اسرائیل را مجازات کنند

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و رانیل ویکرماسینگه روسای جمهور دو کشور جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا

ما با یک پیچ تاریخی مهم مواجهیم؟؟

ويدئو/ زبیگنیِف برژینسکی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.