سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / خبرهای خوب اقتصادی از حیاط دولت

خبرهای خوب اقتصادی از حیاط دولت

خروج بانک‌های دولتی از زیان‌دهی، پرداخت مطالبات گندمکاران به زودی، افزایش تعداد دهک‌‌های مشمول افزایش یارانه، هدف‌گذاری برای ۴۰۰ هزار موتور برقی و ۵۰ هزار تاکسی در تهران از جمله خبرهای خوب اقتصادی بود که دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت از سوی دولتمردان مطرح شد.

اعضای هیئت دولت در حاشیه جلسه روز چهارشنبه خود با حضور در حیاط دولت به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

خاندوزی: برای اولین بار بانک‌های دولتی  از زیان‌دهی خارج شدند

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در حاشیه نشست هیئت دولت، گفت: برای اولین بار پس از سالها بانک‌های دولتی به غیر از بانک سپه از زیان‌دهی خارج شدند.

وی افزود: در سالی که دولت مسئولیت را به دست گرفت بانک‌های ملی، کشاورزی، توسعه تعاون و سپه زیان‌ده بودند اما سود تمامی بانک‌های دولت را صرف خود کرده بود.

خاندوزی تاکید کرد: با تدابیر ما در سال ۱۴۰۱، روز گذشته از عدد ۵۰۰ میلیارد تومان زیان بانک‌های دولتی به ۷۰ هزار میلیارد تومان سود بانک‌ها رسیدیم که در انضباط مالی بی‌سابقه است.

وزیر اقتصاد گفت: فقط بانک سپه بانک زیان‌ده است و بقیه بانک‌های دولتی به سوددهی رسیده‌اند. امیدواریم بانک سپه نیز با اقدامات انجام شده در سال 1402 از زیان‌دهی خارج شود.

منظور: به‌زودی ۵۰ هزار میلیارد تومان  به گندمکاران پرداخت می‌شود

داود منظور، رئیس‌سازمان برنامه و بودجه نیز در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت، گفت:‌ تاکنون ۷۲ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی گندم از کشاورزان انجام شده و به زودی ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر به آنان پرداخت می‌شود.

وی افزود: تاکنون نتوانسته‌ایم اعتباری برای خرید قیر راه‌های روستایی تخصیص بدهیم به دلیل آنکه ما به التفاوت هر تن قیر با بازار زیاد است.

رئیس‌سازمان برنامه و بودجه، گفت: قیمت هر تن قیر در بودجه ۷.۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده که با رقم ۱۶ میلیون تومان در بورس کالا تفاوت زیادی دارد.

مرتضوی: تعداد دهک‌های مشمول افزایش یارانه از ۳ به ۵ دهک افزایش می‌یابد

همچنین، سید صولت مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت:‌ اگر خانوارهای ۵ دهک ابتدایی، از ۱۱ قلم مشمول کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند، به آنها ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی داده می‌شود.

وی درباره احتمال تغییر دهک‌بندی خانوارها اظهار داشت: وزارت رفاه آزمون وسع را بررسی می‌کند و احتمال اینکه تغییراتی در دهک‌بندی‌ها صورت بگیرد یعنی عده‌ای از دهک‌های بالا به دهک‌های پایین یا برعکس بروند، وجود دارد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: کسانی که به هر طریقی یا ثبت‌نام نکرده‌اند و یا جزو دهک ۱۰ قرار گرفته‌اند و یارانه به آنها تعلق نمی‌گیرد و یا نسبت به دهک‌بندی‌شان اعتراض دارند، می‌توانند به سامانه مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند.

مرتضوی درخصوص کالابرگ هم توضیح داد: هر کسی که در ۵ دهک نخست قرار داشته باشد و یا در آینده در این ۵ دهک قرار بگیرد مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومان خواهد شد، این موضوع در دست بررسی است و احتمالا ظرف ۱۰ تا ۱۵روز آینده نتایج آن اعلام خواهد شد.

وی گفت: مطالبات معوق همه صندوق‌های تحت مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود ۲۱۰ همت است و تکلیف دوباره‌ای در بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده و ۷۰ همت هم امسال دولت پرداخت می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در جلسه کمیسیون اقتصادی که همین هفته برگزار شد این موضوع به تصویب رسید که سهام برخی از شرکت‌هایی که در لیست واگذاری قرار دارند بابت مطالبات سازمان تامین اجتماعی به همین سازمان واگذار شود.

وی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲، با هیچ مانعی برای پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان مواجه نیستیم و حتی یک ریال تسهیلات، استقراض و مازاد برداشت از بانک‌ها نداریم و این مسئله مدیریت شده است.

مرتضوی تصریح کرد: با توجه به  درآمد شرکت‌ها و توجه ویژه دولت به صندوق بازنشستگی کشور و تامین اجتماعی تعهداتی که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برای دولت ایجاد شده است به طور مرتب در حق صندوق‌ها پرداخت شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از توجه شخص رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور و همراهی سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی و نفت قدردانی کرد.

صحرایی: تاثیر معدل در کنکور سراسری در راستای عدالت آموزشی است

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش نیز در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت، تأکید کرد: منافع ملی را بر منافع عده‌ای خاص ترجیح می‌دهیم. حتی یک مورد لو رفتن سؤالات را نداشتیم.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تاثیر معدل در کنکور سراسری در راستای عدالت آموزشی است.

وی گفت: مدارس دولتی که طبق شیوه نامه ثبت‌نامی ابلاغی از سوی آموزش و پرورش عمل نکنند خلاف کرده‌اند و با آنها برخورد خواهد شد.

همچنین، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حاشیه نشست هیئت دولت با بیان اینکه بیشتر مصوبات جلسه هیئت وزیران ناظر به اصلاح نکات اعلامی از سوی هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین بود، عنوان کرد: آیین نامه نحوه جبران خسارت‌های وارده به کارکنان نیروی انتظامی یکی از آئین نامه‌هایی بود که به تصویب رسید؛ در این آیین نامه چگونگی پرداخت دیه یا جبران خساراتی که احیاناً در حین ماموریت یا انجام وظایف کارکنان عزیز نیروی انتظامی به آنها وارد می‌شود، تعیین شده است.

وحیدی: زائران اربعین بیشتر از مرز تمرچین تردد کنند

احمد وحیدی، وزیر کشور هم در حاشیه نشست هیئت دولت، با بیان اینکه هیچ کدام از مرزهای کشور مشکل ندارند، گفت: مرز تمرچین چون هوای بهتری از نظر گرما دارد توصیه شده از آن‌جا بیشتر تردد کنند.

وزیر کشور همچنین با‌اشاره به قیمت بلیت هواپیما در ایام اربعین، تاکید کرد: قیمت بلیت هوایپمای اربعین ۸ میلیون تومان تعیین شده و خارج از آن نباید صورت بگیرد و در همین راستا، وزارت راه و سازمان هواپیمایی مصمم هستند با متخلفین فروش بلیط هوایپیما برخورد کنند.

وی درباره طرح آبرسانی به زابل، خاطرنشان کرد: در مورد آبرسانی به زابل به‌ شدت در تلاش هستیم‌. البته برخی از پروژه‌ها ممکن است زمان‌بر باشد ولی از موضوعات جدی و در دستور کار ما است.

وحیدی درباره پیش‌ثبت‌نام چهره‌های سیاسی در انتخابات و اینکه آیا آماری از پیش‌ثبت‌نام آنان وجود دارد یا خیر، گفت: چهره‌بودن یا نبودن کاندیداها به ارزش‌گذاری منجر می‌شود و ما نمی‌خواهیم این اقدام را انجام دهیم اما باید بگویم که از همه طیف‌های فکری در انتخابات پیش‌ثبت‌نام کردند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات وزارت کشور برای راهپیمایی اربعین، بیان داشت: کارها در حال انجام است. مشکلی در سامانه سماح داشتیم که از دیروز یک سامانه هم سازمان حج و زیارت راه‌اندازی کرد و امیدواریم امروز مشکل سامانه اصلی هم رفع شود.

وزیر کشور در پاسخ به پرسشی درباره درگیری بین آمر به رعایت حجاب و فرد دیگری در شیراز و اینکه آغازکننده درگیری آمر به رعایت حجاب بوده است، تأکید کرد: نه، این حرف غلط است به این دلیل که قوه قضائیه برای کسی حکم داد که به آمر رعایت حجاب حمله کرده بود. این گزارش غلط است و آمر به رعایت حجاب براساس اصول تذکر داده و فرد مقابل او خلاف عمل کرده بود.

وحیدی در پاسخ به پرسشی درباره بازداشت عکاس ایرانی از سوی طالبان، گفت: دولت حتماً این موضوع را پیگیری می‌کند اما جزئیات این موضوع مربوط به وزارت خارجه می‌شود.

وزیر کشور در پاسخ به پرسشی درباره شکل‌گیری صف‌های طولانی در پمپ‌ بنزین‌ها، اظهار داشت: اتفاق مهمی نبوده است. وزارت نفت تدابیری برای ساماندهی بهتر کار خود انجام داده بود و در چند نقطه صف درست شد که با تدبیر انجام شده، این مشکل هم حل شد. برخلاف مصرف بسیار بالای بنزین، وزارت نفت به ‌خوبی ‌نیازها را تأمین کرده و مشکلی از این جهت نداریم، هرچند تأکید ویژه به کاهش مصرف و بهینه‌‌سازی آن وجود دارد.

اوجی: سوخت جایگاه‌های بنزین تامین است

جواد اوجی، وزیر نفت نیز اظهار داشت:‌ به طور جدی یک کار مشترکی را بین وزارت نفت، وزارت صمت و شهرداری تهران درخصوص کاهش آلایندگی هوای تهران را پیگیری می‌کنیم تا به زودی عملیاتی شود.

به گزارش فارس، وی افزود: ما در این طرح برقی‌شدن خودروهای عمومی اعم از تاکسی‌ها و وانت بارها را پیگیری می‌کنیم.‌اشخاص و سرمایه‌گذارانی که در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، وزارت نفت تقبل کرده تا سوخت صرفه‌جویی شده از این طریق را با پرداخت حواله سوخت و یا پرداخت معادل قیمت آن سوخت به نرخ فوب خلیج‌فارس به سرمایه‌گذار انجام شود. این مسئله انقلابی در صنعت خودرو‌سازی کشور و کاهش آلاینده‌های هوای شهر تهران به وجود می‌آورد.

وزیر نفت از افزایش تولید نفت خام ایران به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز خبر داد و گفت: تا پایان شهریورماه با افزایش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای به عدد ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه خواهد رسید.

وی ادامه داد: طی ۴ ماه اول سال ۱۶ درصد بیشتر گاز به نیروگاه‌ها دادیم یعنی روزانه ۳۶ میلیون متر مکعب به نیروگاه‌ها داده شد که در پی آن ظرفیت ۲۰ میلیون لیتر سوخت مایع آزاد شده است.

اوجی بیان داشت: در تمامی جایگاه‌های بنزین کشور عملیات سوخت‌گیری و سوخت رسانی انجام می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه به‌دنبال بی‌اثر کردن تحریم نفت در ماه‌های آینده هستیم، تصریح کرد:‌ هر میزان تشخیص می‌دهیم نفت تولید و صادر خواهیم کرد.

هیچ‌گونه افزایش قیمت سوخت نداریم

وی درخصوص بنزین و تامین آن برای کشور، افزود: هیچ‌گونه بحث افزایش قیمت سوخت نداریم و سوخت جایگاه‌های بنزین تامین است. همه پالایشگاه‌های ما با ظرفیت کامل فعال هستند و ۱۵۰ میلیون لیتر بیشتر از ۴ ماهه سال گذشته ذخایر بنزین داریم.

اوجی اعلام کرد که در تمام جایگاه‌های سوخت عملیات سوخت‌رسانی طبق روال عادی در جریان است و فضایی که رسانه‌های معاند به آن دامن زده بودند، خنثی شد.

وی ادامه داد: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و از مردم می‌خواهم با تنظیم موتور و باد لاستیک خودروهای شخصی خود به کاهش مصرف بنزین کمک کنند.

وزیر نفت همچنین از کاهش مصرف بنزین از روزی ۱۳۷ میلیون لیتر در ماه گذشته به ۱۱۳ میلیون لیتر خبر داد.

زاکانی: برنامه‌ریزی برای تحویل 50 هزار تاکسی برقی به تهران انجام شده است

علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت، گفت:‌ وزرای نفت و صمت یک کار بسیار بزرگ را در دستور کار قرار دادند که طی آن، ۴۰۰ هزار موتور برقی و ۵۰ هزار تاکسی برقی و یک ‌هزار اتوبوس برقی را تا به امروز برای تهران هدف‌گذاری کردند.

وی افزود: بخشی از زیرساخت‌های برقی‌کردن خودروهای عمومی در تهران فراهم شده و توسعه زیرساخت‌های آن تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

زاکانی با بیان اینکه موضع ما ایمنی بخشی به وضعیت موجود است، گفت: موضع ما این است که در کوتاه مدت و با همکاری عزیزان در بازار ایمنی بخشی داشته باشیم.

شهردار تهران بیان داشت: ان‌شاءالله بتوانیم مراکز جامع اقتصادی را بنیان گذاشته که هم از جنبه ایمنی بازار تهران برخوردار می‌شود و کار بزرگی نیز انجام خواهد شد.

وی در پاسخی مبنی بر علت ساخت و سازهای غیرمجاز در خلازیر، گفت: در این منطقه، حدود ۱۸۰ مورد وجود دارد که خودشان نیز به تخریب آنان اقدام کرده‌اند.

زاکانی همچنین در این موضوع اظهار داشت: در این‌جا ملک وقفی است نه دولتی و نه شخصی. از سوی دیگر از سالیان قبل این کار انجام شده و نزدیک به ۶ هزار پلاک ساخته شده که بالغ بر ۹۰ درصد آن غیرقانونی است. اما در این دولت و از سال گذشته و از زمان فتنه و آشوب‌هایی که در تهران صورت  گرفت در این منطقه ساخت و ساز غیر قانونی تشدید شد.

وی با بیان اینکه ما در کمیسیون ماده ۵ ساخت و ساز در این منطقه را ضابطه‌مند کردیم، گفت: اکنون ساختمان‌هایی که با ضابطه تعیین شده همخوانی داشته باشند، می‌توانند در این منطقه بمانند و بقیه باید تخریب شوند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چرا دهه ۹۰ را دهه از دست رفته می‌خوانند؟/ دولت‌های روحانی چه فرصت‌هایی را از کف دادند؟

دوره هشت ساله دولتداری حسن روحانی با توجه به آمار و ارقام از جمله زمان‌هایی بود که کشورمان فرصت‌های نابی را از دست داد.

آغاز اجرای رایگان بیمه اجتماعی مادران روستایی و عشایری

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.