سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / گزارش گاردین از خیز راست‌های افراطی برای تسلط بر کرسی‌های قدرت در اروپا

گزارش گاردین از خیز راست‌های افراطی برای تسلط بر کرسی‌های قدرت در اروپا

گاردین با اشاره به افزایش نفوذ راست‌های افراطی در اروپا نوشت منع همکاری محافظه‌کاران با راست افراطی که تا قبل از این «تابو» بود، اکنون در حال فروپاشی است و این خطر پارلمان اروپا را تهدید می‌کند.

بسیاری از کارشناسان، اروپا را بازنده بزرگ جنگ اوکراین می‌دانند، اروپا بیشترین صدمه را به لحاظ اقتصادی، سیاسی و امنیتی از جنگ کنونی متحمل شده است. بحران انرژی‌، افزایش شدید تورم و رکوردزنی چندباره آن که در چند دهه گذشته در اروپا، بی‌سابقه بوده است، رکود اقتصادی، اخراج کارمندان و کارگران، ورشکستگی هزاران شرکت، تشدید وابستگی امنیتی به آمریکا، بروز اختلاف و چنددستگی سیاسی در اروپا بر سر ادامه تحریم‌ها و نوع مواجهه با روسیه، اعتصاب و اعتراضات روزانه‌، تنها بخشی از تبعات اقتصادی- سیاسی جنگ اوکراین بوده که کشورهای اروپایی متحمل آن شده‌اند. در این میان قدرت‌گیری دوباره جریانات نژادپرست و راست افراطی در اروپا زیر سایه جنگ اوکراین نیز بسیاری از سران و مقامات اروپایی را نگران کرده است.

روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز در مطلبی تحت عنوان «آیا احزاب راست میانه اروپا شکست خود را می‌پذیرند و در مقابل راست افراطی تسلیم می‌شوند؟» تهدیدی را که به‌دلیل تلاش محافظه‌کاران اروپا برای تشکیل ائتلاف با ناسیونالیست‌های افراطی در پارلمان اروپا، برای سیاست‌های ترقی‌خواهانه وجود دارد، گوشزد کرده است. این رسانه انگلیسی افزود: «روزگاری راست میانه که اکثریت را در اروپا تشکیل می‌داد به وضوح مشی خود را از سیاست‌های پوپولیست‌های اروپاستیز و بیگانه‌ستیزهای راست افراطی جدا کرده بود. افرادی مانند «هلموت کهل» یا «آنگلا مرکل» از سیاستمداران حزب راست میانه دموکرات مسیحی آلمان هیچ فصل مشترکی با افرادی همچون «مارین لوپن» و «خیرت ویلدرز» رهبران راست افراطی فرانسه و هلند نداشتند.» گاردین می‌افزاید: اما این وضعیت دیگر ادامه ندارد. در آستانه انتخابات پارلمانی ۲۰۲۴ در اروپا، خط پررنگی که بین احزاب محافظه‌کار حامی اروپا با ناسیونالیست‌های راست افراطی کشیده شده بود در حال کمرنگ شدن است زیرا دو طرف تلاش می‌کنند خشم و اضطراب عمومی بر سر مسائل مهاجرتی، هزینه‌های زندگی و انتقال به انرژی‌های سبز را مهار کنند. براساس این گزارش، رویه منع همکاری با احزاب راست افراطی به‌سرعت در حال کاهش و تغییر است و این روند در ابتدا در سطح محلی و ملی و اکنون احتمالا در سطح بروکسل مشاهده می‌شود و از این لحاظ اهمیت دارد که پارلمان اروپا باید مقررات انرژی و آب و هوایی را تصویب کند و این در حالی ‌است که راست افراطی تاکنون تلاش کرده این اهداف را بی‌اثر کند. این روزنامه انگلیسی در ادامه آورده است: دلایل انحراف به سمت راست افراطی در اروپا روشن است. احزاب راست میانه بزرگ در اروپا در حال حاضر تسلیم پراکندگی انتخابات شده‌اند که جریان اصلی چپ را تحت تاثیر قرار داده است، و گروه‌های سبز و چپ رادیکال رای‌دهندگان را از احزاب سوسیال دموکرات دور می‌کنند. در جامعه‌ای متنوع‌تر و فردگرا، رای‌دهندگان محافظه‌کار دیگر چندان وابستگی به کلیسا، ارزش‌های خانوادگی یا ایدئولوژی بازار آزاد ندارند و آنها در حمایت‌گرایی اقتصادی، ادغام اروپا، اقدام آب و هوا و مسائل اجتماعی اختلاف‌نظر دارند. این گزارش می‌افزاید: در سراسر اروپا جریان اصلی محافظه‌کاران تلاش می‌کنند آرای از دست رفته خود را در میان رای‌دهندگان طبقه کارگر، روستایی و طبقه متوسط به دست آورند و جوانانی را که از سوی راست افراطی اغوا شده‌اند یا به‌دنبال رای ممتنع هستند، جذب کنند. به حاشیه راندن و اهریمن‌سازی راست رادیکال نتوانسته این زیان‌ها را جبران کند. اتخاذ بخشی از واژگان و سیاست پوپولیست‌ها نیز در مورد موضوعاتی مانند مهاجرت و هویت کارساز نبوده است. گاردین در پایان گزارش خود نوشت: احزاب راست میانه اروپا در تصمیم‌گیری برای طرد کردن، تقلید یا تشکیل ائتلاف با ناسیونالیست‌های راست افراطی، مجبورند بین دو گزینه یکی را انتخاب کنند: احتمال از دست دادن رای‌دهندگان خود یا انجام دادن کاری هر چند اشتباه برای دستیابی به اهداف خود.

چالش‌های غرب برای آموزش اوکراینی‌ها

«فایننشال‌تایمز» نیز در گزارشی به چالش‌های کشورهای غربی برای آموزش سربازان اوکراینی پرداخته و نوشته است: «چالش شماره یک برنامه اروپاییِ آموزش نیروهای اوکراینی برای استفاده از تجهیزات غربی، کمبود مترجم است، اما سربازان مسن اعزام‌شده برای یادگیری هم دردسرهای خود را دارند». براساس این گزارش یکی از نیروهای اوکراینی که کی‌یف برای یادگیری استفاده از تسلیحات غربی به آلمان فرستاده، ۷۱ ساله است. این مرد مسن داوطلبانه به ارتش اوکراین ملحق شده است. مربیان ناتو که در یک پایگاه نظامی نزدیک «کلیتس» در شمال‌شرقی آلمان کار می‌کنند، به این روزنامه گفتند سن و توانایی افرادی که برای یادگیری استفاده از تسلیحات می‌آیند بسیار متفاوت است. آنها شکایت کردند که فرماندهان اوکراینی در خط مقدم، اغلب ترجیح می‌دهند بهترین سربازان خود را به جای فرستادن برای کسب آموزش به خارج از کشور، در سنگرها با خود حفظ کنند.

به گزارش فارس «نیک رینولدز» محقق جنگ زمینی به فایننشال‌تایمز گفت در بسیاری از مواقع آموزش نظامی ارائه‌شده غرب انتظارات کی‌یف را برآورده نکرده است. به گفته وی، اوکراین می‌خواهد نیروهایش با‌ تانک‌ها، خودروهای زرهی، مهمات و پهپادها در شرایطی که با میدان نبرد واقعی مطابقت دارد که می‌تواند در عین حال خطرآفرین باشد، تمرین کنند؛ اما کشورهای اروپایی تاب کمی برای حوادث حین آموزش دارند و این رویکرد با الزامات کی‌یف برای افراد تحت آموزش مطابقت ندارد. یکی از مربیان آلمانی گفت با فرماندهان مسن‌تر اوکراینی که آموزش نظامی را در دوران شوروی دریافت کرده‌اند و فکر می‌کنند بهتر می‌دانند، تنش‌هایی داشته است. به گفته «مارتین بون» سرتیپ هلندی که معاون ماموریت آموزش چندملیتی اتحادیه اروپاست، «اما چالش شماره یک برنامه اروپاییِ آموزش نیروهای اوکراینی برای استفاده از تجهیزات غربی، کمبود مترجم است». بون گفت: چالش بزرگ ترجمه کلماتی است که در زمینه نظامی و فنی استفاده می‌شود… کلماتی که در زندگی روزمره کاربردی ندارد. براساس این گزارش مشکلات زبانی همچنین مانع برنامه آموزش استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ که اکنون در دانمارک در جریان است، شده است. «سابرینا سینگ» سخنگوی پنتاگون هفته گذشته هشدار داد تا زمانی که خلبانان اوکراینی نتوانند به درستی انگلیسی صحبت کنند، آمریکا چراغ سبز ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین را به اروپا نخواهد داد. اواسط مرداد نیز پایگاه آمریکایی «پولیتیکو» به نقل از منابع مطلع گزارش داد تلاش‌های غرب برای آموزش هدایت جنگنده‌های پیشرفته اف-۱۶ به خلبانان اوکراینی به‌دلیل مهارت‌های ضعیف زبان انگلیسی آنها به مانع خورده است.

اظهارات ماکرون

جنگ اوکراین ضعف‌های امنیتی اروپا و وابستگی آن به آمریکا را نیز بیش از پیش عیان کرده است موضوعی که به‌شدت فرانسه نگران آن است. ماکرون روز دوشنبه در جمع سفرای این کشور تلویحاً درباره تضعیف اروپا هشدار داد و خواستار ترتیبات جدیدی امنیتی در اروپا و مجموعه غرب شد.

به گزارش فارس، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه گفت که کشورش مصمم است تا شرکای اروپایی را متقاعد کند که دستیابی به توافقات امنیتی راهبردی جدید، موضوعی بسیار ضروری است. وی که این سخنان را جریان کنفرانس سالانه سفرای فرانسه در پاریس مطرح می‌کرد، گفت: «باید نزد فرانسه اراده‌ای برای ایجاد این توافقات و امضای آنها وجود داشته باشد. منظور من متقاعد کردن شرکای اروپایی درباره ضرورت چنین توافقاتی است که چارچوبی را برای تمام تسلیحات و فعالیت‌های نظامی در اروپا قرار می‌دهد». ماکرون اضافه کرد: «آماده‌سازی صلح طولانی‌مدت در اوکراین باید با تقویت توانایی‌های دفاعی کشورهای اتحادیه اروپا همراه باشد و در این راستا، با اولاف شولتز صدراعظم آلمان در زمینه پروژه‌های دفاعی مشترک از جمله توسعه جنگنده‌های جدید برای آینده همکاری خواهیم کرد. ماکرون با اشاره به قدرت‌های جدید در حال ظهور که وارد عرصه بین‌المللی می‌شوند، گفت که ساختار کنونی جهان در حال پیچیده‌تر شدن بوده و در نتیجه خطرات بیشتری را برای غرب و اروپا ایجاد خواهد کرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چرا می‌گوییم غربگرایان زبان دنیا را بلد نیستند؟

غربگدا های داخلی

اظهارات جدید اوکراین درباره ارتش اجاره‌ای این کشور «از 50 کشور سرباز داریم»

افسران و مزدورانی از آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان در ارتش اوکراین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.