سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که بنا بود تامین آب کشور هم به برخی مسائل خارجی گره بخورد و برق در سیم‌ها و گاز در بخاری‌ها نباشد

در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که بنا بود تامین آب کشور هم به برخی مسائل خارجی گره بخورد و برق در سیم‌ها و گاز در بخاری‌ها نباشد

ناترازی برق کشور در طول دو سال گذشته به ۸ هزار مگاوات کسری کاهش پیدا کرد. نرخ بیکاری در ۲ سال دولت سیزدهم بیش از ۴.۴ درصد کاهش پیدا کرده و تعداد شاغلان کشور یک میلیون نفر افزایش یافته است.

روز چهارشنبه با هدف ارایه گزارش عملکرد تیم اقتصادی دولت سیزدهم، نشستی با حضور سخنگوی اقتصادی دولت به همراه رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شد.

سیداحسان خاندوزی، علاوه بر ارایه گزارش عملکرد دولت، در حوزه فعالیت اقتصاد کلان، سیاست های پولی و مالی و برنامه و بودجه نیز آخرین آمارهای اقتصادی را به خبرنگاران ارایه داد.

خاندوزی: رشد ۶.۷ درصدی تشکیل سرمایه و کاهش ۴.۴ درصدی نرخ بیکاری در کشور

سید احسان خاندوزی در مقدمه نشست خبری خود ضمن تبریک روز خبرنگار بیان داشت: شاید این اتفاق کمتر رقم خورده باشد که بخشی از اعضای تیم اقتصادی دولت همزمان دور یک میز با اصحاب رسانه جمع شوند و ضمن ارائه گزارش عملکرد، پاسخگوی سوالات خبرنگاران هم باشند. در ایام گذشته گاه با همکارانی در حوزه رسانه مواجه بودیم که مبتنی بر برخی از اطلاعات یا نگرش‌های نافذ، ارزیابی بخش اقتصادی کشور را به اطلاع مردم می‌رساند.

خاندوزی با اشاره به بخش واقعی اقتصاد کشور و چشم‌انداز رشد و مبانی اقتصادی کشور گفت: سرمایه‌گذاری‌هایی که اکنون انجام می‌شود در آینده مثمر ثمر خواهد بود.

وی ادامه داد: زمانی در کشور گفته شد که مردم به خادم نیاز ندارند بلکه نیازمند مدیر هستند که ثمره این‌نگاه افول شاخص‌های اقتصادی در دهه ۹۰ شد و در آن مدت نه تنها اقتصاد ایران رشد نکرد بلکه سرمایه‌گذاری حدود ۴۷ درصد کاهشی شد.

خاندوزی بیان کرد: در دهه ۹۰ تشکیل سرمایه ثابت در حوزه ساختمان ۴۱ درصد کاهش یافت و در نتیجه ظرفیت رشد بلندمدت اقتصاد تضعیف شد. همچنین سرمایه ثابت حوزه ماشین آلات حدود ۶۱ درصد کاهش داشت.

سخنگوی اقتصادی با بیان اینکه تلاش دولت این بود که بنیان های رشد بلند مدت اقتصاد کشور را اصلاح کند، خاطرنشان کرد: براساس آمار در زمینه سرمایه‌گذاری ماشین آلات و بخش ساختمان روند دهه ۹۰ تغییر یافت و در سال ۱۴۰۱ با حدود ۶.۷ رشد سرمایه‌گذاری مواجه بودیم که از این عدد ۱۵.۳ افزایش رشد تشکیل سرمایه ثابت در ماشین آلات و ۱.۲ درصد در حوزه ساختمان بوده است.

وی تصریح کرد: در ادوار قبل بخش زیادی از شاخص‌های رشد و افزایش قیمت‌ها در کشور دچار سخت جانی شد که نه رشد به راحتی افزایش داشته و نه تورم به راحتی کاهش پیدا کرده است که ناشی از این بود که اقتصاد ایران در دام و تله رشد منفی و پایین گرفتار شده است و امید است با تدابیر دولت سیزدهم شاهد خروج از رشد پایین و سرمایه گذاری منفی باشیم.

خاندوزی با اشاره به روند اشتغال در دولت سیزدهم گفت: تورم در کنار مساله بیکاری دو اصل مهم اقتصادی است، در ایجاد اشتغال طی سنوات گذشته تحرک جدی در سیاست اشتغال زایی به چشم‌ نمی‌خورد و نرخ بیکاری و اشتغال قفل بود و دولت گذشته ایده ویژه ای جز معطل نگه‌داشتن اقتصاد و پرتاب کردن مشکلات به سمت آینده نداشت.

وی اظهار داشت: با اقدامات دولت طی دو سال گذشته انگیزه ورود به کار افزایش یافت و به این معنا که همزمانی نرخ مشارکت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری حاکی از این است که مجموع متغیرهای بازار کار به سمت خوبی در حرکت است. عدد ۸.۲ نرخ بیکاری بهار امسال نشان از آن دارد که نرخ بیکاری ۴.۴ کاهش یافته و شاغلان کشور افزایش حدود یک میلیون نفری داشته اند.

خاندوزی به شاخص رشد اقتصادی اشاره کرد و آن را مهمترین متغیر در سنجش وضعیت اقتصاد دانست و گفت: طبیعی است بدانیم کشوری که نزدیک به یک دهه نرخ رشد اقتصادی نزدیک صفر را تجربه کرده، چه مشکلاتی بر سر اقتصاد آن کشور و درآمد سرانه آمده است.

وی ادامه داد: مقایسه متوسط رشد نرخ اقتصادی کمتر از یک درصد در طول هشت سال قبل با رشد اقتصادی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نشان می دهد این نرخ بیش از چهار درصد افزایش داشته و بیانگر اراده و اولویت تیم‌ اقتصادی دولت در بخش حقیقی اقتصاد است به این معنا که از طریق تدابیر سیاست های اقتصادی در قالب بودجه سنواتی و بازگشت به مسیر مثبت، تغییر ریل از صفر به نرخ‌ مثبت رخ داده است البته که ما هنوز می دانیم وضعیت ایده‌آل نیست و بسیاری از خانواده های ایرانی دچار مشکل، به ویژه بیکاری هستند. اما با توجه به شاخص‌های عنوان شده در حوزه سرمایه‌گذاری روند به سمت بهبود در حرکت است.

وی کمک به بخش تولید در فضای خرد اقتصادی و بازار و بنگاه‌ها را مورد توجه قرار داده و گفت: از دولت ها توقع می‌رود در سطح سیاست کلان متوقف نشوند.

خاندوزی با اشاره به مجوز های کسب و کار بیان کرد: تا دو سال قبل جوانان برای کسب مجوز ماه ها در صف‌های دریافت و رفت و آمدهای زمان‌بر و روندهای نامناسب معطل می شدند اما اولین‌ گام دولت در این زمینه شفاف کردن شروط مجوزها در دستگاه‌های صادرکننده کشور بود. این پروژه بزرگی بود که ابعاد سیاسی و اقتصادی پیچیده‌ای دارد و این دستور شخص رئیس جمهور بود تا کسب و کار تسهیل شود. همچنین برخی رسومات بسیار ناپسند مثل شیرینی فلان مدیر یا سایر مسائل پیش‌پای فعالان اقتصادی برطرف شد و مفتخریم که اعلام کنیم این فرایندها به پایان رسیده است.

۶۲۰ هزار مجوز کسب و کار به شکل برخط اعطا شده است

وی با اشاره به اینکه امروز از درگاه ملی مجوزها ۶۲۰ هزار مجوز کسب و کار به کارآفرینان کشور به شکل برخط اعطا شده است، گفت: مجوزهای دستگاهی از طریق درگاه ملی پیگیری می‌شود و تا آخر وقت امروز صد هزارمین پروانه کسب و مجوز صنفی از طریق درگاه ملی مجوز کسب و کار به شکل برخط و آنلاین صادر خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی بیان کرد: این مسیر جدیدی است که همه استان‌ها و شهرستان‌های کشور در مسیر این اصلاح قرار دارند و امید است با توسعه کامل و پوشش صددرصدی آن سند بزرگ افتخارآمیز برای تسهیل و کمک به بخش تولید داشته باشیم.

خاندوزی همچنین در خصوص اصلاحات در حوزه نظام درآمدهای پایدار دولت و حوزه مالیاتی گفت: امروز توانسته‌ایم همزمان با کاهش هفت درصدی نرخ‌ مالیات بر تولید کنندگان کشور، دو سال مستمر کاهش هفت درصدی نرخ مالیات از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد که در تاریخ سیاست‌گذاری اقتصادی کشور بی‌سابقه است، ‌ را همزمان با کاهش نرخ مالیات و به جهت سامانه‌مند شدن و هوشمند شدن نظامات اقتصادی هم درآمدهای مدنظر بودجه و هم سهم‌ مالیات از کل منابع دولت را وصول کنیم و اتکای کمتر به درآمدهای نفتی و مقاوم شدن بودجه کشور را هم نسبت به سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: عده‌ای معتقد بودند که اصل بار مالیاتی بر دوش گروه های شفاف و حقوق بگیران و تولیدکنندگان است ولی تلاش دولت این بوده این موازنه را تغییر دهد و مودیانی را شناسایی کند که در طول شناسایی دولت ها قرار نمی‌گرفتند.

به گفته سخنگوی اقتصادی میزان افزایش و شناسایی مودیان تا قبل سال ۱۴۰۰، ۳۶۰ هزار نفر بوده اما طی دو سال اخیر بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مودی جدید شناسایی شده و این اتفاق بی‌سابقه در کاهش فرار مالیاتی است و بنای دولت این است بار مالیات را بر تولیدکنندگان کاهش دهد.

خاندوزی با اشاره به نقش دولت در پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری، تصریح کرد: یکی از منابع و منشاهای مهم تحریک رشد اقتصادی نوع نقشی است که دولت ایفا می‌کند. اگر دولت بتواند از ابزارهای در اختیار خود و همچنین از ابزارهای بخش خصوصی توامان برای افزایش سرمایه‌گذاری و رونق پروژه‌های عمرانی استفاده کند، خروجی آن در شاخص‌های کلان قابل مشاهده خواهد بود.

وی ادامه داد: این اتفاق در بخش خصوصی انجام شده به این معنا که ظرفیت تامین مالی و سرمایه‌گذاری‌های جدیدی که در بورس و صنایع بورسی در سال ۱۴۰۱ صورت گرفته حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بیش از سال قبل از آن بوده که موجب افزایش سرمایه شده است.

سخنگوی اقتصادی گفت: سازمان برنامه و بودجه در سال گذشته بیش از ۲۷۳ هزار میلیارد تومان به بخش عمرانی پرداخت کرده است که با این تفاسیر بیش از صددرصد رقم بودجه عمرانی مصوب محقق شده است.

خاندوزی ادامه داد: اگر بخواهیم اندازه عدد مطلق و نسبی آن را با رقم‌های بودجه‌های عمرانی کشور در سنوات گذشته مقایسه کنیم، تحقق عملکرد در ادوار گذشته به نسبت ۶۰ تا ۷۰ درصد و برخی سال‌ها کمتر از آن بوده است.

وی بیان داشت: در کنار احیای پروژه‌های معطل مانده بخش غیردولتی، تحریک رشد اقتصادی توسط عمرانی بخش دولتی صورت گرفته و موجب شده است که کشور به کارگاه بزرگ ساخت و ساز تبدیل شود این حرف از طریق این اعداد و ارقام آمار پشتیبانی می‌شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه آن عده که در حوزه‌ها شاخص‌های عملکردی، مقایسه‌های اشتباهی را در رسانه‌ها انجام می‌دهند به سالنامه‌های گذشته سازمان برنامه و بودجه مراجعه کنند، گفت: دولت سال گذشته تلاش کرد یک ریال هم استقراض از بانک مرکزی نکند این در حالی است که در سال اول شروع دولت این شاخص بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بود ولی در عین حال رشد ۹۴ درصدی بودجه عمرانی، تأثیر تحریک‌آفرینی بودجه عمرانی را تأیید می‌کند.

سخنگوی اقتصادی دولت درخصوص ناترازی‌های حوزه انرژی و مشخصا برق تصریح کرد: در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که تامین آب و برق کشور نیز به برخی مسائل خارجی گره خورده بود و عده ای تلاش می کردند که برق در سیم‌ها و گاز در بخاری‌ها نباشد و در تابستان دو سال گذشته برنامه‌ریزی‌ها برای قطعی‌های هشت ساعته در نظر گرفته شده بود.

وی تصریح کرد: اگرچه امروز مساله کمبود تامین برق در صنایع و بخشی از حوزه خانگی هنوز وجود دارد ولی عدد ۱۵ هزار مگاوات کسری یا ناترازی برق کشور در طول ۲ سال گذشته از طریق ایجاد ۷ هزارمگاوات ظرفیت جدید، امروز به ۸ هزار مگاوات کسری کاهش یافته است.

خاندوزی میانگین افزایش ظرفیت تولید برق در دولت گذشته را حدود سه هزار مگاوات در سال ذکر کرد و گفت: ناترازی‌های سال گذشته با تلاش و سرعت بیشتری کاهش پیدا کرده است. البته نمی‌خواهم بگویم ادامه مسیر ۱۴۰۰ می‌توانست در موضوع خاموشی‌ها و تامین گاز در کشور ادامه پیدا کند لذا همه تدابیر دولت بر این است که از ناترازی‌های حوزه انرژی با کمترین فشار به مردم و بخش‌های تولیدی کشور عبور کنیم.

خاندوزی درباره مولدسازی دارایی‌های دولت نیز گفت: این از عناوینی است که در چند سال گدشته در بودجه سنواتی مطرح می شد ولی عملکرد اندکی داشت؛ با توجه به کارشناسی های صورت گرفته امیدواریم بخش عمده عدد مصوب بودجه ۱۴۰۲ که چند ده برابر سال قبل است، محقق و متناسب با این تکلیف از ظرفیت‌های جدید هیات عالی استفاده شود

وی با یادآوری اینکه تا پایان تیرماه از محل مولدسازی دارایی‌های دولت ۳ برابر ۴ ماهه اول سال گذشته درآمد وصول شده است، بیان کرد: سرعت مولدسازی در بخش های ارزش‌افزایی و قیمت‌گذاری افزایش خواهد یافت.

وی افزود: با توجه به بازگشایی تالار معاملات اختصاصی و هم‌چنین تسریع روند قیمت‌گذاری، سرعت این مسئله افزایش خواهد یافت.

وزیر اقتصاد ادامه داد: ۱۳۸۷ دارایی مازاد دولت در هیات عالی مولدسازی کشور مصوب شده و به مرحله قیمت‌گذاری رفته است و در ماه‌های آینده به نوبت به فروش خواهد رفت و امیدواریم که عدد گنجانده شده در بودجه محقق شود.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

روایت جعلی بانیان «دهه از دست رفته» از مدیریت ویرانگر دولت گذشته

حسن کلید و دوستان ،بانیان دهه از دست رفته اقتصاد ایران

دولت دنبال تقویت مشارکت مردم در امور اجرایی کشور است

دیدار رئیس جمهور با دانشجویان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.