سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / جلوگیری از هدررفت گاز همراه نفت در خوزستان معادل تولید یک فاز پارس جنوبی است

جلوگیری از هدررفت گاز همراه نفت در خوزستان معادل تولید یک فاز پارس جنوبی است

وزیر نفت اظهار کرد: با بهره‌برداری از سه طرح پالایش گاز هویزه، پیش‌ تراکم ان‌جی‌ال ۹۰۰ و ان‌جی‌ال ۱۰۰۰‌، معادل یک فاز پارس جنوبی یعنی
۲۵ میلیون مترمکعب گاز به گاز غنی کشور افزوده شد.
جواد اوجی دیروز (جمعه، هشتم اردیبهشت‌ماه) در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های صنعت نفت درباره بهره‌برداری از طرح پالایش گاز هویزه خلیج‌فارس که به منظور جمع‌آوری گازهای همراه نفت میادین مشترک احداث شده است، اظهار کرد: هم‌اکنون نزدیک به ۴۰۰ هزار بشکه نفت از میدان‌های مشترک آزادگان، یادآوران، یاران و دیگر میدان‌ها برداشت می‌شود اما متأسفانه گازهای غنی همراه نفت این میدان‌ها با ارسال به مشعل‌ها سوزانده می‌شد.
وی افزود: خوشبختانه با بهره‌برداری از پالایشگاه گاز هویزه خلیج‌فارس، گازهای همراه نفت ترش و سمی که محیط‌زیست خوزستان را تحت تأثیر قرار می‌داد فرآورش و پس از شیرین‌‌سازی، ترکیبات سبک؛ گاز شیرین تولیدی به خط سراسری تزریق می‌شود که کمک بزرگی به ناترازی گاز خواهد بود.
وزیر نفت به تأکیدهای رئیس‌جمهوری بر توسعه میدان‌های مشترک، جمع‌آوری گازهای همراه و توسعه پتروپالایشگاه‌ها افزود: پس از گذشته سه ماه از قرار اول ما از پالایشگاه پارس جنوبی، ارتقای پالایشگاه آبادان و روز جمعه هم پالایشگاه شیرین‌‌سازی گازهای همراه به بهره‌برداری رسیدند.
اوجی تأکید کرد: با بهره‌برداری از سه طرح پالایش گاز هویزه خلیج‌فارس، پیش ‌تراکم ان‌جی‌ال ۹۰۰ و ان‌جی‌ال ۱۰۰۰‌، معادل یک فاز پارس جنوبی یعنی ۲۵ میلیون مترمکعب گاز به گاز غنی کشور افزوده شده است.
وی با تأکید بر اینکه ۱۵ میلیارد دلار پروژه در سال ۱۴۰۲ در حوزه صنعت نفت و گاز افتتاح خواهد شد که ۲.۲ میلیارد دلار از برنامه‌ریزی انجام شده روز جمعه به بهره‌برداری رسید، گفت: این پروژه‌ها همسو با افزایش تولید که امسال هم سال «مهار تورم و رشد تولید» از سوی مقام معظم رهبری نامیده شده است، اجرا شده‌اند به‌طوری ‌که ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گاز غنی در پالایشگاه گاز هویزه خلیج‌فارس فرآورش می‌شود و ۴۵ هزار بشکه نفت نیز با حفاری ۴۰ حلقه چاه در میدان آزادگان به ظرفیت تولید نفت افزوده‌ می‌شود. هم‌اکنون رقم تولید به روزانه ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسیده است.
وزیر نفت به برنامه‌ریزی برای هفت بسته سرمایه‌گذاری از شهریور ۱۴۰۰ برای جمع‌آوری ۳۰ تا ۴۰ میلیون مترمکعبی گازهای همراه نفت که سوزانده می‌شوند، اشاره کرد و افزود: پالایشگاه هویزه خلیج‌فارس که فاز دوم آن تا پایان سال تکمیل می‌شود و ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در ایلام از طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت غرب کارون در این زمینه است، همچنین طرح جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون نیز در قالب ۲۷ پروژه از سوی پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار در حال اجراست. ان‌جی‌ال خارک و جمع‌آوری گازهای مشعل مربوط به پارس جنوبی نیز از دیگر پروژه‌ها برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت در کشور است.
اوجی تصریح کرد: قول می‌دهیم تا پایان دولت سیزدهم، تکلیف همه گازهای همراه میدان‌های نفتی مشترک و مستقل و مشعل پالایشگاه‌ها را تعیین تکلیف و جمع‌آوری کنیم.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

صلاح الدین سواری، نوجوانی که داوران محفل را حیرت زده کرد

تلاوت فوق العاده حافظ کل قرآن صلاح الدین سواری

نماهنگ /سرود حماسی انقلاب ایمان

سرود وین الملایین با صدای گروه سرود بین المللی زهرائیون خوزستان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.