سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / انقلاب اسلامی / بزودی لشگر شهدا / وداع باشکوه و تاریخی مردم ایران با ۱۷۵ تن از شهدای غواص

وداع باشکوه و تاریخی مردم ایران با ۱۷۵ تن از شهدای غواص

اواخر خرداد سال ۹۴، مردم ایران باز هم حماسه‌ای دیگر را در تاریخ به ثبت رساند.

بدرقه باشکوه ۱۷۵ شهید غواص عملیات کربلای ۴ که با دستان بسته توسط نیرو‌های بعثی به شهادت رسیده بودند و حتی برخی از آن‌ها زنده به گور شده بودند.

عملیات کربلای ۴ هیچگاه مظلومیت و شجاعت رزمندگان، به خصوص ۱۷۵ شهید غواص دست بسته را فراموش نمی‌کند. مظلومیت شهدای عملیات کربلای چهار تداعی کننده غربت و مظلومیت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش در روز عاشورا است.
شکل‌گیری حماسه کربلای ۴
چهار منطقه شلمچه، ابوالخصیب، مقابل ام الرصاص و جزیره مینو برای انجام این عملیات بزرگ انتخاب شد. غواص‌های خودی ساعاتی قبل عملیات به درون آب رفته و به سمت خط دشمن حرکت کردند. در این میان، نیرو‌های دشمن که از طریق نیروهای آمریکایی کاملا آماده و هوشیار بودند ضمن پرتاب منور، با تیربار و خمپاره به طرف نیرو‌های ایرانی شلیک می‌کردند. در مجموع، عملیات خارج از کنترل و هدایت فرماندهی قرار گرفته بود و قبل از هر دستوری یگان‌ها با توجه به نوع وضعیت و هوشیاری و عکس العمل دشمن به محض رسیدن به ساحل، درگیری را آغاز می‌کردند. در این حال، رمز عملیات کربلای ۴ اعلام شد و نیرو‌های عمل کننده فقط توانستند در جزایر سهیل، قطعه، ام الرصاص، ام البابی و بلجانیه نفوذ کنند. در مقابل، نیرو‌های دشمن با پرتاب پی در پی منور و اجرای چند مورد بمباران کنار نهر عرایض (عقبه برخی از یگان‌ها) و همچنین اجرای آتش موثر روی رودخانه اروند، عملا سازمان غواص‌ها و نیرو‌های موج دوم و سوم را به هم زد.
عملیات کربلای ۴
یکی از مناطق حساس عملیات، جزیره ام الرصاص و نوک بوارین بود که به رغم تلاش بسیاری که برای تصرف آن انجام شد، به خاطر هوشیاری دشمن امکان ادامه درگیری از میان رفت. دشمن با شلیک پرحجم تیربار روی آب، از عبور نیرو‌ها از تنگه ام الرصاص – بوارین جلوگیری کرد. به خاطر حساسیتی که دشمن نسبت به ام الرصاص داشت، در پدافند آن از ۹ رده مانع طبیعی و مصنوعی بهره می‌برد، به طوری که هرگاه از هر خط عقب رانده می‌شد، در خط بعدی که نسبت به خط قبلی اشراف و تسلط داشت، مقاومت می‌کرد. در نهایت به منظور حفظ قوا و طراحی مجدد عملیات آتی، از ادامه نبرد اجتناب شد.
خبری که سرآغاز یک موج مردمی شد
در سال ۹۴ در مراسم ورود پیکر شهدای تازه تفحص شده به کشور بود که یک خبر از شهدا، بمب خبری بزرگی ایجاد کرد و منشأ یک تحول و آگاهی عظیم در میان مردم شد. خبر این بود: «کشف پیکر مطهر ۱۷۵ شهید غواص دفاع مقدس با دستان بسته» این شهدا که جمعی از غواصان و خط‌شکنان شهید عملیات کربلای ۴ بودند. در دی ماه سال ۶۵  در جریان عملیات کربلای ۴ که طرح آن توسط آواکس‌های آمریکایی لو رفته بود، خط عملیاتی اروند را شکستند و حتی از جزیره ام‌الرصاص هم عبور کردند. طبق شواهد موجود، این رزمندگان در حالی که بیشتر آن‌ها مجروح بودند، جلوتر از خط مقدم به اسارت دشمن درآمدند و پیکرشان با دست‌ها و بعضاً با پا‌های بسته شده در یک گور دسته‌جمعی دفن شده بود و پیکر مطهر آنان بعد از ۲۹ سال توسط تیم تفحص پیکر مطهر شهدا کشف شد.
وداع باشکوه و تاریخی مردم ایران با ۱۷۵ تن از شهدای غواص
وداع باشکوه و تاریخی مردم ایران با ۱۷۵ تن از شهدای غواص
نقطه‌ای که شهدا در آن پیدا شدند، ۱۵ کیلومتر جلوتر از خط مقدم یعنی ابوفلوس در منطقه ابوالخصیب عراق بود. خبر ورود این پیکر‌های مطهر به کشور بعد از گذشت ۲۹ سال از شهادتشان سرآغاز یک موج بود. یک موج مردمی سرشار از عواطف و احساساتی پاک نسبت به شهدای هشت سال دفاع مقدس. روز بعد تیتر غواصان شهید برجسته‌تر از سایر تیتر‌ها در سایت‌ها و گروه‌های خبری درخشید. شاید پیدا شدن تعداد زیادی از شهدا با دستانی بسته آن هم کیلومتر‌ها جلوتر از خط مقدم عملیات، باعث جریحه دار شدن احساسات مردم غیور ایران شد. شاید هم کشف آن‌ها در گور‌های دسته جمعی باعث قلیان احساسات پاک آنان شد. شاید هم حقیقت به اسارت گرفته شدن تعدادی از رزمندگان غیور این سرزمین ماجرای آن را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت. آنچه مهم است اینست که این ماجرا بار دیگر توانست مظلومیت شهدای هشت سال دفاع مقدس را به یاد مردمی آورد که شاید سال‌ها در میان روزمرگی‌های خود این واقعیت‌های جنگ را فراموش کرده بودند.
وداع بی نظیر پایتخت در ۵ ساعت تشییع شهدا
جمع کثیری از شهروندان تهرانی تقاضا کردند مراسمی جهت وداع با این شهدا برای عموم مردم برگزار شود. قبل از مرحله شناسایی نهایی، مراسم تشییعی در تهران برگزار شد. مراسم روز سه‌شنبه ۲۶ خرداد ماه ساعت ۴ بعد از ظهر از میدان بهارستان مقابل درب غربی مجلس شورای اسلامی ایران به‌سوی معراج الشهدای تهران انجام گرفت. صفوف به هم فشرده مردم در این مراسم بی نظیر بود. تشییع باشکوه و ۵ ساعته شهدای غواص در تهران از خاطرات فراموش نشدنی پایتخت محسوب می‌شود. حتی مردم به این تشییع هم بسنده نکردند و ساعت‌ها در معراج شهدای مرکز در حال وداع با تابوت این شهدا بودند و دلبستگی خود را ابراز می‌کردند. وداع بی نظیر تهرانی ها با شهدا تحسین همگان را به دنبال داشت.
وداع باشکوه و تاریخی مردم ایران با ۱۷۵ تن از شهدای غواص
 وداع باشکوه و تاریخی مردم ایران با ۱۷۵ تن از شهدای غواص
پیام رهبر انقلاب
رهبر معظم انقلاب نیز در همان ساعت پایانی تشییع پیامی برای تقدیر و تشکر از مردم قدرشناس تهران در بدرقه از شهدای غواص صادر کردند ، متن پیام رهبر انقلاب به شرح زیر است:
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌
صلوات و سلام خدا بر شهیدان عزیز که مشعل توحید را با ایثار خود برفراز میهن اسلامی برافروختند، و صلوات و تحیّات خدا بر شهیدان مظلوم غوّاص که با ظهور و حضور خود، این فروغ خاموش نشدنی را مدد رساندند و پرچم یاد‌های عزیز و گران‌بها و ذخیره‌های معنوی ملّت را با شکوهی هر چه تمام‌تر در کشور برافراشتند. سلام بر دست‌های بسته و پیکر‌های ستم‌دیده‌ی شما؛ و سلام بر ارواح طیّبه و به رضوان الهی، بال‌گشوده‌ی شما. سلام بر شما که بار دیگر فضای زندگی را معطّر و جان زندگان را سیراب کردید؛ و سپاس بی‌پایان پروردگار حکیم و مهربان را که در لحظه‌های نیازِ این ملّتِ خداجوی و خداباور، بشارت‌های تردیدناپذیر را بر دل‌های بیدار نازل میفرماید و غبار‌ها را میزداید؛ و سلام بر شما ملّت بزرگ، وفادار، آگاه، مسئولیّت‌پذیر که خطاب لطیف الهی را به درستی می‌شناسید و مینیوشید و پاسخ میگویید. حضور پُرمضمون امروز شما در تشییع این دُردانه‌های به میهن بازگشته، یکی از به یادماندنی‌ترین حوادث انقلاب است؛ رحمت خدا بر شما، و سپاس بی‌حد از خدای مالک دلها، و سلام بی‌پایان بر حضرت بقیّةالله (روحی فداه) که صاحب این ثروت عظیم است.  والسّلام علیکم و رحمةالله‌ .سیّدعلی خامنه‌ای.  ۲۶ خرداد ۱۳۹۴.
پیام رهبر انقلاب برای شهدای غواص دست بسته
شهدای غواص در آیینه ادبیات 
اخبار ۱۷۵ شهید غواص و خط شکن کربلای ۴ با دستان بسته در آیینه اشعار بسیاری از  شاعران، نویسندگان، سینماگران، تحلیلگران، خبرنگاران و گرافیست‌ها هم دیده می شد
.
.بازتاب شهدای غواص دست بسته در آثار ادبی
* برگشته ام به میهن مسرور و شادمانم *
مانده به یادگاری از من که پهلوانم
یک کوله بار کوچک از خاک استخوانم
در هور و کرخه بودم مردی ز نسل باران
در موج موجِ ظلمت نورم که بیکرانم
آنسوی سرزمینم گشتم اسیر دشمن
تنها نه من که جمله یاران و همرهانم
مردان مرد ایران شیر نبرد و میدان
از کینه‌های دشمن، آتش گرفت جانم
با دست و پای بسته، گشتیم زنده در گور.
چون پَر کشید روحم، آسوده شد روانم
مدفون خاک گردید، چون زنده پیکر من
خون درون قلبم، خشکید در رگانم
در ازدحام بودن، عشق است جان سپُردن
آموزگار عشقم من فارغ از زمانم
سی سال خاک غربت، شد سهم ما ز دنیا
برگشته ام به میهن مسرور و شادمانم
سیاوش امیری
**************************
تقدیم به ۱۷۵ ماهی عاشق:
دلبسته موجی و نگنجی در پوست
زیبایی روزگار تو سرّ مگوست
ماهی شده‌ای و دل به دریا زده‌ای
فارغ شده‌ای ز هر کسی غیر از دوست
تو جام بلا زدی و سرمست شدی
مست میِ دوست، کِی به دنبال سبوست؟!
هرگاه قلمرو ات پر از کوسه شود
غوّاص شدن به ورطه عشق نکوست
دست تو اگرچه بسته! امّا باز است …
صوت تو بلند از آن فروخفته گلوست
وحشی‌گری و جنایت و خونخواری …
از «کوسه» همان برون تراود که در اوست
سجاد شاکری
۵ خرداد ۹۴
********************************
کجاست مرد دلیری که نیل بشکافد
حجاب توطئه را با دلیل بشکافد
همان که فاتح نیل و نهنگ اروندست
همان که بر سر پیمان عشق پابند است
خوش آمدید که در شهر ما هوا پس بود
که در نبود شما آشیان کرکس بود
به انتظار تو از کربلای چار، دچار
به خاطرات تو یک عمر آزگار دچار
تن سلامت تو زیر خاک، یک راز است
و دست بسته تو مثل بال پرواز است
بیا و یک تنه تحریم عشق را بشکن
بیا و حلقه تنگ دمشق را بشکن
بیا و معنی دستان بسته افشا کن
بیا و غائله‌ای پرخروش برپا کن
وحید یامین پور

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کتاب یاران هادی ، شهید ابراهیم هادی

کتاب سه دقیقه در قیامت

صوت شهید ابراهیم هادی پنج روز قبل از شهادت

ويدئو/جاوید الاثر شهید ابراهیم هادی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.