سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / خطر مرگ از گرسنگی، 8 میلیون کودک یمنی را تهدید می‌کند

خطر مرگ از گرسنگی، 8 میلیون کودک یمنی را تهدید می‌کند

یک سازمان حامی کودکان در گزارشی اعلام کرده که با توجه به جنگ یمن و حملات صورت گرفته به این کشور، اکنون ٨ میلیون کودک یمنی دچار سوء تغذیه هستند و از حداقل مواد غذایی برای زنده ماندن برخوردار هستند.

یکی از مهم‌ترین ابعاد تجاوز ائتلاف سعودی به یمن قربانی شدن کودکان بیگناه است. در این راستا کودکان یمنی به روش‌های مختلف قربانی می‌شوند. آل‌سعود با نابودی زیرساخت‌های یمن و همچنین بمباران مناطق غیر نظامی باعث شده که شمار زیادی ازکودکان یمنی به شهادت برسند و میلیون‌ها کودک دیگر به دلیل پیامدهای جنگ با مرگ دست وپنجه نرم کنند.
در این راستا، پایگاه خبری «المعلومه» به نقل از سازمان انگلیسی «نجات کودکان» گزارشی درمورد سوء تغذیه و خطر مرگ کودکان در یمن منتشر کرده است.
طبق این گزارش، جنایت‌ها در یمن موجب شده تا کودکان بسیاری گرسنه بمانند. افزایش قیمت گندم و مواد غذایی به واسطه حملات و محاصره مردم یمن، دلیل اصلی این مسئله به شمار می‌رود.
دراین گزارش آمده است: «با توجه به جنگ یمن و حملات صورت گرفته به این کشور، اکنون ٨ میلیون کودک یمنی دچار سوء تغذیه هستند و از حداقل مواد غذایی برای زنده ماندن برخوردار هستند. همه نگرانی‌ها به این مسئله ختم می‌شود که این رقم افزایش یابد زیرا فشار ائتلاف سعودی و اماراتی علیه غیر نظامیان و شهروندان یمنی طی این سال‌ها همواره افزایش یافته است.»
پیش از این نیز سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که ۷۵ درصد از کودکان یمنی از سوء تغذیه مزمن رنج می‌برند. سازمان بهداشت جهانی در صفحه توئیتر خود نوشت: «از ۳۰ میلیون نفر جمعیت یمن، ۱۶.۲ میلیون نفر از سوء تغذیه رنج می‌برند.» این سازمان افزود: «از هر چهار کودک یمنی، سه نفر از این وضعیت رنج می‌برند.»
این در حالی است که مهرماه گذشته، شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای نگرانی شدید خود را درباره «وخامت اوضاع انسانی یمن، از جمله گرسنگی و افزایش خطر قحطی گسترده» ابراز کرد. دفتر نمایندگی هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یمنی از سوء تغذیه رنج می‌برند. در بیانیه دفتر نمایندگی هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن آمده است:« ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یمنی از جمله ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک زیر پنج سال و یک میلیون و ۲۰۰ هزار زن باردار و شیرده به خاطر سوء تعذیه شدید نیاز به درمان هستند.»
سازمان یمنی «انتصاف» حامی حقوق کودکان و زنان، آبان ماه امسال گزارشی درباره وضعیت فاجعه‌بار کودکان یمن در نتیجه حملات ائتلاف سعودی و محاصره یمن منتشر کرد. بر اساس گزارش «المسیره»، این سازمان اعلام کرد: «از ابتدای تجاوز ائتلاف سعودی-آمریکایی به یمن در سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ بیش از ۳۸۲۵ کودک شهید و ۴۱۵۷ کودک زخمی شده‌اند. تعداد کودکانی که در نتیجه حملات ائتلاف متجاوز دچار معلولیت شده‌اند ۵۵۵۹ نفر است.»
همچنین از ابتدای حملات ائتلاف ابتلای ۷۱ هزار کودک به تومور (سرطانی) ثبت شده و سالانه 9 هزار مورد به این تعداد افزوده می‌شود. بیش از سه میلیون کودک یمنی نیز دچار سوءتغذیه هستند و هر روز بیش از ۳۰۰ کودک بر اثر سوءتغذیه جان می‌دهند. در این گزارش آمده است: بیش از ۳۰۰۰ کودک دچار ناهنجاری‌های مادرزادی شده‌اند و بیش از ۳۰۰۰ کودک نیز نیازمند عمل جراحی باز قلب در خارج یمن هستند.»
اقدام عربستان و آمریکا در تعطیل نگاه داشتن فرودگاه بین‌المللی صنعاء باعث شده بیش از ۳۰ هزار کودک که به بیماری‌های مزمن دچارند از سفر به خارج باز بمانند. همچنین در نتیجه این تجاوز عربستان، 2 میلیون کودک از تحصیل در مدارس بازمانده‌اند و نیم میلیون نیز به صورت کلی تحصیل را در نتیجه جنگ سعودی-آمریکایی رها کرده‌اند. سازمان انتصاف در پایان اعلام کرد، ائتلاف سعودی-آمریکایی و تمامی سازمان‌های حقوق بشری به ویژه سازمان ملل را مسئول اتفاقات کنونی برای یمن به ویژه کودکان آن می‌داند و خواستار سریع توقف تجاوزات و رفع محاصره و بازگشایی فرودگاه صنعاء به خصوص به روی کودکان یمنی است.
عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس‌جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند. تجاوز عربستان و امارات به یمن تاکنون منجر به شهادت و زخمی شدن شماری زیادی از یمنی‌ها منجر شده و زیرساخت‌ها را نابود کرده است.
ائتلاف سعودی پس از شکست‌های میدانی به سلاح گرسنه نگه داشتن مردم یمن روی آورده است. هر ۱۰ دقیقه یک کودک یمنی بر اثر تشنگی، گرسنگی یا به علت محرومیت از دارو جان می‌دهد و یا کودکی به گروه کمبود تغذیه در هر 2 دقیقه می‌پیوندد.
یمن کشوری است که از حیث مبتلایان به وبا در جهان رتبه اول را دارد. سلاحی که سعودی‌ها به کار می‌گیرند تاثیراتش مانند سلاح کشنده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کاریکاتور/ سیلی به اسرائیل

عملیات تنبیهی جبهه مقاومت، شامل ایران، یمن، حزب‌الله لبنان و مقاومت عراق

پوستر/ تنبیه متجاوز

عملیات تنبیهی جبهه مقاومت، شامل ایران، یمن، حزب‌الله لبنان و مقاومت عراق

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.