سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / کلیپ‌های دیگران / آماده‌باش اروپا برای مواجهه با قطعی گسترده برق

آماده‌باش اروپا برای مواجهه با قطعی گسترده برق

«کلاودیا‌تانر» وزیر دفاع اتریش هشدار داد که به دنبال تاثیرات وخیم جنگ اوکراین بر بازار انرژی، اروپا باید برای قطعی گسترده برق آماده‌باشد.

با شروع زمستان در اروپا بحران انرژی بیش از پیش بر کشورهای اروپایی فشار می‌آورد و این در حالی است که کارشناسان از هم اکنون نسبت به تداوم کمبود انرژی در زمستان سال آینده میلادی نیز ابراز نگرانی می‌کنند. آژانس بین‌المللی انرژی با توجه به مسئله فقدان گاز روسیه، زمستان سختی را برای سال آینده در اروپا پیش‌بینی کرده است.«فاتح بیرول» مدیر اجرایی این آژانس در گفت‌وگویی مطبوعاتی پیش‌بینی کرد کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا یا قطع آن باعث کاهش 30 درصدی ذخایر کشور‌های اروپایی در زمستان سال آینده شود که جبران آن با توجه به افزایش روز افزون تقاضای کشور‌های مختلف برای گاز روسیه، بسیار دشوار است.

براساس نتایج یک نظرسنجی انجام گرفته توسط فایننشال تایمز، اقتصاددانان شرکت‌کننده در آن نیز ضمن هشدار نسبت به کوچک شدن اقتصاد منطقه یورو در سال ۲۰۲۳، خطر بحران انرژی را برای زمستان سال آینده میلادی پابرجا دانستند. براساس این نظرسنجی نزدیک به ۹۰ درصد از ۳۷ اقتصاددان شرکت‌کننده اعلام کرده‌اند که منطقه یورو در حال حاضر در رکود است و اکثر آنها نیز پیش‌بینی کرده‌اند که تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سال آینده کاهش می‌یابد.اکثر اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی این روزنامه انگلیسی بر این عقیده‌اند که اروپا بدترین بحران انرژی خود را پشت سر گذاشته است؛ بحرانی که جرقه آن با جنگ اوکراین زده شد. هرچند پائیز نه چندان سخت و سرد توانست در پر شدن ذخایر گازی تاثیرگذار باشد. با این حال، بسیاری بیم آن دارند که سهمیه‌بندی انرژی در سال آینده بازگردد، به ویژه اگر زمستان به طور غیرمعمول سرد باشد و ذخایر گازی کاهش یابد و جریان گاز از روسیه در طول سال ۲۰۲۳ بیش از پیش افت کند.

کمبود برق در اروپا

از جلوه‌های بارز بحران انرژی کمبود برق در کشورهای اروپایی است به طوری که دولت‌ها مجبور شده‌اند تدابیر بسیار سختگیرانه‌ای را برای مقابله با کمبود برق اتخاذ کنند.با این وجود نگرانی‌ها درباره کمبود برق طی ماه‌های آینده همچنان پابرجاست. در همین رابطه «کلاودیا‌تانر» وزیر دفاع اتریش هشدار داد که به دنبال تاثیرات وخیم جنگ اوکراین بر بازار انرژی، اروپا باید برای قطعی گسترده برق آماده‌باشد.

به گزارش ایرنا، «تانر »سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با روزنامه «دی ولت» با بیان اینکه احتمال قطعی برق در برخی بخش‌های اتحادیه اروپا در آینده نزدیک «بسیار بالا» است، گفت: احتمال قطع گسترده برق بر اثر جنگ اوکراین بار دیگر افزایش قابل توجهی یافته است.وی افزود: مسئله این نیست که آیا این اتفاق رخ می‌دهد یا نه، بلکه موضوع این است که چه زمانی برق قطع می‌شود.‌تانر همچنین گفت که «حملات هکری» ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به شبکه انرژی کشورهای غربی نوعی «جنگ ترکیبی» است.وزیر دفاع اتریش یادآور شد: ما نباید وانمود کنیم که این فقط یک فرضیه است بلکه باید برای قطعی برق در اتریش و اروپا آماده‌باشیم.به گفته‌تانر، ارتش اتریش و سایر کشورهای اروپایی مرتبا تمرینات و رزمایش‌هایی برای مقابله با بحران قطعی برق انجام می‌دهند و بروشورهایی میان مردم پخش شده است تا بدانند که در زمان قطع شدن برق چه باید بکنند.

لتونی در آستانه بحران انرژی

در لتونی دیگر کشور اروپایی نیز وزیر دارایی از قرار گرفتن کشور در آستانه بحران انرژی خبر داد وزارت دارایی لتونی در این باره گفت: «بعد از پشت سر گذاشتن دو سال اقتصادی دشوار ناشی از همه گیری ویروس کرونا، انتظار می‌رفت وضعیت اقتصادی بهبود یابد اما این امر رخ نداده و اکنون کشور در آستانه یک بحران انرژی قرار گرفته و وضعیت چشم‌انداز اقتصادی در سال ۲۰۲۳ چندان مطلوب نیست. »به گزارش ایرنا، تارنمای «شبکه خبری بالتیک» موسوم به «بی‌ان‌ان» با انتشار این خبر نوشت: درحالی که لتونی توانست با موفقیتی دور از انتظار بحران ناشی از همه گیری کووید-۱۹ را پشت سر گذارد، وضعیت (اقتصادی) پس از ۲۴ فوریه (پنج اسفند ۱۴۰۰) با وقوع جنگ روسیه و اوکراین‌، به صورت کامل تحت تاثیر آن قرار گرفت، خاتمه یافتن تبادلات تجاری با روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری و متخاصم در این جنگ، با بحران ناشی از سیل پناهجویان اوکراینی و از دیگر سو افزایش بهای انرژی ناشی از این جنگ مواجه شد، در نتیجه اکنون کشور در آستانه یک بحران کامل انرژی قرار گرفته است.براساس این گزارش، در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی تورم در لتونی به بالاترین میزان خود از دهه نود قرن گذشته میلادی تاکنون رسید، تورم در ماه سپتامبر(شهریور) به ۲۲.۲ درصد افزایش یافت.

گرایش به انرژی هسته‌ای در اروپا

با تشدید بحران انرژی در کشورهای اروپایی گرایش به سمت انرژی هسته‌ای در اروپا افزایش چشمگیری داشته است.«روزنامه فایننشال تایمز» در گزارشی در همین زمینه نوشته است« دولت لهستان اوایل پاییز امسال اعلام کرد که شرکت آمریکایی وستینگهاوس و شرکت کره‌ای کی اچ ان پی هر کدام یک نیروگاه هسته‌ای در لهستان می‌سازند.». به گزارش ایرنا بر اساس این گزارش تاکید بر انرژی هسته‌ای و همکاری‌های بین‌المللی در این حوزه بخشی از تلاش‌های ورشو برای تضمین استقلال انرژی از روسیه است. لهستان از زمان حمله زمستان پیش این کشور به اوکراین، با افزایش هزینه‌های انرژی که تورم را به بالاترین حد در ۲۵ سال اخیر رسانده، دست و پنجه نرم می‌کند. فایننشال تایمز می‌افزاید: «کشورهای دیگر نیز در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین به استقبال انرژی هسته‌ای رفته‌اند. انگلیس قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ عملیات احداث هشت رآکتور را آغاز کند. آلمان و بلژیک نیز به تازگی و پس از تغییر ۱۸۰ درجه‌ای سیاست‌های خود، فعالیت برخی از راکتورها را تمدید کردند.

خیز آلمان برای کاهش دستمزدها

در آلمان نیز بحران اقتصادی دولت این کشور را به اتخاذ راهکارهای ریاضتی مجبور کرده است. در همین رابطه«کریستین لیندنر» وزیر دارایی آلمان مقام‌های این وزارتخانه را برای تدوین یک بسته رشد اقتصادی شامل کاهش دستمزد و حقوق‌ها و مالیات شرکت‌ها مامور کرده است. به گزارش ایرنا، بر اساس سندی که روزنامه« فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ» سه‌شنبه منتشر کرد، این دستور کار جدید وزارت دارایی آلمان «نقطه عطفی در سیاستگذاری مالی و اقتصادی» بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در ۲ سال آینده به شمار می‌آید. در این سند وزارت دارایی آلمان استدلال شده که اقتصاد این کشور عقب، مانده است و افزایش شدید بهای انرژی به دلیل جنگ اوکراین، شرکت‌های آلمانی را تحت فشار قرار داده است.این سند می‌افزاید:« ما نمی‌توانیم در بلندمدت به کمک پول دولت و یارانه به صنایع با این مشکل مقابله کنیم».«فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ» نوشت که کاهش فراگیر دستمزد و حقوق‌ها و کاستن از مالیات شرکت‌ها از جمله موضوعاتی است که در این سند به آن پرداخته شده است. وزارت دارایی آلمان همچنین در مورد بازار کار و بیمه اجتماعی نیز پیشنهادهایی ارائه کرده است.نتایج یک نظرسنجی جدید نیز نشان می‌دهد سه انجمن از هر پنج انجمن صنعتی در آلمان درباره اوضاع اقتصادی در سال آینده میلادی (۲۰۲۳) بدبین هستند و انتظار دارند شرکت‌هایشان به دلیل بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین تولید کمتری داشته باشند.

تخم مرغ، گران‌ترین کالا در آمریکا

در آمریکا نیز تحت تاثیر بحران اقتصادی بسیاری از اقلام مواد غذایی در سال ۲۰۲۲  در این کشور گران شدند تا آنجا که سبد غذایی بسیاری از خانواده‌های آمریکا کوچک شد و برخی نیز دچار مشکل شدند اما هیچ کالایی مانند تخم مرغ در بازار این کشور گران نشده است. طبق داده‌های اداره آمار کار آمریکا، امسال و تا پایان ماه نوامبر(آذر)، قیمت تخم‌مرغ در این کشور ۴۹ درصد افزایش یافت. شبکه سی ‌ان ‌ان آمریکا در گزارشی درباره علل گرانی این ماده غذایی نوشت: از اوایل امسال، شیوع آنفلوانزای مرگبار پرندگان باعث کاهش تعداد طیور به ویژه بوقلمون‌ها و مرغ‌های تخم گذار در آمریکا شده است. این یکی از دلایل افزایش بی‌رویه قیمت‌های تخم مرغ در این کشور است اما افزایش هزینه‌های خوراک و انرژی برای تولیدکنندگان و همچنین تقاضای فزاینده در فروشگاه‌ها بر این قیمت‌ها تاثیر بیشتری گذاشته است.بر اساس گزارش سی ان ان، کارشناسان معتقدند قیمت تخم مرغ به اوج قیمت خود رسیده است اما تا زمانی که این شرایط بهبود نیابد، مردم باید برای خرید تخم مرغ در فروشگاه‌های مواد غذایی هزینه بیشتری بپردازند.داده‌های مرکز «اورنر بری» نشان می‌دهد که روز جمعه، بهای تخم مرغ به ۵ دلار و ۴۶ سنت در ازای هر ۱۲ عدد رسید. این قیمت در مدت مشابه سال گذشته، حدود ۱ دلار و ۷۰ سنت بود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

 پس از نیجر چاد هم نظامیان آمریکایی را پس زد

آمریکا، فرانسه

 قتل یک سیاه‌پوست دیگر درآمریکا زیر زانوی پلیس

قتل وحشیانه «جرج فلوید» وقتل فرانک تایسون آمریکایی در آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.