سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / شتاب دولت سیزدهم در احداث نیروگاه‌های تولید برق

شتاب دولت سیزدهم در احداث نیروگاه‌های تولید برق

شهریور امسال ۶ نیروگاه زاهدان۱، زاهدان۲، عسلویه، فردوسی، تربت حیدریه و دو کوهه، به مرحله اتصال به شبکه سراسر برق رسید، این اولین بار در کشور بود که ۶ نیروگاه در یک ماه به شبکه متصل می‌شود.

: ابستان امسال مردم پس از تحمل چندین سال خاموشی مکرر و بدون برنامه ریزی در فصل گرما، شیرینی پایداری شبکه توزیع برق را درک کردند. در کنار شهروندان و به اصطلاح مصرف کنندگان خانگی، صنایع و واحدهای تولیدی نیز به عنوان اصلی‌ترین متضرران قطع برق، با یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده و مدیریت مصرف و بدون اینکه به تولیدشان زیانی وارد شود تابستان را به پایان رساندند.

  بررسی‌ها نشان از آن دارد که رکورد ساخت نیروگاه در یک سال گذشته از دولت سیزدهم، تعمیرات نیروگاهی به همراه برخی اقدامات دیگر از جمله مواردی بود که در نهایت به تامین پایدار برق در بخش خانگی و مدیریت مصرف برق در سایر حوزه‌ها منتهی شد.

در ادامه این رکوردشکنی‌ها در ماه پایانی فصل تابستان و طی شهریور‌ سال جاری، یک رکورد دیگر در صنعت برق شکسته شد.

بر مبنای جزئیات ارائه شده توسط شرکت مپنا در شهریور سال ۱۴۰۱ نصاب سنکرون واحدهای نیروگاهی به عددی جدیدی در طول یک ماه رسید، بر این مبنا فقط در طول ۳۱ روز شهریور‌ سال ۱۴۰۱، تعداد ۶ نیروگاه، زاهدان۱، عسلویه، فردوسی، زاهدان۲، تربت حیدریه و دو کوهه به مرحله اتصال به شبکه سراسر برق رسید.

بر اساس گزارش شرکت مپنا، این ۶ واحد نیروگاهی مجموعا ظرفیت ۸۷۳ مگاوات تولید برق را بر عهده دارند و به مرحله سکنرون‌سازی با شبکه سراسری تولید برق کشور رسیده‌اند.

این رکورد درحالی ثبت شد سنکرون سازی ۶ واحد تولید برق در یک ماه دستاوردی بزرگ به حساب می‌آید و نوید آن را می‌دهد تا پایداری شبکه توزیع برق در سال‌های آتی نیز محقق شود.

جزئیات برنامه ساخت نیروگاه در سال گذشته

بنابراین گزارش، از ابتدای شهریور‌ سال گذشته بود که تلاش برای تامین ۶ هزار مگاوات نیروگاه تا پایان شهریور سال ۱۴۰۱ در مدت یک سال شروع شد.

در همین رابطه، همایون حائری، معاون برق و انرژی وزیر نیرو در بیان جزئیات برنامه ۶۰۰۰ هزار مگاواتی ساخت نیروگاه گفته بود: ‌«برنامه‌ای که برای سال اول دولت در نظر گرفتیم شامل افزایش ظرفیت تولید به میزان ۶ هزار مگاوات است که از این مقدار ۴۹۰۰ مگاوات مربوط به واحدهای حرارتی و تجدیدپذیر است.‌»

به گفته حائری ۴۲۶۰ مگاوات از این برنامه واحد حرارتی است که توسط وزارت نیرو و یک واحد نیز توسط بخش صنایع به عنوان اولین نیروگاه احداثی در راستای تفاهم‌نامه وزارت نیرو و صنایع ساخته شد.‌

این مقام مسئول با بیان اینکه ۵۰۰ مگاوات هم توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود، افزود: ‌همچنین ۲۸۶ واحد نیروگاهی موجود هم با اقدامات کارشناسان داخلی حدود ۱۱۱۵ مگاوات ارتقای توان خواهند داشت.‌

رکورد تاریخی ساخت نیروگاه در یک سال شکسته شد

نکته قابل توجه راجع به برنامه دولت در یک سال اول به عنوان افزایش ظرفیت ساخت نیروگاه آن است که رکورد ساخت نیروگاه در یک سال در کشور شکسته شده است.

بر اساس آمار، بیشترین آمار مرتبط با افزایش ظرفیت نیروگاهی در طی یک سال مرتبط با سال ۱۳۸۹ با توسعه ۴۹۳۵ مگاواتی است اما در سال اول دولت سیزدهم رشد، ۶ هزار مگاواتی واحدهای نیروگاهی سبب شد تا این رکورد با ارتقای ۲۲ درصدی به ثبت برسد.

حل مسئله برق کشور با  ساخت ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه در طی دو سال

با توجه به اجرای موفق برنامه ساخت ۶ هزار مگاوات نیروگاه در سال گذشته، وزارت نیرو برای سال ۱۴۰۲ نیز برنامه ساخت ۶ هزار مگاوات نیروگاه دیگر را در دستور کار قرار داده است.

در همین رابطه، عبدالرسول پیشاهنگ، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی، می‌گوید: «برای تامین برق پایدار پیک تابستان سال آینده مقرر شده است تا ظرفیت نیروگاه‌های کشور ۶ هزار مگاوات افزایش یابد که بیش از سه هزار و ۵۰۰ مگاوات از این ظرفیت مربوط به نیروگاه‌های بخش خصوصی و دولتی است و مابقی آن توسط نیروگاه‌های صنایع، تجدیدپذیر و تولید پراکنده محقق خواهد شد.​‌»

بنابراین گزارش با توجه به تحقق وعده ساخت ۶ هزار مگاوات نیروگاه تا پایان شهریور‌ سال ۱۴۰۱، به نظر می‌رسد، ظرفیت ساخت این واحدهای نیروگاهی در سال جاری دور از دسترس نبوده و ساخت ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه در طی دو سال می‌تواند زمینه حل پایدار مسئله برق کشور را فراهم کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

رکورد ۶ ساله فروش نفت شکسته شد

درآمد ایران به سالانه ۳۵ میلیارد دلار رسیده است

ایران به بزرگ‌ترین تولید‌کننده برق بیوگاز در منطقه تبدیل شد 

افتتاح نیروگاه بیوگاز سوز فاضلاب غرب تهران توسط رئیس‌جمهور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.