سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / عقد آریایی؛ به اسم ملی‌گرایی به کام غرب‌زدگی!

عقد آریایی؛ به اسم ملی‌گرایی به کام غرب‌زدگی!

عده‌ای سعی دارند فرهنگ چند هزارساله‌ی غنی ایران و سبک زندگی اسلامی که با تار و پود فرهنگ ایرانی گره خورده است را بازیچه بدعت‌ها و فانتزی‌های خود کنند.

: چند وقتی است که از انتشار فیلم عروسی دو بازیگر مشهور سینمای ایران در فضای مجازی می‌گذرد که بازتاب‌های فراوانی را به همراه داشته است. جدای از تبلیغ تجمل‌گرایی و به رخ کشیدن مراسمی پرهزینه و اشرافی توسط این دو فرد، آن چه در شیوه‌ی برگزاری این مراسمات بحث‌برانگیز است، مغایرت آن با آداب و رسوم ایرانی اسلامی کشورمان است.

این شیوه‌ی نامرسوم که به «عقد آریایی» معروف است، بر خلاف تصور شبه‌روشنفکران، ریشه تاریخی مشخصی ندارد و تنها فانتزی بازی افرادی است که سعی دارند خود را از فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی جدا کنند!

 این پدیده‌ی نو ظهور چند سالی است در فضای مجازی مطرح شده است.

عقد آریایی اما برخلاف عنوانش، نه تنها هیچ ارتباطی با تاریخ باستان ایران ندارد بلکه یک تقلید آشکار از مراسم عقد در غرب است.

مراسمی که عروس و داماد مقابل هم می‌ایستند و جملاتی در ستایش زندگی مشترک و وفادار بودن به یکدیگر به زبان می‌آورند. پر واضح است این شیوه از ازدواج در ادامه تقلید کورکورانه از سبک زندگی غربی است. عده‌ای اندک و غالبا از طبقه متمول، سعی دارند در تمامی شئونات زندگی خود از سبک و سیاق زندگی غربی پیروی کنند و هویت ایرانی اسلامی خود را انکار کنند. حال در این میان دو تن از بازیگران مشهور سینما نیز این شیوه غلط را تبلیغ می‌کنند.

با کمی تحقیق می‌توان دریافت هیچ ریشه‌ی تاریخی مبنی بر آن که این شیوه عقد در تاریخ باستان ایران وجود داشته است، یافت نمی‌شود. از طرفی دقت به جملاتی که تحت عنوان عقد آریایی خوانده می‌شود نشان می‌دهد که این کلمات از نظر ساختار جملات و زبان کاملاً امروزی است. برای مثال فقط کلمه «آیا» را به آخر جمله برده‌اند تا ظاهر و یا حس تلفظ یک متن قدیمی به گوینده و شنونده دست بدهد.

از طرفی متن این عقدنامه عینا در یکی از شعرهای فریدون مشیری آمده است. فریدون مشیری در سال ۷۴ شعری به نام پیمان زندگی سرود که ۱۰ سال بعد در کتابی به نام نوایی هماهنگ باران منتشر شد. حال از این شعر به‌عنوان منبعی برای احیای فرهنگ آریایی کشورمان در مراسمات ازدواج استفاده می‌شود، در حالی که هیچ ارتباطی با آداب و رسوم دوران باستان ایران ندارد. 

به نظر می‌رسد عده‌ای سعی دارند فرهنگ چند هزارساله ایران و سبک زندگی اسلامی که با تار و پود فرهنگ ایرانی گره خورده است را بازیچه بدعت‌ها و فانتزی‌های خود کنند.

حال آن که بر خلاف ژست ملی‌گرایانه این افراد، نتیجه کار آنان بیش از آن که به ریشه‌های ایران باستان بازگردد به سبک و سیاق غربی‌ها شباهت دارد. از طرفی این یک تناقض آشکار است که بهرام رادان که این روزها با فیلم عروسیش خبرساز شده است، حتی حاضر نشده عقد آریایی خود را در ایران برگزار کند و برای برگزاری مراسم ازدواج خود به تفلیس گرجستان رفته است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ملاک دوستی و دشمنی با غرب وشرق چیست؟

 تفاوت چین و روسیه با آمریکا و اروپا

مراسم ازدواج زوج هایی که شهدا شاهد عقدشان بودند

اجتماع راه بهشت/زوج‌هایی که مراسم عقدشان در حسینیه معراج شهدای تهران انجام شد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.