سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / صف طولانی در اوکراین برای فرار از جنگ به روایت فایننشال تایمز

صف طولانی در اوکراین برای فرار از جنگ به روایت فایننشال تایمز

روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» از بازار داغ رشوه، برای دریافت معافیت از جنگ در اوکراین خبر داده است، آن هم درست یک روز بعد از خبر اخراج صدها مسئول فاسد سربازگیری به دستور زلنسکی!

این روزها بازار افشاگری در‌باره فساد مسئولین دولتی در اوکراین حسابی داغ است. فسادی که یک سرش به فرار گسترده مردم اوکراین از جنگ خانمان‌سوز این کشور برمی‌گردد. روز جمعه رسانه‌های این کشور خبر دادند که «زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین تمامی رؤسای سربازگیری این کشور را با هدف ریشه‌کن کردن «سیستم فاسدی که به ویژه به سربازان وظیفه اجازه فرار از ارتش می‌دهد» اخراج کرده است. زلنسکی اعلام کرده بود «ثروت‌اندوزی غیرقانونی»، «سودهای غیرقانونی» و «جابه‌جایی غیرقانونی سربازان وظیفه از مرزها» از عوامل برکناری تمام کمیسرهای این کشور نظامی بوده است. در جزئیات تازه‌ای از این فساد گسترده روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز گزارش داده هزاران مرد اوکراینی مبالغ هنگفتی را به عنوان رشوه پرداخت کرده‌اند تا در جریان جنگ میان کی‌‌یف و مسکو به خدمت سربازی نروند.

خروج مردان از اوکراین ممنوع!

براساس گزارش روزنامه فایننشال‌تایمز، در طول جنگ اوکراین، هزاران اوکراینی توانسته‌اند از طریق طرح‌های مختلف از خدمت سربازی فرار کنند. کی‌یف برای اولین بار در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند 1400)حکومت نظامی را وضع کرده و مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله را از خروج از این کشور منع کرد، اما این اقدام تنها به اقدامات مفسدانه بیشتر دامن زد. به گزارش ایسنا «فایننشال‌تایمز» با استناد به یافته‌های مقامات اوکراینی از تحقیقاتی در مورد فساد گزارش داد که یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای فرار از سربازی، خرید اوراق معافیت پزشکی به مبلغ حدود ​​۶۰۰۰ دلار است. این نشریه انگلیسی با استناد به تازه‌ترین آمار رسمی خاطرنشان کرد، هزاران مرد اوکراینی همچنین تلاش کرده‌اند به‌طور غیرقانونی کشورشان را ترک کنند و حدود ۱۳هزار و ۶۰۰ تن در نزدیکی گذرگاه‌های مرزی و ۶۱۰۰ تن دیگر در ایست‌های بازرسی با مدارک جعلی دستگیر شده‌اند. بر اساس این گزارش ماه گذشته «یوگنی بوریسوف»، رئیس‌مرکز جذب نیرو در منطقه «اودسا» به اتهام ارتشا و فراری‌دادن مردان اوکراینی از سربازی بازداشت شد. او به دریافت بیش از 5 میلیون‌دلار رشوه متهم است و ظاهرا گزینه‌هایی از ۲۰۰۰ دلار تا ۱۰ هزاردلار برای فرار از خدمت سربازی ارائه داده بود. طبق گزارش فایننشال‌تایمز، این مقام سابق با استفاده از این پول‌های غیرقانونی، زندگی لوکسی برای خانواده‌اش فراهم کرده و به عنوان نمونه، آنها در دسامبر گذشته(دی 1401) ویلایی به ارزش ۴.۲ میلیون یورو در اسپانیا خریداری کردند و در کنارش دارایی‌های لوکس دیگری هم خریدند. فایننشال تایمز می‌افزاید: جدای از رسوایی‌های فساد، تلاش‌ برای جذب نیرو همچنین با اقدامات خشونت‌آمیز مقامات اوکراینی خدشه‌دار شده است. کی‌یف برای جبران تلفات سنگین نیروهایش در میدان جنگ تقلا می‌کند و در همین حال ویدیوهای نگران‌کننده متعددی از تکنیک‌های جذب نیرو منتشر شده است.طبق این ویدیوها، افسران مسئول جذب نیرو به صورت تصادفی در حال تعقیب مردان اوکراینی در خیابان‌ها هستند تا به آنها اخطار بدهند و در ادامه آنها را با خشونت بازداشت کرده و حتی مورد ضرب و جرح قرار دادند. بنا بر گزارش‌ها، بسیاری از این سربازان تنها چند روز پس از «ثبت‌نام برای خدمت سربازی» به این شکل در جنگ کشته شدند.

پاییز سخت

همزمان با بازار داغ افشاگری‌ها درباره فساد در اوکراین وزیر امور خارجه این کشور هم تلویحاً اذعان کرد که کی‌یف از سوی کشورهای غربی برای مذاکره تحت فشار است. به گزارش فارس، «دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین گفت در حالی که این کشور احتمالاً به سوی مذاکره با روسیه سوق داده می‌شود، به سمت فصل سیاسی بسیار دشواری می‌رود. او قول داد هر کاری برای مقاومت در برابر تلاش‌ها برای وادار کردن اوکراین به یافتن راه‌حل دیپلماتیک درخصوص بحران جاری انجام دهد. به گزارش رسانه‌های اوکراینی، وزیر خارجه این کشور گفت: به همه هشدار می‌دهم فصل سیاسی بسیار دشواری خواهد بود. این صداها [درخواست برای گفت‌وگو] بلندتر می‌شود. هر کاری را در چارچوب قوانین بین‌المللی و کیفری انجام خواهیم داد تا اطمینان یابیم این صداها محو می‌شود.کی‌یف مکررا هر گونه احتمال گفت‌وگو با روسیه را رد کرده و «ولودیمیر زلنسکی حتی پاییز گذشته قانونی را معرفی کرد که صراحتاً چنین اقدامی را ممنوع می‌کند. در طرف دیگر، مسکو گفته آماده مذاکرات معنادار برای حل‌وفصل بحرانی است که یک سال‌ونیم ادامه داشته است. اظهارات وزیر خارجه اوکراین واکنش «سرگئی تسکوف» سناتور روس که کریمه را در مجلس علیای این کشور (شورای فدراسیون) نمایندگی می‌کند، به همراه داشت وی برداشت «کولبا» درباره پاییز پیش‌رو را مورد تمسخر قرار داد و گفت این دیپلمات و رهبری اوکراین به طور کلی در واقع نگران تمام شدن کمک‌های غرب هستند.

بایدن بدون راهبرد

تارنمای آمریکایی «هیل» نیز در گزارشی با انتقاد از سیاست خارجی بایدن در جنگ اوکراین نوشت:«جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا راهبردی روشن در جنگ اوکراین نداشته و مسیر دشواری را تا انتخابات آینده ریاست جمهوری کشورش در پیش دارد. »

به گزارش ایرنا «هیل» نوشت: «مسئله نگران‌کننده در دولت بایدن، وجود اختلافاتی در سیاست امنیت ملی است که می‌تواند در انتخابات سال ۲۰۲۴ نقش نابودکننده‌ای داشته باشد. مهم‌ترین نگرانی امنیتی آمریکا در حال حاضر، اوکراین است و تیم بایدن سیاست مشخصی از همان ابتدا درباره آن نداشت به طوری که بعد از مصالحه‌ها و عقب‌نشینی‌های اولیه این سیاست با به راه‌انداختن هیاهو دنبال شد. »

مربیان نظامی به درد نخور

یک پایگاه خبری انگلیسی هم به مسئله آموزش ضعیف نیروهای اوکراینی در میدان نبرد توسط ناتو پرداخته است. پایگاه خبری انگلیسی «اُپن دموکراسی» دراین باره نوشته است: «آموزش غربی اغلب محدود است زیرا مربیان آموزشی هرگز تجربه جنگی شبیه به جنگ روسیه-اوکراین را نداشته‌اند.»

افسر ارتش اوکراینی با نام مستعار «داچمن» به این پایگاه خبری گفت: نمی‌خواهم علیه شرکایمان چیزی بگویم اما آنها درکی از موقعیت ما و این‌که چگونه مبارزه می‌کنیم، ندارند.»براساس این گزارش، حدود ۶۳ هزار نیروهای اوکراینی در غرب عمدتا در انگلیس و آلمان آموزش دیده‌اند. یک منبع انگلیسی به پایگاه خبری «اُپن دموکراسی» گفت، همه این نیروها یک دوره ۳۵ روزه فشرده مخصوص سربازان مبتدی را گذرانده‌اند.«نیک رینولدز» محقق ارشد در‌اندیشکده امنیتی و دفاعی«RUSI »مستقر در لندن با ‌اشاره به آموزش نیروهای اوکراینی عنوان داشت: آموزش ارائه شده توسط غرب، امن‌تر بود اما چندان قابل مقایسه با جنگ واقعی نبود. اگرچه ما مقررات امنیتی زیادی داریم اما آنها با آمادگی کمتری وارد میدان نبرد می‌شوند و همین مسئله موجب ایجاد خطرات شده و وقوع‌اشتباه را حین عملیات جنگی افزایش می‌دهد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

زمین‌های رایگان قانون جوانی جمعیت

۱۰۰ هزار خانواده همچنان در صف انتظار

تلاش‌های آمریکا برای نجات اوکراین و اسرائیل با تصویب کمک 95 میلیارد دلاری در مجلس نمایندگان

نجات اوکراین و رژیم صهیونیستی از شکست در جنگ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.