سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا برای سرکوب و بازداشت اتوبوسی دانشجویان

لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا برای سرکوب و بازداشت اتوبوسی دانشجویان

در ادامه سرکوب شدید جنبش دانشجویی طرفدار فلسطین، دولت بایدن با لشکرکشی به دانشگاه کلمبیا‌، این دانشگاه را که طی هفته‌های گذشته به کانون مخالفت با رژیم صهیونیستی تبدیل شده است با صدها نیروی پلیس و نیروی امنیتی عملاً اشغال و ده‌ها دانشجو را بازداشت کرد.

بسیاری بر این باور هستند که جهان پس از جنگ غزه دیگر جهان سابق نخواهد شد. دلایل کاملاً روشنی برای این ادعا وجود دارد. در بیش از 209 روزی که از جنگ غزه می‌گذرد، رژیم صهیونیستی مرتکب بیش از ۳۰۲۵ مورد جنایت کشتارجمعی شده است. طی این جنگ تاکنون دست‌کم 44هزار فلسطینی شهید یا مفقود شده است که از این تعداد پیکرهای ۳۴هزار شهید به بیمارستان‌ها انتقال یافته و 10هزار تن هنوز مفقود هستند. منابع محلی فلسطینی می‌گویند که بیرون آوردن پیکرها دو تا سه سال به درازا می‌انجامد؛ به ویژه که مقامات وابسته به سازمان ملل اعلام کرده‌اند که بمباران نوار غزه ۳۷میلیون تُن آوار در سراسر غزه به همراه داشته است. وزارت اوقاف و امور دینی در نوار غزه با صدور بیانیه‌ای بسیار تکان‌دهنده گزارش داده است از زمان آغاز جنگ تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، رژیم اشغالگر صهیونیستی تمام مقدسات را زیر پا گذاشته و جنایاتی را مرتکب شده است که تاریخ شاهد آن نبوده است. در این بیانیه آمده است: برجسته‌ترین این جنایات، مُثله کردن بدن صدها شهید پس از به شهادت رساندن آنها به شیوه‌ای وحشیانه از جمله بریدن سر، دست، پا و شکم و درآوردن لباس و عریان کردن اجساد شهدا و شلیک گسترده گلوله به پیکر آنها پس از جان دادن بوده است. این بیانیه اضافه کرد: نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی برای جدا کردن اندام اجساد از چاقو استفاده کرده‌اند و سپس پیکر شهدا را به‌صورت تحقیرآمیز و به وسیله بولدوزرها که اجساد را پاره می‌کند، در حفره بزرگی انداخته و سپس روی آنها را با زباله پوشانده‌اند.

شکستی همطراز طوفان‌الاقصی

در تمامی این جنایت‌ها دولت بایدن با حمایت سیاسی، نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک خود از اسرائیل به شریک جرم اصلی نتانیاهو تبدیل شده است. طی این مدت چهار قطعنامه سازمان ملل که خواستار آتش‌بس در غزه بود، توسط آمریکا وتو شده است. بازتاب گسترده این جنایت‌ها به شدت افکار عمومی جهانی را متأثر کرده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد بیش از 95درصد مردم جهان در این مصاف کنار ملت فلسطین ایستاده‌اند. اگرچه در راهروهای قدرت جهانی، دولت‌های غربی همچنان به حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند اما بیداری وجدان بشری به خصوص در آمریکا صحنه دیگری را رقم زده است و از این منظر می‌توان گفت جهان شاهد تحولی است که پیش از این سابقه‌ای نداشته است.

در آمریکا حمایت از آرمان ملت فلسطین و شعار «فلسطین باید آزاد گردد» و «فلسطین از بحر تا نهر» در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا و به خصوص دانشگاه‌های طراز اول این کشور مثل کلمبیا و هاروارد به مطالبه اصلی دانشجویان تبدیل شده است. نکته بسیار مهمی که در این میان وجود دارد، این است که بسیاری از نخبگان سیاسی، تجاری، نظامی، امنیتی و فناوری آمریکا در دانشگاه‌های معتبری مثل «کلمبیا» درس خوانده‌اند و در صورتی که اسرائیل پایگاه حامیان خود را در جامعه علمی آمریکا از دست بدهد، این روند طی سال‌های آینده به نهادهای سیاسی، نظامی‌، اقتصادی و فناوری آمریکا نیز کشیده خواهد شد و بزرگ‌ترین حامی اسرائیل به همین دلیل این ظرفیت را دارد که به بزرگ‌ترین چالش رژیم اسرائیل طی سال‌های آینده تبدیل شود البته اگر اسرائیلی تا آن موقع باقی بماند از این منظر می‌توان جنبش دانشجویی کنونی شکل‌گرفته در آمریکا را شکستی همطراز عملیات طوفان‌الاقصی در 7 اکتبر (15 مهر) دانست.

لشکرکشی به دانشگاه کلمبیا

کارشناسان بر این باور هستند دوره‌های شرم‌آور زیادی در تاریخ آمریکا وجود دارد مثل نسل‌کشی بومیان، برده‌داری، سرکوب خشونت‌آمیز جنبش کارگری، جنگ‌های ویتنام، عراق و افغانستان ولی شاید هیچ‌کدام به اندازه حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و سرکوب گسترده جنبش دانشجویی حامی فلسطین نتواند ماهیت استبدادی و دیکتاتوری دولت آمریکا را نشان دهد. طی روزهای گذشته دولت آمریکا با سرکوب گسترده دانشجویان حامی ملت مظلوم فلسطین بیش از 1000 دانشجو را در 200 دانشگاه و دانشکده این کشور بازداشت و روانه زندان کرده است. تاریخ بار دیگر در دانشگاه‌های آمریکا در حال تکرار است. در دهه 50 به بهانه ضدیت با کمونیسم دانشجویان سرکوب می‌شدند و حالا به بهانه یهود‌ستیزی. دانشگاه‌های آمریکا طی روزهای گذشته تلاش کردند با ترکیبی از اقدامات و شگردهای سرکوبگرانه پلیسی و احکام انضباطی، دانشجویان را وادار به عقب‌نشینی کنند اما با شکست همه این راه‌حل‌ها، دولت آمریکا سیاست مشت آهنین را انتخاب و به دانشگاه کلمبیا مرکز اعتراضات ضد صهیونیستی لشکرکشی کرد. گزارش‌ها‌، تصاویر و ویدئوهای منتشرشده نشان می‌دهد که صدها نیروی پلیس شامگاه سه‌شنبه با یورش به دانشگاه کلمبیا دانشجویان را به صورت اتوبوسی بازداشت و روانه بازداشتگاه می‌کنند.

 همزمان سی‌ان‌ان گزارش داد که پلیس شهر نیویورک اوضاع را در دانشگاه کلمبیا در کنترل دارد و ده‌ها دانشجو را دستگیر کرده است. رئیس گشت پلیس نیویورک در پی یورش سه‌شنبه‌شب به دانشجویان در دانشگاه‌های نیویورک به ویژه دانشگاه کلمبیا و برخورد خشونت‌آمیز با دانشجویان حامی فلسطین و مخالف اسرائیل اعلام کرد: حدود ۳۰۰ نفر در دانشگاه کلمبیا و سیتی‌کالج نیویورک دستگیر شده‌اند.

بر اساس این گزارش پلیس همه معترضانی را که یک ساختمان خوابگاه دانشجویی در دانشگاه کلمبیا را تصرف کرده بودند، از ساختمان بیرون آورد. اما نماینده دانشجویان معترض اعلام کرد با وجود ادامه حضور پلیس، اعتراضات در دانشگاه ادامه می‌یابد. منابع خبری حضور و استقرار گسترده و شدید پلیس در درون و مجاورت دانشگاه کلمبیا را تأیید کرده‌اند. به گزارش مهر به نقل از الجزیره، همچنین صدها نفر از اعضای گروه نظامی واکنش استراتژیک پلیس نیویورک خود را به مجاورت دانشگاه کلمبیا رسانده‌اند. حتی گزارش‌هایی در دست است که نشان می‌دهد مدیریت دانشگاه کلمبیا از دانشجویان خواسته است تا برای امنیت خود در اماکن امن پناه بگیرند. به گفته تیم مدیریت اضطراری دانشگاه کلمبیا، عدم رعایت دستور اداری ممکن است منجر به اقدامات انضباطی علیه دانشجویان شود. تیم مدیریت اضطراری دانشگاه کلمبیا افزوده است که به دلیل افزایش فعالیت نیروهای امنیتی در محوطه دانشگاه، از دانشجویان خواسته می‌شود در محل خود پناه بگیرند. انجمن آمریکایی اساتید دانشگاه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسئولان دانشگاه کلمبیا مسئولیت آنچه را که در صورت مداخله پلیس ممکن است رخ دهد، بایستی برعهده بگیرند.

سرکوب معترضان در دانشگاه کلمبیا در شرایطی صورت گرفته که دانشگاه‌های ایالات مختلف آمریکا و دیگر کشورهای غربی شاهد اعتراضات علیه همدستی غرب با نسل‌کشی اسرائیل در غزه است. به گفته مقامات دانشگاه کلمبیا، هدف از این کار برقراری امنیت و نظم است. رئیس دانشگاه، از پلیس خواسته تا ۱۷ می‌(28 اردیبهشت) دو روز بعد از پایان مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان در دانشگاه بماند. یکی از خواسته‌های اصلی گروه‌های دانشجویی طرفدار فلسطین در دانشگاه کلمبیا آن است که این دانشگاه وجوه سرمایه‌گذاری را از شرکت‌هایی که از حملات اسرائیل به غزه سود می‌برند، خارج کند. گزارش‌ها از سایر دانشگاه‌های آمریکا نیز حاکی است پلیس همچنان به سرکوب دانشجویان ادامه می‌دهد. در فلوریدای جنوبی در شهر تامپا پلیس برای سرکوب دانشجویان تحصن‌کننده از گاز اشک‌آور استفاده کرد. در کارولینای شمالی نیز دانشجویان پرچم آمریکا را به زیر کشیده و پرچم فلسطین را به اهتزار درآوردند.

عقب‌نشینی دانشگاه براون

اما در میان سرکوب گسترده دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا مدیران دانشگاه «براون» در توافق با دانشجویان تحصن‌کننده حامی فلسطین، اعلام کردند که توقف سرمایه‌گذاری در شرکت‌های اسرائیلی را بررسی خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه واشنگتن‌پست خبر داد که دانشگاه براون در ایالت «رود آیلند» آمریکا با دانشجویان تحصن‌کننده حامی فلسطین به توافق رسیده است که توقف سرمایه‌گذاری در فلسطین اشغالی را به رأی بگذارد. شبکه سی‌ان‌ان نیز خبر داد که دانشجویان نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند که به تحصن خود پایان خواهند داد. آنها این توافق را یک پیروزی «بی‌سابقه» و رأی‌گیری را «یک امتیاز بزرگ» توصیف کردند و آن را نشانه‌ای از «قدرت تحصن» و «جنبش ملی چادرهای دانشجویی برای فلسطین» دانستند.

تهدید جمهوری‌خواهان

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا هم در اقدامی که از نظر تحلیلگران، فشاری تازه بر رؤسای دانشگاه‌هایی ارزیابی می‌شود که اعتراض‌های حامیان فلسطین در آنها شکل گرفته، اعلام کردند که درباره بودجه فدرال این مراکز علمی تحقیق می‌کنند. به گزارش ایرنا خبرگزاری آسوشیتدپرس، جمهوری‌خواهان با آغاز این تحقیقات، کارزاری را گسترش می‌دهند که باعث نظارت شدید بر نحوه برخورد مدیران معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا درخصوص گزارش‌های یهودستیزی در محیط‌های دانشگاهی می‌شود. برخی از کمیته‌های جمهوری‌خواهان موظف خواهند بود تحقیقات گسترده‌ای را انجام دهند که در نهایت قطع کمک‌های تحقیقاتی بلاعوض فدرال و سایر حمایت‌های دولتی از دانشگاه‌ها را در پی خواهد داشت. تحقیقات مورد اشاره مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال چندین جلسه استماع اخیر صورت می‌گیرد که به استعفای رؤسای دانشگاه‌های هاروارد و پنسیلوانیا منجر شد. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا همچنین وعده تحقیقات بیشتری را داده‌اند و از رؤسای دانشگاه‌های ییل، یوسی‌ال‌ای (دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس) و دانشگاه میشیگان خواسته‌اند هفته آینده شهادت دهند.

همبستگی مردم اروپا با فلسطین در روز جهانی کارگر

خبر دیگر این همزمان با در روز جهانی کارگر (اول می، 12 اردیبهشت‌ماه) هزاران نفر از مردم سراسر اروپا به خیابان‌ها آمدند تا با مردم فلسطین اعلام همبستگی کنند. خبرگزاری آناتولی گزارش کرد که در شهر «آتن» پایتخت یونان، هزاران نفر از جمله دانشجویان و کارگران بخش‌های دولتی و خصوصی و بازنشستگان به درخواست اتحادیه‌های تجاری و احزاب سیاسی چپ‌گرا در اطراف میدان مرکزی سینتاگما تجمع کردند. در ایتالیا نیز هزاران نفر در شهر شمالی «مونفالکون» تظاهرات برپا کردند و با مردم فلسطین اعلام همبستگی کردند. به گزارش فارس به نقل از آناتولی در فرانسه نیز، مردم به درخواست اتحادیه‌های تجاری مهم و انجمن‌های دانشجویی، در سراسر این کشور از جمله مارسی، ریم و لیون در میادین شهر تجمع کردند. در «صوفیه» پایتخت بلغارستان نیز، هزاران نفر از بخش‌های مختلف این کشور در خیابان‌های اصلی این شهر تظاهرات کردند و همچنین خواستار افزایش حقوق شدند و با مردم فلسطین اعلام همبستگی کردند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دانشجویان آمریکایی، گسترده‌ترین اعتراضات دانشگاهی از دهه ۱۹۶۰ تاکنون را رقم زدند

افزایش همبستگی افکارعمومی جهان با فلسطینیان و محبوبیت بیشتر حماس

چه بر سر دانشجویان و اساتید بازداشتی در آمریکا و اروپا می‌آورند؟

پلیس وحشی آمریکا و 3000 استاد و دانشجوی معترض

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.