سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد /خطرناک ترین زمستان در انتظار اروپاست

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد /خطرناک ترین زمستان در انتظار اروپاست

آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش فصلی خود هشدار داده زمستان امسال اروپا با خطر بی‌سابقه کمبود گاز مواجه خواهد بود. این شاید پنجاهمین گزارش و خبری است که راجع به زمستان سخت اروپا منتشر می‌شود.

 سایه بحران انرژی، تورم و رکود اقتصادی ناشی از آن همچنان بر سر اروپا سنگینی می‌کند. این بحران بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی را برآن داشته تا وضعیت اقتصادی امروز اروپا را با بحران نفتی دهه ۱۹۷۰ مقایسه کنند. بحران اقتصادی و فقر گسترده در اروپا نیز جذابیت احزاب راستگرای پوپولیست را افزایش داده طوری که کارشناسان هشدار می‌دهند ممکن است با قدرت‌گیری فاشیسم در اروپا شرایطی مثل جنگ جهانی دوم در اروپا تکرار شود.

در فرانسه، «امانوئل ماکرون» به زحمت توانسته در برابر «مارین لوپن» رقیب راستگرای خود در انتخابات پیروز شود و به تازگی نیز یک ائتلاف راست افراطی در ایتالیا به رهبری «جورجیا ملونی» اولین نخست‌وزیر زن این کشور شده است. «ملونی» افزایش قیمت انرژی را بخش محوری کمپین خود قرار داده و گفته بود که خانواده‌ها و کسب و کارها به دلیل افزایش هزینه‌ها به زانو درآمده‌اند، ضمن اینکه از اتحادیه اروپا به خاطر سیاست‌هایش در زمینه انرژی انتقاد کرده است. «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر راستگرای مجارستان نیز از اتحادیه اروپا به دلیل افزایش بهای گاز طبیعی در اروپا انتقاد کرده و همچنین خواستار لغو تحریم‌های اروپایی علیه روسیه شده است. جمع‌بندی همه گزارش‌ها حاکی است که بحران انرژی در اروپا طی ماه‌های آینده تشدید خواهد شد. نشریه «فورچون» هم گزارش داده که خانوارهای اروپایی ممکن است به دلیل بحران انرژی، شاهد افزایش ۲ تریلیون یورویی قبوض آب و برق خود در سال آینده شوند و کمبود سوخت و جیره‌بندی می‌تواند منجر به کاهش ظرفیت صنعت یا حتی تعطیلی کامل آن در برخی بخش‌های خاص شود. برخی کشورهای اروپایی همچون نروژ همین حالا هم همسایگان خود را با کاهش صادرات انرژی خشمگین کرده‌اند، مسئله‌ای که می‌تواند در صورت افزایش تقاضای انرژی در زمستان سرد، به امری رایج تبدیل شود.

خطر بی‌سابقه است

 همزمان آژانس بین‌المللی انرژی دیروز در جدیدترین گزارش فصلی خود هشدار داد که زمستان امسال، اروپا با خطر بی‌سابقه کمبود گاز مواجه خواهد بود. به گزارش ایرنا، خبرگزاری‌های غربی به نقل از گزارش فصلی سازمان آژانس بین‌المللی انرژی مستقر در پاریس همچنین گزارش داده‌اند که فاصله عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی گاز از سال ۲۰۲۱ رو به کاهش بود و پیش‌بینی می‌شود که مصرف جهانی این سوخت به دلیل صرفه‌جویی ۱۰ درصدی اروپا و ثابت ماندن میزان تقاضا در آسیا ۰.۸ درصد کاهش یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که میزان مصرف گاز در سال آتی میلادی‌اندکی افزایش یافته و ۰.۴ درصد رشد کند.

در این گزارش آمده که مصرف گاز در اروپا در ۸ ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۰ درصد کاهش یافته که کاهش ۱۵ درصدی مصرف بخش صنعتی که ناشی از گرانی سوخت و کاهش تولید بوده، در آن سهم بسزایی دارد.این آژانس اعلام کرد که کشورهای اروپایی در صورت قطع کامل واردات گاز روسیه لازم است در زمستان پیش رو مصرف خود را ۱۳ درصد کاهش دهند.در گزارش آژانس پیش‌بینی شده که واردات گاز مایع اروپا در سال جاری ۶۰ میلیون متر مکعب افزایش یابد.این بدان معناست که واردات گاز مایع آسیا در ماههای باقیمانده سال ۲۰۲۲ به دلیل گرانی گاز در اروپا و افزایش واردات گاز قاره سبز، کمتر از واردات سال ۲۰۲۱ خواهد بود. با این حال امکان دارد که واردات گاز مایع چین در سال آتی میلادی به دلیل عقد قراردادهای جدید و سرمای نابهنجار افزایش یابد که این خود به سر به سر شدن عرضه و تقاضا در بازار می‌افزاید.هم اکنون تنها مقدار‌اندکی گاز از روسیه از طریق اوکراین به اسلوواکی و از طریق دریای سیاه و ترکیه به بلغارستان صادر می‌شود. دو مسیر دیگر که از بستر دریای بالتیک به آلمان و از طریق بلاروس به لهستان گاز روسیه را منتقل می‌کرد، بسته شده‌اند.بر اساس این گزارش اگر از ۱ نوامبر (۱۰ آبان) صادرات گاز روسیه به اروپا کاملاً قطع شود، باید ۹۰ درصد ذخایر گازی اتحادیه اروپا تکمیل باشد که اکنون بیش از ۸۸ درصد از ظرفیت آن تکمیل شده است.

بحران مهاجرت در اروپا

همزمان با بحران انرژی، اروپا با سیل مهاجرین جنگ اوکراین نیز مواجه است که می‌رود تا بحران دیگری برای این قاره رقم بزند. در همین رابطه یک کارشناس برجسته مهاجرت غربی درباره موج تاریخی هجوم مهاجران از اوکراین در زمستان به دلیل تداوم جنگ و از بین رفتن زیر ساخت‌ها در این کشور هشدار داد. «گرالد کناوس»، از محققان برجسته مهاجرت در گفت وگویی با یک رسانه آلمانی گفته: «اگر وضعیت اوکراین همچنان رو به وخامت باشد و تامین گرما و برق در زمستان در این کشور به دلیل اینکه نیروگاه‌های برق در اثر جنگ روسیه نابود می‌شود و یا از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده شود شکل نگیرد، ما با یک زمستان مهاجرتی تاریخی رو‌به‌رو هستیم. اتحادیه اروپا اکنون برای این شرایط آماده نیست.» به گزارش تسنیم این جامعه‌شناس اتریشی که در برلین زندگی می‌کند، این انتقاد را وارد کرد مهاجرانی که به دنبال حمایت در اروپا از اوکراین هستند هنوز در اروپا به صورت بسیار نابرابر توزیع می‌شوند: «کشورهایی مانند جمهوری چک و لهستان بیشترین بار را تحمل می‌کنند، در حالی که کشورهایی مانند فرانسه بخش کوچکی از آوارگان جنگی را پذیرفته‌اند.»

رهبری آمریکا در جنگ هسته‌ای

اما در حالی که جنگ اوکراین بحران انرژی در اروپا را به شدت تشدید کرده به احتمال جنگ هسته‌ای در اروپا نیز به شدت دامن زده است به طوری که طی روزهای اخیر آمریکا و روسیه بارها یکدیگر را به دامن زدن به یک جنگ هسته‌ای دیگر متهم کرده‌اند. روسیه تهدید کرده است در صورت عضویت اوکراین در ناتو یا حمله به شهرهای روسیه با سلاح‌های غربی جنگ هسته‌ای قریب‌الوقوع خواهد بود

.رئیس‌سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) نیز درباره تهدید هسته‌ای رئیس‌جمهوری روسیه با طرح این ادعا که تلاش پوتین برای بازگرداندن روسیه به دوران اوج گذشته نتیجه معکوس داشته است، گفت که «آمریکا ناتو را در مواجهه با این جنگ رهبری خواهد کرد.»

  تارنمای خبری  «هیل» با انتشار مصاحبه «دیوید پترائوس» با شبکه خبری‌ای بی‌سی، به نقل از  رئیس‌سابق سیا و ژنرال بازنشسته نظامی آمریکا،نوشت: جنگ در اوکراین برای پوتین بسیار وخیم و هولناک شده به‌ویژه آنکه اوکراین طی این مدت بر روسیه در بازپس‌گیری سرزمین‌های خود، برتری یافته است.«پترائوس» که فرماندهی دو جنگ خانمانسوز آمریکا در افغانستان و عراق را در کارنامه دارد، در این مصاحبه تاکید کرد که قدرت‌های جهانی باید تهدید هسته‌ای مسکو را جدی بگیرند.وی در پاسخ به این پرسش که درصورت عملی شدن تهدید روسیه، واکنش آمریکا چه خواهد بود، گفت: «آمریکا با هدایت و رهبری ناتو، در یک تلاش جمعی هرگونه قوای متعارف روسیه را که بتوان در صحنه نبرد در اوکراین  و شبه جزیره کریمه شناسایی کرد، از این کشور بیرون خواهد راند.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

 فرانسه و آلمان و لهستان ائتلافی جدید برای ارسال تسلیحات دوربرد به اوکراین تشکیل دادند

اتحاد آلمان، فرانسه و لهستان

چرا می‌گوییم غربگرایان زبان دنیا را بلد نیستند؟

غربگدا های داخلی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.