سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / درباره یک بیانیه سخیف برای ۱۴ خرداد؛ صدای آمریکا در پایگاه جماران

درباره یک بیانیه سخیف برای ۱۴ خرداد؛ صدای آمریکا در پایگاه جماران

مجمع محققین و مدرسین حوزه در بیانیه‌ای به‌مناسبت ارتحال امام، با سیاه‌نمایی علیه انقلاب، فهرستی از مشکلات تهیه کرده است؛ مشکلاتی که البته تلاش می‌کنند نقش خود در آنها را نفی کنند.

درباره یک بیانیه سخیف برای 14 خرداد؛ صدای آمریکا در پایگاه جماران

.

محمدعلی سافلی: در ایام سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، یکی از تشکل‌های اصلاح‌طلب  که از روحانیون این جریان تشکیل شده یعنی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در بیانیه‌‌ای چندبندی به‌بهانه نقد عملکرد گذشته، به بررسی اوضاع و احوال کنونی دولت پرداخته است،
نقدهایی که اگرچه آنها را متوجه دولت کرده است اما بیشتر به‌نظر می‌رسد، پمپاژ یأس و ناامیدی علیه انقلابی است که امام رهبری کرده است و بیشتر از آنکه در این بیانیه به افکار امام بپردازد و یا اگر نقدی مطرح است، از دریچه آراء و نظرات امام آن نقد را مطرح کنند، اما اگر همان یک بار که لفظ امام خمینی آمده را حذف کنیم، بیشتر به بیانیۀ اعلام انعزال خودشان از ادامه مسیر انقلاب است که به برخی موارد آن می‌پردازیم:

1 ـ مجمع محققین بعد از بند ابتدایی و برشمردن آرمان‌های انقلاب همچون “ایجاد حاکمیت مردم، رفع ناهنجاری‌های اقتصادی، سیاسی و نفی ظلم، فساد، نابرابری‌ها و فاصله‌های فاحش طبقاتی و برقراری پرچم عدالت اجتماعی”، به‌نحوی سخن می‌گوید که گویا در طول 40 سال گذشته هیچ‌کدام از این آرمان‌ها محقق نشده است: «نظام اقتصادی و سیاسی ایران در بستری افتاده که  هم‌خوانی قابل قبولی با آن آرمان‌های والای انقلاب ندارد و از اهداف نخستین فاصله گرفته است، به‌ویژه این‌که دو پدیده زشت و ناهنجار فقر و غنا در نظام اقتصادی کشور نمایان شده و تورم فاحش بر معیشت مردم سایه انداخته است… . فساد سیاسی و اقتصادی که در تار و پود نظام رخنه کرده».

نه کسی در کشور منکر این مشکلات است و نه از آن رضایت دارد اما علاوه بر انتقاد باید مسئولیت آن را نیز به‌عهده گرفت و برای آن راه‌حل و ایده داشت وگرنه مشکلات کشور قطعاً فهرست طولانی‌تری را در بر می‌گیرد.

از سال 68 و بعد از دفاع مقدس، قریب 24 سال مدیریت کشور در اختیار همفکران این دو تشکل اصلاح‌طلب (دولت‌‌های هاشمی، خاتمی و روحانی) بوده است و باید مشخص شود که در کدام دوره‌ها این مشکلات تشدید شد یا به وجود آمد، قصور و تقصیرها در کجا بوده است و برای حل آن چه برنامه‌ای دارند؟

از طرفی سیاه‌دیدن اوضاع و ایستادن انقلاب در نقطه صفر هم دور از انصاف است. مردم اگر نقدی دارند، همچنان از موضع آرمان‌های انقلاب است. عدالت، آزادی، استقلال، حاکمیت مردم و… آرمان‌هایی بود که در سال 57 در شعارها متبلور می‌شد و نقد مردم به نبود عدالت یا محدود شدن آزادی‌ها از موضع همان آرمان‌های سال 57 است و نشان می‌دهد به تحقق وعده‌ها در بستر انقلاب امیدوارند اما افرادی که خود در پیروزی انقلاب دست داشتند، تمایل دارند با عینک بدبینی به تخطئه نهضت امام بپردازند.

2 ـ بیانیه مجمع محققین  با بیانیه این تشکل در سالگرد پیروزی انقلاب یک وجه مشترک دارد و آن هم شانه خالی کردن از بار مشکلاتی است که در طول سالهای بعد از انقلاب توسط حامیان این تشکل در قوه مجریه رخ داده است. در حالی که دولت سیزدهم همچنان مشغول آواربرداری از مشکلات دولت پیشین است و هنوز یک سال از روی کار آمدن دولت جدید نمی‌گذرد، نوشته‌اند؛ چرا در دولت سیزدهم نابسامانی‌های اقتصادی و سیاسی شدت گرفته است؟

اگرچه نقد نسبت به رویکردهای دولت در مسائل اقتصادی و سیاست مردمی‌سازی یارانه و جراحی اقتصادی، مطلوب و پیش‌برنده است و رئیس‌جمهور هم در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی از منتقدان خواست این طرح را نقد کنند، اما سؤال اینجاست؛ چرا اعضای این تشکل به فساد گسترده در ماجرای ارز 4200 در دولت قبل واکنشی نشان نمی‌دادند و یا به‌جای کلی‌گویی نسبت به معایب اقتصادی دولت، پیشنهاداتی را برای بهبود نظام اقتصادی و مدل حکمرانی دولت ارائه نمی‌دهند؟ و انتظار آن است به‌جای برشمردن اشکالات و فهرست کردن آنها، به فکر راه‌حل و ایده‌هایی برای برون‌رفت از مشکلات باشند.

اعضای این تشکل اصلاح‌طلب، عمدتاً روحانیون حوزوی و دانشگاهی هستند که مدعای علمی دارند و انتظار می‌رود که این مدعا بر قلم و عمل آنها بیاید اما لحن بیانیه به‌گونه‌ای است که گویا یک تشکل دسته‌چندم سیاسی نوشته است.

3 ـ بخش دیگری از بیانیه‌، گره زدن اقتصاد به دیپلماسی است؛ اگرچه باید رفع مشکلات و تحریم‌ها از  ابزار مذاکره و دیپلماسی نهایت بهره را برد، اما این بخش دیگر از این بیانیه نه‌تنها راهکار ارائه نمی‌دهد نمونه بارزی از زردنویسی است! این‌که  “اقتصاد و معیشت مردم با تحریم‌ها گره خورده”، “از بزرگترین خسران‌هایی که در این سال‌ها نصیب کشور شد، اتکای بیش از حد دیپلماسی به کشور روسیه بود”، بیش از آنکه نقد سیاست خارجه دولت وقت باشد، نوعی کپی‌برداری مطالب شبکه‌های خارج‌نشین است؛ با وجود این، چرا از خساراتی که برجام به کشور وارد کرد سخنی نرفته است؟ این‌که در دولت گذشته که اقتصاد و دیپلماسی با هم گره خورده بود، آیا تورم و گرانی حل شد یا اینکه الآن دولت جدید باید در پی گره‌گشایی از برجام باشد؟!

کلیدواژه تحریم که بیشتر از نام امام در این بیانیه آمده است و بر‌ آن تأکید شده، ماحصل شورش سال 88 اصلاح‌طلبان علیه جمهوریت نظام است. خاطرات منتشرشده باراک اوباما در کتاب «سرزمین موعود» نشان می‌دهد که او چگونه تلاش کرد بعد از فتنه 88، تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کند که تحریم‌های دوران جرج بوش جمهوری‌خواه مقابل تحریم‌های وی تنها جنبه نمادین داشتند؛ حتی در دولت روحانی که داعیه بلد بودن مذاکره داشت و زبان دنیا را می‌دانست، تحریم‌ها بیشتر تشدید شد اما اعضای این تشکل و البته سایر اصلاح‌طلبان بیشتر بنا بر سکوت داشتند تا نقد به دولت وقت!

4 ـ اگرچه نظیر همین بیانیه را مجمع محققین در آستانه سالگرد انقلاب در سال گذشته با همراهی مجمع روحانیون نوشت، اما این‌که رسانه متعلق به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام آن را منتشر و برجسته می‌کند، جای سؤال است، رسانه‌ای که باید ناشر افکار امام و مقابله با تخریب امام باشد، تریبونی برای بیانیه‌هایی شده است که بیشتر بوی نفی اندیشه امام و دوری جستن از انقلاب از آن به مشام می‌خورد.

این سایت خبری در بخش «درباره ما» هدف خود را پاسداشت و ترویج اندیشه‌های رهبر کبیر انقلاب اسلامی می‌داند و مدعی است در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی و تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی(س) و شهیدان انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند، اما متأسفانه به‌ویژه در سالهای اخیر مشی این رسانه قرار گرفتن در اردوگاه رسانه‌های اصلاح‌طلب بود و حتی بیشتر از آنکه جناحی عمل کند، گاه تریبون را در اختیار افرادی قرار می‌دهد که چندان عرقی به امام و انقلاب نداشته‌اند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مجموعه کاریکاتور/ مجسمه آزادی

آزادی بیان آمریکایی

طنز/ از رضا خان بپرس!

مدعیان اصلاحات و بی‌بی‌سی، صدای آمریکا

2 دیدگاه

  1. سلام علیکم

    انقلاب اسلامی وماهیت اصلی آن

    درسالروز ارتحال ملکوتی معمار بزرگتین تحول الهی در ضده های اخیر درجهان هستیم .
    به جمله ای که عرض شد دقت بفرمایید …

    بزرگترین تحول الهیدرسطح جهان در صده های اخیر

    انقلاب اسلامی همچون خوداسلام که از آن ریشه گرفته ناشناخته است انقلابی که خدا برملت ما منت نهاده در زمان ما وحیات ما وقوعش را بظهور کشانده توفیق داریم درهوایش نفس کشیده وسعادت بدوش گرفتن مسئولیتهایش را داشته باشیم.
    اما براستی اینهمه شرافتش بخاطر چیست ؟
    آیا بخاطر کشته هایی است گه داده ؟
    بله اما این تنها نیست
    آیا بخاطر شارهایی است که داشته ؟بله اما این هم نیست
    آیا بخاطر رهبری آن است ؟ بله اما این هم بتنهایی نیست

    عظمت واقعی این انقلاب را باید دردو چیز دنبال کرد

    ۱- وعده گاه الهی بودن انقلاب

    هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهرهوا علی الدین کله ولوکره اکافرون

    این انقلاب تنها واقعه ایست که در طول بیش از نیم قرن از شکل گیری اولیه تا بروز و تثبیتش وتا کنون میگذرد و بیشترین تقابل های فکری وعملی ونظامی وامنیتی اعم از کودتا فتنه نفوذ فشارهای گوناگون اقتصادی ومحاصره وتحریم را تحمل کرده ولی همچنان سرپاست و بسیاری از نهادهایی که خواستند با ان مبارزه کنند علی رغم داشتن قویترین امکانات و تجهیزات امنیتی نظامی وانتظامی خودشان از بین رفتند
    گروههای معاند ضد انقلاب و رزیمهای دست نشانده اطراف همه گواه براین مدعا هستند

    ۲- محصول ارزنده ان یعنی زمینه سازی برای ظهور دولت حقه اهل بیت ع .

    یریدون لیدفئوا نورالله به افواههم والله متم نوره

    این انقلاب با توان الهی که از جانب خدا دربتن خود داشته ودارد میرود تا موجب اضمحلال ساختارهای طاغوتی ونظامهای خودخوانده تحت حاکمیت شیطان بزرگ وابلیس لعین را فراهم سازد

    انقلاب اسلامی بعنوان یک وعده الهی درنهاد خود ماموریت داشته تا ساختار تولید فسادفی العرض درنظام استکبار جهانی را شناسایی کرده ومانند چوبی لای این چرخ کشتارجمعی شده مانع گردش بروال سابقش شود ومیبینیم که این توفیق را هم پیدا کرده که بتواند ساختار قدرتمندان و زورمدارانه نظام ظاغوت را بچالش کشانده درمقابلش همچون سدی اهنین جبهه مقاومت اسلامی را بعنوان جبهه حق علیه باطل شکل داده و گفتمان مقاومت را وارد ادربیات سیاسی و فرهنگی اندیشمندان جهان ونیز بعنوان ارمان برای همه ازادیخواهان جهان عموما و ازسوی دیگر بعنوان محور اصلی حرکت انقلاب اسلامی ایران و پیروان صادق وصالح حرکت ونهضت امام خمینی در داخل کشور مطرح کرده اشت
    ازاین رو امام امت در بیانات روزهای اخر عمرشریفشان میفرمایند انقلاب مردم ایران اسلامی نقطه اغاز نهضت جهانی اسلام به پرچمداری حضرت حجت ارواحنا فداه است .
    ازاین رو گویا حضور امارت و امامت حضرت بقیه الله اعظم را درمسیر برپایی ادامه و به محصول رسیدن آن بعیان میتوان دید و نوعی محضریت امامت آن بزرگوار را دراین دوران میتوان درک کرد
    چنانکه ان معمار بزرگ درمسیر حرکت انقلاب کبیر اسلامی ایران بارها فرمودند که ما بارها شاهد تبلور وجمایت آن دست الهی درپشتیبانی ازاین انقلاب واهدافش بوده ایم و همه آهاد مردم ایران اسلامی خودشاهدی زنده براین مدعا هستند
    پس با درک محضریت امام عالم نسبت به حفظ این امانت الهی و سربازی ونصرت امام عصر عج کوشاباشیم تا شاهد بثمرنشستن این درخت تناور وشجرخ طیبه باشیم انشالله

  2. واکاوی انقلاب اسلامی برای نسل جدید یک ضرورت الزامی است

    انقلاب اسلامی ایران محصول هزاران خون پاک از اولیا الهی اعم از انبیا و واولیا وبهترین خوبان از مومنین ومومنات درطول تاریخ بشراست.

    تحول بنیادین فرهنگی درزمینه افکارعمومی متناسب با تراز فرهنگی انقلاب نیست و

    متاسفانه از ناحیه نیروهای حامی ومدعی انقلاب کوچکترین حرکت مثبت ومتناسبی دیده نمیشود .

    جز چندشعار تکراری ونیز تولید محتوای مناسبتی و تکراری بگونه ای که تولید محتوی

    متناسب انقلاب اسلامی بسیار کم رنگ و کم خاصیت دیده میشود بحدی که تا یک سرود متناسب با این فضا ساخته میشود علی رغم وجود نقدهای ساختاری برساخت این سرود

    انقدر بردلهای مردم مینشیند که فراترازمرزهای ایران را نوردیده دراقصی نقاط عالم دلهای شیفتگان انقلاب را به نشاط معنوی کشانده و همه اقشارمختلف اجتماعی را مخاطب خودمیسازد.

    چرا ؟
    ایا این بیانگر ان نیست که مسیر فرهنگ سازی انقلاب از ریل خود خارج شده و توان قانع سازی نسل جدید را ندارد ؟

    رهبرمعظم انقلاب درسخنرانی دو روزپیش درمرقد مطهر امام راحل نیز به این نکته از زاویه ای دیگر و مثبت به این ماجرا عنایت داشتند اما جا دارد تا فعالیتهای زیرزمینی دشمن که درقالب ساخت وتولید برنامه های تلویزیونی خانگی مانند سریالهای جیران و یاغی مدنظرداشته باشیم و متوجه خیزش دشمنان فرهنگ انقلاب برای مصادره و قانع سازی نسل جدید برای تقابل با انقلاب را ببینیم و رفتار مناسب درقبال حوزه هنرانقلابی و متناسب با اینده واهداف ان همت نماییم .

    اگر نیم نگاهی به این سریالهای خانگی کنید متوجه عمق فاجعه خواهید شد که مثلا اقای شجریان دراین سریال دربخش تیتراز پایانی مردم را به خیابان دغوت میکند تا دراین شب سیاه بقول خودش اقدام به مطالبه حق خود نماید اما ظاهرا انچه که دیده میشود بهانه زمان قاجارهست اما مگرالان زمان قاجارهست که مزدم را به شورش وخیزش دعوت میکند ؟ وقایعی که دراین سریال میگذرد همه درسایه چاپلوسی و گفتمانی است شبیه به گفتمان ورفتار درقبال رهبر معظم انقلاب یعنی تک صدایی وتشابه حاکمیت سلطان قاجاروتشابه ان با نظام ولایت فقیه نوعی همیان سازی وقیاس درذهن مخاطب ایجادکرده ونتیجه این همانی خودرا گرفته اند

    ویا درسریال یاغی قهرمان داشتان یک دهه هشتادی است که محصول ازدواج موقت یکی از عناصر نظام هست که چون ازدنیا رفته و این ازدواج ازدیگران مخفی نگاه داشته شده به فرزندش شناسنامه داده نمیشود و این باعث محرومیتهای او از اینکه هویت اجتماعی داشته باشد گشته واز او یک عنصر یاغی ساخته تا برای مطالبه حق خود از حاکمیت دست به هنجارشکنی و مبارزه به هرشکلی که ممکن است نماید.

    همه و همه اینها مانند کرم ریشه خواریست که بجان نظام وانقلاب انداخته در شرایط انفعال مسئولین فرهنگی کشور دارند رشد میکنند .
    متاسفانه مسئولین فرهنگی کشورهم بجای انکه برخورد مناسب فکری وفرهنگی ومعارفی نمایند ، اقدام به برخورد امنیتی یا حذفی میکنند درحالیکه برای این امر نیازمنطقی واراعه پاسخ منطقی نیاز هست نه برخورد غیرمنطقی ویا امنیتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.