سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / نوبخت: مشکلات اقتصادی تقصیر ترامپ است!

نوبخت: مشکلات اقتصادی تقصیر ترامپ است!

ادعای آقای نوبخت که همه‌ی مشکلات زیر سر ترامپ است و دولت مقصر نیست بیشتر از این که یک استدلال باشد یک استراتژیست؛ نوبخت و مابقی حامیان دولت با پناه بردن به این استدلال ضعیف می‌خواهند به راحتی از پاسخ‌گویی فرار کنند. همه می‌دانند که محمدباقر نوبخت مسئول سازمان برنامه و بودجه کشور است. سازمانی که نقش به سزایی در مناسبات اقتصادی کشور دارد و اصلا برای همین هم بر سر کرسی این منصب بین اصلاح‌طلبان همیشه دعوا بوده است. حالا یک دودوتا چارتای ساده می‌ماند. آقای نوبخت که خود در مظان اتهام است و یکی از کلیدی‌ترین نهادهای اقتصادی را مدیریت می‌کند، به جای پاسخ به این که در این دو سال یعنی از سال 95 تا امروز چه دستاوردی جز ویرانی در سازمانه برنامه و بودجه داشته، همه‌ی تقصیرها را به راحتی به گردن ترامپ می‌اندازد.

محمدباقرنوبخت شخصیت تاثیرگذاری در دولت روحانی بوده است. او در دوره‌ی اول ریاست جمهوری روحانی هم سخنگوی دولت بود و هم مسئول سازمان مدیریت و برنامه؛ در دوره‌ی دوم روحانی نیز او همچنان به عنوان یکی از سیاستگذاران اقتصادی در سمت مسئولیت سازمان برنامه و بودجه باقی ماند. اتفاقی که سروصداهای زیادی را به دنبال داشت. حالا بعد از مدت‌ها او مدعی شده که مشکل اقتصادی کشور تقصیر دولت نیست و همه چیز گردن آقای ترامپ است.

 

به گزارش رجانیوز از ابتدا حضور محمدباقر نوبخت در کنار حسن روحانی صدای عده‌ای از هم‌کیشان دولت را در آورده بود. سازمان برنامه و بودجه یک سازمان مهم و تاثیرگذار بود که می‌توانست با زیاد و کم کردن رقم‌ها عملا اختیار همه را در دست بگیرد. سازمانی که تحت نظر محمدباقر نوبخت از اعضای اصلی حزب اعتدال و توسعه اداره می‌شد و همچنان می‌شود.

 

نوبخت در چهاردهمین همایش سراسری رؤسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی سراسر کشور که روز 11 اسفندماه برگزار شده بود به سخنرانی پرداخته و در جواب اینکه آیا دولت در ایجاد وضع اقتصادی فعلی مقصر است یا نه؟ گفته بود: 

«باید بگوییم دولت در این خصوص قصوری نداشته و جهان با یک پدیده نادر و انسانی خشن به نام ترامپ مواجه شد»

 

دولتی‌ها و حامیان حسن روحانی این روزها بیش از همه برای فرار از پاسخ‌گویی به ریسمان پوسیده دو استدلال ضعیف چنگ می‌زنند. برخی با علم کردن ورود سپاه به اقتصاد، مشکلات کشور را معلول دخالت نهادهای ذی‌نفوذ می‌دانند و عده‌ای از جمله محمدباقر نوبخت دیواری کوتاه تر از دیوار ترامپ پیدا نکرده‌اند. 

 

باید گفت که اولا با پذیرش مسئولیت سنگین ریاست‌جمهوری باید از ابتدا مسئولیت اتفاقات بعد را نیز پذیرفت. به صورت ساده‌تر یعنی وقتی شخصی مسئولیت سنگین ریاست جمهوری و نهادهای دیگر را بر عهده می‌گیرد، مشخص است که با کوهی از مشکلات رو به رو خواهد شد که آمدن یک مداخله‌گر خارجی مانند ترامپ هم از آن مستثنی نیست. یعنی نمی‌شود گفت چون ترامپ آمد پس مشکلات به خاطر اوست و دولت بی‌تقصیر است.

 

 

در این بین تکلیف نهادهایی مانند سپاه را هم خود حسن روحانی و جهانگیری و حتی شخص نوبخت روشن کرده‌اند. دولت پروژه‌هایی را که توان عملی کردن آنان را ندارد به سپاه می‎دهد و سپاه تنها مجری طرح‌های دولت است. برای مثال همین فاز سوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در بندرعباس که حسن روحانی آن را افتتاح کرد پروژه‌ای بود که سپاه آن را به سرانجام رساند و افتخارش به پای دولت روحانی نوشته شد.[برای مطالعه‌ی گزارش کامل این موضوع اینجا کلیک کنید]

 

 چندی پیش محمدجواد ظریف طی سخنانی درهمایش چند جانبه گرایی درسیاست خارجی ایران؛ ظرفیتها و راهبردها گفته بود: 

« همانگونه که نمی‌توانیم پشت پرده توطئه‌های امپریالیسم و نظام سلطه پنهان شویم و ناکارآمدی خود را گردن آنها بیاندازیم همانطور هم نمی‌توانیم پشت مقاومت مردم پنهان شویم.» 

 

این سخن ظریف امروز مصداق عینی پیداکرده است. چراکه عده‌ای در دولت حسن روحانی واقعا ناکارآمدی خود را به گردن نظام سلطه می‌اندازند و مانند نوبخت، ترامپ را عامل همه‌ی مشکلات کشور معرفی می‌کنند.

 

اما ادعای آقای نوبخت که همه‌ی مشکلات زیر سر ترامپ است و دولت مقصر نیست بیشتر از این که یک استدلال باشد یک استراتژیست؛ نوبخت و مابقی حامیان دولت با پناه بردن به این استدلال ضعیف می‌خواهند به راحتی از پاسخ‌گویی فرار کنند. همه می‌دانند که محمدباقر نوبخت مسئول سازمان برنامه و بودجه کشور است. سازمانی که نقش به سزایی در مناسبات اقتصادی کشور دارد و اصلا برای همین هم بر سر کرسی این منصب بین اصلاح‌طلبان همیشه دعوا بوده است. حالا یک دودوتا چارتای ساده می‌ماند. آقای نوبخت که خود در مظان اتهام است و یکی از کلیدی‌ترین نهادهای اقتصادی را مدیریت می‌کند، به جای پاسخ به این که در این دو سال یعنی از سال 95 تا امروز چه دستاوردی جز ویرانی در سازمانه برنامه و بودجه داشته، همه‌ی تقصیرها را به راحتی به گردن ترامپ می‌اندازد. در صورتی که حتی خود اصلاح‌طلبان نیز بخش عمده‌ای از مشکلات را در دعواهای بین خودشان به گردن حسن روحانی و سازمان برنامه و بودجه می‌انداختند.

 

حزب کارگزاران سازندگی که سهم به سزایی هم در ترکیب دولت روحانی داشت در شهریورماه سال جاری با انتشار بیانیه‌ای تند خطاب به روحانی از تصمیم‌های اقتصادی و انتصاب‌های مدیریتی او شکایت کرده بود. کارگزاران در این بیانیه سازمان برنامه و بودجه را مغز متفکر دولت روحانی می‌خواند و با اشاره به لزوم برکناری نوبخت از سازمان برنامه و بودجه تصریح می‌کند:

«متاسفانه با وجود نقدهایی که بر سازمان برنامه و بودجه در دولت اول دکتر روحانی وارد می‌شد لکن در دولت دوم نه‌تنها اصلاحی صورت نگرفت بلکه روند مدیریتی این سازمان تثبیت و نهادهای دیگر در اطراف آن و براساس توانایی‌های مدیریت قبلی چیده شد.»

 

بیانیه کارگزاران در ادامه از نبودن استراتژی واحد و عدم کفایت نوبخت نتیجه می گیرد که دولت نیاز به یک خون تازه دارد و اینگونه جمع بندی می‌کند:

«پیشنهاد مشخص ما به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران دکتر حسن روحانی، نوسازی دولت در هر دو عرصه‌ی سیاستگذاری و اجراست. دولت خون تازه می‌خواهد. باید به قوای تازه‌نفس که آماده‌ی شرایط جدیدند مجال داد. مردان «بزم» را در شرایط «رزم»  نمی‌توان به کارگرفت. شمشیرهای مرصّع را باید به دیوار آویخت و با سلاح آخته، هوشمندانه به مقابله با شرایط جدید رفت.»

 

این که حزب کارگزاران سازندگی هم با ندیده گرفتن اشتباهات جدی خود در دولت روحانی می‌خواهد مشکلات را به گردن حزب اعتدال و توسعه بیاندازد جای خود، اما به وضوح در این بیانیه می‌توان به دو نکته مهم و کلیدی رسید.

 

اول این که حسن روحانی با انتصاب افراد نالایقی مانند نوبخت، عملا سازمان برنامه و بودجه را نابود کرده است و دوم این که مشکل اصلی دولت روحانی نداشتن انسجام در مدیریت شخص روحانی و نداشتن اتحاد در اتخاذ ایدئولوژی و استراتژیست. 

 

از نظر کارگزارانی‌ها سه نهاد وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه هر کدام یک سیاست را در پیش گرفته‌اند و هیچ اتحاد راهبردی خاصی بین این سه نهاد وجود ندارد. و همین مسئله باعث می‌شود که سردرگمی خاصی بر اقتصاد کشور حاکم باشد.

 

در همین راستا روزنامه‌ی منسوب به کارگزاران سازندگی پنجشنبه 25 مردادماه در گزارشی تحت عنوان «کابینه در برابر کابینه» می نویسد:

«سه نهاد وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه که گرایش های فکری جداگانه‌ای دارند و رییس جمهور باید به یک انتخاب اساسی و نهایی میان گفتمان اقتصاد دولتی و اقتصاد آزاد دست زند»

 

 

 

 

بنابراین قبل از اینکه ترامپ بخواهد برای اقتصاد کشور مشکل‌ساز شود، شخص حسن روحانی با مدیریت جزیره‌ای و عدم اتخاذ راهبردی مشخص زمینه‌ی ویرانی اقتصاد کشور را فراهم کرده بود. برای همین باید گفت مسئله روشن است. نوبخت که امروز مشکلات را از ترامپ می‌بیند و معتقد است که دولت مقصر نیست ابتدا می‌خواهد خودش را از اتهامات وارده مبرا کند و کارنامه‌ی پر ابهام خود را سفید جلوه دهد. کارنامه‌ای که تنها کارگزارانی‌ها به آن انتقاد نداشتند و کارشناسان اقتصادی هم ایرادات اساسی و درستی به او و عملکردش وارد می‌ساختند. حتی این اواخر در ماجرای استعفای وزیر بهداشت هم رد پای سازمان برنامه و بودجه و جناب نوبخت مشهود شده بود و وزیر بهداشت نیز بخشی از مشکلات را از نوبخت و سازمان تحت مدیریتش می‌دانست.

 

به هرحال نوبخت در این دوسال حرف و حدیث‌های زیادی را پیرامون سازمان برنامه و بودجه به سر زبان‌ها انداخته است. حرف و حدیث‌هایی که باعث می‌شود به همین راحتی «همه چیز تقصیر ترامپ است» را از او باور نکنیم. نوبخت باید قبل از اینکه برای مشکلات کشور مقصر پیدا کند، به صورت شفاف عملکرد سازمان تحت مدیریتش را اعلام کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اسرائیل دژ استعمار غرب

ويدئو/ نابودی اسرائیل

شاعر «سلام فرمانده» به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت

سیدمهدی بنی‌هاشمی شاعر سروده «سلام فرمانده» به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت که یک بیت از آن را به مناسبت عملیات وعده صادق خوانده بودند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.