سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / عبور آمریکا و انگلیس از خطوط قرمز چین خشم پکن را برانگیخت

عبور آمریکا و انگلیس از خطوط قرمز چین خشم پکن را برانگیخت

هیئتی از قانونگذاران انگلیسی در مجلس عوام، تایوان را به‌عنوان «کشوری مستقل» عنوان کردند؛ در همین حال، آمریکا نیز از ارسال بسته نظامی به تایوان خبر داد. این اقدامات که درواقع عبور از خطوط قرمز چین است، خشم پکن را برانگیخته است.

پارلمان انگلیس برای اولین‌بار در یک سند رسمی که توسط کمیته بانفوذ روابط خارجی مجلس عوام و در بحبوحه سفر «جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه به پکن منتشر شد، به وضعیت تایوان اشاره کرد و آن را «کشور مستقل» نامید؛ اقدامی که با استقبال تایوانی‌ها و البته با واکنش تند چین روبه‌رو شد. آن‌طور که فارس نوشته است، وزارت خارجه چین گفت: «گزارش مبنی بر اشاره به استقلال تایوان با واقعیت‌ها در تناقض است. پکن همچنین از لندن می‌خواهد که به اصل چین واحد پایبند باشد.» چین که تایوان را جزو خاک خود می‌داند و به هیچ کشور خارجی اجازه دخالت در آن را نمی‌دهد، هشدار داد که هرگونه دخالت خارجی در مسئله تایوان را به‌عنوان نقض حاکمیت خود تلقی کرده و از این‌رو اگر لازم باشد، برای دفاع از حاکمیت خود در مقابل اقدامات تجزیه‌طلبانه و دخالت سایر کشورها، از گزینه نظامی استفاده خواهد کرد.

تبعاتی مرگبار!

همچنین دولت چین به اقدام آمریکا در ارسال یک بسته کمکی نظامی جدید به تایوان واکنش نشان داد و گفت که واشنگتن از خط قرمزها عبور کرده است. آن‌طور که العالم نوشته، چین به آمریکا هشدار داد که با کمک به تایوان و حمایت از آن از خط قرمزها عبور کرده و این کار «تبعاتی مرگبار» درپی خواهد داشت. روزنامه گلوبال‌تایمز که به‌عنوان تریبون رسمی دولت چین شناخته می‌شود در یادداشتی روز پنج‌شنبه به انتقاد تند از اقدام اخیر آمریکا در تخصیص ۸۰ میلیون دلار کمک نظامی به تایوان پرداخت. این روزنامه نوشته است: «با افزایش تعداد و شدت مداخله‌جویی‌ها نمی‌توان طوفان قریب‌الوقوع تبعات مرگبار برای تایوان را نادیده گرفت.»

گفتنی است، انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها در سیاست خارجی خود به‌ویژه در قبال شرق و خاورمیانه، شرکای قابل اعتماد نبوده و همواره متناقض عمل کرده‌اند. در ارتباط با چین و مسئله تایوان نیز این بی‌اعتمادی و دوگانگی را بارها نشان داده‌اند. آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها بارها با اقدامات مداخله‌جویانه تمامیت ارضی چین را تهدید کرده‌اند و از مسئله تایوان برای فشار بر چین بهره برده‌اند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

قیام 200 دانشگاه آمریکا علیه جنایات اسرائیل 

حداقل 200 دانشگاه آمریکا در کنار دانشجویان دانشگاه‌های فرانسه، استرالیا، انگلیس و کانادا در اعتراض به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه

 خشم ارمنستانی‌ها از جدایی بخشی از خاکشان توسط پاشینیان

اعتراضات در ارمنستان علیه واگذاری 4 روستا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.