سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / «وال استریت ژورنال» و انتقاد تند «گاردین» به آن؛ کاهش هزینه‌ها با چاشنی گرسنگی

«وال استریت ژورنال» و انتقاد تند «گاردین» به آن؛ کاهش هزینه‌ها با چاشنی گرسنگی

«وال استریت ژورنال» در مقاله‌ای از مردم آمریکا خواسته است برای صرف‌جویی در هزینه‌های خود صبحانه نخورند. مطلبی که در رسانه‌ها بازخوردهای فراوانی داشت و «گاردین» در مطلبی انتقادی، آن را واقعیت جامعه‌ی تحت سلطه‌ی نظام سرمایه‌داری آمریکا دانسته است.
گروه بین‌الملل-رجانیوز: وال استریت ژورنال در مقاله‌ای با تیتر «برای کاهش هزینه، بهتر است صبحانه نخورید» از مردم آمریکا خواسته است برای صرف‌جویی در هزینه‌های خود تنها دو وعده در روز غذا بخورند. این مقاله به افزایش قیمت مواد غذایی که هزینه ماهانه افراد را تحت تاثیر قرار داده است می‌پردازد. مقاله‌ای که در روزهای گذشته بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌ها داشته است.
به گزارش رجانیوز؛ همان طور که از تیتر مطلب پیداست، تمرکز این مقاله بر روی افزایش قیمت مواد غذایی در آمریکاست. این افزایش قیمت نتیجه تورمی است که این روزها ایالات متحده با آن درگیر است.
طبق این مقاله، قیمت تخم‌مرغ ۸.۵  درصد در ژانویه نسبت‌به ماه قبل‌از آن و ۷۰.۱ درصد نسبت‌به سال گذشته افزایش یافته است که بالاترین نرخ افزایش سالانه را از ۱۹۷۳ نشان می‌دهد. شیوع آنفلوآنزای پرندگان در آمریکا باعث از بین رفتن مرغ‌های تخم‌گذار شده و قیمت تخم‌مرغ را بیش‌از سایر اقلام در ۲۰۲۲ افزایش داده است.
طبق گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، ذخایر تخم‌مرغ این کشور در هفته آخر دسامبر سال گذشته میلادی ۲۹ درصد کم‌تر از آغاز سال بوده است. همچنین سایر اقلامی چون نان، پنیر، غلات صبحانه و قهوه نیز بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.
همچنین در این مقاله، دلیل افزایش قیمت مواد غذایی، طوفان و آب و هوای نامناسب، شیوع بیماری و اثرات تهاجم روسیه به اکراین عنوان شده است.
این مقاله به سرعت در فضای مجازی پخش شد و بازتاب‌های فراوانی داشت. بسیاری از کاربران توئیتر با اشاره به پولدار شدن با چاشنی گرسنگی، این مطلب را به سخره گرفتند.
همچنین گاردین با انتشار مطلبی تند و تمسخرآمیز، محتوای این مقاله را به باد انتقاد گرفته است. گاردین در این مطلب می‌نویسد: «در سال ۱۹۹۰ زمانی که کره شمالی درگیر یک قحطی وحشتناک بود. شعاری وقیحانه ایجاد و از مردم این کشور خواسته شد، کمتر غذا بخورند. حال به نظر می‌رسد وال استریت ژورنال، چندین سال پس از ماجرای کره شمالی، قصد دارد آن شعار را به آمریکا آورد. «صبحانه نخورید تا بتوانید پول پس‌انداز کنید»! شاید بهتر باشد برای رفاه حال ثروتمندان، افراد کم‌بضاعت در تونل‌های زیرزمینی زندگی کنند!».
گاردین در ادامه می‌نویسد: «مسئله اصلی که باعث می‌شود این مقاله اهمیت یابد این است که این مطلب یک تصویر واقعی  از اقتصاد آمریکا است. نظام سرمایه‌داری در آمریکا باعث شده است که افراد کم‌بضاعت با کم‌ترین امکانات زندگی کنند حال آن که ثروتمندان هیچ‌گونه فداکاری به خرج ندهند.
نمی‌توان برای کنترل تورم از ثروتمندان مالیات گرفت چرا که رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد. اما می‌توان از طبقه ضعیف جامعه خواست کم‌تر غذا بخورند. اصلا چه نیازی به صبحانه است؟
میدانید راه بهتر برای پس انداز پول چیست؟ شرکت‌ها می‌توانند جلوی افزایش قیمت را بگیرند. در مقاله وال استریت ژورنال،  برای افزایش قیمت مواد غذایی در آمریکا به دلایلی چون جنگ روسیه و اکراین اشاره شده است. اما چرا از طمع شرکت‌های بزرگ سخنی به میان نیامده است؟
طی سال گذشته پنج کمپانی بزرگ نفت و گاز در غرب، در مجموع ۲۰۰ میلیارد دلار سود کسب کردند. کمپانی shell سودی برابر با ۳۹.۹ میلیارد دلار بدست آورد که بیشترین مبلغ در تاریخ ۱۱۵ ساله این شرکت است. در این بین مبالغ سرسام‌آور قبوض انرژی نیز وجود دارد و حالا دیگر گرم‌ کردن خانه‌ها با هزینه‌ی هنگفتی همراه است. اما این حجم از پول کجا می‌رود؟ جواب روشن است. در جیب سهامداران شرکت‌ها!».
گاردین در پایان خطاب به مخاطبانش می‌نویسد: «احتمالا بسیاری از شما این روزها مجبور به انتخاب  بین گرم‌شدن و سیر شدن هستید. در همین حال شرکت‌های بزرگ، مبالغ هنگفتی را برای سهامداران خود ایجاد می‌کنند. اگر در حالی این مطلب را در خانه‌های خود می‌خوانید که از سرما می‌لرزید، امیدوارم خواندن این مطلب کمی دل‌گرم‌کننده باشد».

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بازداشت ۶۰۰ دانشجوی آمریکایی معترض به نسل کشی در غزه

پلیس آمریکا صدها دانشجوی معترض به جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه را بازداشت کرده

 پس از نیجر چاد هم نظامیان آمریکایی را پس زد

آمریکا، فرانسه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.