سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / مأموران آل‌سعود بازداشت شیعیان قطیف را از سر گرفتند

مأموران آل‌سعود بازداشت شیعیان قطیف را از سر گرفتند

منابعی در عربستان می‌گویند ماموران امنیتی آل‌سعود به مناطقی در قطیفِ عمدتاً شیعه‌نشین و بازداشت جوانان را از سر گرفته‌اند. آل‌سعود به دنبال ریشه‌کن کردن شیعیان از این استان است.

«محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سودایی سعودی، سال به سال سرکوب‌گری را تشدید می‌کند و به وضعیت شهروندان عربستان و وضعیت اسفبار اجتماعی و اخلاقی در کشور اهمیتی نمی‌دهد به ویژه شیعیانی که سال‌هاست در معرض تبعیض هستند. ولی‌عهد سعودی با برگزاری جشن‌ها و سرگرمی‌ها سعی در سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های خود و منحرف کردن افکار عمومی از سرکوب‌گری در عربستان دارد که البته این سیاست خیلی هم موفق نخواهد بود.

بن سلمان از سرکوب اهالی شهر عمدتاً شیعه‌نشین قطیف دست برنمی‌دارد. مردم قطیف به اشکال مختلفی از جمله بازداشت، صدور حکم اعدام برای جوانان، تخریب، آوارگی اجباری و تغییر هویت میراثشان توسط مقامات سعودی در رنج و عذاب هستند. آن‌طور که تسنیم نوشته، حساب کاربری «ناشط القطیفی» فاش کرد که در اقدامی جدید نیروهای موسوم به «نیروهای امنیتی دولتی آل‌سعود» با خودروهای زرهی نظامی و همچنین خودروهای متعلق به بازپرسی عمومی به «العوامیه» و«ام الحمام» یورش بردند و تعدادی از اهالی این منطقه را بازداشت کردند.

ستم علیه شیعیان در عربستان هرچند همواره وجود داشته است، اما از زمان روی کار آمدن بن سلمان شیعیان نیز در کنار اقشار دیگر جامعه عربستان بر سرکوبشان افزوده شده‌ است. مقامات سعودی اقدامات خودسرانه خود را علیه ساکنان استان قطیف و شهرک‌های آن تشدید کرده‌اند؛ بازداشت‌ها، اعدام‌ها و حمله‌های کورکورانه در روستاها و شهرهای منطقه الشرقیه با تمامی استانداردهای انسانی، اخلاقی و حقوقی و نیز قوانین بین‌المللی تناقض دارد.

گفتنی است، در همین سال گذشت (2022) 41 نفر از معترضان شیعه عربستانی و از اهالی مناطق الاحساء و قطیف در شرق عربستان اعدام شدند. همچنین ریاض به تخریب نشانه‌های فرهنگی، تاریخی و اجتماعی مردم منطقه قطیف ادامه می‌دهد و بر شدت آن افزوده است. رژیم سعودی تلاش می‌کند ساختار جمعیت شیعیان را در این منطقه تغییر دهد و بزرگ‌ترین اقلیت کشور یعنی شیعیان را تضعیف کند از این‌رو می‌کوشد تا اتباع دیگر کشورها و غیرشیعیان را در این منطقه اسکان دهد.

نقض گسترده حقوق بشر در عربستان موضوعی است که همواره مورد توجه سازمان‌ها و گروه‌های بین‌المللی حقوق بشری بوده است، اما باید توجه داشت که خشونت فرقه‌ای و سیاست‌های تبعیض‌آمیز نظام‌مند به ویژه علیه شیعیان در عربستان از جمله مواردی است که به رغم در پی داشتن قربانیان فراوان، اغلب از نگاه جامعه بین‌المللی دور مانده و مورد غفلت قرار گرفته است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا برای سرکوب و بازداشت اتوبوسی دانشجویان

دولت بایدن با لشکرکشی به دانشگاه کلمبیا‌، مخالفت با رژیم صهیونیستی صدها نیروی پلیس و نیروی امنیتی عملاً اشغال و ده‌ها دانشجو را بازداشت کرد.

تاکید بر شناسایی عاملان حمله به شیعیان افغانستان

مجازات عاملان حمله تروریستی به نمازگزاران شیعه در استان هرات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.