سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / حجم صادرات نفت به چین شکسته شد

حجم صادرات نفت به چین شکسته شد

عربستان در سال ۲۰۲۲ بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت چین بود، حالا اما بر اساس گزارش کپلر صادرات نفت ایران به چین به بالاترین رقم در حداقل یک دهه اخیر رسیده است.

صادرات نفت ایران در دولت سیزدهم توانسته است رکورد جدیدی را به ثبت رساند؛ به‌طوریکه بر اساس گزارش اخیر موسسه کپلر، ایران رکورد ۱۰ ساله صادرات نفت به چین را زده است.

نگاهی به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی نشان‌دهنده، قدرت ارتباط‌گیری دولت با سایر کشورها و چه‌بسا عملگرایی آن را نشان می‌دهد.

البته اقدام و عمل نیز مراتبی دارد. زمانی که عمل‌گرایی تنها تک‌جانبه بوده و معطوف به مذاکره و توافق باشد، همواره تحریم‌ها نیز جلوی دولت را گرفته و موجب بازدارندگی آن نیز می‌شود. حالا اما اگر دولت اقدام و عمل را معطوف به سیاست چندجانبه‌گری کند و تمام تخم‌مرغ‌هایش را در یک سبد نچیند، می‌تواند در عرصه بین‌الملل نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

دولت روحانی یکی از همان دولت‌هایی بوده که تنها دغدغه‌اش را از پشت میز بیان می‌کرد اما همت بلند شدن از صندلی را نداشت. همین امر نه تنها موجب شد تا هیچ اقدام مثبتی از سوی دولت انجام نشود بلکه این توهم نیز برایشان باقی ماند که اقدامات دولت سیزدهم، همگی مدیون سیاست‌های پشت‌میزی آن‌ها بوده است.

گسترش روابط بین‌الملل و صادرات نیز یکی از همان موضوعاتی بوده که دولت پیشین همواره مدعی آن بود اما عملکرد دولت سیزدهم توانست مهر تاییدی بر عدم توانایی دولت روحانی در این حوزه بزند. در واقع با روی کار آمدن دولت سیزدهم نه توافقی با آمریکا صورت گرفت و نه سایه تحریمی از بالای سر کشور برداشته شده است اما با این حال اخبار مثبت و امیدوارکننده‌ای از جانب دولت منتشر می‌شود که تنها خشم طیف هم‌فکر روحانی را به همراه دارد.

نمونه‌ای از این خشم را می‌توان در صحبت‌های ابوطالبی، مشاور سیاسی دولت روحانی درک کرد. وی در گفت‌وگویی مدعی شده است که چین نیز به دیپلماسی جهانی علیه ایران پیوسته است و این ادعا را با سوال «آیا سردرگمی استراتژیک در سیاست خارجی و ناکارآمدی دیپلماتیک در استراتژیک خواندن روابط ایران و چین معنایی جز این دارد؟» مطرح کرده است.

با این وجود اما نگاهی به روابط میان ایران و چین حاکی از موضوعی دیگر است. فارغ از تمامی توافقات میان این دو کشور، میزان صادرات نفت ایران به چین می‌تواند اثبات خوبی در این قضیه باشد. عربستان در سال ۲۰۲۲ بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت چین بود که با ارزان فروشی، رقم ۱.۷ میلیون بشکه در روز را ثبت کرده بود. حالا اما بر اساس گزارش موسسه کپلر صادرات نفت ایران به چین به بالاترین رقم در حداقل یک دهه اخیر رسیده است. 

بر اساس برآوردهای کپلر، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان یعنی چین، در این ماه حدود ۱.۵ بشکه نفت در روز از ایران وارد کرده است که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۳ به شمار می‌رود. 

گفتنی‌ست که توهمات این مشاور روحانی معطوف به این مورد نبوده و قبلا نیز در مطلبی که به گمان خویش دست به یک اکتشاف تاریخی زده، نوشته بود «چین به دنبال منافع خویش است!» همچنین وی ادعا کرده بود «چین با آمریکایی‌ها آمریکایی، با عرب‌ها عربی و با ایرانی‌ها ایرانی می‌رقصد.» گویا حمید ابوطالبی انتظار داشته است چین غلام حلقه به گوش یکی از این کشورها شود، همان تصوی که برای ایران به نسبت آمریکا داشت!

با این حال مشخص است که ابوطالبی درک درستی از چین و رویکردهایش ندارد، همانگونه که از غرب به سرکردگی آمریکا درک درستی نداشت و نتیجه آن شد قرارداد یک‌طرفه برجام که هنوز کشور در باتلاق آن گرفتار است.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آیا موشک‌های ایرانی حجم تخریب پایینی داشته‌اند؟

صهیونیست‌ها برای حفظ روحیه شهرک‌نشینان خود به دروغ و تناقض روی آوردند.

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.