سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / افزایش تورم و گرانی در آمریکا و اروپا همزمان با بحران انرژی

افزایش تورم و گرانی در آمریکا و اروپا همزمان با بحران انرژی

در حالی که قیمت جهانی نفت به دلیل کمبود عرضه همچنان صعودی است آمریکا و اروپا با بحران انرژی و تبعات اقتصای ناشی از آن دست به‌گریبان هستند. به‌گزارش تسنیم به نقل از فایننشال تایمز، بالا رفتن قیمت انرژی به اقتصاد منطقه یورو آسیب رسانده و کسری تجاری این منطقه را به بالاترین رقم طی 13 سال گذشته رسانده‌است.

اداره آمار اروپا (یورو استات) روز سه‌شنبه اعلام کرد واردات کالا به منطقه یورو 36.7 درصد از نظر ارزش در ماه دسامبر نسبت‌به همین ماه در سال قبل ‌از آن افزایش‌یافته که بیشتر نتیجه بالا رفتن قیمت انرژی بوده‌است. منطقه یورو بیشتر نیاز نفت و گاز خود را وارد می‌کند. ارزش صادرات کالای این منطقه هم 14.1 درصد طی همین دوره بالا رفته‌است.
53 درصد افزایش سالانه واردات از چین هم به تعادل تجاری اتحادیه اروپا آسیب رسانده‌ است. به‌این‌ترتیب، کسری تجاری منطقه یورو در آخرین ماه سال گذشته میلادی به 9.7 میلیارد یورو رسیده بود یعنی بالاترین رقم از ماه اوت 2008.
مازاد تجاری این بلوک در کل سال گذشته میلادی تا 128.4 میلیارد یورو پایین آمد، یعنی45 درصد کاهش نسبت‌به سال قبل از آن.
تجارت بین اتحادیه اروپا و انگلیس پس‌از دوره انتقال برگزیت در پایان 2020، بیش ‌از پیش مختل و باعث وضع عوارض بر بسیاری از کالاها بین دو کشور شد.
وابستگی بالای اروپا به گازروسیه
از سوی دیگر،وابستگی بالای اروپا به روسیه که حدود 40 درصد از واردات گاز طبیعی و یک‌سوم واردات نفت خام به این قاره را در اختیار دارد، طی ماه‌های اخیر و با افزایش تنش‌ها بر سر مسئله اوکراین و بالا رفتن قیمت انرژی، بیش‌از پیش شدت یافته است.
بانک مرکزی اروپا دو روز پیش اعلام کرد اگر قیمت گاز طبیعی همچنان بالا بماند، 0.2 درصد از تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سال جاری میلادی کم می‌شود. 10 درصد کاهش عرضه گاز به منطقه یورو،0.7 درصد از تولید ناخالص داخلی این منطقه کم می‌کند.
در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از رویترز نوشت: نرخ تورم در انگلیس در ماه ژانویه با سرعت به بالاترین رقم 30 سال گذشته رسید و فشار بر خانوارهای انگلیسی را بیشتر کرد.نرخ تورم سالانه در ماه ژانویه در این کشور به 5.5 درصد رسید که بالاترین میزان از ماه مارس 1992 به شمار می‌رود؛ در آن زمان انگلیس از قراردادهای با دستمزد بالا که سبب افزایش تورم می‌شد، خارج شد.
به نوشته رویترز، این رقم از پیش‌بینی تقریبا تمامی اقتصاددان‌‌ها بالاتر بوده است.
بانک مرکزی انگلیس، در اوایل ماه جاری پیش‌بینی کرد، نرخ تورم در ماه ‌آوریل به حدود7.5 درصد برسد؛ در این ماه قرار است هزینه‌های انرژی بیش از 50 درصد افزایش یابد.
نرخ تورم در آمریکا بالاترین رقم در 40سال اخیر
نرخ تورم آمریکا نیز در ماه ژانویه به 7.5 درصد رسید که بالاترین رقم در 40 سال گذشته به شمار می‌رود. همچنین اطلاعات وزارت کار آمریکا نشان می‌دهد شاخص قیمت تولیدکننده در نخستین ماه سال جاری میلادی ۹.۷ درصد نسبت ‌به مدت مشابه سال گذشته و یک درصد نسبت‌ به ماه قبل افزایش داشته ‌است.
 نقل از بلومبرگ، قیمت پرداخت‌شده به تولیدکنندگان آمریکا در اولین ماه سال جاری میلادی بیش‌از حد انتظار افزایش یافته‌ که حاکی از ادامه فشار تورم و درگیری شرکت‌ها با مشکلات زنجیره‌های عرضه و محدودیت نیروی کار است.
اقتصاددان‌ها عقیده دارند تورم در همه‌جا وجود دارد و وسعت و سرعت رشد آن رو به ‌افزایش است.به‌نظر می‌رسد ترکیب اختلال‌ زنجیره‌های عرضه و قیمت بالای انرژی مانع کاهش قیمت تولیدکننده به سطح طبیعی طی چند ماه آینده شود.
شاخص قیمت تولیدکننده غیر از مواد غذایی و انرژی که بی‌ثباتی بالایی دارند، 0.8 درصد نسبت ‌به ماه قبل و 8.3 درصد نسبت ‌به سال گذشته افزایش‌یافته است.
قیمت نفت همچنان صعودی است
در همین حال قیمت جهانی نفت علی‌رغم کاهش تنش‌ها در اوکراین همچنان بالای 94دلار است و پیش‌بینی‌ها حاکی از حرکت این نرخ به سمت
100 دلار است.
به گزارش فارس به نقل از رویترز، براین اساس هر بشکه نفت برنت با یک دلار و 13 سنت افزایش 94.41 دلار فروخته شد.
به گفته تحلیلگران، فراتر از تنش‌های اوکراین، بازار نفت همچنان با کمبود عرضه مواجه است و در مسیر رسیدن به 100 دلار قرار دارد.
در عین حال، یک نظرسنجی رویترز نشان داد ذخایر نفت خام و محصولات نفتی آمریکا در هفته گذشته 1.5 میلیون بشکه کاهش یافته است.
آمارهای موسسه امریکن پترولیوم، کاهش نفت خام، بنزین و محصولات نفتی را در هفته گذشته نشان داده است.
پیش‌بینی بانک آمریکایی از نفت 125دلاری
در همین راستا، بانک آمریکایی جی پی مورگان در گزارشی پیش‌بینی کرد که کاهش تولید نفت از سوی ائتلاف اوپک پلاس و نگرانی‌های مربوط به ظرفیت اضافی تولید احتمالاً بازار نفت را با محدودیت مواجه خواهد کرد و قیمت‌ها می‌تواند در اوایل سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی به 125 دلار در هر بشکه برسد.
به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، این بانک در گزارش خود که 11 فوریه منتشر شد نوشت: کاهش عرضه در سال 2022 ادامه خواهد یافت چرا که اوپک پلاس بعید است از افزایش سهمیه‌های هدف‌گذاری شده خود دور شود که این امر باعث افزایش قیمت نفت به میزان بیش از 30 دلار در هر بشکه می‌شود.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، گروهی موسوم به اوپک پلاس، اخیراً هدف تولید ماهانه خود را 400 هزار بشکه در روز افزایش داده‌اند، اما بارها نتوانسته‌اند به هدف تعیین شده پس از افزایش سهمیه دست یابند.
بر اساس این گزارش، برخی از کشورهای عضو این گروه برای افزایش تولید نفت خود پس از سال‌ها عدم سرمایه‌گذاری با مشکل مواجه هستند.
آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که شکاف بین هدف اوپک پلاس و تولید واقعی در ژانویه به 900 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
براین اساس دبیرکل اوپک اعلام کرد که جهان اکنون به هر بشکه‌ای که بتواند به‌دست آورد نیاز دارد.
محمد سانوسی بارکیندو در حاشیه نمایشگاه و همایش بین‌المللی نفت مصر افزود: ژئوپلیتیک و سرمایه‌گذاری ناکافی عظیم بازار نفت را هدایت می‌کند و جهان هم‌اکنون به هر بشکه‌ای که بتواند به‌دست آورد نیاز دارد.
مخازن گاز طبیعی آلمان در پایین‌ترین سطح تاریخی
مخازن گاز طبیعی آلمان که بیشترین ظرفیت‌ ذخیره‌‌سازی زیرزمینی در اروپا را دارا می‌باشد، در مقایسه با سال‌های گذشته به پایین‌ترین سطح در تاریخ خود رسیده است.
به گزارش تسنیم به نقل از راشاتودی، مخازن گاز طبیعی آلمان که بیشترین ظرفیت‌ ذخیره‌‌سازی زیرزمینی در اروپا را دارا می‌باشد، در مقایسه با سال‌های گذشته به پایین‌ترین سطح در تاریخ خود رسیده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مقایسه عملکرد دولت‌های پس از انقلاب در رابطه با یکی از عوامل موثر تورم

دولت سیزدهم در ۳۰ ماه نخست فعالیت خود موفق‌ترین عملکرد را در کاهش رشد نقدینگی در بین دولت‌های پس از انقلاب داشته است.

۱۵ میلیارد دلار درآمد سالانه  با افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت

افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت، ۱۵ میلیارد دلار به درآمد سالانه کشور اضافه خواهد کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.