سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / آمریکا، اوکراینی‌ها را به سلاح‌های حاوی اورانیوم مجهز می‌کند

آمریکا، اوکراینی‌ها را به سلاح‌های حاوی اورانیوم مجهز می‌کند

آمریکا قرار است پس از انگلیس به دومین کشوری تبدیل شود که به ارسال مهماتی با اورانیوم ضعیف‌شده- که جزو سلاح‌های ممنوعه محسوب می‌شود- به اوکراین چراغ سبز نشان می‌دهد.

یک سال و نیم پیش بود، اوضاع در شرق اروپا بسیار پیچیده شد و روسیه دائم تأکید می‌کرد که پیوستن احتمالی اوکراین به ناتو و به‌طور کلی گسترش ناتو امنیت ملی این کشور را تهدید می‌کند و در مقابل، اوکراین و سایر کشورهای اروپایی همسایه، روسیه پوتین را به تلاش برای احیای «امپراتوری روسیه/ اتحاد جماهیر شوروی» و به‌دنبال آن سیاست‌های نظامی تهاجمی متهم می‌کردند؛ خلاصه هرچه که بود در 5 اسفند 1400 یا 24 فوریه 2022 روسیه به اوکراین حمله کرد و جنگی شروع شد که معلوم نیست به کجا خواهد رسید؛ جنگی که تاکنون زوایای بسیار تاریکی داشته است.

به گفته چندین مقام آمریکایی که نام‌شان فاش نشده و «سندی» که رویترز روز شنبه (11 شهریور؛ 2 سپتامبر) به آن اشاره کرده است، گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده بخشی از اهدای تسلیحات چند میلیون دلاری بعدی خواهد بود که انتظار می‌رود به‌زودی اعلام شود. در نتیجه، آمریکا پس از انگلیس به دومین کشوری تبدیل می‌شود که به ارسال مهماتی با اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین چراغ سبز نشان می‌دهد و این علی‌رغم نگرانی‌هایی است که چنین مهماتی می‌توانند تأثیر منفی چشمگیری بر سلامت عمومی و محیط‌زیست داشته باشد و این یکی از همان «زوایای بسیار تاریک جنگ» است.

این مهمات برای ‌تانک‌های آبرامز آمریکایی در نظر گرفته شده که انتظار می‌رود اولین آنها در هفته‌های آینده به اوکراین برسد. طرح گزارش‌شده به‌دنبال اقدام بسیار بحث‌برانگیز دیگر آمریکا برای تأمین مهمات خوشه‌ای به اوکراین است که حتی توسط برخی از نزدیک‌ترین متحدان واشنگتن مورد انتقاد قرار گرفته است. اگر کاخ سفید مهماتی با اورانیوم ضعیف‌شده برای اوکراین را تأیید کند، درواقع مسیر انگلیس را دنبال می‌کند که در ماه مارس انتقال محموله‌های مشابهی را اعلام کرد.

گفتنی است، تصمیم لندن خشم مسکو را برانگیخت و «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه گفت که این برنامه درواقع «تشدید تنش را به مرحله‌ای جدید و بسیار جدی» خواهد برد. سفارت روسیه در لندن، آمریکا و متحدانش را متهم کرد که مایلند اوکراین را نه‌تنها به یک میدان تیراندازی نظامی ضد روسیه، بلکه به محل دفن زباله رادیواکتیو تبدیل کنند. هنگامی که این مهمات سمی برای اولین‌بار در اوکراین ظاهر شد، مسکو هشدار داد که انگلیس در قبال آسیب‌های جبران‌ناپذیری که به غیرنظامیان و سربازان وارد می‌شود، «مسئول» خواهد بود.

با این حال، همان‌طور که انتظار می‌رود، هم مقامات انگلیس و هم مقامات آمریکا خطرات بهداشتی مرتبط با مهماتی با اورانیوم ضعیف‌شده را- که از هسته اورانیوم متراکم برای بهبود قابلیتش برای سوراخ کردن بدنه خودروی زرهی استفاده می‌کند- به چالش می‌کشند و مدعی می‌شوند، مطالعات مربوط به ارتباط این سلاح‌ها با افزایش سرطان و نقایص مادرزادی در عراق همه نامعتبر است!

تأمین بودجه گردان نئونازی «آزوف»!

خبر دیگر آنکه عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا پیشنهاد داده است تا در بودجه دفاعی ۲۰۲۴ پنتاگون ممنوعیت ارسال بودجه به گردان آزوف اوکراین لغو شود. آن‌طور که ایسنا نوشته است، متمم پیشنهادی «ویکتوریا اسپارتز» قصد دارد ممنوعیت تأمین بودجه این گردان بدنام اوکراینی را که در ۲۰۱۸ به‌دلیل «ماهیت نئونازی» این گردان وضع شده بود، لغو کند. ویکتوریا اسپارتز که در ۲۰۲۰ به‌عنوان نماینده‌ای از ایندیانا در مجس نمایندگان آمریکا انتخاب شد، در شهر چرنیهیف اوکراین به دنیا آمده و در ۲۰۰۰ به آمریکا مهاجرت کرد.

لاوروف از تجربه عراق و افغانستان گفت!

از این جنگ همچنین خبر می‌رسد که وزیر خارجه روسیه می‌گوید تمایل آمریکا و متحدانش به یک «دنیای تک‌قطبی» و زمینه‌‌سازی برای استثمار سایر کشورها در آینده مشکلات بیشتری را ایجاد خواهد کرد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه طی سخنرانی در «اندیشکده دولتی امور بین‌المللی مسکو» خطاب به دانشجویان عنوان کرد: سیاست خارجی کنونی کشورهای غربی با هدف کاهش سرعت گذر تاریخ است و به رویارویی‌ها و مشکلات جدید برای جامعه بین‌المللی منجر خواهد شد. حل چنین مسائلی به دیپلمات‌ها بستگی دارد. او در قسمت دیگری از سخنانش با اشاره به مدت‌‌زمان حمایت غرب از اوکراین تأکید کرد: «مدت‌زمان عملیات‌ها در عراق و افغانستان شاید نشان دهد که غرب تا چه مدت از اوکراین حمایت خواهد کرد.»

آماده‌باش قوی‌ترین موشک اتمی روسیه‌

خبر دیگر آنکه روسیه روز جمعه موشک بالستیک قاره‌پیمای خود که قادر به حمل دست‌کم ۱۰ کلاهک هسته‌ای است را به حالت آماده‌باش درآورد. حدود دو ماه پیش «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرده بود که موشک‌های سارمات «به‌زودی» به حالت آماده‌باش جنگی درخواهند آمد. روسیه سال گذشته برای نخستین‌بار موشک‌های سارمات که از آنها به‌عنوان قدرتمندترین موشک قاره‌پیمای جهان یاد می‌شود، مورد آزمایش قرار داد. به گزارش العالم، کشورهای غربی به این موشک لقب «شیطان» داده‌اند.

آزمایش موشک با بُرد 700 کیلومتر

از طرف دیگر، یک مقام دفاعی اوکراین اعلام کرد که این کشور به‌طور موفقیت‌آمیز موشکی به برد 700 کیلومتر را شلیک کرده است. سخنگوی وزارت دفاع اوکراین به الجزیره گفت: «ما از آزمایش موفقیت‌آمیز موشک با برد 700 کیلومتر مفتخر هستیم.» این مقام دفاعی اوکراین ادامه داد: «تنها احتمال جلوگیری از شدت گرفتن جنگ، پیروزی اوکراین است.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

 پس از نیجر چاد هم نظامیان آمریکایی را پس زد

آمریکا، فرانسه

 قتل یک سیاه‌پوست دیگر درآمریکا زیر زانوی پلیس

قتل وحشیانه «جرج فلوید» وقتل فرانک تایسون آمریکایی در آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.