سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / منافع اقتصادی عضویت در سازمان شانگهای چه خواهد بود؟

منافع اقتصادی عضویت در سازمان شانگهای چه خواهد بود؟

عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای می‌تواند فرصت میلیارد‌ها دلار سرمایه گذاری را به اعضاء معرفی کند. از آنجایی که این فرصت‌های سرمایه گذاری با اهداف دیگر اعضای پیمان شانگهای هماهنگی دارد لذا می‌توان از آن‌ها بهره برداری کرد.

با عضویت ایران در این سازمان، اقتصاد کشور در حوزه‌هایی همچون انرژی و پتروشیمی، معادن، ترانزیت، دلارزدایی از معاملات، گردشگری و بسیاری دیگر از حوزه‌ها دچار تغییرات مثبت خواهد شد.

نگاهی به کارنامه‌ی کشورهای عضو این سازمان نشان می‌دهد که تمامی آنها از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی در جهان هستند. همین موضوع می‌تواند نقطه عطف اقتصاد جمهوری اسلامی باشد؛ چراکه ایران از لحاظ منابع گازی دومین کشور و از لحاظ منابع نفتی چهارمین کشور مهم جهان است. عضویت جمهوری اسلامی در این سازمان می‌تواند موجب افزایش فروش منابع انرژی از سوی ایران شود.  

همچنین عضویت در این سازمان می‌تواند در بخش اکتشاف، تولید، سرمایه‌گذاری و صادرات مواد معدنی فرصت‌های جدیدی را پیش‌روی ایران بگذارد. چین که یکی از اعضای این سازمان به‌شمار می‌رود در ۳۲ ماده معدنی رتبه اول را در جهان داشته و ایران نیز در برخی از تولیدات معدنی جزو ۱۰ کشور برتر جهان محسوب می‌شود. 

ایران با همکاری‌های اقتصادی کشورهای عضو شانگهای می‌تواند مبادلات تجاری و اقتصادی خود را گسترش دهد. عضویت جمهوری اسلامی می‌تواند تاثیر بسزایی در زمینه افزایش سطح بازرگانی با دیگر کشورهای عضو بگذارد. در واقع با عضویت ایران در این سازمان، کشور می‌تواند از امتیازات این پیمان استفاده کند و به بازار بزرگ و پرجمعیت کشورهای عضو دسترسی پیدا کند. 

همچنین ایران یک مرکز ارتباطی و ترانزیت مهم و حیاتی است؛ چراکه موقعیت جغرافیایی و ژئوپولوتیکی ایران به گونه‌ای است که در چهارراه جهان قرار دارد و شرق و غرب و شمال و جنوب را به یکدیگر متصل می‌کند. موضوع ترانزیت کالا موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت.

عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای می‌تواند فرصت میلیارد‌ها دلار سرمایه گذاری را به اعضاء معرفی کند. از آنجایی که این فرصت‌های سرمایه گذاری با اهداف دیگر اعضای پیمان شانگهای هماهنگی دارد لذا می‌توان از آن‌ها بهره برداری کرد. به این واسطه مشاغل زیادی در ایران به وجود خواهد آمد، راه‌های دسترسی به ایران خصوصا در مسیر کریدور شمال جنوب توسعه پیدا خواهند کرد، ناوگان حمل و نقل گسترش یافته و از همه مهم‌تر در دریای خزر زیر ساخت‌های حمل نقل ایران توسعه خواهد یافت.

علاوه‌بر موضوعات بیان شده، عضویت رسمی جمهوری اسلامی در سازمان شانگهای می‌تواند دستاوردهای دیگری همچون حذف دلار از مبادلات اقتصادی شود. همچنین افزایش گردشگری و معاملات بدون واسطه در انتظار کشور خواهد بود.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

 ناتو خود را آماده خروج آمریکا از این سازمان می‌کند

فرار ناتو از بایدن ناتو

گزارش مستند رئیس‌جمهور از دستاوردهای اقتصادی دولت

رئیس‌جمهور در بیست و ششمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور به مروری کوتاه بر کارنامه عملکرد دولت مردمی در برخی اقدامات انجام شده در طی 2.5 سال گذشته پرداخت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.