سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / ادامه پیامدهای جنگ اوکراین تورم در 19 کشور منطقه یورو رکورد زد

ادامه پیامدهای جنگ اوکراین تورم در 19 کشور منطقه یورو رکورد زد

همزمان با تشدید بحران اقتصادی در کشورهای اروپایی «آسوشیتدپرس» به نقل از مرکز آمار اروپا (یورواستات) اعلام کرد که تورم در 19 کشور حوزه یورو رکورد زده و از 10 درصد فراتر رفته است.

اروپا زیر سایه جنگ اوکراین در حال تجربه شدیدترین بحران اقتصادی چند دهه اخیر خود است افزایش شدید قیمت انرژی،افزایش تورم، تعطیلی صنایع، رکود اقتصادی و خطر آشوب‌های اجتماعی بحران‌های در هم تنیده‌ای هستند که سران اروپا این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. فعلاً اولویت اول برای سران اروپا بحران انرژی است در همین راستا وزرای اتحادیه اروپا روز جمعه برای مقابله با گرانی شدید انرژی با کاهش مصرف در ساعات اوج مصرف و اعمال عوارض بر شرکت‌های انرژی موافقت کردند.  به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصمیم اعمال عوارض و کاهش مصرف که توسط جمهوری چک به عنوان رئیس‌دوره‌ای اتحادیه اروپا اعلام شد، با هدف کاهش هزینه‌های انرژی ناشی از جنگ روسیه در اوکراین و در آستانه ورود به زمستان توسط کشورهای اروپایی گرفته شد.ه است  توافق وزیران اتحادیه اروپا یک روز پس از آن صورت گرفت که آلمان بسته کمکی ۲۰۰ میلیارد یورویی انرژی را برای محافظت از مصرف‌کنندگان خود اعلام کرد. سایر کشورهای اتحادیه اروپا نیز اقدامات ملی در مقیاس کوچک‌تر را با هدف کاهش قیمت حامل‌های انرژی به کار گرفته‌اند.

جدیدترین گزارش موسسه آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) نیز نشان می‌دهد که تورم در ۱۹ کشور منطقه یورو رکوردشکنی کرده و در ماه سپتامبر(شهریور) دو رفمی شد و به ۱۰ درصد رسید. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از این موسسه گزارش داد که دو رقمی شدن تورم در کشورهای اروپایی که ارز ملی آنها یورو است، با افزایش بهای برق و گاز همزمان شده و خبر از رکود اقتصادی در زمستان آتی می‌دهد چرا که گرانی به تضعیف قدرت خرید مصرف‌کنندگان منجر خواهد شد.به نوشته این خبرگزاری، تورم ماه اوت(مرداد) حوزه یورو ۹.۱ درصد و در زمان مشابه سال گذشته تنها ۳.۴ درصد بود. بر اساس این گزارش گرانی کالاها و خدمات بیش از پیش‌بینی‌های تحلیلگران بازار بوده و از ایجاد یورو در سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۶) سابقه نداشته است. به نوشته این موسسه آماری، افزایش بهای انرژی در افزایش نرخ تورم نقش اصلی را داشته و ظرف یک سال ۴۰.۸ درصد رشد کرده است.

یه گزارش ایرنا کاهش صادرات گاز روسیه صنایع انرژی بر را با افزایش شدید بهای گاز رو‌به‌رو ساخته و به عنوان مثال صنایع فولاد و تولید کود دیگر نمی‌توانند برخی از محصولات خود را با سوددهی تولید کنند.از سوی دیگر، با گرانی مواد غذایی، سوخت و افزایش بهای قبوض انرژی، مصرف کنندگان دیگر پول چندانی برای مصرف در موارد دیگر ندارند. بنا به این دلایل، اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که در اواخر سال جاری میلادی و نخستین ماه‌های سال ۲۰۲۳ حوزه یورو با رکود اقتصادی مواجه شود.

 افزایش نگرانی اروپا درباره امنیت خطوط انرژی

 از سوی دیگر در پی افزایش شواهد مبنی بر عمدی بودن انفجارهای هفته گذشته در خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به نورد استریم یک و دو کشورهای اروپایی تدابیر امنیتی و حفاظتی از منابع انرژی این قاره در دریای شمال و سواحل ایتالیا را تشدید کرده‌اند.  در گزارش روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» با اشاره به اینکه نروژ از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین و کاهش واردات گاز طبیعی از روسیه به اروپا رفته‌رفته بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز این قاره تبدیل شده، آمده است:« این روزها که اروپا با خطر بحران شدید انرژی در طول زمستان در نتیجه تحریم گاز روسیه مواجه است، خطوط لوله و میادین گازی نروژ به کانون هراس اروپایی‌ها بدل شده است.»

 بر اساس این گزارش در راستای تقویت تدابیر امنیتی منابع انرژی اروپا، «یوناس گار استوئیر» نخست‌وزیر نروژ گفت که کشورش از کمک‌های آلمان، انگلیس و فرانسه در زمینه افزایش امنیت منابع انرژی این کشور استقبال کرده است. در همین راستا ایتالیا نیز از افزایش اقدامات امنیتی نیروی دریایی این کشور برای حفاظت از خطوط لوله انتقال گاز از شمال آفریقا به اروپا از طریق کانال سیسیلی در برابر خطرات احتمالی و اقدامات خرابکارانه مشابه خبر داد.«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز روز جمعه گفت که واشنگتن از نزدیک با نروژ و سایر کشورهایی که در حال افزایش نظارت بر زیرساخت‌های انرژی از جمله خطوط انتقال در دریای بالتیک هستند، همکاری می‌کند.

در حالی که غرب، روسیه را مسئول آنچه اقدام خرابکارانه در خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا خوانده می‌شود معرفی می‌کند، مسکو این اتهام را رد کرده و خواستار تحقیقات سازمان ملل در این باره شده است.ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در اظهاراتی در این زمینه گفت که مسئولیت این وضعیت بر عهده غرب است. به گفته پوتین، « آنگلوساکسون‌ها »

در واقع شروع به تخریب زیرساخت‌های انرژی در اروپا کرده‌اند.بنابر این گزارش، اپراتورهای نفت و گاز در آب‌های دریای شمال نروژ و دانمارک، در طول هفته‌های گذشته تعدادی پهپاد ناشناس را در نزدیکی سکوهای گازی و نفتی مشاهده کرده‌اند.این درحالی است که یک شرکت انرژی آمریکایی روز جمعه گفته بود که سطح امنیت زیرساخت‌های این شرکت در نروژ را پس از اینکه یک پهپاد به آن نزدیک شده افزایش داده است.

یک مقام نیروی دریایی ایتالیا نیز در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی «لا رپوبلیکا» اعلام کرد که« به رغم افزایش نظارت‌ها بر خطوط انرژی پس از درگیری‌ها در اوکراین، اکنون فشار تهدیدهای مربوط به زیر آب، در منطقه مدیترانه بیش از پیش احساس می‌شود. بنابراین تامین امنیت انرژی و راه‌های ارتباطی آن یک اولویت است».سانحه نشت گاز و انفجار در خطوط لوله نورد استریم در جریان نشست روز جمعه وزیران انرژی اتحادیه اروپا نیز مطرح شد. وزیر انرژی سوئد در این زمینه گفت «باید تاکید داشت که این مسئله محدود به شمال اروپا نمی‌شود و مشکل تمام اروپا است. بنابراین اروپا باید از امنیت منابع انرژی این قاره اطمینان حاصل کند.»

هشدار درباره وقوع جنگ جهانی سوم

خبر دیگر از جنگ اوکراین این که به دنبال درخواست زلنسکی از ناتو درباره پیوستن اوکراین به این ائتلاف نظامی روسیه درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد. به گزارش فارس، «ولودمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین عصر جمعه به طور رسمی خواستار تسریع روند پیوستن این کشور به پیمان آتلانتیک شمالی شد.وی همچنین گفت تا زمانی که پوتین رئیس‌جمهور روسیه است، اوکراین با مسکو مذاکره نخواهد کرد.این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که پوتین عصر جمعه به طور رسمی سند الحاق 4 منطقه از اوکراین به روسیه را امضا کرد. به دنبال اظهارات زلنسکی معاون شورای امنیت ملی روسیه هشدار داد درخواست اوکراین برای پیوستن به ناتو، موجب شتاب بخشیدن به آغاز جنگ سوم جهانی است. «دیمیتری مدودف» در سخنانی گفت: «درخواست زلنسکی برای پیوستن (اوکراین) به ناتو، شتاب بخشیدن به آغاز جنگ جهانی سوم است».

وتوی قطعنامه شورای امنیت

روسیه همچنین جمعه شنب در جلسه شورای امنیت قطعنامه‌ای درباره الحاق 4 منطقه از اوکراین به خاک فدراسیون روسیه را وتو کرد. این قطعنامه به صورت مشترک توسط آمریکا و آلبانی در شورای امنیت ارائه شده بود و در آن همه‌پرسی‌ها در ۴ منطقه اوکراین برای پیوستن به روسیه غیرقانونی توصیف و محکوم شده بود.از میان ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۰ کشور به آن رأی مثبت داده و ۴ کشور رأی ممتنع دادند. روسیه تنها کشور مخالف قطعنامه بود که از حق وتوی خود برای بلااثر کردن آن استفاده کرد. چین به این قطعنامه رای ممتنع داد. تحلیلگران بر این باورند با الحاق این مناطق به روسیه، تحولات در شرق اروپا می‌تواند وارد فاز جدیدی شود. مسکو از این پس هرگونه تعرض به چهار منطقه مزبور را اقدام نظامی علیه روسیه تلقی خواهد کرد و ممکن است واکنش سختی از خود نشان دهد.

آلمانی‌ها خواستار

پایان تامین تسلیحاتی اوکراین شدند

 خبر دیگر این که ساکنان برلین و سایر شهرهای آلمان با برگزاری تظاهرات نسبت به تامین تسلیحاتی اوکراین معترض شدند و در عوض خواستند که پول مالیات دهندگان صرف سیاست‌های مسالمت‌آمیز، عدالت اجتماعی و محیط زیست شود.

بر اساس این گزارش از آغاز جنگ اوکراین، کشورهای عضو ناتو به کیف تسلیحات مختلفی ارسال کرده‌اند. اولاف شولتس صدراعظم آلمان پیشتر در ماه گذشته میلادی گفته بود که برلین به جای اقدام یک‌جانبه در ارتباط با ارسال سلاح به اوکراین، با متحدان خود عمل می‌کند.اگرچه آلمان سامانه‌های «هویتزر» به اوکراین فرستاده است، اما کیف خواستار‌تانک‌های جنگی «لئوپارد»، خودروهای جنگی پیاده نظام «ماردر» و‌تانک‌های ضد هوایی «گپارد» است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

 3100 مزدور خارجی برای اوکراین با روسیه می‌جنگند

آمریکا، کانادا، بریتانیا و گرجستان

سنای آمریکا بسته کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد

کمک ۹۵ میلیارد دلاری سنا،

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.